Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1388571_0001.png
Til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Medierne har for tiden stort fokus på folkeskolen – det handler dels om
reformen og dels om inklusion. Flest af disse historier er af negativ
karakter. KL’s Børne- og Kulturudvalg henvender sig i den anledning for at
pointere, at kommunerne arbejder målrettet på at indfri forventningerne i
folkeskolereformen og intentionerne om at skabe en motiverende og
varieret skoledag for alle.
En folkeskole for alle børn
Efter sommerferien august 2014 åbner kommuner og skoler dørene til en
ny folkeskole. Forligsparterne om folkeskolen har vedtaget en folkeskolere-
form med øget fokus på faglighed og trivsel. Intentionen er en varieret og
motiveret skoledag i en folkeskole for alle børn.
Fællesskabet har stor betydning for børn og unges læring og læringslyst.
Alle børn og unge har et behov for at kunne spejle sig i deres omgivelser og
deltage i fællesskaber. Hvis folkeskolen kun passer til en del af børnene, så
berøves for mange muligheden for at se, lære og indgå i fællesskaber med
børn, der har andre baggrunde og muligheder end dem selv.
I skærmede specialiserede tilbud kan børnene gå glip af muligheden for at
blive rustet til at indgå ligeværdigt i samfundet med deres kompetencer og
ressourcer. Inklusion skal ske på børnenes præmisser og det kræver, at
skolerne magter opgaven.
Børn og unge lærer og trives bedre i almene tilbud
Børn der går i specialiserede tilbud får ikke tilstrækkeligt læringsudbytte i
forhold til almenområdet. I Aalborg har pædagogisk-psykologisk rådgivning
i samarbejde med Aalborg Universitet fulgt elever, der bliver inkluderet i
almenområdet fra specialiserede tilbud. I undersøgelsen har der været
fokuseret på børneperspektivet. Og svaret er klart: Børnene trives bedre og
det faglige niveau er øget. En konklusion er, at; ”for
at fremme inklusion i et
børneperspektiv må vi have fokus på at udvide normalbegrebet ved at gå imod
diagnosediskursen og i langt højere grad tænke barn frem for diagnose”.
Den 4. juli 2014
Sags ID: SAG-2013-03689
Dok.ID: 1878816
[email protected]
Direkte 3370 3427
Mobil 2938 8839
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1388571_0002.png
Louise Aasberg Paaske Rasmussen fra Sammenslutningen af Unge med
Handicap har et klart billede af, at børn der har været i almenområdet har
lettere ved at tilpasse sig samfundet.
Der er dog stadig nogle børn og unge, som har et behov for specialiserede
tilbud. Kommunerne skal i hvert enkelt tilfælde nøje overveje, hvor barnets
behov for fællesskaber, trivsel og læring imødekommes bedst.
De voksne har en stor opgave foran sig
Det er en svær opgave at skabe skolen for alle børn – en opgave der aldrig
vil være afsluttet. I øjeblikket står en stor gruppe medarbejdere i folkeskolen
i en situation, hvor de skal omstille sig på flere måder. Kommunerne er i
gang på mange fronter, og sammen med de muligheder skolereformen
giver, vil der i de kommende år være lagt kimen til mange reelle forandring-
er. Forandringer der skal og vil løfte både trivslen og det faglige niveau for
alle elever. Det kræver ikke kun noget af de fagligt professionelle, ledelser,
forvaltninger og politikere. Forældre til alle børn skal være involveret i deres
barns skoledag og i at skabe fællesskaber, der udvikler børnene og skaber
rum for trivsel og læring.
Kommunerne er på vej
Den 18. juni blev regeringen og KL’s fælles opfølgning på økonomiaftalen
om inklusion offentliggjort. Dokumentationsprojektets 2. rapport om
kommunernes omstilling til inklusion er gennemført af Århus Universitet
og SFI i 12 kommuner. Undersøgelsen viser:
at der er en positiv udvikling i forhold til at øge andelen af elever i den
almindelige undervisning, og at øge elevernes faglige resultater samtidig
med indsatsen for at fastholde elevernes trivsel.
at der følger ressourcer med over i den almindelige undervisning.
at der er udfordringer, da lærerne ikke oplever, at der er sat
tilstrækkelige ressourcer af til inklusion, og at den støtte der er til
rådighed, ikke er tilstrækkelig.
Målet er, at ca. 9.000 af de børn, der i 2013 gik i specialklasse eller på
specialskole, skal inkluderes i den almene folkeskole i 2015.
Det svarer til
ca. 7 børn pr. skole.
En stor del af de 9.000 børn vil starte deres skolegang
i den almene skole, og de vil aldrig opleve et specialtilbud.
Med venlig hilsen
KL’s Børne- og Kulturudvalg
2