Dato: 5. september 2014
Ansvarlig: LAHB
Sagsnr. 2014 - 7678
Baggrundsnotat
til BUU Studietur til Norditalien
-
Den politiske indflydelse på daginstitutioner og pædagogik, herun-
der regulering
Styringen på dagtilbudsområdet foregår som på andre områder ved lovgivning,
aftaler mellem regering og kommuner, lokalt fastsatte regler og retningslinier, i
forældrebestyrelser og i den daglige ledelse.
Det er dog kendetegnende for dagtilbudsområdet, at der i vidt omfang er tale
om rammelovgivning, hvor udfyldningen af disse rammer er lagt ud lokalt til
kommunalbestyrelsen, forældrebestyrelsen eller den daglige ledelse
I forhold til styringen af dagtilbudsområdet er der følgende hierarki:
Regering og Folketing.
Dagtilbudsloven indeholder bestemmelser,
som det lokale niveau hhv. skal og kan efterleve. Enkelte af skal-
bestemmelserne beskriver detaljeret, hvordan opgaven skal løses lokalt
(fx pasningsgarantien og betaling), men langt hovedparten af skal-
bestemmelserne er rammebestemmelser, hvor udfyldningen er overladt
til det lokale niveau (fx er der ikke centrale mål i forbindelse med læ-
replanerne. Det er op til kommunen eller dagtilbuddet at fastsætte dis-
se).
Kommunalbestyrelsen
fastsætter inden for rammerne af dagtilbudslo-
ven nærmere regler vedr. fx arbejdet med læreplaner. Det kan fx være
krav om bestemte læringsmål, at en bestemt skabelon skal anvendes, at
nogle bestemte indsatsområder skal medtages i institutionens læreplan,
eller at der er en ramme for tilbagemelding til kommunen.
Forældrebestyrelsen.
Alle forældre har ret til at få oprettet en foræl-
drebestyrelse. Bestyrelsen skal fastsætte principper for dagtilbuddets
arbejde og for anvendelse af budgetramme. Endvidere har bestyrelsen
indflydelse på ansættelse af personale og leder, ligesom forældrebesty-
relsen skal inddrages ved arbejdet med læreplanen.
Lederen
har sit styringsrum inden for rammerne af det ovenstående og
er ansvarlig for - ud over den daglige ledelse - bl.a. at læreplan bliver
udarbejdet, fulgt op mv.
Ved siden af det formelle styringshierarki er der også fx aftaler mellem rege-
ring og KL og aftaler mellem kommuner og faglige organisationer, som bidra-
ger til at sætte nogle af rammerne for opgaveudførelsen i kommunerne.
Side
1
af
2