Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 189
Offentligt
1383415_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
om kommunen havde taget initiativ til at kompensere de berørte
elever, og
hvilke initiativer kommunen ville tage for at undgå en tilsvarende
overtrædelse af reglerne fremover.
Samlet resultat af tilsynsindsatsen
Tilsynsrunden viser, at flertallet af de undersøgte folkeskoler, der havde
planlagt med et lavere timetal end minimumstimetallene, reelt havde
overholdt reglerne og givet eleverne et antal timer, der opfylder kravene
til minimumstimetal.
Nogle skoler har dog især haft problemer med implementeringen af kra-
vet om et minimumstimetal i faget historie på 4.-6. klassetrin, som blev
indført fra og med skoleåret 2010/11, og som betød, at de elever, der gik
i 4.-6. klasse i perioden 2008/09-2010/11, med udgangen af skoleåret
2010/11 skulle have modtaget minimum 180 timer i faget historie.
Tilsynet viser på skoleniveau at:
1. Ca. 60 pct. af de i alt 446 undersøgte folkeskoler har overholdt
minimumstimetallene. Kommunerne har oplyst, at skolerne fak-
tisk har afholdt et timetal, der er i overensstemmelse med mini-
mumstimetallene, og at skolerne i mange tilfælde ofte enten har
fejlindberettet det planlagte timetal eller har gennemført tværfag-
lige forløb, projekttimer, emneuger m.v. De pågældende skoler
fordeler sig på ca. en tredjedel af de kommuner, der indgik i til-
synet.
2. Ca. 40 pct. af de undersøgte folkeskoler har efter styrelsens vur-
dering ikke overholdt minimumstimetallene i en eller begge op-
gørelsesperioder og inden for et eller flere fag/fagblokke og klas-
setrin. De manglende timer skyldes typisk manglende kendskab
til eller misforståelse af reglerne om minimumstimetal eller et øn-
ske om at afholde timerne på et andet klassetrin. Enkelte skoler
forklarer det manglende timetal med manglende ressourcer.
Blandt de skoler, der har overtrådt minimumstimetallet, har
omkring halvdelen af skolerne oplyst, at eleverne efterføl-
gende kompenseres for de manglende timer. De nævnte
skoler fordeler sig på lidt under en tredjedel af kommuner-
ne i tilsynet.
Den øvrige halvdel af skolerne har ikke kompenseret ele-
verne fuldt ud for de manglende timer. Styrelsen har på
baggrund af en konkret vurdering i de enkelte sager dog ik-
ke fundet anledning til at inddrage det kommunale tilsyn og
har i den forbindelse typisk lagt vægt på, at de berørte ele-
ver har forladt folkeskolen, eller at afvigelsen fra mini-
mumstimetallene er af begrænset omfang. De pågældende
skoler er fordelt på lidt over en tredjedel af kommunerne i
tilsynet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383415_0003.png
3
Med hensyn til de specialiserede (segregerede) tilbud viser tilsynsrunden,
at langt hovedparten af skolerne havde opfyldt basistimetallene. For en
stor del af skolerne har der været tale om fejlindberetninger af timetallet
for 10. klassetrin, hvor skolerne typisk har glemt at indberette brobyg-
nings-/praktiktimer. Overtrædelser af basistimetallene skyldes i enkelte
tilfælde, at skolerne ikke har været opmærksomme på kravene til basis-
timetal.
Det er Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens generelle indtryk, at tilsynsindsat-
sen har medvirket til et stigende fokus i kommunerne og på skolerne på,
at det er væsentligt, at eleverne i såvel de almindelige klasser som special-
klasserne m.v. får de timer, de har krav på efter reglerne om minimums-
timetal, herunder at eleverne kompenseres for eventuelt manglende ti-
mer. Der er samtidig sat fokus på vigtigheden af at sikre korrekte time-
talsindberetninger til Undervisningsministeriet.
De nuværende regler om minimumstimetal i folkeskolen, som æn-
dres med folkeskolereformen fra august 2014
De nugældende regler om minimumstimetal findes i folkeskolelovens
§ 16, stk. 1, nr. 1-3, og i bekendtgørelse nr. 1131 af 15. november 2006
om undervisningstimetal i folkeskolen for skoleårene 2006/07-2010/11
samt efterfølgende skoleår.
Minimumstimetallene er det antal undervisningstimer, som eleverne i en
klasse mindst skal modtage over en treårig periode i bestemte fag og
fagblokke. Der er fastsat minimumstimetal for hver af de tre fagblok-
ke:Humanistiske fag, naturfag og praktiske/musiske fag og for klassens
tid for henholdsvis 1.-3., 4.-6. og 7.-9. klassetrin. Endvidere er der fastsat
specifikke minimumstimetal for fagene dansk og matematik på 1.-3. klas-
setrin samt (fra skoleåret 2010/2011) et minimumstimetal i faget historie
på 4.-6. klassetrin.
Herudover gælder der for hvert skoleår et basistimetal, som erdet mind-
ste antal årlige undervisningstimer, som eleverne skal modtage på et gi-
vent klassetrin, inkl. børnehaveklassen.
Med folkeskolereformen indføres der en ny timetalsmodel, der træder i
kraft til august 2014. Fremover sker opgørelsen af minimumstimetallene
kun for ét skoleår ad gangen samlet for hvert klassetrin og inden for de
tre fag dansk, matematik og historie.
Yderligere information om den nye timetalsmodel kan findes på Under-
visningsministeriets hjemmeside:
http://www.uvm.dk/Den-nye-
folkeskole/Lovgrundlag.