Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 207
Offentligt
1
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler og for-
skellige andre love
(Fornyelse af frie fagskolers undervisningstilbud m.v.)
§1
I lov om efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 916 af 13. au-
gust 2014, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens
titel
affattes således:
"Lov om efterskoler og frie fagskoler".
2.
I
§ 1, stk. 1,
ændres ", husholdningsskoler og håndarbejdsskoler" til: "og frie fagskoler".
3.
I
§ 1, stk. 3, 1. pkt.,
ændres "Husholdningsskoler og håndarbejdsskoler" til: "Frie fagskoler".
4.
I
§ 1, stk. 3, 2. pkt.,
ændres "Husholdnings- eller håndarbejdsfag" til: "Praktiske og erhvervsrettede
fag".
5.
I
§ 1, stk. 3, 3. pkt., § 1 a, stk. 2, 2. pkt., § 2 a, stk. 1, 1. pkt., § 13, stk. 1, nr. 2, § 22, stk. 1, § 23 a, stk. 2,
og
§ 23 b, 1. pkt.,
ændres "husholdningsskoler og håndarbejdsskoler" til: "frie fagskoler".
6.
I
§ 1, stk. 3, 4. pkt.,
ændres "Husholdningsskoler" til "Frie fagskoler, der udbyder husholdningsfag,".
7.
I
§ 1 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres "en husholdningsskoles eller håndarbejdsskoles" til: "en fri fagskoles".
8.
I
§ 1 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres "en husholdningsskole eller håndarbejdsskole" til: "en fri fagskole".
9.
I
§ 1 a, stk. 2, 2. pkt.,
ændres "husholdnings-eller håndarbejdsfag" til: "praktiske og erhvervsrettede
fag".
10.
I
§ 17, stk. 4,
ændres "husholdningsskoler" til: "frie fagskoler, der udbyder husholdningsfag,"
11.
I
§ 23 a, stk. 2,
udgår "der ved kursets begyndelse er fyldt 17�½ år og endnu ikke 25 år, og".
12.
I
§ 23 a,
stk.
3,
affattes således:
"Stk.
3.
Tillægstakst efter stk. 2 ydes for følgende elevgrupper:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
1) Elever, der ikke går i 10. klasse og ikke er under uddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for
unge med særlige behov, lov om kombineret ungdomsuddannelse eller lov om erhvervsgrunduddannel-
se m.v., i hvis uddannelsesplan der indgår et ophold på en folkehøjskole eller en fri fagskole, og som
har tilknyttet en mentor fra skolens etablerede mentorordning. Det er en betingelse, at eleven er fyldt
16 år ved kursets begyndelse og endnu ikke er fyldt 25 år.
2) Elever, i hvis uddannelsesplan der ikke indgår et ophold på en folkehøjskole eller en fri fagskole. Det
er en betingelse, at eleven er fyldt 17�½ år ved kursets begyndelse og endnu ikke er fyldt 25 år."
13.
Efter
§ 23 c
indsættes før overskriften før § 24:
"Præmie
for optagelse på erhvervsuddannelse
§ 23 d.
Staten kan yde en særlig præmie til frie fagskoler ud fra antallet af årselever, hvori indgår elever,
der har afsluttet et alment kursus på en fri fagskole af mindst seks måneders varighed, der sigter mod at
gøre elever parat til optagelse på en erhvervsuddannelse, når eleven bliver optaget på en erhvervsud-
dannelse senest 6 måneder efter afslutning af kurset på den frie fagskole. Den frie fagskole indhenter
dokumentation for optagelsen på en erhvervsskole.
Stk. 2.
Størrelsen af præmien efter stk. 1 beregnes ud fra takster pr. årselev, hvis størrelse fastsættes på
de årlige finanslove.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om betingelser for modtagelse af præmie, dens bereg-
ning og udbetaling."
14.
I
§ 41, stk. 1, 1. pkt.,
ændres "en husholdningsskole eller en håndarbejdsskole" til: "en fri fagskole".
15.
§ 41, stk. 1, 2. pkt.,
affattes således: "Bidrag efter 1. pkt. betales ikke for elever under uddannelse til
køkkenleder eller for elever under erhvervsgrunduddannelse, ungdomsuddannelse for unge med særlige
behov og kombineret ungdomsuddannelse."
16.
I
§ 49
ændres "husholdningsskoler" til: "frie fagskoler".
17.
Efter
§ 51
indsættes før overskriften før § 52:
"§ 51 a.
Undervisningsministeren kan for frie fagskoler som forsøg i en periode på op til 10 år fravige
kravet i § 6, stk. 1, nr. 6. Det er betingelse herfor, at skolen indgår aftale med mindst en institution for
erhvervsrettet uddannelse om i et bygningsfællesskab at etablere en campus med det formål at lette
overgangen for elever på en fri fagskole til en erhvervsuddannelse, og hvor kravet i § 6, stk. 1, nr. 6, vil
være en hindring herfor.
Stk. 2.
Frie fagskoler og institutioner for erhvervsrettet uddannelse må i forsøgsperioden udleje lokaler
til hinanden som led i campussamarbejdet.
Stk. 3.
