Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 219
Offentligt
1396267_0001.png
SFI NOTAT
INKLUSIONSPANELET
ET FORSKNINGSPROJEKT OM INKLUSION AF ELEVER MED
SÆRLIGE BEHOV I DEN ALMINDELIGE UNDERVISNING
STATUSNOTAT 1
Af Mikkel Lynggaard og Mette Lausten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0002.png
INKLUSIONSPANELET. ET FORSKNINGSPROJEKT OM INKLUSION AF ELEVER
MED SÆRLIGE BEHOV I DEN ALMINDELIGE UNDERVISNING – STATUSNOTAT 1
Afdelingsleder: Anne-Dorthe Hestbæk
Afdelingen for Børn og familie
Layout: Hedda Bank
Fotos: Ole Bo Jensen
© 2014 SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Herluf Trolles Gade 11
1052 København K
Tlf. 33 48 08 00
[email protected]
www.sfi.dk
SFI’s publikationer kan frit citeres med tydelig angivelse af kilden.
SFI-notater skal danne grundlag for en faglig diskussion. SFI-notater er foreløbige resultater, og
læseren bør derfor være opmærksom på, at de endelige resultater og fortolkninger fra projektet
vil kunne afvige fra notatet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0003.png
3
BAGGRUND
Der er fra politisk side sat en ambitiøs
dagsorden om omstilling til øget inklusion
i folkeskolen. Omstillingen indebærer, at
flere elever med særlige behov fremover
skal
inkluderes
i den almindelige undervis-
ning i folkeskolen i stedet for at modtage
undervisning i segregerede undervis-
ningstilbud, fx på en specialskole eller i en
specialklasse.
De fleste kommuner og skoler har allerede
påbegyndt arbejdet med øget inklusion,
men befinder sig forskellige steder i omstil-
lingsprocessen. I nogle kommuner er man
stadig ved at færdiggøre arbejdet med
strategierne, mens man i andre kommuner
er i fuld gang med implementeringen (Ba-
viskar m.fl., 2014). Fælles for kommunerne
og skolernes arbejde med øget inklusion
er dog, at deres arbejde hviler på et ret
HVAD ER INKLUSION?
Inklusion handler om barnets oplevelse af at være en værdifuld deltager i det sociale
og faglige fællesskab, og det er centralt for at lære noget og for at udvikle sig. Alle
børn og unge har brug for at indgå i et fællesskab med andre børn og unge samt gode
relationer til lærere, pædagoger og andre professionelle på skolen.
Inklusionstankegangen betyder et perspektivskifte fra det enkelte barn til fokus på
det fælles.
Kilde: Undervisningsministeriets hjemmeside, www.uvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0004.png
4
begrænset vidensgrundlag. Der foreligger
nemlig ikke særlig megen sikker viden om,
hvad kommuner og skoler positivt kan gøre
for at sikre en succesfuld omstilling til øget
inklusion.
Et forskningsprojekt kaldet ”Inklusionspa-
nelet” forsøger imidlertid at råde bod på
dette. Projektet har nemlig fokus på elever-
nes egen stemme og på elevernes opfat-
telse af den øgede inklusion i folkeskolen.
BAGGRUND FOR OMSTILLING TIL ØGET INKLUSION
Som led i opfyldelsen af den politiske målsætning om øget inklusion er specialun-
dervisning ved en lovændring afgrænset til at være undervisning i specialskoler og
specialklasser og undervisning i den almindelige undervisning, hvor eleven får støtte i
mindst 9 ugentlige timer.
Elevernes behov for støtte i mindre end 9 ugentlige timer skal opfyldes inden for ram-
merne af den almindelige undervisning ved brug af bl.a. undervisningsdifferentiering
og holddannelse og ved anvendelse af tolærerordninger og brug af undervisningsas-
sistenter efter kommunernes nærmere bestemmelse."
Kilde: Undervisningsministeriets hjemmeside, www.uvm.dk
KOMMUNEAFTALEN MELLEM REGERINGEN OG KL
I forlængelse af lovændringen har regeringen og kommunerne fastlagt en række kon-
krete målsætninger for en succesfuld omstilling til øget inklusion.
De tre vigtigste målsætninger er:
• Andelen af elever, der inkluderes i den almindelige undervisning, øges. Konkret er
målet, at andelen af elever i den almindelige undervisning i 2015 er forøget fra 94,4
til 96 pct. af det samlede elevtal i folkeskolen.
• Elevernes faglige resultater skal forbedres, således at andelen af elever, der får 2
eller derunder i dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse, skal
være reduceret i 2015 og reduceret yderligere frem mod 2018.
