Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 225
Offentligt
1
10. september 2014
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Finansiering af elevers ophold på kostafdelinger)
§1
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 148 af 12. februar 2014, som
ændret ved § 4 i lov nr. 634 af 16. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 2 indsættes:
"Kapitel 2 a
Refusion af udgifter til elevers ophold på kostafdelinger
§ 5 a. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder refusion for afholdte udgifter til de arbejdsgivere, der er
nævnt i § 2, og som har afholdt udgifter til elevers nødvendige eller aftalte ophold på kostafdelinger
som led i en erhvervsuddannelse, jf. § 49, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser. Det er en betingelse, at
der mellem arbejdsgiver og elev er indgået en uddannelsesaftale i henhold til kapitel 7 i lov om er-
hvervsuddannelser.
Stk. 2.
I uddannelsesområder eller dele af et uddannelsesområde vil der kunne indgås kollektive over-
enskomster mellem uddannelsesområdets arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer vedrørende af-
holdelse af udgifter til elevers nødvendige eller aftalte ophold på kostafdelinger under skoleophold som
led i en erhvervsuddannelse, jf. § 49, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser. Hvis sådanne overenskom-
ster findes inden for uddannelsesområdet eller dele af uddannelsesområdet, skal de herom i overens-
komsten fastsatte ydelser udredes af alle arbejdsgivere inden for området.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter nærmere regler om betingelser for
at modtage refusion, udbetaling af refusion og om administration af ordningen."
2.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.
ændres "kapitel 3" til: " kapitel 2 a, 3".
3.
§ 18, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»I 2015 udgør bidraget 2.276 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og lønniveau. I 2016 udgør bidra-
get 2.213 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og lønniveau. Herefter udgør bidraget 2.231 kr. årligt
pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og lønniveau.«
§2
I lov nr. 634 af 16. juni 2014 om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om vejledning om ud-
dannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., lov om folkeskolen og forskellige
andre love (Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser m.v.) foretages følgende ændringer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
1.
§ 4, nr. 8,
ophæves.
2. I
§ 10, stk. 3,
udgår »8 og«.
§3
Loven træder i kraft 1. januar 2015.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1, finder anvendelse for elevers ophold på kostafdelinger, der påbegyndes efter
31. december 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det foreslås, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) finansierer arbejdsgiveres udgifter til ophold
på kostafdelinger for elever under erhvervsuddannelse i forbindelse med elevers skoleophold.
Under overenskomstforhandlingerne i 2014 har LO og DA forpligtet sig til at arbejde for at løfte ele-
vers udgifter til kostskoleophold over på virksomhederne, når kostskoleopholdet følger af, at virksom-
heden sammen med eleven benytter mulighederne for frit skolevalg, eller når ophold på en kostafdeling
er nødvendigt, samt at søge at etablere en refusionsordning for virksomhederne gennem Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag.
Lovforslaget har til formål at bidrage til, at erhvervsuddannelserne bliver et attraktivt uddannelsestilbud
til de unge, og at arbejdsgiverne tilskyndes til at oprette praktikpladser. Lovforslaget er hermed i tråd
med intentionen bag Aftale af 24. februar 2014 om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser ind-
gået mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Refusion af udgifter til elevers ophold på kostafdelinger
2.1.1 Gældende ret
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) er en selvejende institution, der har til formål at finansiere
og administrere refusions- og tilskudsordninger, der skal medvirke til at skaffe det fornødne antal prak-
tikpladser for uddannelsessøgende. AUB bidrager endvidere til finansiering af VEU-godtgørelse (godt-
gørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse) og befordringsudgifter i henhold til
lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
m.v.
Alle arbejdsgivere, der er omfattet af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, betaler bidrag til AUB.
Herudover administrerer AUB visse statslige tilskudsordninger.
Reglerne om optagelse og betaling for ophold på kostafdelinger for elever under erhvervsuddannelse er
fastlagt i bekendtgørelse om optagelse på kostafdelinger og om betaling for kost og logi ved institutio-
ner for erhvervsrettet uddannelse. Elever skal ifølge bekendtgørelsen betale et beløb for kost og logi
afhængigt af transporttid til nærmeste skole. Beløbets størrelse fastsættes af institutionen. Beløbets stør-
relse må dog ikke overstige et maksimumsbeløb pr. uge, der fastsættes i de årlige finanslove. Elever
under 18 år og elever med forsørgerforpligtelse er dog undtaget fra at betale for kost og logi. Bekendt-
gørelsen er udstedt med hjemmel i § 49, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser og i § 18, stk. 2, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Elever, som ikke udløser statstilskud, fx fordi de ikke har
valgt den nærmeste skole med uddannelsen, kan også optages, men skal så betale fuld pris efter reglerne
om indtægtsdækket virksomhed (IDV).
