Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 221
Offentligt
Undervisningsningsministeriet
4. september 2014
Baggrundspapir til BUU´s studietur til Norditalien
Dette baggrundspapir vedrører følgende temaer, der ønskes belyst i forhold til studieturen til
Norditalien:
1. Overgang fra dagtilbud til grundskole og samarbejde mellem pædagoger og lærere
2. Forældreansvar og -inddragelse samt institutionernes forankring i og samarbejde med
lokalsamfundet
Ad. 1 Lovgivning om overgang fra dagtilbud til grundskole
Af folkeskolelovens § 11 fremgår der, at undervisningen i børnehaveklassen skal skabe sammenhæng
både mellem børnenes overgang fra hjem og dagtilbud til skolen og mellem børnehaveklasse, de
efterfølgende klassetrin og fritidstilbuddet. Det står i Fælles Mål – Faghæfte 25 – Børnehaveklassen.
Ligeledes står der i dagtilbudsloven, at det enkelte dagtilbud skal sætte fokus på og arbejde med børns
læring og udvikling. I bemærkningerne til loven hedder det også, at arbejdet med læring skal bidrage til
at sikre en harmonisk overgang til skole og fritidstilbud.
Ifølge dagtilbudsloven skal alle dagtilbud udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan for børn i
aldersgruppen 0-2 år og børn i aldersgruppen fra 3 år til barnets skolestart. Den pædagogiske læreplan
skal give rum for leg, læring og udvikling af børn i dagtilbud. Ved udarbejdelsen af den pædagogiske
læreplan skal der tages hensyn til børnegruppens sammensætning. Den pædagogiske læreplan skal
beskrive dagtilbuddets mål for børnenes læring inden for følgende temaer:
1) Alsidig personlig udvikling
2) Sociale kompetencer
3) Sproglig udvikling
4) Krop og bevægelse
5) Naturen og naturfænomener
6) Kulturelle udtryksformer og værdier
Fælles Mål for børnehaveklassen bygger videre på arbejdet i dagtilbuddene via Fælles Mål inden for
følgende seks temaer:
1) Engagement og fællesskab
2) Sprog
3) Krop og bevægelse
4) Naturlige fænomener
5) Matematisk opmærksomhed
6) Kreative og musiske udtryksformer
Det lokale arbejde med overgang fra dagtilbud til grundskole
For at imødekomme dagtilbudsloven og folkeskoleloven samt sikre den gode overgang for børnene fra
dagtilbud til skole og fritidstilbud er der i mange kommuner udarbejdet fælles kommunale procedurer
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397471_0002.png
for den gode overgang. Ofte lægger disse procedurer også op til, at de enkelte skoledistrikter i
samarbejde med distriktets dagtilbud kan tilpasse indholdet, så det får ejerskab lokalt.
Disse procedurer er ofte udformet som årshjul, så forældre, børn og personale tydelig kan se deres
roller og opgaver.
I forbindelse med overgang fra dagtilbud til grundskole har følgende fokusområder vist sig væsentlige
12
:
De professionelles samarbejde
For at sikre en reel samklang mellem dagtilbud og skole er det vigtigt, at der skabes rammer og
muligheder for et formelt, forpligtende samarbejde mellem de fagprofessionelle pædagoger og lærere.
Det er en ledelsesopgave at sikre, at dette samarbejde kan finde sted og udvikle sig. En fælles forståelse
af udfordringer og muligheder i overgangen mellem dagtilbud og skole mellem pædagoger og lærere vil
sikre fortsat fokus på at videreudvikle lokale processer og procedurer omkring overgangen og vil sikre,
at så mange børn som muligt (og deres forældre) får en god og positiv oplevelse af overgangen.
I det professionelle samarbejde omkring overgangen er det vigtigt at fokusere på at:
Skabe konsensus om, at det er meningsfuldt at samarbejde om børnenes overgang fra dagtilbud
til skole
Udarbejde fælles ’kanon’ af pædagogiske aktiviteter oa. der vil gå igen fra dagtilbud til skole
Afsætte tid til fælles møder
Udarbejde fælleskommunale skabeloner, der rammesætter og understøtter overgangen
Understøtte traditioner der bidrager til at forskellige institutionstyper udvikler fælles
professionelle kulturer – besøg i dagtilbud, skole og fritidstilbud
Mange Ny Nordisk Skole
3
-institutioner arbejder for at skabe gode overgange mellem dagtilbud og
grundskoler. Ny Nordisk Skole har været en anledning til at etablere samarbejder mellem lærere og
pædagoger på tværs af dagtilbud og grundskoler, hvilket i mange tilfælde har betydet en bredere
helhedstænkning omkring barnets overgang fra dagtilbud til grundskole.
