Undervisningsministeriet
Juni 2014
PISA-PIAAC: Kort opsummering af de væsentligste resultater
Dette notat indeholder en oversigt over hovedresultaterne fra PISA-PIAAC-rapporten. Notatet består
af følgende afsnit:
To hovedresultater
Kort om PISA-PIAAC-undersøgelsen
Sammenfatning: De væsentligste resultater fra PISA-PIAAC
Faktorer af betydning for de unges fastholdelse og udvikling af læsefærdigheder
Baggrund om PISA-PIAAC
To hovedresultater
1. Stærke læsere forbliver gode til at læse: Overordnet set peger rapporten på en positiv sammen-
hæng mellem PISA-PIAAC-respondenternes læsefærdigheder i PISA 2000 og deres resultater i
PIAAC 2011/12. Godt halvdelen af de elever, der opnåede gode resultater i læsning i PISA
2000, opnåede en høj gennemsnitlig læsescore i PIAAC-undersøgelsen. Godt halvdelen af de
svageste læsere i PISA 2000 hører fortsat til blandt de svage læsere i 27-års-alderen. Der er dog
samtidig bevægelse i færdighedsfordelingen.
2. Tæt sammenhæng mellem læsefærdigheder og fuldførelse af uddannelse samt sandsynlighed for
modtagelse af overførselsindkomst. Især to karakteristika ved de unges forløb frem til 2011/12
har en klar sammenhæng med deres læsefærdigheder: De unges højest fuldførte/igangværende
uddannelse i 2011/12, hvor det påpeges, at stærke læsere i højere grad er i gang med eller har
gennemført en uddannelse, og de unges modtagelse af overførselsindkomst mv. frem til 2012,
hvor det ses, at svage læsere i højere grad er eller har været på overførselsindkomst.
Kort om PISA-PIAAC-undersøgelsen
PISA-PIAAC
1
er en undersøgelse af sammenhængen mellem de kompetencer, unge har i 15-16-års
alderen, og deres livsforløb og kompetencer cirka 12 år senere. PISA-PIAAC-undersøgelsen handler
om de cirka 46.500 unge, der blev født i 1984. Rapporten bygger på svar fra 1.881 repræsentativt ud-
valgte unge, som deltog i PISA 2000, hvor de var 15-16 år. De unge er blevet testet igen i PIAAC i
2011/12, hvor de var cirka 27 år.
Undersøgelsesdomænet i PISA-PIAAC er læsefærdigheder. Læsefærdigheder defineres på samme måde
i PISA og PIAAC, men de to læseskalaer kan ikke oversættes til hinanden på samme måde som fx en
temperatur i celsius kan omregnes til fahrenheit og omvendt. I PISA og PIAAC deler man ikke perso-
ner op i dem, der kan læse, og dem, der ikke kan. Man taler om forskellige grader af læsefærdigheder. På
det laveste niveau for læsefærdigheder er en person alene i stand til at læse og forstå de simpleste tekster
eller betydningen af enkelte ord eller sætninger. Bevægelsen fra det laveste læseniveau til det højeste er
udtryk for stigende kompleksitet i teksternes indhold og i de tankeprocesser, som personen er i stand til
at mestre i relation til teksten.
PISA er en forkortelse for The Programme for International Student Assessment, mens PIAAC er en forkortelse for The
Programme for the International Assessment of Adult Competencies.
1
Side 1 af 9