Efter gældende lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (lovbekendtgørelse nr. 148 af 12. februar
2014, som ændret ved § 4 i lov nr. 634 af 16. juni 2014) yder AUB ikke refusion af arbejdsgiveres udgif-
ter til elevers betaling for ophold på kostafdelinger i forbindelse med skoleophold som led i en er-
hvervsuddannelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
2.1.2. Den foreslåede ordning
Lovforslaget indebærer, at AUB på visse betingelser yder refusion til arbejdsgivere, som har betalt det
beløb, som eleven efter reglerne i bekendtgørelse om optagelse på kostafdelinger og om betaling for
kost og logi ved institutioner for erhvervsrettet uddannelse skal betale for kost og logi, medens eleven
bor på kostafdelingen. Det er en betingelse, at der mellem arbejdsgiver og elev er indgået en uddannel-
sesaftale efter lov om erhvervsuddannelser, at arbejdsgiver har afholdt den pågældende udgift, og at
elevens ophold på kostafdelingen er nødvendigt for elevens gennemførelse af uddannelsen, eller fordi
arbejdsgiveren og eleven har aftalt at vælge den pågældende skole, selv om den ikke er nærmeste skole
med den pågældende uddannelse. Refusionen kan ikke overstige det beløb, som arbejdsgiveren har af-
holdt for elevens ophold på kostafdelingen. Der ydes kun refusion for kost og logi under skoleophold,
og dermed ikke for praktikperioder. Der ydes endvidere kun refusion for ophold på kostafdelinger, der
er omfattet af regler, der er fastsat i medfør af § 49, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser, jf. § 18, stk. 2,
i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Ophold på en kostafdeling ses som nødvendigt eller aftalt, når det følger af, at eleven er berettiget til
optagelse på kostafdeling som følge af elevens transporttid fra hjem til nærmeste skole eller af, at eleven
og arbejdsgiveren har aftalt et skoleophold på en bestemt skole i henhold til gældende regler om frit
skolevalg i erhvervsuddannelserne.
Arbejdsgivernes udgifter til elevers ophold på kostafdeling refunderes af Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag, som finansierer og administrerer ordningen. De nærmere regler om den nye refusionsordning
fastsættes af bestyrelsen for AUB.
Efter lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag § 7 er arbejdsgiveres pligt i henhold til kollektiv over-
enskomst til inden for et uddannelsesområde eller dele heraf at afholde elevers udgifter til befordring
under skoleophold udstrakt til at omfatte alle arbejdsgivere inden for området. Det foreslås, at denne
model også skal være gældende for arbejdsgiveres pligt til at afholde elevers udgifter til nødvendige eller
aftalte ophold på en kostafdeling.
Af den foreslåede § 5 a, stk. 2, følger således, at i uddannelsesområder eller dele af et uddannelsesområ-
de, hvor der er indgået kollektive overenskomster mellem uddannelsesområdets arbejdsgiver- og ar-
bejdstagerorganisationer om afholdelse af udgifter til elevers nødvendige eller aftalte ophold på kostaf-
delinger under skoleophold som led i en erhvervsuddannelse, skal elevers udgift til ophold på kostafde-
ling udredes af alle arbejdsgivere inden for området. Herved sikres alle elever inden for erhvervsuddan-
nelserne ligestilling med hensyn til arbejdsgivers betaling for ophold på kostafdelinger. Arbejdsgiveren
kan modtage refusion fra AUB af den afholdte udgift til elevens ophold på en kostafdeling.
Lovforslaget indebærer ikke ændringer i de gældende regler om, hvilke elever der kan optages på kost-
afdelinger ved institutioner for erhvervsrettet uddannelse og om størrelsen af betalingen for kost og
logi.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.2. Arbejdsgiverbidragets størrelse
2.2.1. Gældende ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Arbejdsgiverbidraget efter lovens § 18, stk. 1, finansierer udgifter i medfør af lovens kapitel 2, bortset
fra § 5, stk. 2, og udgifter i medfør af kapitel 3, 4, 4 a og 5 b.