I et forsøg efter stk. 1 kan der ses bort fra kravet i § 6, stk. 1, nr. 4, for så vidt angår krav om, at
den frie fagskole skal råde over forstander- og lærerbolig, såfremt skolen tilrettelægger et forsvarligt
tilsyn med eleverne.
Stk. 4.
Ansøgning om fravigelse fra lovens § 6, stk. 1, nr. 4 og 6, skal være modtaget i ministeriet senest
den 31. december 2019.
§ 51 b.
En institution for erhvervsrettet uddannelse, der med en fri fagskole indgår samarbejde om en
campus, jf. § 51 a, kan varetage opgaven med at være vært for et administrativt fællesskab efter reglerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
i § 33 a i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, hvori indgår den eller de frie fagskoler, der
er en del af campusdannelsen.
§2
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr... af august 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 22, stk., 1, nr. 5,
ændres "husholdningsskole," til: "fri fagskole eller".
2.
I
§ 22, stk. 1,
ophæves nr. 6.
Nr. 7 bliver herefter nr. 6.
3.
I
§ 22, stk. 4,
ændres "nr. 3-7" til "nr. 3-6".
4.
I
§ 22, stk. 6, 2. pkt.,
ændres "nr. 3-6" til "nr. 3-5".
5.
I
§ 22, stk. 8, 1. pkt.,
ændres "nr. 3-6" til "nr. 3-5".
6.
I
§ 22, stk. 10,
ændres "stk. 1, nr. 7" til " stk. 1, nr. 6".
7.
I
§ 33, stk.2, 2. pkt.,
ændres "en husholdningsskole, en håndarbejdsskole" til: "en fri fagskole".
§3
I lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 671 af 21. juni 2010, som ændret ved § 22 i lov nr. 326 af 11. april 2012, § 21 i lov nr.
493 af 21. maj 2013, ................foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
ændres », husholdningsskole eller håndarbejdsskole« til: » eller en fri fagskole« og
"lov om efterskoler, husholdningsskoler, håndarbejdsskoler" til: " lov om efterskoler og frie fagskoler".
2.
I
§ 10 e, stk. 1,
ændres "husholdningsskoler og håndarbejdsskoler" til: "frie fagskoler".
§4
I lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1031 af 23. august
2013, som ændret ved § 41 i lov nr. 1605 af 26. december 2013, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 1, nr. 1,
ændres "jf. lov om efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler" til: " jf.
lov om efterskoler og frie fagskoler".
2.
I
§ 5, stk. 1, nr. 2,
ændres "husholdningsskoler, håndarbejdsskoler" til: "frie fagskoler" og
",husholdningsskoler og håndarbejdsskoler" til: "og frie fagskoler".
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
§5
I lov nr. 631 af 16. juni. 2014 om kombineret ungdomsuddannelse foretages følgende ændring:
1.
I
§ 6, stk. 1, nr. 9,
ændres "Husholdnings- og håndarbejdsskoler" til "Frie fagskoler".
§6
I lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 1073 af 15. september 2010, som æn-
dret ved § 3 i lov nr. 1235 af 18. december 2012, § 43 i lov nr. 1605 af 26. december 2013, § 7 i lov nr.
1640 af 26. december 2013, § 2 i lov nr. 22 af 14. januar 2014, lov nr. 405 af 28. april 2014 og § 10 i lov
nr. 630 af 16. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1.
Bilag 1, nr. 21,
affattes således: "Lov om efterskoler og frie fagskoler".
2.
I
bilag 1,
indsættes som
nr. 27:
"27) Lov om folkehøjskoler."
3.
Bilag 1, nr. 28,
ophæves.
§7
I lov om folkehøjskoler, jf. lov nr. 1605 af 26. december 2013 foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 10, stk. 1,
ændres "husholdningsskole, håndarbejdsskole" til: "fri fagskole".
2.
I
§ 11, stk. 5,
ændres ", husholdningsskoler og håndarbejdsskoler" til: "og frie fagskoler".
§8
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, som bl.a. ændret ved § 44 i lov nr.
1605 af 26. december 2013 og senest ved § 1 i lov nr. 516 af 26. maj 2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 9 i, stk. 6, nr. 3,
ændres "lov om folkehøjskoler og lov om efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler" til: "lov om folkehøjskoler og lov om efterskoler og frie fagskoler".
§9
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 405 af 22. april 2013, som ændret bl.a. ved lov nr. 1386 af 23.
december 2012, § 9 i lov nr. 494 af 21. maj 2013, § 45 i lov nr. 1605 af 26. december 2013, § 11 i lov nr.
336 af 2. april 2014 og senest ved § 2 i lov nr. 748 af 25. juni 2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 7, nr. 24,
ændres "efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler" til: " efterskoler og frie
fagskoler".
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
§ 10
I lov om afgift og lønsum m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1079 af 31. august 2013, som ændret ved § 8 i
lov nr. 792 af 28. juni 2013, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 2, nr. 2,
ændres "efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler" til: " efterskoler og
frie fagskoler".