Børnefællesskaber
Cand.psyk. Inge Schoug Larsen og Cand.mag. i pædagogik og psykologi, Ph.d. Anja Hvidtfeldt Stanek,
peger i deres undersøgelser på, at børns oplevelse af at være en del af vigtige, relationelle fællesskaber
har stor betydning for dets muligheder for at udnytte egne udviklingspotentialer både i forhold til læring
og trivsel.
1
2
Cand.psyk. Inge Schoug Larsen, Samarbejde om det skolestartende barn
Cand.mag. i pædagogik og psykologi, Ph.d. Anja Hvidtfeldt Stanek, Børns fællesskaber og fællesskabernes betydning
– analyseret i indskolingen for børnehave til 1. klasse og SFO
3
Ny Nordisk Skole blev lanceret i foråret 2012 og er et tilbud til alle dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser
om at indgå i tværgående netværk og stille skarpt på lokale udfordringer. Gennem samarbejde i netværk, videndeling
og udvikling af den pædagogiske praksis og med støtte fra Undervisningsministeriet arbejdes der for at gøre alle børn
og unge så dygtige, de kan – uanset social baggrund. Efter to ansøgningsrunder er 363 institutioner en del af Ny
Nordisk Skole.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397471_0003.png
I overgangen mellem dagtilbud og skole bliver det derfor vigtigt at sikre, at barnet genkender væsentlige
sproglige, relationelle og kommunikative kulturer, og at det oplever, at de kompetencer, som det har
med sig, er vigtige og adækvate i forhold til det nye fællesskab, som det skal blive en del af.
I den forbindelse er der i Danmark gode erfaringer med at fokusere på bl.a. følgende:
At børnenes indbyrdes relationer og venskaber tages alvorligt og medtænkes i
overgangsperspektivet
At børnenes ’historie’ overleveres fra dagtilbud til skole (kufferten, skattekisten, porte folio etc.)
At visse aktiviteter og lege går igen i både dagtilbud og skole (’kanon’)
At der forud for overgangen samarbejdes bevidst og struktureret på at etablere nye
børnefællesskaber på tværs af dagtilbud
Overlevering af børnenes kompetencer og livsfortælling
I mange danske kommuner har der gennem de senere år været fokus på at udvikle metoder for en
meningsgivende overlevering af barnets kompetencer og historie fra dagtilbud til skole. Personlige
kufferter eller mapper med tegninger, familiebilleder, sange, rim og remser, tøjdyr, billeder af
kammerater osv. der er vigtige for barnet, som fortæller historien om ’hvem jeg er’. Der kan også være
beskrivelse af særlige kompetencer eller interesser, livretter, kæledyr osv. Samtidig har der været fokus
på overlevering af en mere formel karakter, idet man nogle steder arbejder med formelle standarder for
overlevering af viden om barnets udvikling, stærke sider og særlige udfordringer. Til dette arbejde kan
der lokalt arbejdes med at udvikle forskellige skabeloner og formularer til f.eks. forældrenes samtykke til
overlevering af oplysninger.
Eksempler på disse overleveringsmaterialer er f.eks.:
Kufferten/portfolio. Personlige effekter, der er vigtige for barnet
’Skattekisten’ fælles for en klasse. Beskriver det enkelte barn og overdrages til skolen
Formelle overleveringspapirer, der beskriver barnets styrker, svagheder og særlige udfordringer
Eksempler
I Slagelse Kommune har man udarbejdet en brobygningsmodel for overgangen mellem dagtilbud og
skole. I modellen har man taget udgangspunkt i de pædagogiske læreplaner for dagtilbud og Fælles Mål
for børnehaveklassen og fokuserer på følende tre udviklingsaspekter:
Alsidig personlig udvikling/samvær og samarbejde
Sociale kompetencer/sociale færdigheder
Sproglig udvikling/sprog og udtryksformer
Desuden har man udarbejdet en lokal kanon for aktiviteter og materialer, som skal danne bro mellem
barnets liv i dagtilbud og barnets liv i skolen, samt en skattekistemodel indeholdende forskellige
overleveringsdokumenter som ”her er jeg”.