• Elevernes trivsel skal fastholdes i takt med omstillingen til øget inklusion.
Kilde: Undervisningsministeriets hjemmeside, www.uvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0005.png
5
INKLUSIONSPANELET
Inklusionspanelet er et forskningspro-
jekt om inklusion af elever med særlige
behov i den almindelige undervisning.
Forskningsprojektet, som er igangsat af
Undervisningsministeriet, består af et
”panel” af ca. 9.000 elever i 5. og 7. klasse
fordelt på mere end 400 skoleklasser fra
hele Danmark. Over en 3-årig periode –
fra 2014 til 2016 – følger forskerne bag
Inklusionspanelet elevernes skolegang tæt.
Via gentagne spørgeskemaundersøgelser
blandt både elever, skoleledere og lærere
såvel som en række interviews og koncen-
trationstest blandt eleverne er projektet
i stand til at belyse en række centrale
spørgsmål om inklusion.
med særlige behov i almenundervisningen.
Hovedformålet med projektet er at under-
søge og tilvejebringe viden om elevernes
egne oplever af inklusion – det gælder både
elever med og uden særlige behov.
For det andet
skal projektet undersøge ef-
fekten af to indsatser, som i andre lande har
vist sig at styrke inklusionen af elever med
særlige behov. Den første indsats, som skal
undersøges, er et kursus til lærerne, hvor
de opkvalificeres til fx at kunne håndtere
udadreagerende elever og andre elever
med særlige behov. Ved hjælp af data fra
Inklusionspanelet undersøges det bl.a.,
om kurset giver lærerne kompetencer, som
styrker inklusionseleverne og deres klasse-
kammeraters trivsel og læring. Den anden
indsats, som skal undersøges, er et såkaldt
mestringsstrategiforløb. Hensigten med
denne indsats er at give elever med særlige
behov og andre elever en række redskaber
til at håndtere en skoledag med mange
udfordringer.
For det tredje
er det et centralt formål med
FORMÅL MED
INKLUSIONSPANELET
Der er tre overordnede formål med
Inklusionspanelet.
For det første
skal forskningsprojektet sikre
en omfattende viden om inklusion af elever
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0006.png
6
projektet, at den indsamlede viden for-
midles videre til fagpersoner i og omkring
folkeskolen. Det er således forhåbningen,
at resultaterne fra projektet kan tjene til
inspiration for både politikere, kommuner
og skoler, som til daglig arbejder med at in-
kludere elever med særlige behov i almen-
undervisningen. Dette statusnotat udgør
første skridt i en sådan formidlingsproces.
FOKUS PÅ TRIVSEL OG
DELTAGELSE
Elevernes oplevelser af inklusion belyses på
to måder, idet vi både undersøger, hvordan
inklusion hænger sammen med elevernes
trivsel og deres deltagelse i skolen. Her
kigger vi for det første på, hvordan eleverne
i Inklusionspanelet
generelt
trives og del-
tager. I forlængelse heraf undersøger vi for
det andet, hvordan
specifikke elevgrupper
trives og deltager i skolen. Konkret fokuse-
rer vi på følgende elevgruppers skoletrivsel
og deltagelsesadfærd:
• Drenge og piger
• Elever i 5. og 7. klasse
• Elever, som modtager støtte i
undervisningen
• Klassekammerater til elever, som mod-
tager støtte
• Tilbageførte elever
• Klassekammerater til tilbageførte elever.
OM DETTE STATUSNOTAT
I dette statusnotat præsenteres centrale
resultater fra Inklusionspanelets første
spørgeskemaundersøgelse blandt ca. 9.000
elever i 5. og 7. klasse. Via spørgeskemaun-
dersøgelsen, som blev gennemført i januar
2014, er hovedformålet med notatet at be-
lyse elevernes egne
oplevelser
af inklusion,
herunder både elever med særlige behov og
deres klassekammerater.
SFI’S SPØRGESKEMA OM INKLUSION
For at afdække elevernes subjektive oplevelser af inklusion trækker vi på tre overord-
nende typer af spørgsmål, som alle indgår i spørgeskemaet til eleverne.
For det første anvendes spørgsmål fra den såkaldte Strengths and Difficulties Questi-
onnaire (SDQ), som har til formål at undersøge elevernes socioemotionelle velfærd og
til at måle karakteren og graden af deres eventuelle særlige behov eller vanskelighe-
der i relation til skolen (Goodman & Scott, 1999).