Arbejdsgiverbidragets størrelse efter lovens § 18, stk. 1, er senest fastlagt i § 4, nr. 8, i lov nr. 634 af 16.
juni 2014 om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., lov om folkeskolen og forskellige andre love (Bedre og
mere attraktive erhvervsuddannelser m.v.). Omregnet til 2015 pris- og lønniveau udgør bidraget i 2015
2.225 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015 pris- og lønniveau. I 2016 udgør bidraget 2.162 kr. pr. fuldtids-
beskæftiget i 2015 pris- og lønniveau. Herefter udgør bidraget 2.180 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i
2015 pris- og lønniveau.
2.2.2 Den foreslåede ordning
Med henblik på, at arbejdsgiverbidraget efter lovens § 18, stk. 1, fra 1. januar 2015 også skal finansiere arbejdsgi-
verudgifter til elevers ophold på kostafdelinger, jf. forslag til nyt kapitel 2 a, foreslås det, at arbejdsgiverbidraget
hæves og fastsættes til i 2015 at udgøre 2.276 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og lønniveau. I 2016 udgør
bidraget 2.213 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og lønniveau. Herefter udgør bidraget 2.231 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og lønniveau.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og § 2 og bemærkningerne hertil samt til de økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige og for erhvervslivet.
Undervisningsministeriet vil følge udviklingen på erhvervsskolernes kostafdelinger nøje med henblik på
at sikre, at der ikke som følge af lovforslaget sker en utilsigtet stigning i brugen af kostophold.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede nye refusionsordning foreslås finansieret ved en forhøjelse af AUB-bidraget med 51 kr.
pr. bidragsudløsende fuldtidsbeskæftiget. De offentlige arbejdsgivere berøres som arbejdsgivere på
samme måde som private arbejdsgivere af forslaget og skal således fremover bidrage til finansieringen
af udgifter til elever på kostafdelinger, men vil også kunne få refunderet evt. udgifter for elever på kost-
afdelinger. De samlede bruttoudgifter for det offentlige skønnes at være ca. 33 mio. kr. som følge af
bidragsforhøjelsen.
Samlet set vil forslaget medføre en omfordeling mellem arbejdsgivere, der har elever på kostafdeling, og
arbejdsgivere, der ikke har elever på kostafdeling.
Forslaget medfører ikke administrative konsekvenser af betydning for statslige, regionale og kommuna-
le arbejdsgivere.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget indebærer, at de private arbejdsgivere finansierer elevers udgifter til kostophold gennem
en forhøjelse af AUB-bidraget med 51 kr. pr. bidragsudløsende fuldtidsbeskæftiget. De arbejdsgivere,
som har elever på kostafdelinger, vil med lovforslaget få refunderet udgifterne hertil via AUB. De sam-
lede bruttoudgifter for erhvervslivet skønnes at udgøre ca. 65 mio. kr. som følge af bidragsforhøjelsen.
Samlet set vil forslaget medføre en omfordeling mellem virksomheder, der har elever på kostafdeling,
og virksomheder, der ikke har elever på kostafdeling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397886_0006.png
6
Forslaget forventes ikke at medføre administrative konsekvenser af betydning for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 10. september 2014 til den 2. oktober 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Danske Erhvervs-
skoler – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler – Lederne, Danske Handicaporganisationer, Danske
Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsskole-
lederne i Danmark, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Kommuner-
nes Landsforening, Landboungdom, Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet, Landsorga-
nisationen i Danmark, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Netværket for kostafdelinger,
Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Etniske
Minoriteter, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-Rådet) og SOSU-Lederforeningen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
Offentlige arbejdsgivere vil
kunne få refunderet udgifter til
elever på kostafdelinger.
Negative konsekven-
ser/merudgifter
De offentlige arbejdsgivere
berøres på samme måde som
de private arbejdsgivere og skal
medfinansiere udgifter til elever
på kostafdelinger.
Ingen
De private arbejdsgivere berø-
res på samme måde som de
offentlige arbejdsgivere og skal
medfinansiere udgifter til elever
på kostafdelinger.
