Styrk de naturvidenskabelige fag i gymnasiet
25/6 2014
Til medlemmerne af Folketingets Børne- & Uddannelsesudvalg og partiernes uddannelsespolitiske ordførere
Vedrørende en kommende ændring af gymnasieloven
Styrk de naturvidenskabelige fag i gymnasiet
Skift AT-eksamen ud med et mundtligt forsvar af SRP
Hvis diskussionerne om ændrede adgangskrav til gymnasiet fører
til en ændring af gymnasieloven
eller -
bekendtgørelsen, så er der yderligere et par punkter, som det er vigtigt, at I forholder jer til.
Der har været meget fokus på, hvordan man kan styrke de naturvidenskabelige fag i gymnasiet. Desværre
har stort set alle tiltag fra og med den seneste gymnasiereform trukket i den modsatte retning.
Et meget stort problem har været indførelsen af Almen Studieforberedelse (AT) ved den seneste
gymnasiereform. Det er et
”fag”,
som fylder rigtig meget i gymnasiet. Timerne blev taget fra alle de øvrige
(rigtige) fag, så der blev færre timer til alle naturfagene og matematik.
AT tager timer fra alle fag, men giver ikke noget tilbage til naturfagene. Det skyldes, at AT er skabt som en
forlængelse af teorier og arbejdsmetoder inden for humaniora og samfundsvidenskab. Teorier og metoder,
som ud over at være unødigt akademiske og fremmedgørende også ligger ret langt fra de arbejdsmetoder, vi
bruger i de naturvidenskabelige fag.
I biologi, fysik, kemi og matematik arbejder vi ikke med synopser - ikke i den normale undervisning, ej heller i
vores uddannelse på universitet. Vi vil arbejde fagligt og praktisk. Allerede i 1g arbejder vi med metoder i de
naturvidenskabelige fag - hovedsagelig i faglig sammenhæng med forsøg og eksperimenter. For elever med
en naturvidenskabelig interesse, er AT en ren dræber. De bliver tvunget til at skabe en sammenhæng med
andre fag for sammenhængens skyld og ikke fordi den bidrager til fagligheden.
I dag afsluttes AT -
so det ENESTE ”fag” i gy asiet
- med
en obligatorisk eksamen.
Elever med matematik
og fysik so studieret i gsfag er ”sikret” e
u dtlig eksa e i AT,
men ikke en tilsvarende eksamen i
deres vigtigste fag: de naturvidenskabelige. Det er en helt forkert prioritering.
Derfor dette forslag:
Afskaf eksamen i AT. Afslut med en intern evaluering f.eks. efter 2g.
I stedet kan I indføre
en anden forbedring,
som kan afhjælpe et andet, stigende problem, mistanke om
plagiering af SRP-opgaven, eller at en elev ikke har skrevet sin SRP-opgave selv.
Studieretningsprojektet, SRP, skrives midt i 3g, som en stor skriftlig opgave i to fag og et emne, som eleven
selv vælger. Her kommer de naturvidenskabelige fag, inkl. matematik, traditionelt godt i spil, og det faglige
niveau er højt. Opgaven evalueres under medvirken af en ekstern censor.
Her vil det give rigtig god mening at lave en mundtlig evaluering. Eleven får lov til at fremlægge et faglig
emne, som hun/han har investeret mange timer i. I en faglig diskussion med lærer og censor kan eleven
forsvare de valg, metoder og formuleringer, som rapporten indeholder.
Det vil få den positive sidegevinst, at elever, der ikke har skrevet deres opgave selv, vil blive afsløret.
Skolerne oplever i dag i stigende omfang, at opgaverne helt eller delvis ikke er skrevet af eleven selv.
Ghostwriters, plagiat eller masser af
”hjælp”
fra familie og venner er velkendt. Lærer og censor vil ved en
mundtlig prøve kunne afsløre, hvis denne hjælp har taget overhånd.
Derfor forslag nr.2:
Indfør mundtlig eksamen med udgangspunkt i den større skriftlige opgave (SRP).
Til medlemmerne af Folketingets Børne- & Uddannelsesudvalg og partiernes uddannelsespolitiske ordførere