§ 11
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedpunkter
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Fornyelse af husholdnings-og håndarbejdsskolers (frie fagskolers) undervisningstilbud
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Foreslået ordning
2.2. Tilskudsmæssige ændringer
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
2.3. Mulighed for bygningsmæssigt samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Den foreslåede ordning
2.4. Konsekvenser i anden lovgivning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Ligestillingsmæssige konsekvenser
9. Hørte myndigheder
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedpunkter
Med lovforslaget foreslås en modernisering og udvidelse af husholdningsskolers og håndarbejdsskolers
fagudbud, således at skoleformen inden for en nutidig praksisorienteret ramme kan indgå i rækken af
tilbud til unge med henblik på at sikre, at mindst 95 pct. af en årgang får en ungdomsuddannelse. Udvi-
delsen af fagområdet omfatter tekniske og håndværksprægede fag.
Skoleformens betegnelse husholdningsskoler og håndarbejdsskoler foreslås i konsekvens heraf ændret
til frie fagskoler.
Formålet med fornyelsen er at give mulighed for, at skolerne kan etablere et tilbud, der med udgangs-
punkt i en praktisk-fagligt funderet skoleform kan medvirke til at fastholde frafaldstruede unge i ung-
domsuddannelsessystemet, og som især skal understøtte, at unge efterfølgende går i gang med en er-
hvervsuddannelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Den nedre aldersgrænse for at modtage tillægstakst til en mentorordning for unge, der ikke har en
kompetencegivende uddannelse, og i hvis uddannelsesplan indgår et ophold på en fri fagskole eller en
folkehøjskole, foreslås sat ned fra 17�½ år til 16 år. Tillægstaksten kan herved bedre opfylde sit formål
om at sætte unge hurtigere i stand til at komme videre i uddannelsessystemet. Endvidere foreslås ind-
ført hjemmel til, at skoler kan modtage en præmie til for hver elev på frie fagskolers almene kurser med
formål at give de unge sådanne personlige og faglige kompetencer, at den unge herefter vil kunne påbe-
gynde en erhvervsuddannelse, der optages i en erhvervsuddannelse senest 6 måneder efter afslutningen
af kurset på den frie fagskole.
Som led i ministeriets arbejde med at analysere virkninger og fordele ved etablering af campusdannelser
på ungdomsuddannelsesområdet foreslås det, at frie fagskoler som en forsøgsordning får mulighed for
under visse betingelser at kunne fravige lovens krav om eneejerskab til skolens bygninger og ejendom,
når skolen indgår en aftale med en eller flere godkendte uddannelsesinstitutioner, om en campusdan-
nelse med det formål at lette overgangen for eleverne til en erhvervsuddannelse. Mindst én institution i
campusdannelsen skal være en institution for erhvervsrettet uddannelse. Fravigelse af lovens krav om,
at skolen skal råde over egnede og tilstrækkelige forstander- og lærerboliger kan ligeledes indgå i det
pågældende forsøg, såfremt skolen sikrer et forsvarligt tilsyn med eleverne. Den frie fagskole kan blive
deltager i et administrativt fællesskab, som erhvervsskolen i campus er vært for.
1.2. Lovforslagets baggrund
Betegnelsen husholdningsskoler og håndarbejdsskoler relaterer sig til et ældre og utidssvarende skole-
indhold med vægten lagt på mere traditionelle fag rettet mod hjemmet.
Skolerne har løbende arbejdet på at modernisere skolernes tilbud inden for den eksisterende ramme
med det formål at tilbyde alment dannende og målrettede tilbud til unge, som har brug for et undervis-
ningstilbud, der tager udgangspunkt i praksisorienteret undervisning med fokus på især at få de unge
videre i erhvervsuddannelsessystemet. Med forslaget imødekommer regeringen skoleformens ønske om
at kunne tilbyde undervisning og kurser inden for bl.a. områderne mad, design, krop, pædagogik, hånd-
værk og forbrugerøkonomi, og med særlig vægt på praksisnær undervisning. Skolerne må forventes i
særlig grad at henvende sig til den gruppe af unge, der ikke er parat til at gå i gang med en ungdomsud-
dannelse umiddelbart efter grundskolen.
Skolernes og kursernes overordnede formål, som er beskrevet i lovens § 1, stk. 1, gælder uændret, det
vil sige, at skolerne skal tilbyde undervisning og samvær på kurser, hvis hovedsigte er livsoplysning,
folkelig oplysning og demokratisk dannelse, at undervisningen skal have en bred almen karakter, og at
enkelte fag eller faggrupper kan have en fremtrædende plads, men aldrig på bekostning af det almene.
Skolerne er kostskoler. Der findes i dag 12 husholdningsskoler og håndarbejdsskoler.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Fornyelse af frie fagskolers undervisningstilbud
2.1.1. Gældende ret
Frie fagskoler tilbyder unge og voksne elever undervisning og samvær på kurser, hvis hovedsigte er
livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse, og husholdnings- eller håndarbejdsfag eller
en kombination heraf skal have en fremtrædende plads i undervisningen og mindst udgøre 1/3 af den
samlede undervisningstid for den enkelte elev, jf. § 1, stk. 1, jf. stk. 3. Dette gælder dog ikke elever, som
følger prøveforberedende og kompetencegivende undervisning efter anden lovgivning, jf. § 1 a. Hus-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
holdningsskolerne kan tilbyde uddannelser inden for husholdningsfag, for tiden køkkenlederuddannel-
sen. Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at skolernes fagområde beskrives som praktiske og erhvervsrettede fag, hvorved fagområ-
det med lovforslaget dermed også omfatter tekniske og håndværksprægede fag udover de nuværende
husholdnings- og håndarbejdsfag. De praktiske og erhvervsrettede fag skal fortsat have en fremtræden-
de plads i undervisningen.
