KL's understøttelse af kommunernes forb e-
redelse af folkeskolereformen
Målsætningen om at styrke elevernes læring og trivsel er omdrejningspunk-
tet for KL´s arbejde med at understøtte kommunerne i omstilling til en ny
skole. Ledelse på både politisk og administrativt niveau og de nye regler for
lærernes arbejdstid er helt centrale i omstillingen.
Omstilling af folkeskolen
–
en proces med flere faser
Den 10. juni 2014
Sags ID: SAG-2013-07869
Dok.ID: 1870435
Direkte 3370 3513
Mobil 2128 4470
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Folkeskolereformen er en reform, der lægger op til nye rammer og mulig-
heder i måden at indrette skolen på, ligesom de nye regler for lærernes ar-
bejdstid skaber større fleksibilitet i måden at bruge medarbejdernes ressour-
cer på i skolen. Det er begyndelsen til en omfattende omstilling af folkesko-
len, der foregår i flere faser. Det kræver et vedholdende og langsigtet arbe j-
de på alle niveauer at gennemføre både indholds- og kulturforandringen.
KL har i forberedelsesfasen fra januar 2013 haft fokus på at understøtte alle
ledelsesniveauer - både politisk og administrativt - i at se mulighederne i
reformens nye elementer og oversætte de nye rammer til lokal praksis. Med
reformen er der lagt op til øget fokus på mål og outcome dvs. elevernes
læring og trivsel og mindre fokus på input i form af undervisning og timer.
Der er samtidig en række nye elementer, der skal indgå i skolen bl.a. unde r-
støttende undervisning, åben skole, mere motion og bevægelse m.v.
KL har i 2013 iværksat en lang række initiativer for at understøtte kommu-
nerne i realiseringen af reformerne, jf. nedenfor.
Skoleåret 2014/2015 er nu ved at være planlagt og mange lærere har modta-
get deres opgaveoversigter for næste år. Det betyder imidlertid ikke, at der
ikke længere er brug for initiativer, der kan understøtte skolelederne i den
nye ledelsesrolle. De nye arbejdstidsregler mødes fortsat af skepsis, og som
www.kl.dk
Side 1/5