Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 190
Offentligt
1383420_0001.png
Skolernes planlagte timetal i 1-års perioder,
2013/14
I dette notat ses på de planlagte timetal for de enkelte skoleår.
Folkeskolerne planlægger i 2013/14 med lidt flere timer end i 2012/13. På
mange klassetrin planlægger skolerne i gennemsnit med et timetal, der
mindst svarer til det vejledende timetal.
Med folkeskolereformen øges skoleugens længde fra skoleåret 2014/15 til 30
timer for børnehaveklasse-3. klassetrin, 33 timer for 4.-6. klassetrin og 35
timer for 7.-9. klassetrin.
Skolerne i den kommune, der samlet set har den korteste skoleuge,
planlægger med et samlet tidsforbrug til undervisning og pauser, der er cirka
10 timer lavere for hvert klassetrin pr. uge end det timetal, som bliver
gældende i skoleåret 2014/15.
I de kommuner, der planlægger med flest timer, planlægges med et samlet
tidsforbrug til undervisning og pauser, der er cirka tre ugentlige timer under
det kommende minimum.
Undervisningstimetallet er svagt stigende og ligger over det
vejledende timetal
Figur 1 viser folkeskolernes planlagte ugentlige undervisningstimetal i skoleårene
2011/12 til 2013/14. Her ses det, at det gennemsnitlige timetal på hvert klassetrin
er en lille smule højere i 2013/14 end i de to foregående år.
I gennemsnit planlægger skolerne i skoleåret 2013/14 med et timetal, der overstiger
det vejledende timetal på 1. til 7. klassetrin samt på 9. klassetrin. På 8. klassetrin
planlægges derimod med et timetal, der ligger under det vejledende timetal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383420_0002.png
Side 2 af 6
Figur 1 Gennemsnitligt planlagt undervisningstimetal pr. klassetrin, 2011/12-
2013/14
30
Ugentligt timetal
25
20
15
10
5
0
Klassetrin
2011/12
2012/13
2013/14
Vejledende timetal
Kilde: UNI-C Styrelsen for It og Læring
Note: Det gennemsnitlige undervisningstimetal samt det vejledende timetal er eksklusiv
pauser.
Skoleugens længde skal i snit øges med syv timer på skolerne
efter ikrafttrædelse af reformen
Figur 2 viser det gennemsnitlige antal undervisningstimer pr. uge samt summen af
det gennemsnitlige antal undervisningstimer og pauser pr. uge opdelt på klassetrin.
Ud fra figuren ses det, at skolerne i gennemsnit planlægger med ca. fem ugentlige
timer til pauser og frikvarter.
Summen af undervisningstimer og pauser udgør pt. skoledagens længde. Fra skole-
året 2014/15, hvor folkeskolereformen træder i kraft, skal skoledagen også indehol-
de tid til ’understøttende undervisning’.
Tiden til den understøttende undervisning
skal anvendes til forløb og læringsaktiviteter, der understøtter elevernes læring,
alsidige udvikling mv. Den understøttende undervisning omfatter lektiehjælp og
faglig fordybelse og kan omfatte motion og bevægelse. I Figur 2 ses det, at der er
behov for, at skolerne i gennemsnit forøger med ca. syv timer pr. uge for hvert klas-
setrin for at nå op på det samlede timetal, der vil være gældende fra skoleåret
2014/15.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383420_0003.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383420_0004.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383420_0005.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383420_0006.png
Side 6 af 6
Figur 5 Folkeskolernes planlagte timetal til lektiecafé, kommunegennemsnit
2013/14
6
5
Ugentligt timetal
4
3
2
1
0
Klassetrin
Minimum
Gennemsnit
Maksimum
Kilde: UNI-C Styrelsen for It og Læring
Note: I fastlæggelsen af hhv. det mindste og det højeste antal undervisningstimer, indgår
kun kommuner, som har mere end én folkeskole.
Værd at vide
I forbindelse med lockouten af lærerne i april 2013 blev mange undervisningstimer
aflyst. Skolerne skal dog fortsat overholde de treårige minimumstimetal. I efteråret
2013 har skolerne som sædvanlig indberettet det planlagte undervisningstimetal,
samt antallet af aflyste og kompenserende timer på grund af lockouten. Timer, der
kompenserer for aflyst undervisning, skal indberettes særskilt. Det er dog muligt, at
nogle skoler har haft svært ved at skelne mellem de to begreber, sådan at der i det
planlagte timetal også indgår kompenserende timer. Det betyder, at det planlagte
timetal for skoleåret 2013/14 kan være blevet kunstigt højt.
I beregningen af det samlede antal undervisningstimer pr. klassetrin indgår alle fag,
uanset om de er obligatoriske på det pågældende klassetrin eller ej.
Vil du vide mere?
Se i det øvrige notat om minimumstimetal.