Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 206
Offentligt
1391822_0001.png
Invitation til konferencen:
På bagkant af reformerne -
På forkant med konsekvenserne
Folkeskolereformen er blevet vedtaget med nye rammer, struktur og
arbejdstid, men der mangler en beskrivelse og stillingtagen til dens
pædagogiske, demokratiske og kulturelle konsekvenser.
Hør oplæg – deltag i debatten – gør en forskel
Det demokratiske underskud
Fraværende dannelsesbegreb
Underkendelse af lærerens didaktiske arbejde
Svækket undervisningsbegreb
Forstærket styring af eleverne
Underkendelse af forberedelsens betydning
Kvantitativ resultatstyring
Øget kommercialisering af skolen
Vartov,
København, fredag den
19. september
2014
SOPHIA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391822_0002.png
Konference
På bagkant af reformerne
– På forkant med konsekvenserne
Fredag den 19. september 2014, Vartov, Farvergade 27, København
Den stort anlagte og meget omtalte folkeskolereform er en kendsgerning. Ligeså er de mange
elementer, der diskuteres livligt i landets medier; arbejdstid, inklusion, forberedelse og
bevægelse. Men der er også mange bagvedliggende temaer, der desværre ikke diskuteres i så
høj grad. Hvad betyder reformen for skolens pædagogiske udsyn? Hvilken dannelseshorisont
findes i den nye folkeskole? Og hvilken ny rolle har lærerne fået tildelt?
SOPHIA - tænketank for pædagogik og dannelse ønsker med denne konference at sætte de
mange oversete eller ligefrem ignorerede konsekvenser ved reformen til debat. Gert Biesta,
Peter Kemp, Brian Degn Mårtensson, Helene Bank og Per Schultz Jørgensen gennemgår hver
især centrale pointer og temaer. Herefter åbner vi for den debat, der desværre hidtil har været
fraværende. Efter hvert oplæg diskuteres perspektiver på, og refleksioner omkring, de
upåagtede konsekvenser i plenum. På baggrund af såvel oplæg som efterfølgende debat
udfærdiger vi et debathæfte som vil agere udgangspunkt for de nødvendige diskussioner på
skolerne, på uddannelsesinstitutionerne, blandt forældrene, i organisationerne og på det
politiske niveau.
Folkeskolen arbejder med en dannelseshorisont, der rækker langt udover gængse politiske
rammeaftaler, 2020-målsætninger og lignende. Derfor er det bydende nødvendigt at fastholde
et åbent, humanistisk menneskesyn og ikke lade skolen indrette efter en new public
management tankegang, hvor mennesket først og fremmest anskues som et middel.
Konferencen er den første i en række af tiltag, hvor SOPHIA vil sætte spot på folkeskolen som
først og fremmest almendannende institution. Derved ønsker vi at indsætte pædagogik,
demokrati og dannelse som de væsentligste elementer i en reformuleret formålsbeskrivelse.
Konferencen skal derfor ses som startskuddet til projektet “Værdikampen om folkeskolen”.
Denne invitation er sendt til:
Undervisningsministeriet, Uddannelsesministeriet, Folketingets Undervisningsudvalg, professionshøjskolernes lærer- og
pædagoguddannelser, DPU, Danske Skoleelever, LL, PLS, KL, Skolechefforeningen, Skolelederne, Skole og Forældre,
Folkeskoleforældre, BUPL, DLF, DM, GL, HL, Uddannelsesforbundet, FOA, Frie Skolers Lærerforening, Privatskoleforeningen, PPF, SL,
SOPHIAs Faglige Råd
Side
2
af
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Program
09.30-10.00:
Morgenkaffe
10.00-10.05:
Velkomst
v/Stig Skov Mortensen, SOPHIA
10.05-10.35:
10.35-11.05
Gert Biesta,
professor, University of Luxembourg
Who owns education? Bringing democracy back into the conversation
Debat
11.05-11.30
11.30-12.00
Brian Degn Mårtensson,
cand.pæd. i pædagogisk filosofi, underviser, UCSJ
Reformiverens konsekvenser for dansk pædagogik
Debat
12.00-12.40
Frokost
12.40-13.05
13.05-13.35
Peter Kemp,
dr. theol. et phil., professor emeritus
Halvdannelsens folkeskole
Debat
13.35-14.00
14.00-14.30
Per Schultz Jørgensen,
professor i socialpsykologi og tidl. fmd. Børnerådet
Børns ansvar og karakterdannelse
Debat
14.30-14.50
14.50-15.15
15.15-15.45
Kaffepause
Helene Bank,
specialrådgiver, For Velferdstaten
Skole- og uddannelsesreformer: Standardisering eller skræddersøm?