For det andet anvendes udvalgte spørgsmål fra skolernes trivselsmåling fra Dansk
Center for Undervisningsmiljø (DCUM) til at afdække elevernes generelle trivsel.
For det tredje anvendes spørgsmål fra et af SFI’s tidligere spørgeskemaer om inklusi-
on, hvor et af formålene bl.a. var at undersøge elevernes subjektive følelse af inklusion
(Baviskar m.fl., 2014).
Anvendelsen af spørgsmål fra eksisterende og gennemtestede spørgeskemaer med-
virker til at sikre validiteten af de analyser, der gennemføres i Inklusionspanelet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0007.png
7
HVORDAN TRIVES
ELEVERNE I SKOLEN?
Som det fremgår af kommuneaftalen
mellem regeringen og KL, er det en vigtig
politisk målsætning, at elevernes trivsel
fastholdes i takt med omstillingen til øget
inklusion. Derfor har vi i Inklusionspane-
let stillet eleverne en række spørgsmål
om, hvordan de trives i skolen. Dette notat
fokuserer på to former for elevtrivsel, idet
vi både undersøger, hvordan eleverne trives
individuelt
og
kollektivt.
Mens den individuelle trivsel – som nav-
net antyder – handler om elevernes egne
oplevelser af, hvordan de trives i skolen,
vedrører den kollektive trivsel elevernes
vurdering af, hvordan eleverne i klassen
trives som helhed.
SÅDAN MÅLES ELEVERNES
TRIVSEL
Elevernes trivsel måles ved hjælp af en
række spørgsmål, som oprindeligt indgår
i Dansk Center for Undervisningsmiljøs
såkaldte Trivselstermometer.
DCUM’S TRIVSELSTERMOMETER
Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, har udviklet og driver et såkaldt Trivsel-
stermometer. Termometeret er et elektronisk spørgeskemaværktøj, som er tiltænkt
undersøgelser af undervisningsmiljøet på skoler og andre uddannelsesinstitutioner.
Spørgsmålene i termometeret afdækker både de fysiske, æstetiske og psykiske aspek-
ter af undervisningsmiljøet – set med elevernes øjne.
Trivselstermometeret er gratis og kan anvendes på alle skoler og klassetrin.
Kilde: DCUM’s hjemmeside,
www.dcum.dk/termometeret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0008.png
8
Vi konstruerer et
indeks
for henholdsvis
individuel og kollektiv trivsel, der er baseret
på flere forskellige spørgsmålssvar, som
omhandler den samme trivselsdimension.
Hermed udgør de to indeks et samlet – og
mere robust – mål for den pågældende
trivselsform (se de enkelte spørgsmålsfor-
muleringer nedenfor). De to indeks måler
elevernes trivsel på en skala fra ”1” (lavest
mulige trivsel) til ”5” (højest mulige trivsel).
SPØRGSMÅL TIL MÅLING AF ELEVERNES TRIVSEL:
Individuel trivsel:
Er du glad for at gå i skole?
Svarmuligheder
1: Nej, aldrig; 2: Nej, ikke så tit; 3: Nogle gange;
4: Ja, for det meste; 5: Ja, altid
1: Nej, aldrig; 2: Nej, ikke så tit; 3: Nogle gange;
4: Ja, for det meste; 5: Ja, altid
1: Ja, meget tit; 2: Ja, tit; 3: Nogle gange;
4: Nej, sjældent; 5: Nej, aldrig
Er du glad for din klasse?
Tænker du nogen gange på at skifte skole?
Kollektiv trivsel:
Behandler I hinanden godt i klassen?
1: Nej, aldrig; 2: Nej, ikke så tit; 3: Nogle gange;
4: Ja, for det meste; 5: Ja, altid
1: Nej, aldrig; 2: Nej, ikke så tit; 3: Nogle gange;
4: Ja, tit; 5: Ja, altid
Hvis nogen i din klasse bliver mobbet,
gør de voksne så noget ved det?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0009.png
9
RESULTATER: ELEVERNES
GENERELLE TRIVSEL I SKOLEN
Den generelle trivsel blandt eleverne i
Inklusionspanelet er vist i figur 1. Af figuren
fremgår det, at eleverne både individuelt og
kollektivt trives godt i skolen. Langt stør-
stedelen af eleverne har nemlig en gen-
nemsnitlig score på enten 4 eller 5 på de to
indeks – i alt 82 pct. af eleverne på indekset
for individuel trivsel og 87 pct. af eleverne
på indekset for kollektiv trivsel. Mens hele
43 pct. af eleverne angiver den højest mu-
lige score på indekset for kollektiv trivsel,
er det en lidt lavere andel (31 pct.), som
placerer sig i denne kategori på indekset
for individuel trivsel. Denne forskel ændrer
imidlertid ikke på det generelle billede, at
eleverne samlet set har den opfattelse, at
de trives godt i skolen – både personligt og i
klassen som helhed.
