Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 190
Offentligt
1383419_0001.png
Skoler es pla lagte ti etal i
-års
perioder,
/
-
/
Ved at sammenholde skolernes planlagte timetal for de seneste tre år, kan
man vurdere, om skolerne overholder minimumstimetallene.
Skolerne planlægger i gennemsnit med lidt flere undervisningstimer i perio-
den 2010/11-2013/14 end i de foregående tre-årsperiode. Stigningen dækker
over en generel stigning i alle fag og fagblokke.
Skolerne planlægger i gennemsnit med et samlet timetal fra 1. til 9. klasse på
cirka 7.600 timer
næsten halvdelen af skolerne planlægger med et samlet
timetal mellem 7.500 og 7.749 timer.
14 procent af skolerne overholder ikke minimumstimetallet i et eller flere
fag/fagblokke. Samlet set modtager 6,6 procent af eleverne ikke
minimumstimetallet i et eller flere fag/fagblokke.
Skoler e pla lægger fortsat
til
ed flere ti er e d de er forpligtet
Det gennemsnitlige planlagte timetal er i perioden 2011-2013 steget ca. 42 timer for
et helt skoleforløb fra 1. til 9. klasse i forhold til de to foregående perioder. Samlet
set planlægger skolerne med knap 7.600 timer for et helt skoleforløb, jf. Tabel 1.
Over et helt skoleforløb får en elev således typisk 617 timer mere end minimums-
timetallet. Hvert skoleår får en elev dermed i snit knap 70 timer mere end påkræ-
vet
1
.
Tabel 1. Gennemsnitligt planlagt undervisningstimetal for 1.-9. klassetrin i folke-
skolen
Planlagt timetal
Minimumstimetal
Forskel mellem planlagt og minimum
2009-2011
7.535
6.960
575
2010-2012
7.535
6.960
575
2011-2013
7.577
6.960
617
Kilde: UNI-C Styrelsen for It og Læring
Note: Kun folkeskoler med alle klassetrin fra 1. til 9. klassetrin indgår. I alt indgår 917 skoler i
2009-2011, 858 skoler i 2010-2012 og 850 skoler i 2011-2013.
Forholdsvis lille spred i g i skoler es sa lede ti etal
Der er en vis spredning i det planlagte timetal blandt de enkelte skoler jf. Figur 1.
Her ses det, at næsten halvdelen af skolerne planlægger med mellem 7.500 og
7.749 timer, og 85 procent af skolerne i 2011-2013 planlægger med et samlet time-
tal mellem 7.250 og 7.749 timer. Kun 5 procent af skolerne planlægger med mindre
1
617 timer/9 skoleår=68,6 timer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383419_0002.png
Side 2 af 7
end 7.250 timer. Dog planlægger ingen skoler samlet set med færre end 6.960 ti-
mer, som er det samlede minimumstimetal. De resterende 18 procent af skolerne
planlægger dermed med et timetal på 7.750 eller mere.
Figur 1. Folkeskolernes samlede planlagte timetal for 3-års perioderne 2009-2010
til 2011-2013
50%
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
45%
32%
Andel skoler
14%
5%
3%
1%
Samlet timetal, 1.-9. klasse
2009-2011
2010-2012
2011-2013
Kilde: UNI-C Styrelsen for It og Læring
Note: Kun folkeskoler med alle klassetrin fra 1. til 9. klassetrin indgår. I alt indgår 917 skoler i
2009-2011, 858 skoler i 2010-2012 og 850 skoler i 2011-2013.
Timetallet er vægtet med antallet af elever på de forskellige skoler og klassetrin.
Det samlede minimumstimetal er på 6.960 timer.
