Til borgmesteren og udvalget med
ansvar for folkeskolen
Forberedelse af folkeskolereformen - fokus på kommu-
nikation til elever og forældre
Folkeskolereformen træder i kraft pr. 1. august 2014 og indebærer en mar-
kant omstilling af folkeskolen. Det kræver et vedholdende og langsigtet
fokus på alle niveauer at gennemføre denne indholds- og kulturændring.
Arbejdet vil strække sig over flere år. Derfor vil man heller ikke være færdig
med at udvikle en ny skole i august 2014. Der skal løbende samles op, juste-
res og fortsat udvikles.
Forberedelsesfasen i kommunerne har været i gang længe. Vi bevæger os nu
ind i næste fase, hvor reformen skal blive til virkelighed. Her er kommuni-
kation til forældre, elever og omverdenen om den nye skoledag, og de for-
andringer, der skal kunne ses og mærkes, helt afgørende.
KL hører, at der blandt forældre, elever, borgere m.fl. fortsat er mange my-
ter om bl.a. skoledagens længde, tidspunkt for afholdelse af forældremøder,
hvordan skoledagen kommer til at se ud og de nye tiltag for at gøre dagen
mere motiverende og afvekslende. Der er også usikkerhed blandt forældre
om inklusion og målet hermed.
KL opfordrer alle borgmestre og kommunalbestyrelsesmedlemmer til at
sikre tydelig kommunikation om omstillingen af skolen. Det er særlig vigtigt
at understøtte skoleledelsen i den direkte kommunikation til elever og for-
ældre om de konkrete ændringer, der møder dem efter sommerferien.
Opmærksomheden fra elever, forældre, borgere, lokale- og nationale medier
vil være stigende fra nu og til skolestart. Der er lige nu fokus på kommu-
nernes håndtering af inklusion, og det kan være svært for forældre m.fl. at
skille reformen og arbejdet med inklusion fra hinanden.
Også her opfordrer KL til, at man politisk stiller op lokalt og nuancerer
debatten og fx fremlægger fakta for kommunens arbejde med inklusion på
Den 11. juni 2014
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1/3