Med dette generelle resultat in mente kig-
ger vi i næste afsnit nærmere på, hvordan
det ser ud med de forskellige elevgruppers
individuelle og kollektive skoletrivsel.
Figur 1. Elevernes individuelle og kollektive trivsel. Procent.
Note: Antal besvarelser: 8.075.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 5. og 7. klasse (Inklusionspanelet).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0010.png
10
RESULTATER: SPECIFIKKE
ELEVGRUPPERS SKOLETRIVSEL
Selvom eleverne generelt mener, at de
trives godt i skolen, finder vi imidlertid
en række forskelle imellem, hvor godt de
enkelte elevgrupper trives. Dette fremgår
af følgende to figurer, som viser de speci-
fikke elevgruppers score på indekset for
henholdsvis individuel trivsel (figur 2) og
kollektiv trivsel (figur 3).
Med hensyn til elevernes
køn
ses det af
figur 2, at der er forskel på, hvor godt dren-
gene og pigerne oplever deres individuelle
trivsel i skolen. Drengene angiver nemlig
en gennemsnitlig score, der med statistisk
sikkerhed er højere end pigernes. Samme
tendens gør sig gældende for elevernes kol-
lektive trivsel, jf. figur 3, men her er forskel-
lene mellem kønnene ikke statistisk sikre.
Figur 2. De enkelte elevgruppers gennemsnitlige score på indekset for individuel trivsel.
Note: Antal besvarelser: 8.075. * = p < 0,05; ** = p < 0,01; *** = p < 0,001
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 5. og 7. klasse (Inklusionspanelet).
HVAD ER STØTTE I UNDERVISNINGEN?
Ifølge folkeskoleloven skal børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan under-
støttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, tilbydes supplerende
undervisning eller anden faglig støtte.
Det er endvidere hensigten med loven, at disse elevers udvikling og læring i videst
muligt omfang finder sted i den almindelige undervisning. I Inklusionspanelet har vi
derfor spurgt eleverne, om de får ekstra støtte i undervisningen i klassen.
Resultaterne i figur 2, 3, 5 og 6 omfatter både elever, som enten permanent eller en-
gang imellem (fx i enkelte fag) modtager ekstra støtte i undervisningen i klassen. Til
gengæld er de elever, som modtager ekstra støtte uden for den almindelige klasseun-
dervisning, ikke med i analyserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0011.png
11
Hvad angår elevernes
klassetrin
viser
analyserne, at der ikke er nogen forskel på,
hvor godt eleverne i 5. og 7. klasse trives.
Eleverne trives nemlig, ifølge dem selv, lige
godt på begge klassetrin – individuelt såvel
som kollektivt. Dette resultat kunne tyde
på, at elevernes skoletrivsel er stabil over
tid og således hverken falder eller stiger, i
takt med at eleverne bliver ældre. Hvorvidt
dette faktisk er tilfældet på mellemtrinene
og i udskolingen, har vi mulighed for senere
at teste med data fra Inklusionspanelet,
fordi vi med panelet følger de samme
elevers skolegang tæt over en 3-årig
undersøgelsesperiode.
Ud over elevernes køn og klassetrin har vi
også undersøgt, hvordan det ser ud med
trivslen blandt de elever, som modtager
støtte
i undervisningen.
For både den individuelle og kollektive
trivsel viser analyserne, at gruppen af
elever, som modtager støtte i klasseunder-
visningen, med statistisk sikkerhed trives
dårligere i skolen end de elever, som ikke
modtager støtte. En mulig forklaring på
resultatet er, at støtteeleverne har nogle
vanskeligheder, som andre elever ikke mø-
der i skolen (hvad enten det drejer sig om
faglige, sociale eller praktiske vanskelighe-
der). Derfor er det også positivt, at skolerne
forsøger at hjælpe denne gruppe af elever
med ekstra støtte i undervisningen.
Selvom støtteelevernes skoletrivsel er
relativt
lavere i sammenligning med gruppen
af elever, som ikke modtager støtte, er det
vigtigt at være opmærksom på, at støtteele-
vernes score på de to indeks stadig er høj. Ud
fra
absolutte
standarter trives støtteeleverne
således, ifølge dem selv, ganske godt i skolen.
