Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 204
Offentligt
1391246_0001.png
Til Børne- og undervisningsudvalget
Nedenstående skema er for en 60 årig lærer i Nordjylland på aldersreduktion, altså hvad der vil
svare til ca. en 90% stilling.
Som det kan ses, er der hver uge afsat 4 timer og 15 minutter til forberedelse af 25
undervisningslektioner og 1 vikarlektion. Forberedelse med alt hvad det indebærer:
- Tilrettelæggelse af undervisning
- Evaluering af undervisning
- Retning af elevopgaver
- Ekstraordinære samtale med elever pga. konflikter, elever der er kede af det osv.
- Udarbejdelse af elevplaner
- Kontakt til forældre
- Faglig ajourføring
- mm.
Jeg er stærkt bekymret for kvaliteten i den danske folkeskole, da ovenstående lærerskema
desværre ikke er enestående. Forberedelsestiden for ovenstående skema er ca. 12 minutter pr.
lektion. Eksempler på hvordan forberedelsestiden hurtigt er ’væk’:
- Læreren giver en klasse en dansk skriftlig fremstilling for 3 gange i løbet af året. Hvis man
er skarp kan man læse, rette og kommentere på 15 minutter. Det giver en rettetid på lidt
under 19 timer, eller lidt mere end tre ugers forberedelsestid på at rette opgaver.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
Læreren skal klargøre skolehjemsamtaler. Der bruges 10 minutter pr. elev på forberedelse.
Det svarer til en uges forberedelsestid.
Læreren skal udarbejde indlæg til 100 elevplaner (Lavt sat for en normal lærer med 25
lektioner), hvilket tager 500 minutter, hvis man er hurtig. Eller hvad der svarer til to ugers
forberedelsestid.
Undervisningsministeren har igen og igen fremført, at den del af den nye skolereform var den ’nye
og spændende’ undervisning. Jeg er bekymret for, at de elever, der har lærere med et skema der
ligner ovenstående ikke møder ny og spændende undervisning, men nærmere det modsatte.
Ensartet og traditionel undervisning, da det er det nemmeste (Læs: Hurtigste) at forberede.
Jeg håber, at I vil gøre hvad I kan for, at lærerne i den danske folkeskole får en passende mængde
tid til forberedelse af undervisning. Alt forskning viser at en velforberedt, engageret og oplagt
lærer, har langt den største indvirkning på elevernes læring.
Jeg håber inderligt, at den danske folkeskole er et positivt tilvalg, når min datter om et par år skal
starte i skole. Men det kræver, set fra min side, at der er en god balance mellem
undervisningstiden og den tid der er til forberedelse.
Med venlig hilsen
Morten Springborg