Skolernes tilbud vil efter lovændringen i endnu højere grad kunne indrettes med særlig fokus på elever
med særlige læringsforudsætninger, og som fx har evner til at lære med hænderne. Skolerne vil som frie
skoler - som hidtil - kunne tilrettelægge undervisningen frit inden for lovens formålsbeskrivelse, hvor-
for loven alene skaber rammen for fornyelsen af skolernes fagområder. For elever i den undervisnings-
pligtige alder gælder det uændret, at undervisningen skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen. Reglerne om folkeskolens prøver for elever i 9. klasse gælder ligeledes uændret for elever i
den undervisningspligtige alder, jf. lovens kapitel 1 a. Endvidere gælder fortsat særlige vilkår for elever i
10. klasse, idet folkeskolelovens regler skal følges, jf. lovens § 2, stk. 4. Lovændringen vil derfor især
have betydning for skolernes almene kurser, dvs. kurser, der ud over de praktiske og erhvervsrettede
fag, tillige inddrager det personlige og eksistentielle perspektiv og den samfundsmæssige og demokrati-
ske udfordring, dvs. den almene oplysning om de fælles menneskelige vilkår.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
2.2. Tilskudsmæssige ændringer
2.2.1. Gældende ret
Ifølge lovens § 23 a, stk. 2 og 3, nr. 1, yder staten til husholdningsskoler og håndarbejdsskoler et særligt
tilskud (tillægstakst pr. elev) for elever uden kompetencegivende uddannelse, og som ikke går i 10. klas-
se og ikke er under ungdomsuddannelse, og som af Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) i den
unges bopælskommune har indskrevet et ophold på en fri fagskole eller en folkehøjskole i sin uddan-
nelsesplan. Elever skal ved udgangen af grundskolens 9. klasse have en uddannelsesplan for elevens
videre uddannelse, jf. § 2 c i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. Tilskuddet ydes kun, såfremt eleven ved kursets begyndelse er fyldt 17�½ år og endnu
ikke 25 år. Tilskud ydes, såfremt der til eleven er knyttet en mentor fra skolens mentorordning. Mento-
ren skal støtte og vejlede den unge på det personlige, sociale og faglige plan med henblik på at nå de
mål, der er fastsat i uddannelsesplanen. Herudover ydes efter § 23 a, stk. 2 og 3, nr. 2, et mindre tilskud
for elever uden kompetencegivende uddannelse, hvor et kostskoleophold ikke er indskrevet i uddannel-
sesplanen. Tilskuddenes størrelse fastsættes i den årlige finanslov. Der er tale om tillægstakster, som
ikke er ordinære driftstakster, men typisk gives til særlige formål, hvor der er et ønske om at prioriterer
en synlig og målrettet indsats.
Der ydes ikke tilskud eller præmie for elever, der optages i en erhvervsuddannelse efter afslutning af et
ophold på en fri fagskole.
2.2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at aldersgrænsen for udløsning af den særlige tillægstakst efter § 23 a, stk. 2 og 3, nr. 1,
fremover bliver, at eleven ved kursets begyndelse er fyldt 16 år og endnu ikke 25 år. Den nuværende
nedre aldersgrænse på 17�½ år indebærer, at skolerne ofte ikke kan modtage det særlige tilskud, da nogle
elevers aldersniveau er lavere end 17�½ år. Med en aldersgrænse på 16 år får skolerne via mentorordnin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
gen mulighed for at understøtte og vejlede elevgruppen uden uddannelse, der på denne måde hurtigere
gøres parat til at komme videre i uddannelsessystemet. Øvrige tilskudsbetingelser efter § 23 a, stk. 2 og
3, nr. 1, er uændrede. Aldersgrænsen for tilskud efter § 23 a, stk. 2 og 3, nr. 2, bevares uændret fra 17�½
år til 25 år.
For yderligere at tilskynde frie fagskoler til at kvalificere og motivere elever til efter opholdet på den frie
fagskole at gå videre i erhvervsuddannelsessystemet foreslås det, at der kan ydes en præmie til skolen
for hver årselev på frie fagskolers almene kurser, der har til formål at gøre de unge parat til erhvervsud-
dannelse, der optages i en erhvervsuddannelse senest 6 måneder efter, at eleven har gennemført og
afsluttet kurset på den frie fagskole. Det almene kursus skal være af mindst seks måneders varighed.
Præmiens størrelse fastsættes på den årlige finanslov. De nærmere regler om indretningen af præmie-
ordningen, herunder kravene til dokumentation for elevers optagelse på en erhvervsuddannelse, fast-
lægges i en bekendtgørelse.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 12 og 13, og bemærkningerne hertil.