I forlængelse af undersøgelsen af støt-
teelevernes trivsel har vi også undersøgt,
hvordan
klassekammerater
til støtteelever
trives i skolen. Her viser analyserne af den
kollektive trivsel, jf. figur 3, at klassekam-
merater til støtteelever med statistisk
sikkerhed angiver en lavere trivsel end
elever i klasser, hvor der ikke er nogen
støtteelever. Fokuserer vi i stedet på den
individuelle trivsel, jf. figur 2, finder vi imid-
lertid ikke nogen statistisk sikker forskel
mellem klassekammerater til støtteelever
og elever i klasser uden støtteelever. Det
er imidlertid først muligt at give et mere
præcist svar på spørgsmålet om, hvorvidt
støtteeleverne påvirker klassekammera-
ternes trivsel, når vi har fulgt eleverne i
Inklusionspanelet gennem hele den 3-årige
undersøgelsesperiode.
Figur 3. De enkelte elevgruppers gennemsnitlige score på indekset for kollektiv trivsel.
Note: Antal besvarelser: 8.075. * = p < 0,05; ** = p < 0,01; *** = p < 0,001
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 5. og 7. klasse (Inklusionspanelet).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0012.png
12
Den næstsidste elevgruppe, vi fokuserer på,
er de
tilbageførte elever.
Som det fremgår af figur 2 og 3, trives de
tilbageførte elever med statistisk sikkerhed
dårligere end elever, som ikke er tilbage-
førte fra et specialtilbud. Resultatet gælder
både de tilbageførte elevers oplevelse
af deres individuelle og kollektive trivsel.
Ligesom med hensyn til støtteeleverne er
det en mulig forklaring på de tilbageførte
elevers lavere grad af trivsel, at de tilbage-
førte elever har nogle vanskeligheder, som
andre elever ikke har. I denne forbindelse
er det også vigtigt at være opmærksom på,
at vi på baggrund af undersøgelsen ikke kan
vide, hvordan elevernes trivsel ville have
været, hvis de ikke var blevet ført tilbage til
almenundervisningen.
Den sidste elevgruppe, vi har kigget nær-
mere på, er
klassekammerater
til tilba-
geførte elever. Her viser analyserne med
statistisk sikkerhed, at klassekammera-
terne oplever en lidt dårligere individuel og
kollektiv trivsel sammenlignet med elever
i klasser uden tilbageførte elever, jf. figur
2 og 3. Som det fremgår af figurerne, er
klassekammeraternes score på de to indeks
dog fortsat meget høj. Ved at følge elever-
nes udvikling over tid bliver det et særligt
fokuspunkt for Inklusionspanelet at opnå
mere sikker viden om, hvordan det på en
række punkter går med de elever, som er
blevet tilbageført fra et segregeret tilbud
samt – i forlængelse heraf – at undersøge,
hvordan det går med de tilbageførte elevers
klassekammerater.
OM TILBAGEFØRTE ELEVER
Som led i omstillingen til øget inklusion er det en politisk målsætning, at andelen af
elever, der inkluderes i den almindelige undervisning, øges. Målet er konkret, at ande-
len af elever i den almindelige undervisning i 2015 er forøget fra 94,4 til 96 pct. af det
samlede elevtal i folkeskolen.
Målsætningen betyder, at kommunerne i stigende omfang undlader at visitere elever
til specialskoler og specialklasser og i stedet etablerer et lokalt tilbud i almenunder-
visningen.
Derudover betyder målsætningen, at nogle elever tilbageføres fra segregerede under-
visningstilbud til tilbud i almenundervisningens regi. Det er denne gruppe af tilbage-
førte elever, som vi kigger nærmere på dette statusnotat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0013.png
13
HVORDAN GÅR DET MED
ELEVERNES FAGLIGE OG
SOCIALE DELTAGELSE?
I dette afsnit sætter vi fokus på, hvordan
det går med elevernes
deltagelse
i faglige
og sociale aktiviteter i og uden for skoleti-
den. Elevernes faglige og sociale deltagelse
kan siges at være et væsentligt pejlemærke
for en succesfuld inklusion. Deltagelses-
adfærden siger nemlig noget om, i hvilket
omfang eleverne helt konkret er en del af
udviklende og forpligtende fællesskaber –
ikke blot i skolen, men også i andre sociale
rum. Dette aspekt af inklusion er desuden
indeholdt i flere definitioner af inklusionsbe-
grebet (se fx Pedersen, 2012: s. 28).
SÅDAN MÅLES FAGLIG OG
SOCIAL DELTAGELSE
Parallelt til målingen af elevernes trivsel
måler vi elevernes deltagelse ved hjælp af
to indeks.