I Gladsaxe Kommune har man udarbejdet ”Helhed og sammenhæng i børns liv” – i overgangen fra
dagtilbud til SFO og skole. I materialet fokuseres på forløbets fire elementer: En samarbejdsaftale som
beskriver distriktssamarbejdet mellem dagtilbud og skole i forbindelse skolestart, et udviklingsskema,
som indeholder pædagogers og forældres samlede vurdering af barnets potentialer og kompetencer,
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397471_0004.png
nedskrevet cirka et år før skolestart og ved den afsluttende forældresamtale i børnehuset.
Udviklingsskemaet anvendes også i forbindelse med klassedannelse og forældresamtale i skole, en ”her
er jeg – kuffert” og en ”her er vi – skattekiste ”med børnegruppens skattede ting.
I Kolding Kommune har tre institutioner arbejdet med overgangen mellem dagtilbud og grundskole i
regi af Ny Nordisk Skole. I netværket indgår to dagtilbud og en folkeskole. De samarbejder om at skabe
trygge overgange for børnene og lægger vægt på at have en solid fælles pædagogisk tilgang. Fx arbejder
de med at integrere de pædagogiske redskaber ’Børnelinealen’ og ’Kompetencehjulet’ i alle tre
institutioner. Det skaber en rød tråd for de børn, der fortsætter i den pågældende skole, samt for
børnenes forældre og de pædagoger, der samarbejder om disse børn.
En del NNS-institutioner er gået sammen om at etablere ’børnebyer’, hvor fokus er at skabe
sammenhæng i det pædagogiske tilbud for børn i dagtilbud og indskolingen. I Norddjurs Kommune
har et NNS-netværk dannet Ørsted Børneby med det formål at etablere en fælles pædagogisk platform
for alle børn i området. Målet er at udfordre børnene med udgangspunkt i deres individuelle potentiale
– uanset social baggrund.
Ad. 2 Lovgivning om forældreansvar og -inddragelse samt institutionernes forankring i og
samarbejde med lokalsamfund
Ifølge dagtilbudsloven skal dagtilbud i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det
enkelte barns alsidige udvikling og selvværd samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst.
Forskning viser, at forældreinddragelse, forældrenes forventninger til dagtilbuddet samt en ligeværdig
dialog mellem det pædagogiske personale og forældrene har betydning for barnets læring.
Ifølge folkeskoleloven skal folkeskolen i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og
færdigheder, der forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem
fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til
deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.
Det fremgår samtidig, at elever og forældre skal samarbejde med skolen om at leve op til folkeskolens
formål.
Det lokale arbejde med forældreansvar og -inddragelse
Tal om forventninger
I dialogen med forældre er det vigtigt, at det pædagogiske personale ser forældrene som en ressource
både som forældre og i forhold til de forskellige aktiviteter i dagtilbuddet, hvor man forventer, at
forældrene bidrager
4
. Mange dagtilbud samler de store børn, og i den forbindelse indkaldes forældrene
ofte enten til samtaler eller forældremøde, hvor indholdet er, hvad børnene skal lære, og hvordan
forældrene kan understøtte denne læring. Skole og fritidstilbud inviterer forældrene inden start i
fritidstilbud og skole forældrene til møder, hvor der tales om gensidige forventninger og bekymringer
for det nye, barnet skal møde. Der skabes på disse møder rum til, at spørgsmål kan drøftes blandt
forældre og det pædagogiske personale.
4
Nordal, 2008, Hjem og Skole – hvordan skaber man et bedre samarbejde?
