Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 221
Offentligt
1397472_0001.png
Dato: 5. september 2014
Ansvarlig: LAHB
Sagsnr. 2014 - 7678
Baggrundsnotat
til BUU Studietur til Norditalien
-
Den politiske indflydelse på daginstitutioner og pædagogik, herun-
der regulering
Styringen på dagtilbudsområdet foregår som på andre områder ved lovgivning,
aftaler mellem regering og kommuner, lokalt fastsatte regler og retningslinier, i
forældrebestyrelser og i den daglige ledelse.
Det er dog kendetegnende for dagtilbudsområdet, at der i vidt omfang er tale
om rammelovgivning, hvor udfyldningen af disse rammer er lagt ud lokalt til
kommunalbestyrelsen, forældrebestyrelsen eller den daglige ledelse
I forhold til styringen af dagtilbudsområdet er der følgende hierarki:
Regering og Folketing.
Dagtilbudsloven indeholder bestemmelser,
som det lokale niveau hhv. skal og kan efterleve. Enkelte af skal-
bestemmelserne beskriver detaljeret, hvordan opgaven skal løses lokalt
(fx pasningsgarantien og betaling), men langt hovedparten af skal-
bestemmelserne er rammebestemmelser, hvor udfyldningen er overladt
til det lokale niveau (fx er der ikke centrale mål i forbindelse med læ-
replanerne. Det er op til kommunen eller dagtilbuddet at fastsætte dis-
se).
Kommunalbestyrelsen
fastsætter inden for rammerne af dagtilbudslo-
ven nærmere regler vedr. fx arbejdet med læreplaner. Det kan fx være
krav om bestemte læringsmål, at en bestemt skabelon skal anvendes, at
nogle bestemte indsatsområder skal medtages i institutionens læreplan,
eller at der er en ramme for tilbagemelding til kommunen.
Forældrebestyrelsen.
Alle forældre har ret til at få oprettet en foræl-
drebestyrelse. Bestyrelsen skal fastsætte principper for dagtilbuddets
arbejde og for anvendelse af budgetramme. Endvidere har bestyrelsen
indflydelse på ansættelse af personale og leder, ligesom forældrebesty-
relsen skal inddrages ved arbejdet med læreplanen.
Lederen
har sit styringsrum inden for rammerne af det ovenstående og
er ansvarlig for - ud over den daglige ledelse - bl.a. at læreplan bliver
udarbejdet, fulgt op mv.
Ved siden af det formelle styringshierarki er der også fx aftaler mellem rege-
ring og KL og aftaler mellem kommuner og faglige organisationer, som bidra-
ger til at sætte nogle af rammerne for opgaveudførelsen i kommunerne.
Side
1
af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til brug for kommunernes opgavevaretagelse og efterlevelse af rammebe-
stemmelserne er det karakteristisk for området, at der udarbejdes
vejledende
materialer og værktøjer. Således er dagtilbudsloven grundigt beskrevet i en
vejledning , ligesom ministeriet har fået udarbejdet vejledende materialer til
både arbejdet med læreplaner og sprogvurderinger. Det er frivilligt for kom-
munerne, om de ønsker at anvende materialet.
Tilsyn med opgavevaretagelsen på dagtilbudsområdet er i dag delt mellem
kommunerne, statsforvaltningen og ministeriet:
Kommunalbestyrelsen
har pligt til at føre tilsyn med, at opgaverne lø-
ses med den faglige og økonomiske kvalitet, som myndigheden inden
for lovgivningens rammer har besluttet.
Efter kommunestyrelseslovens regler
fører Økonomi- og Indenrigs-
ministeriet og de for hver region nedsatte tilsynsråd tilsyn med,
at
kommunerne overholder lovgivningen. Tilsynsmyndigheden kan an-
vende retlige reaktionsmuligheder, såfremt lovgivningen eller forvalt-
ningsretlige grundsætninger klart er tilsidesat
Ministeriet for Børn, Integration, Ligestilling og Sociale Forhold
har et såkaldt ulovbestemt tilsyn på dagtilbudsområdet, der betyder, at
ministeren kan gribe ind, såfremt ministeren bliver opmærksom på, at
fx en kommune klart har overtrådt loven eller gældende forvaltnings-
retslige grundsætninger (et legalitetstilsyn). I disse tilfælde er ministe-
rens reaktionsmuligheder at udtale kritik eller at aktivere det kommu-
nale tilsyn (tilsynsrådene).”
Side 2 af 2
Dokument: c:\users\ftnagr\appdata\local\microsoft\windows\temporary internet files\content.outlook\1ek1xwxj\buu studietur italien 2014
baggrundsnotat om styring.docx