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Private arbejdsgivere vil kunne
få refunderet udgifter til elever
på kostafdelinger.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser
for borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397886_0007.png
7
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Refusionen ydes til arbejdsgivere, der har afholdt udgifter til elevens nødvendige eller aftalte ophold på
en kostafdeling ved en institution for erhvervsretter uddannelse. Ophold på en kostafdeling ses som
nødvendigt eller aftalt, når det følger af, at eleven er berettiget til optagelse på kostafdeling som følge af
elevens transporttid fra hjem til nærmeste skole eller af, at eleven og arbejdsgiveren har aftalt et skole-
ophold på en bestemt skole i henhold til gældende regler om frit skolevalg i erhvervsuddannelserne.
Det er en betingelse for ydelse af refusion, at der mellem arbejdsgiver og elev er indgået en uddannel-
sesaftale efter lov om erhvervsuddannelser, at arbejdsgiver har afholdt den pågældende udgift, og at
elevens ophold på kostafdelingen er nødvendigt for elevens gennemførelse af uddannelsen, eller fordi
arbejdsgiveren og eleven har aftalt at vælge den pågældende skole, selv om den ikke er nærmeste skole
med den pågældende uddannelse. Vælges ikke nærmeste skole, betales kost og logi efter reglerne om
indtægtsdække virksomhed. Arbejdsgivers betaling omfattes af refusionsordningen. Der ydes kun refu-
sion for kost og logi under skoleophold, og dermed ikke for praktikperioder. Der ydes kun refusion for
udgifter til ophold på kostafdelinger, der er omfattet af regler, der er fastsat i medfør af § 49, stk. 3, i lov
om erhvervsuddannelser, jf. § 18, stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Reglerne om optagelse på kostafdelinger og om betaling for kost og logi er fastlagt i bekendtgørelse
om optagelse på kostafdelinger og om betaling for kost og logi ved institutioner for erhvervsrettet ud-
dannelse (bekendtgørelse nr. 290 af 1. april 2009). Refusionen til arbejdsgiver kan ikke overstige den
udgift til opholdet på kostafdelingen, som arbejdsgiver har afholdt.
Elevens ophold på kostafdeling som følge af flytning til ny bolig i forbindelse med skoleperioden anses
ikke for at udløse et nødvendigt ophold på en kostafdeling og er dermed ikke omfattet af AUB´s refu-
sionsordning, hvis arbejdsgiver har afholdt denne udgift.
AUB tilrettelægger ordningens administration og fastsætter nærmere betingelser for refusionen, herun-
der nærmere regler om dokumentation for arbejdsgivers afholdte udgifter til elevers opholdsudgifter på
kostafdelinger.
Hvis der i uddannelsesområder eller dele af et uddannelsesområde er indgået kollektive overenskomster
mellem uddannelsesområdets arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer om afholdelse af udgifter til
elevers nødvendige eller aftalte ophold på kostafdelinger under skoleophold som led i en erhvervsud-
dannelse, skal de i overenskomsten fastsatte ydelser udredes af alle arbejdsgivere inden for området.
Denne model findes bedst stemmende med modellen i lovens § 7 om befordringstilskud, hvorefter
elever stilles ens uanset, om arbejdsgiveren har tiltrådt den pågældende overenskomst, jf. også princip-
pet i erhvervsuddannelseslovens § 55, stk. 2, om elevers overenskomstmæssige løn.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Til nr. 2
Forslag til ændring af § 18, stk. 1, 1. pkt., er en konsekvens af den foreslåede nye refusionsordning i § 1,
nr. 1, idet arbejdsgiverbidraget efter § 18, stk. 1, fremover også skal finansiere refusion for udgifter til
elevers ophold på kostafdelinger ved institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2.
Til nr. 3
Arbejdsgiverbidragets størrelse i AUB lovens § 18, stk. 1, 2. pkt., er senest fastlagt i § 4, nr. 8, jf. § 10,
stk. 3, i lov nr. 634 af 16. juni 2014 om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., lov om folkeskolen og forskellige
andre love (Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser m.v.), der træder i kraft den 1. januar 2015.
Bidraget udgør omregnet til 2015 pris- og lønniveau i 2015 2.225 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget. I 2016 ud-
gør bidraget 2.162 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015 pris- og lønniveau. Herefter udgør bidraget 2.180
kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015 pris- og lønniveau.
Som følge af merudgiften ved den nye refusionsordning må bidraget efter lovens § 18, stk. 1, forhøjes,
jf. § 1, nr. 2, med ca. 51 kr. pr. bidragsudløsende fuldtidsbeskæftiget. Bidraget vil således efter
lovforslaget i 2015 udgøre 2.276 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015 pris- og lønniveau. I 2016 udgør
bidraget 2.213 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015 pris- og lønniveau. Herefter udgør bidraget 2.231 kr.
årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015 pris- og lønniveau.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2.
Til § 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede forhøjelse af arbejdsgiverbidragets
størrelse i AUB-lovens § 18, stk. 1, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 3, med tilhørende bemærkninger.
Bestemmelsen i § 4, nr. 8, i lov om ændring af lov erhvervsuddannelser, lov om vejledning om uddan-
nelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., lov om folkeskolen og forskellige andre
love (Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser m.v.) foreslås derfor ophævet. Ikrafttrædelsesbe-
stemmelsen i samme lovs § 10, stk. 3, om § 4, nr. 8, skal følgelig også ophæves.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2015 og har virkning for ophold på kostafdelinger, der
påbegyndes efter 31. december 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397886_0009.png
9
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Bilag 1
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 148 af 12. februar 2014,
som ændret ved § 4 i lov nr. 634 af 16. juni 2014,
foretages følgende ændring:
1.
Efter kapitel 2 indsættes:
"Kapitel 2 a
Refusion af udgifter til elevers ophold på kostafdelinger
§ 5 a.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder
refusion for afholdte udgifter til de arbejdsgivere,
der er nævnt i § 2, og som har afholdt udgifter til
elevers nødvendige eller aftalte ophold på kostaf-
delinger som led i en erhvervsuddannelse, jf. § 49,
stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser. Det er en
betingelse, at der mellem arbejdsgiver og elev er
indgået en uddannelsesaftale i henhold til kapitel 7
i lov om erhvervsuddannelser.
Stk. 2.
I uddannelsesområder eller dele af et
uddannelsesområde vil der kunne indgås kollekti-
ve overenskomster mellem uddannelsesområdets
arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer vedrø-
rende afholdelse af udgifter til elevers nødvendige
eller aftalte ophold på kostafdelinger under skole-
ophold som led i en erhvervsuddannelse, jf. § 49,
stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser. Hvis sådan-
ne overenskomster findes inden for uddannelses-
området eller dele af uddannelsesområdet, skal de
herom i overenskomsten fastsatte ydelser udredes
af alle arbejdsgivere inden for området.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag fastsætter nærmere regler om betin-
gelser for at modtage refusion, udbetaling af refu-
sion og om administration af ordningen."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397886_0010.png
10
§ 18.
Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler bidrag til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til dækning af
udgifter i medfør af kapitel 2 bortset fra § 5, stk.
2, og udgifter i medfør af kapitel 3, 4, 4 a og 5 b,
herunder administrationsudgifter. Bidraget udgør i
2013 2.407 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget. Bidraget
reguleres fremover på finansloven for pris- og
lønudviklingen med 2 pct. til den i § 3 i lov om en
satsreguleringsprocent nævnte tilpasningsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Stk. 2-4.
---
2.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres "kapitel 3" til: "ka-
pitel 2 a, 3".
3.
§ 18, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsæt-
tes:
»I 2015 udgør bidraget 2.276 kr. pr. fuldtidsbe-
skæftiget i 2015-pris- og -lønniveau. I 2016 udgør
bidraget 2.213 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015-
pris- og -lønniveau. Herefter udgør bidraget 2.231
kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og -
lønniveau.«
§2
I lov nr. 634 af 16. juni 2014 i om ændring af lov
om erhvervsuddannelser, lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v., lov om folkeskolen og forskel-
lige andre love (Bedre og mere attraktive er-
hvervsuddannelser m.v.) foretages følgende æn-
dringer:
1.
§ 4, nr. 8,
ophæves.
8.
§ 18, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsæt-
tes:
»I 2015 udgør bidraget 2.154 kr. pr. fuldtidsbe-
skæftiget i 2013-pris- og -lønniveau. I 2016 udgør
bidraget 2.093 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2013-
pris- og -lønniveau. Herefter udgør bidraget 2.110
kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2013-pris- og -
lønniveau.«
Stk. 1
og
2.
---
Stk. 3.
Lovens § 4, nr. 8 og 9, træder i kraft den
1. januar 2015.
§ 10
2. I
§ 10, stk. 3,
udgår »8 og«.
§3
Loven træder i kraft 1. januar 2015.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1, finder anvendelse for
elevers ophold på kostafdelinger, der påbegyndes
efter 31. december 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11