Det første indeks, som afdækker elevernes
faglige
deltagelse, er et samlet mål for
elevernes svar på fire spørgsmål om deres
deltagelse i henholdsvis klassediskussioner,
gruppearbejde og andre former for samar-
bejde med deres klassekammerater.
Det andet indeks måler elevernes delta-
gelse i en række
sociale
sammenhænge
både i og uden for skoletiden. Indekset er
SPØRGSMÅL TIL MÅLING AF ELEVERNES DELTAGELSE:
Faglig deltagelse:
Når jeg laver gruppearbejde med mine
klassekammerater, får jeg:
Svarmuligheder
1: Aldrig lov til at være med; 2: Ikke så tit lov til at være
med; 3: Nogle gange lov til at være med; 4: For det
meste lov til at være med; 5: Altid lov til at være med
1: Nej, aldrig; 2: Nej, ikke så tit; 3: Nogle gange;
4: Ja, for det meste; 5: Ja, altid
1: Nej, aldrig; 2: Nej, ikke så tit; 3: Nogle gange;
4: Ja, for det meste; 5: Ja, altid
1: Siger jeg aldrig noget; 2: Siger jeg ikke så tit noget;
3: Siger jeg nogle gange noget; 4: Siger jeg for det
meste noget; 5: Siger jeg altid noget
1: Nej, aldrig; 2: Nej, ikke så tit; 3: Nogle gange;
4: Ja, for det meste; 5: Ja, altid
1: Nej, aldrig; 2: Nej, ikke så tit; 3: Nogle gange;
4: Ja, for det meste; 5: Ja, altid
1: Nej, jeg deltager ikke i noget; 2: Nej, jeg deltager
sjældent; 3: Ja, jeg deltager en gang imellem;
4: Ja, jeg deltager ofte; 5: Ja, jeg deltager altid
Jeg rækker fingeren op, når læreren stiller
et spørgsmål, og jeg kender svaret?
Når vi diskuterer ting i timerne, deltager
jeg?
Når jeg skal samarbejde med mine
klassekammerater i skolen:
Social deltagelse:
Er du sammen med de andre fra klassen i
frikvartererne?
Er du sammen med dine klassekammera-
ter uden for skoletiden?
Deltager du, når der er sociale arrange-
menter på skolen? Det kan fx være klasse-
fester eller skovtur med forældre
eller andre arrangementer, hvor hele
klassen er inviteret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0014.png
14
sammensat af tre spørgsmål, som om-
handler elevernes deltagelse i henholdsvis
sociale arrangementer på skolen, hvorvidt
de er sammen med andre fra klassen i
frikvartererne, samt om de er sammen med
klassekammerater uden for skoletiden. De
konkrete spørgsmålsformuleringer fremgår
af boksen på side 13. De to indeks måler
elevernes deltagelseshyppighed på en skala
fra ”1” (deltager aldrig) til ”5” (deltager
altid).
med dette afsnit at belyse, i hvilket omfang
de enkelte elevgrupper deltager fagligt og
socialt.
Hvad angår elevernes
køn,
viser analyserne
med statistisk sikkerhed, at drengene hyp-
pigere end pigerne svarer, at de deltager
i faglige aktiviteter i skolen, jf. figur 5. I
modsætning hertil ses det af figur 6, at der
ikke er forskel på drengenes og pigernes
egne oplevelser af, hvor hyppigt de deltager
i sociale arrangementer. Med en gennem-
snitlig score på over 4,1 deltager drengene
og pigerne nemlig, ifølge dem selv, lige så
ofte i sociale aktiviteter.
Med hensyn til elevernes
klassetrin
ses
det af figur 5, at der ikke er forskel på, hvor
aktivt eleverne i 5. og 7. klasse deltager
rent fagligt. Til gengæld fremgår det af
figur 6, at eleverne i 5. klasse med statistisk
sikkerhed oplever, at de hyppigere deltager
i sociale arrangementer end 7.-klasses-
eleverne. Senere i Inklusionspanelet – når
vi har fulgt de samme elevers udvikling over
en årrække – vil forskellene mellem de to
klassetrins sociale deltagelse blive under-
søgt nærmere. Til den tid kan vi nemlig med
større sikkerhed undersøge, om forskellene
”blot” var udtryk for et øjebliksbillede, eller
om elevernes sociale deltagelse faktisk
RESULTATER: ELEVERNES
GENERELLE DELTAGELSE
Den generelle faglige og sociale deltagelse
blandt eleverne er vist i figur 4. Af figuren
ses det, at eleverne i Inklusionspanelet ge-
nerelt oplever, at de deltager hyppigt i både
faglige og sociale aktiviteter. Ligesom med
hensyn til elevernes trivsel (jf. figur 1) har
langt størstedelen af eleverne nemlig en
gennemsnitlig score på enten 4 eller 5 på
de to indeks for deltagelse – i alt 82 pct. af
eleverne på indekset for faglige deltagelse
og 83 pct. af eleverne på indekset for social
deltagelse.