2.3. Forsøg med bygningsmæssigt samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner (campusdannelse)
2.3.1. Den gældende ordning
Det følger af lovens § 6, stk. 1, nr. 6, at skoler, som efter den 7. maj 1996 har indsendt forslag til ved-
tægter med henblik på at blive godkendt til tilskud efter loven, skal være ejer af skolens bygninger eller
hovedparten heraf og ikke må eje bygninger sammen med andre. Det følger bl.a. af § 6, stk. 1, nr. 4, at
skolerne skal råde over egnede og tilstrækkeligt forstander- og lærerboliger. Reglen i § 6, stk. 1, nr. 2,
om at skolen skal være en uafhængig selvejende institution, og at skolens midler kun må komme sko-
lens skole- og undervisningsvirksomhed til gode, indebærer et forbud mod, at frie kostskoler kan invol-
vere sig i et administrativt fællesskab. Efter lovgivningen om bl.a. offentlige gymnasier og institutioner
for erhvervsrettet uddannelse kan disse skoler uanset en tilsvarende bestemmelse om uafhængighed og
anvendelse af midler indgå i administrative fællesskaber med nærmere angivne skoleformer, jf. bl.a. § 33
a i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
2.3.2. Den foreslåede ordning
Hovedformålet med fornyelsen af skolekonceptet for de frie fagskoler er, at skolernes undervisningstil-
bud til elever, der ikke umiddelbart er parat til at gå i gang med en ungdomsuddannelse, i højere grad
end hidtil kan rettes mod at give eleverne kompetencer, der sætter dem i stand til efterfølgende at kun-
ne gå i gang med en erhvervsuddannelse.
Det fremgår af Aftale om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser indgået mellem regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti af 24. februar 2014, at aftalepartierne er enige om, at erfarin-
gerne med fælles campusmiljøer mellem erhvervsskoler og gymnasier samt evt. 10. klasse skal evalueres
og videreformidles til de relevante uddannelses- og udbudssteder. Målet er, at fordelene ved campus-
dannelser skal udnyttes og styrkes, da de umiddelbare erfaringer med campusdannelser tyder på, at
campus kan være med til at styrke fagligheden, studiemiljøet og fastholdelsen af frafaldstruede elever i
en ungdomsuddannelse. Der henvises til aftalens pkt. 2.4. Et forsøg, der åbner mulighed for fleksible
samarbejdsformer mellem frie fagskoler og erhvervsskoler ses som et godt bidrag til at styrke især svage
unges overgang til erhvervsuddannelse og til at fastholde eleverne i uddannelsen. I forlængelse af arbej-
det med eud-reformen om at styrke nye samarbejdsformer på ungdomsuddannelsesområdet, særligt i
form af campusmiljøer, foreslås etableret en forsøgsordning om bygningssamarbejde mellem frie fag-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392079_0010.png
10
skoler og mindst én institution for erhvervsrettet uddannelse. Campusforsøget kan løbe over 10 år,
hvorefter den frie fagskole herefter forudsættes at opfylde kravene i lovens § 6, stk. 1, nr. 4 og 6. An-
søgning om forsøg skal være modtaget af Undervisningsministeriet senest den 31. december 2019.
Det kan indgå i et sådant forsøg, at en fri fagskole som led i samarbejdskonstruktionen kan leje lokaler
hos en institution for erhvervsrettet uddannelse, eller selv udleje lokaler til en institution for erhvervs-
rettet uddannelse. Erfaringerne fra sådanne forsøg vil blive inddraget i det fortsatte arbejde med at sikre
attraktive ungdomsuddannelsesmiljøer. Da forsøgsordningens formål er at give unge bedre vilkår for at
komme videre i uddannelsessystemet, særligt erhvervsuddannelserne, vil fokus for godkendelse af for-
søg være de involverede skolers beskrivelse af målsætninger for forsøget, de særlige indsatser for at nå
målet og opfølgningen herpå.
Som led i forsøget kan en erhvervsskole i campus stå som vært for et administrativt fællesskab efter
reglerne i § 33 a i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, hvori en eller flere frie fagskoler i
det samme campus deltager.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 17, og bemærkningerne hertil.
2.4.
Konsekvenser i anden lovgivning
Som konsekvens af ændringen af betegnelsen for skoleformen til
frie fagskoler
og dermed ændring af
lovens titel foreslås det at ændre lov om folkeskolen, lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, lov
om kombineret ungdomsuddannelse, lov om Danmarks Evalueringsinstitut, lov om folkehøjskoler,
udlændingeloven, ligningsloven og lov om afgift og lønsum m.v.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget medfører samlet set ikke merudgifter for stat, regioner og kommuner.
Nedsættelsen af alderskravet for
tillægstakst for unge uden kompetencegivende uddannelse – med uddannelsesplan
vil medføre statslige merudgifter, da en større andel af den eksisterende elevaktivitet vil udløse tillægsta-
xametret. Således vil en andel af de elever, der i dag udløser
tillægstakst for unge uden kompetencegivende ud-
dannelse – uden uddannelsesplan,
fremover udløse tillægstaksten for unge, der har et ophold indskrevet i
deres uddannelsesplan. Da denne takst er højere, vil det medføre merudgifter.