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397471_0005.png
Forældrene skal være med
Erfaringer viser, at i de dagtilbud, som inddrager forældrene aktivt, udvikles børns kognitive forståelse
bedre end i de dagtilbud, som kun inddrager forældrene lidt. Dagtilbud inddrager forældrene ved at
fortælle om, hvordan barnet bliver stimuleret gennem leg, læsning af bøger og hverdagssamtaler. Det
giver forældrene en forståelse af, hvordan der i fællesskab skabes sammenhæng mellem hjemmet og
dagtilbuddet ved at inspirere forældrene til at understøtte barnets læring i familien
5 6 7
.
Mange dagtilbud inddrager forældrene i overleveringssamtalen med skolen og fritidstilbuddet eller
i de beskrivelser, som dagtilbuddet laver af barnet. Ofte har kommunen eller skolen lavet pjecer til
forældrene om, hvad der sker i overgangen, og hvad der er vigtigt for barnets læring og trivsel i det nye,
barnet skal møde.
Forældrenes forventninger har betydning
Forældrenes ambitioner og forventninger til barnets læring og aktivitet i dagtilbuddet, skole og
fritidstilbud har stor betydning for barnets udvikling og læring. Positive forventninger fra forældrene
har faktisk ofte stærkere effekt på læring og udvikling end mange andre væsentlige faktorer i børns liv
som f.eks. skilsmisse eller forældrenes uddannelsesniveau og indkomst. Det ved vi fra forskning i
læringseffektive dagtilbud, skoler og fritidstilbud til børn i aldersgruppen tre til 11 år
8 9
.
Viden om ligeværdigt samarbejde
Dagtilbud skaber konstruktivt og ligeværdigt samarbejde mellem forældre og det pædagogiske personale
ved, at forældrene føler sig behandlet som ligeværdige sparringspartnere i forhold til barnet. Det er der-
for vigtigt, at det pædagogiske personale inviterer forældrene til en dialog, hvor begge parter informerer
hinanden om barnets trivsel og udvikling, og hvor forældrene bliver inddraget i de beslutninger, der
vedrører barnet
10 11
.
Samarbejde med lokalsamfundet
Mange dagtilbud inddrager lokalsamfundet, ligesom folkeskolereformen lægger op til samarbejde med
lokale idrætsforeninger, musik- og billedskoler, museer eller andre lokale foreninger. Der dannes lokale
netværk på tværs af institutioner og virksomheder, hvilket på sigt kan bidrage til, at respekten og tilliden
mellem dagtilbud, skole og det omgivende samfund udvikles og øges, men også at der bliver glidende
overgang til fritidslivet.
Eksempel
I Høje-Taastrup Kommune har institutionerne i Sengeløse gennem de sidste 20 år haft et tæt
samarbejde med de lokale idrætsforeninger – Fælles Idræt for børn og voksne.
5
(Desforges, 2003, The Impact of Parental Involvement, Parental Support og Family Educationon pupil Achievement
og Adjustment. A Litterature Rewiew. Nottingham, England
6
Melhuish, 2008, Effektive Provision af Pre-Schooll-Education. Birkbeck, University og London, England
7
Calmer og Jacobsen, 2012, Hovedresultater fra en eksperimentel undersøgelse af en forstærket indsats over for
førskolebørn med dansk som andetsprog, Upubliceret manuskript, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet
8
Hattie, 2009, Visible Learning. A synthesis of over 800 meta- analyses relating to achievement,. Auckland, New
Zealand
9
Melhuish, 2008, Effektive Provision af Pre-Schooll-Education. Birkbeck, University og London, England
10
Nordal, 2008, Hjem og Skole – hvordan skaber man et bedre samarbejde?
11
Palludan, 2010, Etiske udfordringer i forældresamarbejdet
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Et Ny Nordisk Skole-netværk på Fyn har som et led i NNS-arbejdet åbnet op for lokalsamfundet og
inviteret forskellige aktører indenfor. Blandt andet vil netværket, der består af Glamsbjerg Børnehave
og Vuggestue, Gummerup Vuggestue og Gustavsminde Gårdbørnehave, udbygge deres relation til
forskere på Syddansk Universitet, som holder oplæg for både medarbejdere og forældre. Derudover
inddrages den lokale pædagoguddannelse, hvor underviserne bidrager med deres faglige ekspertise på
området, mens pædagogstuderende igennem deres praktik vil tage en aktiv del i forandringsinitiativerne
på institutionerne.
6