RESULTATER: SPECIFIKKE
ELEVGRUPPERS DELTAGELSE
I forlængelse af resultaterne for elevernes
generelle deltagelsesadfærd er formålet
Figur 4. Elevernes faglige og sociale deltagelse. Procent.
Note: Antal besvarelser: 8.075.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 5. og 7. klasse (Inklusionspanelet).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0015.png
15
falder, i takt med at eleverne bliver ældre.
Foruden elevernes køn og klassetrin har
vi også undersøgt, hvordan det går med
den faglige og sociale deltagelse blandt de
elever, som modtager
støtte
i undervisnin-
gen. Her viser analyserne, at støtteeleverne
med statistisk sikkerhed oplever, at de både
fagligt og socialt deltager sjældnere end
elever, som ikke modtager støtte i undervis-
ningen, jf. figur 5 og 6.
For at omstillingen til øget inklusion bliver
vellykket, er det imidlertid ikke tilstræk-
keligt at sikre, at de inkluderede elever
Figur 5. De enkelte elevgruppers gennemsnitlige score på indekset for faglig deltagelse.
Note: Antal besvarelser: 8.075. * = p < 0,05; ** = p < 0,01; *** = p < 0,001
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 5. og 7. klasse (Inklusionspanelet).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0016.png
16
klarer sig godt rent fagligt og socialt i
almenundervisningen. Det er nemlig også et
væsentligt succeskriterie, at eleverne med
særlige behov hverken har en negativ effekt
på klassekammeraternes faglige niveau
eller deres sociale velfærd i bred forstand,
jf. aftalen mellem Regeringen og KL om
øget inklusion. Derfor undersøger vi også
i Inklusionspanelet, hvordan det går med
den faglige og sociale deltagelse blandt
klassekammerater
til elever, som modtager
støtte i undervisningen. Her viser analy-
serne, at klassekammerater til støtteelever
med statistisk sikkerhed deltager lige så
hyppigt som elever i klasser uden støtte-
elever. Resultatet gælder både elevernes
deltagelse i faglige og sociale aktiviteter, jf.
figur 5 og 6. På baggrund af første dataind-
samling blandt eleverne i Inklusionspanelet
ser det således ikke ud til, at støtteelever-
nes (lavere) deltagelsesfrekvens har nogen
betydning for, hvor ofte deres klassekam-
merater deltager i både faglige og sociale
arrangementer.
Endelig har vi også undersøgt, i hvilket
omfang de
tilbageførte
elever deltager
i faglige og sociale aktiviteter i og uden
for skoletiden. Parallelt til de tilbageførte
elevers trivsel viser analyserne, at denne
elevgruppe med statistisk sikkerhed både
deltager sjældnere rent fagligt og socialt
end elever, som ikke er tilbageført.
Afslutningsvist har vi også undersøgt,
hvordan det går med deltagelsen blandt de
tilbageførte elevers
klassekammerater.
Her
viser analyserne, at de tilbageførte ele-
vers klassekammerater hverken deltager
hyppigere eller sjældnere i de undersøgte
faglige aktiviteter end elever i klasser uden
tilbageførte elever, jf. figur 5. Derimod tyder
analyserne på, at klassekammerater til
tilbageførte elever deltager lidt sjældnere i
sociale arrangementer sammenlignet med
elever i klasser uden tilbageførte elever, jf.
figur 6.
Figur 6. De enkelte elevgruppers gennemsnitlige score på indekset for social deltagelse.
Note: Antal besvarelser: 8.075. * = p < 0,05; ** = p < 0,01; *** = p < 0,001
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 5. og 7. klasse (Inklusionspanelet).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
SAMMENFATNING
Resultaterne i dette statusnotat giver et af
de første pejlemærker for, hvordan det går
med omstillingen til øget inklusion – set
med elevernes egne øjne.
Analyserne af de knap 9.000 elever i Inklu-
sionspanelet giver anledning til én overord-
net konklusion: Det går generelt godt med
elevernes trivsel og deltagelse i skolen.