Ligeledes forventes etableringen af præmieordningen at medføre statslige merudgifter som følge af, at
en andel af den eksisterende elevgruppe fremover vil udløse dette tilskud. Den samlede aktivitet på frie
fagskoler forventes ikke at stige som følge heraf.
Samlet forventes statslige merudgifter på ca. 1 mio. kr. i 2015 stigende til ca. 6 mio. kr. i 2018 og frem,
jf. tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Merudgifter ved lovforslag
Mio. kr.
Merudgifter ved ændring af alderskrav
Merudgifter ved præmieordning
Merudgifter ved lovforslag i alt
2015
0,3
0,5
0,8
2016
1,2
1,0
2,2
2017
2,2
1,5
3,7
2018
2,2
2,0
4,2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392079_0011.png
11
Merudgifter finansieres inden for frie fagskolers egen bevillingsramme ved justering af de eksisterende
takster således, at der samlet set ikke er merudgifter for staten som følge af lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen ligestillingsmæssige konsekvenser.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Danmarks Privatskoleforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri,
Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler – Lederne, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Danske Skoleelever, Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, Erhvervsskolelederne i Danmark, Efterskoleforeningen, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Katolsk Skoler I Danmark,
Foreningen for Kristne Friskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forstanderkredsen for
Produktionsskoler og Produktionshøjskoler, Foreningen Frie Fagskoler, Frie Skolers Lærerforening -
(FSL), Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i Danmark, Lilleskolerne, Lærernes
Centralorganisation, Private Gymnasier og Studenterkurser, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse
(VEU-Rådet) og UU Danmark
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Som en konsekvens af fornyelsen af skolernes undervisningstilbud, jf. nr. 4, foreslås betegnelsen hus-
holdningsskoler og håndarbejdsskoler ændret til frie fagskoler, og lovens titel ændres til lov om efter-
skoler og frie fagskoler. De enkelte frie fagskoler bestemmer som udgangspunkt selv skolens navn, og
det er ikke i dag et krav, at ordet husholdningsskole eller håndarbejdsskole er en del af skolens navn.
Tilsvarende vil det fremover ikke blive krævet, at ordet fri fagskole indgår i en skoles navn. Skolerne
skal derfor ikke skifte navn som følge af lovforslaget.
Til nr. 2-3, 5-8,10, 14, og 16
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af, at skoleformens betegnelse fremover er frie fagskoler.
Til nr. 4 og 9
Det foreslås, at fagene "husholdningsfag og håndarbejdsfag" erstattes med den bredere fagbetegnelse
"praktiske og erhvervsrettede fag". Fagene skal som hidtil have en fremtrædende plads i undervisningen
og mindst udgøre 1/3 af den samlede undervisningstid for den enkelte elev, jf. § 1, stk. 3. Frie fagskoler
kan således fremover som noget nyt tilbyde fag inden for tekniske og håndværksmæssige fagområder.
Faget håndværk kan fx. indeholde materialelære, sikkerhedskrav, værkstedslære og værktøjskundskab,
vedligeholdelse og reparation. Undervisningen sker gennem praksislæring og teoretisk undervisning. Ud
over at opnå kendskab til håndværksfaget og andre omfattede fag, opnår eleven samtidig en viden, der
kan benyttes i hjemlig sammenhæng. Skolerne har tilkendegivet, at de bl.a. vil tilbyde undervisning på
områderne: mad, design, krop, pædagogik, håndværk og forbrugerøkonomi.
Undervisning i et enkelt fag som fx. ernæringslære, hygiejne, kundebetjening, værktøjskendskab og be-
klædning kan ikke omfatte mere en halvdelen af den enkelte elevs undervisningstid, medmindre faget
udformes således, at undervisningen i faget er af bred almen karakter, jf. lovens § 1, stk. 1. Såfremt ele-
ver følger prøveforberedende og kompetencegivende undervisning efter anden lovgivning kan der som
hidtil ses bort fra 1/3-kravet, jf. § 1 a. Skolerne forpligtes ikke med lovforslaget til at udbyde mere end
husholdnings- og håndarbejdsfag og kan således fortsætte med disse fag, såfremt de ikke ønsker at ud-
nytte den nye mulighed for et bredere fagområde. Der er ikke på de omhandlede almene kurser tale om
kompetencegivende undervisning i de erhvervsrettede fag. Det følger af lovens § 1 a, at en elev på en
husholdningsskole eller håndarbejdsskole kan følge prøveforberedende og kompetencegivende under-
visning efter anden lovgivning i max. 15 timer ugentligt, der er udbudt af en uddannelsesinstitution, der
efter anden lovgivning er godkendt hertil. Kompetencegivende undervisning skal således ske i regi af en
en uddannelsesinstitution, der er godkendt efter anden lovgivning. De frie fagskoler står selv for under-
visningen på de almene kurser.