Debat
15.45-16.00
Afrunding
Side
3
af
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Introduktion til oplæg
Gert Biesta:
Who owns education? Bringing democracy back into the conversation
Neo-liberal school reform has put education in a difficult position, half way between the agendas of policy makers
and politicians and the desires of parents, students, and the public. Such agendas and desires are often pursued
with reference to democracy: the state as the guarantor of good public education; parents, students and the public
as the clients education should serve. But what may sound like democracy can quickly become a distortion of
democracy.
Brian Degn Mårtensson:
Reformiverens konsekvenser for dansk pædagogik
I oplægget vil det blive diskuteret, hvilken konsekvens især læreruddannelses- og folkeskolereformen har for
den danske folkeskole – og for dansk pædagogik i almindelighed. Særligt vil der blive lagt vægt på skiftet fra
en kontinentalt til en anglo-amerikansk inspireret pædagogik, og hermed et gennemgribende skifte fra
undervisning til læring. Dette vil blive sat i relation til SSFR-regeringens ambition om at omdanne Danmark til en
toptrimmet konkurrencestat, hvor tilvejebringelse af materiel velstand betragtes som menneskets og statens
vigtigste mål. Det store spørgsmål er, hvorledes denne transformation af folkeskolens tankesæt stiller den enkelte i
etisk henseende? Giver det mening at tale om frie eller myndige mennesker i den nye folkeskole?
Peter Kemp:
Halvdannelsens folkeskole
Den nye læreruddannelse og den nye skolelov vidner om en form for halvdannelse, der reducerer dannelsen –
både den engelsk amerikanske liberal education og den tysk-franske Bildung (fransk: éducation) – til faglig
læring. Dannelsen til ansvarsbevidste borgere underprioriteres med fatale konsekvenser for det politiske og
kulturelle liv. Det er de abstrakte tænkere, der forsøger at sætte sig på de samfundsorienterede ”talere”, for hvem
samtalen om ”de store spørgsmål” er livsnødvendig.
Per Schultz Jørgensen:
Børns ansvar og karakterdannelse
Man kan styre og kontrollere børn til lydighed. Men udvikling af ansvar kræver frihed og selvstændighed. Og
et fællesskab med normer og involvering. Børn i dag, i det individualiserede samfund, har mere end nogensinde
brug for en indre målestok - både i deres egen læringsproces og i deres karakterdannelse. Derfor er det børns
ansvar og selvstændighed, det er vores pædagogiske udfordringer - ikke overvågning og måling.
Helene Bank:
Skole- og uddannelsesreformer: Standardisering eller skræddersøm?
Oplægget vil handle om tankerne og drivkræfterne bag skolereformer som blandt andet sker i Danmark og er i
fuld gang i Norge. Hvem styrer ændringerne og med hvilket formål – og hvad er alternativerne? Med udviklingen af
den norske velfærdsstat, påpeges konsekvenserne af, når velfærdsordninger, som skolen, håndteres som
standardiseret masseproduktion i et kommercielt marked.
Side
4
af
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391822_0005.png
Praktiske oplysninger
Tid og sted:
Fredag 19.09.2014, kl. 10.00 – 16.00
Vartov, Farvergade 27, København
Der er morgenkaffe fra kl. 09.30 til kl. 10.00
Pris:
Kr. 700,-. / Studerende: kr. 350,-.
Prisen dækker materiale til konferencen, debathæfte, morgenkaffe,
frokost inkl. 1 vand/øl samt kaffe/te og andre forfriskninger hele dagen.
Senest 09.09.2014 pr. mail til: [email protected]
eller via
www.sophia-tt.org.
Samtidig med tilmelding overføres deltagergebyret til Spar Nord Bank:
Reg. nr. 9286 - kontonr. 4568 193070, mærket
Konference 19.09.
+
deltagernavn(e) og institution/organisation - eller
på tilmeldingen anmodning om faktura med EAN nr. til institutionen.
SOPHIA – tænketank for pædagogik og dannelse
Tilmelding:
Betaling:
Arrangør:
SOPHIA
-
tænketank for pædagogik og dannelse
SOPHIA blev stiftet i 2006 og er et forum for strategisk analyse og har et
humanistisk-demokratisk
værdigrundlag.
SOPHIA arbejder for at kvalificere det skole- og uddannelsespolitiske beslutningsgrundlag og synet på
pædagogik og dannelse, børns og unges udvikling, undervisning og uddannelse.
SOPHIA ønsker at fremme forståelsen for en alsidig tilgang til udvikling, undervisning og læring baseret
på dialog.
SOPHIA arbejder for, at børn og unge tilegner sig både teoretisk viden og erfaringsbegrundet indsigt på et
demokratisk dannelsesgrundlag.
SOPHIA ønsker, at alle børn og unge, elever og studerende, uanset biologisk og social arv tillægges
betydning for fællesskabet
SOPHIA ønsker lokalt, institutionelt funderet råderum til pædagoger, lærere og andre undervisere og
forskere ud fra det overordnede synspunkt, at didaktisk tænkning og praksis kræver professionel
ansvarliggørelse og metodisk frihed.
Side
5
af
5