Skoler e pla lægger
forhold til sidste år
ed lidt flere ti er i alle fag og fag lokke i
I Figur 2 ses en generel stigning i det planlagte timetal i alle fag og fagblokke i for-
hold til sidste år. Stigningen gælder for alle klassetrin. Det er særligt i den humani-
stiske fagblok på 7. til 9. klassetrin og på 1. til 3. klassetrin, at skolerne planlægger
med flere timer end i foregående periode. I denne fagblok planlægges der i gen-
nemsnit i udskoling og indskoling med henholdsvis 9 og 7 timer mere i 2011-2013
end i 2010-2012. For både udskoling og indskoling svarer det til 0,6 procent flere
timer end sidste år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383419_0003.png
Side 3 af 7
Figur 2. Folkeskolernes gennemsnitlige planlagte undervisningstimetal i 1.-9. klas-
se for 3-års perioderne 2009-2010 til 2011-2013
8000
91
386
7000
85
325
790
1.461
5000
1320
87
70
4000
690
551
515
3000
1015
2000
70
430
560
1000
1090
0
Minimumstimetal
2011-2013
2010-2012
Naturfag 1.-3. klasse
Klassens tid 1.-3. klasse
Naturfag 4.-6. klasse
Klassens tid 4.-6. klasse
Naturfag 7.-9. klasse
Klassens tid 7.-9. klasse
2009-2011
1.136
1.129
1.127
1.088
88
491
592
1.084
87
490
589
1.085
87
492
591
547
546
754
87
750
87
754
1.452
1.450
853
90
380
849
91
376
849
6000
Humanistiske fag 1.-3. klasse
Praktiske / musiske fag 1.-3. klasse
Humanistiske fag 4.-6. klasse
Praktiske / musiske fag 4.-6. klasse
Humanistiske fag 7.-9. klasse
Praktiske / musiske fag 7.-9. klasse
Kilde: UNI-C Styrelsen for It og Læring
Note: Kun folkeskoler med alle klassetrin fra 1. til 9. klassetrin indgår. I alt indgår 917 skoler i
2009-2011, 858 skoler i 2010-2012 og 850 skoler i 2011-2013.
pro e t af skoler e overholder ikke
e kelte fag/fag lokke
i i u sti etalle e i
I perioden 2011-2013 er der 169 folkeskoler, som ikke overholder minimumstime-
tallene i enkelte fag eller fagblokke. Det er ca. samme antal som i forrige 3-års peri-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383419_0004.png
Side 4 af 7
ode, hvor 165 skoler ikke overholdt minimumstimetallet. Forholdsmæssigt er ande-
len uændret på 14 procent af skolerne, jf. Tabel 2.
Tabel 2. Antal skoler og kommuner der ikke overholder minimumstimetallene i et
eller flere fag/fagblokke for 3-års perioderne 2009-2010 til 2011-2013
Antal skoler
Andel skoler
Antal kommuner
2009-2011
215
17%
66
2010-2012
165
14%
63
2011-2013
169
14%
63
Kilde: UNI-C Styrelsen for It og Læring
Note: Alle folkeskoler, hvor det er muligt at beregne et minimumstimetal, indgår.
Kommuner medtages i opgørelsen, hvis mindst én skole i kommunen ikke overholder mini-
mumstimetallet i et eller flere fag/fagblokke.
Ma ge skoler ka overholde i i u sti etalle e på hvert
klassetri , hvis de o fordeler ti er elle fage e
Tabel 3 viser antallet af skoler opdelt i forhold til, om de samlet set har planlagt med
et timetal, der svarer til summen af minimumstimetallene eller ej.
Her ses det, at næsten alle skoler planlægger med et samlet timetal på de enkelte
klassetrin, som mindst overholder minimumstimetallene. Det betyder, at langt stør-
stedelen af de skoler, der ikke overholder minimumstimetallet i enkelte fag eller
fagblokke ville kunne gøre det, hvis de omfordelte nogle af timerne mellem fagene
inden for klassetrinnene.
Tabel 3. Antal skoler fordelt efter om de har planlagt med et timetal over eller
under det samlede minimumstimetal, 2009-2011 til 2011-2013
2011-2013
2010-2012
2009-2011
På eller over minimum
Under minimum
På eller over minimum
Under minimum
På eller over minimum
Under minimum
1.-3. klassetrin
1188
1
1200
5
1292
0
4.-6. klassetrin
1176
6
1186
6
1281
3
7.-9. klassetrin
865
1
872
2
925
2
Kilde: UNI-C Styrelsen for It og Læring
Note: Alle folkeskoler, hvor det er muligt at beregne et minimumstimetal, indgår.
Ku k ap syv pro e t af elever e odtager ikke
i i u sti etalle e i e kelte fag/fag lokke
Herefter fokuseres på hvor mange elever, der ikke modtager timer nok i forhold til
minimumstimetallet.
Tabel 4 viser, at andelen af elever, der ikke modtager minimumstimetallet, er stort
set uændret fra 2010-2012 til 2011-2013. Samlet set modtager 6,6 procent af ele-
verne ikke minimumstimetallet i et eller flere fag/fagblokke. I lighed med tidligere
perioder er andelen af elever, der ikke modtager minimumstimetallet, nogenlunde
ens på de forskellige klassetrin. Dog med en lille overvægt på de ældste klassetrin.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383419_0005.png
Side 5 af 7
Tabel 4. Andel elever i folkeskolen, der ikke modtager minimumstimetallet i et
eller flere fag/fagblokke for 3-års perioderne 2009-2010 til 2011-2013, pct.