Undervisningsministeren kan som hidtil efter § 1 fastsætte regler om skolernes uddannelse inden for
kost og ernæring. Nogle husholdningsskoler udbyder i dag uddannelsen til køkkenleder. Lovforslaget
berører ikke frie fagskolers ret til at udbyde køkkenlederuddannelsen, jf. Undervisningsministeriets be-
kendtgørelse nr. 269 af 21. april 1995 om uddannelse af køkkenledere.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Til nr. 11 og 12
Ved lov nr. 1522 af 27. december 2009 indførtes tillægstaksten i lovens § 23 a, stk. 2 og 3, nr. 1, for
unge uden kompetencegivende uddannelse ud over 10. klasse. Efter § 23 a, stk. 2 og 3, nr. 1, kan der
ydes en tillægstakst for unge uden kompetencegivende uddannelse på en husholdnings- eller håndar-
bejdsskole, der har et ophold på en husholdnings- eller håndarbejdsskole eller en folkehøjskole skrevet
ind i sin uddannelsesplan, og som har tilknyttet en mentor fra skolens etablerede mentorordning. Ord-
ningen omfatter ikke elever i 10. klasse og elever under ungdomsuddannelse, og det følger af § 23 a, stk.
1, jf. § 22, stk. 1, nr. 3, at kurset skal være af mindst 12 ugers varighed for at udløse tilskuddet.
De nærmere regler om tilskuddet i § 23 a, stk. 2 og 3, nr. 1, er fastlagt i § 29 i bekendtgørelse om tilskud
m.v. til folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler). Skolen
skal ifølge denne udarbejde en beskrivelse af sin mentorordning, dens opgavevaretagelse og kompeten-
ce, som skal lægges på skolens hjemmeside. En mentor kan normalt kun være tilknyttet fire elever.
Det foreslås, at aldersgrænsen for tilskuddet nedsættes fra 17�½ år til 16 år, da tillægstaksten herved bed-
re kan opfylde sit formål og tidligst muligt få fat i de unge, der har behov for vejledning og støtte med
henblik på at komme videre i uddannelsessystemet. Den øvre aldersgrænse ved kursets begyndelse er
fortsat 25 år, og de øvrige gældende tilskudsbetingelser i § 23 a, stk. 2 og 3, nr. 1, er uændrede.
Efter den gældende § 23 a, stk. 3, nr. 1, udløses tillægstaksten ikke, hvis eleven er under uddannelse
efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov eller erhvervsgrunduddannelsen. Med
forslaget tilføjes lov om kombineret ungdomsuddannelse til denne gruppe. De tre uddannelser kan ud-
bydes helt eller delvist af frie fagskoler.
Efter gældende § 23 a, stk. 2 og 3, nr. 2, er etableret en tillægstakst for unge uden kompetencegivende
uddannelse, der ikke har et ophold på en fri fagskole eller folkehøjskole indskrevet i sin uddannelses-
plan. Denne takst skal fortsat kun udløses for elever mellem 17�½ år og 25 år. Ændringen er derfor af
teknisk karakter. De nærmere regler om dette tilskud er fastlagt i § 30 i bekendtgørelse om tilskud m.v.
til folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler).
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.2.
Til nr. 13
Til § 23 d
Bestemmelsen er ny.
For at styrke lovforslagets hovedformål om at unge kommer videre i uddannelsessystemet, særligt i
erhvervsuddannelserne, foreslås indført en mulighed for, at staten kan yde en særlig økonomisk præmie
til frie fagskoler, for hver årselev fra et alment kursus af mindst seks måneders varighed, der er målret-
tet mod at gøre eleven parat til erhvervsuddannelse. Præmien udløses, når eleven er blevet optaget på
en erhvervsuddannelse senest 6 måneder efter gennemførelsen og afslutningen af det almene kursus.
Præmiens størrelse fastlægges i den årlige finanslov. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler
om præmien, herunder om dokumentationskrav til skolen om kursets indhold og for at den unge er
optaget i en erhvervsuddannelse, jf. lov om erhvervsuddannelser.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.2.
Til nr. 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Det følger af gældende § 41, at kommunalbestyrelsen i elevens bopælskommune skal betale bidrag til
staten for elever på frie kostskoler under 18 år, og som opfylder betingelserne for at modtage elevstøtte.
Kommunale bidrag efter lovens § 41 angår ikke elever på ungdomsuddannelser, som kan finde sted på
en fri kostskole, herunder en fri fagskole. Forslaget er delvis af teknisk karakter, idet den i 2. pkt. nævn-
te køkkenassistentuddannelse ikke findes længere. Herudover indsættes i § 41, stk. 1, den nye kombine-
rede ungdomsuddannelse, jf. lov nr. 631 af 16. juni 2014 om kombineret ungdomsuddannelse, der lige-
som erhvervsgrunduddannelse og ungdomsuddannelse for unge med særlige behov ikke skal udløse det
kommunale bidrag efter lovens § 41.
Til nr. 17
Til 51 a
Bestemmelsen er ny.
Hovedformålet med fornyelsen af skolekonceptet for de frie fagskoler er at forbedre skolernes mulig-
hed for at tilbyde undervisning til elever, der ikke umiddelbart er parat til at gå i gang med en ungdoms-
uddannelse, og som sigter mod kompetencer, der sætter elever i stand til efterfølgende at kunne gå i
gang med en erhvervsuddannelse.