Langt de fleste elever har en klar opfat-
telse af, at de både individuelt og kollektivt
trives rigtigt godt i skolen. Resultatet er
helt centralt i forhold til den igangværende
omstilling til øget inklusion – dels fordi det
høje trivselsniveau vidner om et stærkt
fundament for at inkludere flere elever med
særlige behov i den almindelige under-
visning, dels fordi det er en vigtig politisk
målsætning, at elevernes trivsel fastholdes
i takt med omstillingen til øget inklusion.
Tilsvarende viser analyserne af elevernes
deltagelsesadfærd, at eleverne generelt
deltager hyppigt i både faglige og – i særlig
grad – sociale aktiviteter. Dette viser, at ele-
verne er en del af en række udviklende og
forpligtende fællesskaber – både på skolen
og i andre sociale sammenhænge.
Alt i alt kan elevernes høje grad af trivsel
og hyppige deltagelse siges at udgøre et
vigtigt skridt på vejen til, at inklusionen af
elever med særlige behov i almenundervis-
ningen bliver en succes. Men resultaterne
vidner også om, at der er et stykke vej
endnu, før målet er nået. Analyserne viser
nemlig, at enkelte af de undersøgte elev-
grupper – specielt gruppen af tilbageførte
elever og de elever, som modtager støtte
i undervisningen – i lidt mindre grad trives
og deltager i skolen. Resultaterne er dog
hverken udtryk for mistrivsel eller mangel
på deltagelse blandt de undersøgte grup-
per. Dette fremgår af samtlige elevgruppers
høje gennemsnitlige score på indeksene for
trivsel og deltagelse.
Forskellene mellem grupperne er dog med
til at tydeliggøre, at der stadig er udfor-
dringer forbundet med at sikre alle elevers
trivsel og deltagelse. Det er ikke nogen
selvfølge, at eleverne fungerer både fagligt
og socialt, og det kan være nødvendigt at
tage udfordringen op med specielle tiltag i
klassen for at fastholde og styrke elevernes
trivsel og deltagelse.
Resultaterne afføder således den hoved-
pointe, at både lærere og skoleledere bør
være særligt opmærksomme på at sikre
elevernes trivsel og deltagelse i de klasser,
hvor elever modtager støtte i undervisnin-
gen eller er blevet tilbageført fra et segre-
geret undervisningstilbud.
Med udgangspunkt i resultaterne fra dette
statusnotat fortsætter vi i Inklusionspane-
let med at følge elevernes skolegang tæt.
Formålet hermed er bl.a. at sikre en omfat-
tende viden om inklusion af elever med
særlige behov i den almindelige undervis-
ning – set med elevernes egne øjne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396267_0018.png
18
APPENDIKS
Sådan er skolerne i Inklusionspanelet
udvalgt:
Udvælgelsen af skolerne i Inklusionspane-
let blev baseret på to kriterier. Halvdelen af
skolerne skulle udvælges tilfældigt, mens
den anden halvdel skulle udvælges blandt
kommuner med mange inkluderede ele-
ver i den almindelige undervisning. Denne
udvælgelse tilgodeser dels behovet for
at kunne generalisere resultaterne, dels
behovet for at få et vist antal af elever med
særlige behov med i panelet. Efter udvæl-
gelsen af skolerne blev det ved lodtræk-
ning besluttet, om skolerne skulle deltage
med eleverne i enten 5. eller 7. klassetrin.
Enkelte skoler har dog valgt at deltage med
eleverne i begge klassetrin.
Dette statusnotat bygger på besvarelser fra
i alt 8.075 elever, herunder: 4.067 drenge,
4.008 piger, 4.019 elever i 5. klasse, 4.056
elever i 7. klasse, 2.056 støtteelever, 4.607
klassekammerater til støtteelever, 122
tilbageførte elever og 1.749 klassekamme-
rater til tilbageførte elever.
LITTERATURLISTE
Baviskar, Siddhartha, Camilla Brørup Dys-
segård, Niels Egelund, Mette Lausten &
Mikkel Lynggaard (2014).
Dokumentations-
projektet: Kommunernes omstilling til øget
inklusion pr. marts 2014.
København: In-
stitut for Uddannelse og Pædagogik (DPU),
Aarhus Universitet.
Goodman, Robert & Stephen Scott (1999).
Comparing the Strengths and Difficul-
ties Questionnaire and the Child Behavior
Checklist: Is small beautiful?
Journal of
Abnormal Child Psycology,
27, 17-24.
Pedersen, Erik (2012).
Inklusion – Fra skole
til samfund.
Frederiksberg, Frydenlund.