PRESSEMEDDELELSE
Sendt til
Undervisningsministeren
Folketingets Børne- og Uddannelsesudvalg
Folketingets Udvalg for Småøer
Indenrigs- og Økonomiministeriet
22. juni 2014
Skolereformen truer de små ø-samfund!
På flere småøer oplever forældre og skolebørn i disse dage, at der med næste
års skoleskemaer kastes en tung skygge over de kommende skoleår.
For de børn der går i skole på fastlandet har den nye skolereform store
utilsigtede konsekvenser.
De obligatoriske lange dage betyder helt konkret for Omøs skolebørn, at de fra
og med 7. klasse kan se frem til en hverdag på 11 timer inklusiv transport og
ventetid. For Strynøs skolebørn bliver der tale om en godt 9�½ time lang dag fra
og med 6. klasse.
Færgetider kan ikke bare rykkes: De er tilpasset det øvrige pendler- og
arbejdsliv. På flere øer bliver debatten om at rykke om på færgetiderne nu et
spørgsmål om skolebørnenes tarv contra de arbejdende forældres mulighed for
at nå til og fra arbejde – et urimeligt dilemma. Uden beskæftigelse – ingen
familier på øerne; uden en rimelig dagligdag for skolebørn - ingen familier på
øerne.
Skolereformen opleves som en trussel for de i forvejen skrøbelige småø-
samfund: Hvis mulighederne for et børneliv på denne måde forringes, truer det
småøernes hele eksistens som helårssamfund med befolkning i alle
aldersklasser.
Vi oplever at kommuner og skoler er fanget i et rigidt system, der slet ikke
passer til øernes situation. Kommuner - og skoleledelser - kan ikke se sig ud af,
hvordan de rent praktisk kan dispensere for regler om skoletid således at
dagene kan hænge sammen for den enkelte øs skolebørn. Konstruktive forslag
om at rykke på den understøttende undervisning eller placere lektiecafé timer
på selve færgen er skudt til hjørne. Og igen handler det om regler og
manglende ressourcer.