I forlængelse af arbejdet med eud-reformen om at styrke nye samarbejdsformer på ungdomsuddannel-
sesområdet, særligt i form af campusmiljøer, foreslås etableret en forsøgsordning om bygningssamar-
bejde mellem frie fagskoler og institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Et forsøg, der åbner mulig-
hed for fleksible samarbejdsformer mellem frie fagskoler og erhvervsskoler, ses som et godt bidrag til at
styrke især svage unges overgang til erhvervsuddannelse og til at fastholde eleverne i uddannelsen. En
campusdannelse indebærer, at flere ungdomsuddannelsesinstitutioner indgår i et samarbejde, hvor flere
ungdomsuddannelsesinstitutioner udbyder uddannelse på samme fysiske lokalitet.
Det kan indgå i et sådant forsøg, at en fri fagskole som led i en campus kan leje lokaler hos en instituti-
on for erhvervsrettet uddannelse, eller selv udleje lokaler til en institution for erhvervsrettet uddannelse.
Erfaringerne fra sådanne forsøg vil blive inddraget i det fortsatte arbejde med at sikre attraktive ung-
domsuddannelsesmiljøer.
Godkendelsen af et sådant forsøg vil ske på grundlag af en vurdering af samarbejdets karakter og dets
betydning for at fremme unges overgang til erhvervsuddannelserne. Den frie fagskole vil skulle afgive
en redegørelse for forsøget og betydningen af at fravige lovens krav om, at skolen skal eje sin faste
ejendom. Erhvervsskolen i campusdannelsen vil kunne være vært for et administrativt fællesskab, hvori
den frie fagskole indgår, og ordningen skal følge reglerne om administrative fællesskaber i § 33 a i lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Som led i et forsøg kan der ses bort fra kravet i lovens § 6, stk. 1, nr. 4, for så vidt angår krav til den frie
fagskole om, at den skal råde over egnede og tilstrækkelige forstander- og lærerboliger, såfremt skolen
sikrer, at tilsynet med eleverne lever op til skolens almindelige tilsynsforpligtelse overfor eleverne. Den-
ne pligt indebærer, at skolerne skal sikre løbende tilsyn med eleverne med et indhold og af et omfang,
der findes nødvendigt og tilstrækkeligt ud fra vurderingen af de konkrete forhold, såsom elevernes al-
der, aktivitetens art, de stedlige forhold og lokalernes indretning og udstyr. Der kan fx være tale om
etablering af en vagtlærerordning, tilkaldevagt eller lignende. Der henvises til Undervisningsministeriets
vejledning om tilsyn med elever på efterskoler, husholdningsskoler. Som led i et forsøg kan der ses bort
fra kravet i lovens § 6, stk. 1, nr. 4, for så vidt angår krav til den frie fagskole om, at den skal råde over
egnede og tilstrækkelige forstander- og lærerboliger, såfremt skolen sikrer, at tilsynet med eleverne lever
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
op til skolens almindelige tilsynsforpligtelse overfor eleverne. Denne pligt indebærer, at skolerne skal
sikre løbende tilsyn med eleverne med et indhold og af et omfang, der findes nødvendigt og tilstrække-
ligt ud fra vurderingen af de konkrete forhold, såsom elevernes alder, aktivitetens art, de stedlige for-
hold og lokalernes indretning og udstyr. Der kan fx være tale om etablering af en vagtlærerordning,
tilkaldevagt eller lignende. Der henvises til Undervisningsministeriets Vejledning om tilsyn med elever
på efterskoler, husholdningsskoler, håndarbejdsskoler og ungdomshøjskoler.
Til 51 b
Bestemmelsen er ny.
En institution for erhvervsrettet uddannelse i campus, hvori der som led i et forsøg er godkendt delta-
gelse fra en eller flere frie fagskoler efter forslaget til ny § 51 a, kan være vært for et administrativt fæl-
lesskab efter reglerne i § 33 a i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Det administrative
fællesskab kan varetage en række tekniske støttefunktioner for de omfattede institutioner, fx. lønadmi-
nistration og bygningsdrift. Opgaver, der indeholder myndighedsudøvelse, kan ikke overlades til en
anden institution. Det administrative fællesskab kan i øvrigt omfatte de institutionsformer, der er nævnt
i § 33 a lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. De nærmere regler om varetagelsen af fælles
administrative opgaver er fastlagt i bekendtgørelse om administrative fællesskaber mellem uddannelses-
institutioner på Undervisningsministeriets område. At det administrative fællesskab følger reglerne i §
33 a i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse indebærer, at alle aktiviteter i fællesskabet om-
fattes af momskompensationsordningen for institutioner for erhvervsrettet uddannelse, herunder også
aktiviteterne, der vedrører den frie fagskole.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.2.
Til §§ 2-10
Der er tale om konsekvensrettelser i et antal love som følge af, at lovens titel ændres til lov om efter-
skoler og frie fagskoler.
Til § 6
Til nr. 2 og 3
Der er tale om lovteknisk korrektion til bilag 1 til lov om Danmarks Evalueringsinstitut som følge af, at
der i forbindelse med lov nr. 22 af 14. januar 2014 ikke skete oprykning af nr. 28.