2011-2013
2010-2012
2009-2011
1.-3. klassetrin
6,0
5,9
3,7
4.-6. klassetrin
6,7
6,2
9,0
7.-9. klassetrin
7,0
7,2
8,9
Samlet 1.-9. klassetrin
6,6
6,4
7,2
Kilde: UNI-C Styrelsen for It og Læring
Note: Alle folkeskoler, hvor det er muligt at beregne et minimumstimetal, indgår.
I i dskoli ge
a gler elever e pri ært ti er i hu a istiske og
praktiske/ usiske fag
På 1. til 3. klassetrin er det oftest det planlagte timetal i den humanistiske fagblok
og den praktiske / musiske fagblok, der er for lavt i forhold til minimumstimetallet,
jf. Figur 3.
I forhold til perioden 2010-2012 er der sket en forbedring i dansk, så der nu er mar-
kant færre elever, der ikke modtager et tilstrækkeligt timetal i dansk.
Figur 3. Andel elever i 1.-3. klasse i folkeskolen, der forventes ikke at modtage
minimumstimetallet for 3-års perioderne 2009-2011 til 2011-2013, pct.
3,5%
3,0%
2,5%
2,0%
2,0%
1,5%
1,0%
0,5%
0,0%
1,2%
1,2%
0,8%
0,1%
Andel elever
2,5%
2009-2011
2010-2012
2011-2013
Kilde: UNI-C Styrelsen for It og Læring
Note: Alle folkeskoler, hvor det er muligt at beregne et minimumstimetal, indgår.
På elle tri et a gler elever e pri ært ti er i de
praktiske/ usiske fag
På 4. til 6. klassetrin er det oftest timetallet i den praktiske / musiske fagblok, der er
for lavt. Knap fem procent af eleverne modtager ikke det krævede timetal i denne
fagblok, jf. Figur 4.
Derudover ses det, at andelen af elever, der ikke modtager minimumstimetallet i
historie, er faldet markant siden 2009-2011. I 2011-2013 er det kun 1,4 procent af
eleverne, der ikke modtager nok timer i historie.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383419_0006.png
Side 6 af 7
Figur 4. Andel elever i 4.-6. klasse i folkeskolen, der forventes ikke at modtage
minimumstimetallet for 3-års perioderne 2009-2011 til 2011-2013, pct.
7,0%
6,0%
4,8%
Andel elever
5,0%
4,0%
3,0%
2,0%
1,0%
0,0%
0,4%
1,4%
0,4%
0,4%
2009-2011
2010-2012
2011-2013
Kilde: UNI-C Styrelsen for It og Læring
Note: Alle folkeskoler, hvor det er muligt at beregne et minimumstimetal, indgår.
I udskoli ge
a gler elever e pri ært ti er i de
praktiske/ usiske fag
På 7. til 9. klassetrin er det ligeledes oftest timetallet i den praktiske / musiske fag-
blok, der er for lavt. Godt fem procent af eleverne modtager ikke nok timer i denne
fagblok. Dog er andelen faldet forholdsvist meget siden 2009-2011, jf. Figur 5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383419_0007.png
Side 7 af 7
Figur 5. Andel elever i 7.-9. klasse i folkeskolen, der forventes ikke at modtage
minimumstimetallet for 3-års perioderne 2009-2011 til 2011-2013, pct.
8,0%
7,0%
6,0%
Andel elever
5,1%
5,0%
4,0%
3,0%
2,0%
1,0%
0,0%
0,1%
0,5%
1,4%
2009-2011
2010-2012
2011-2013
Kilde: UNI-C Styrelsen for It og Læring
Note: Alle folkeskoler, hvor det er muligt at beregne et minimumstimetal, indgår.
Værd at vide
Det planlagte undervisningstimetal beregnes i dette notat kun for folkeskoler, hvor
det er muligt at beregne et treårigt undervisningstimetal. Det planlagte undervis-
ningstimetal sammenholdes med det fastsatte minimumstimetal. I notatet indgår
ved beregningen af det gennemsnitlige planlagte undervisningstimetal kun de folke-
skoler, der har alle klassetrin fra 1. til 9. klassetrin. I årene 2009-2011 til 2011-2013
indgår mellem 917 og 850 skoler.
Det planlagte undervisningstimetal beregnes over tre år. Det betyder, at nyoprette-
de skoler, der kun har eksisteret i et eller to år ikke indgår i denne opgørelse.
I beregningen af det samlede planlagte timetal indgår kun timer, der er obligatori-
ske på de enkelte klassetrin. Det betyder, at hvis nogle skoler fx planlægger med
valgfag på 7. klassetrin, så indgår disse timer ikke i beregningen.
Vil du vide
ere?
Se i det andet notat om de etårige timetal.