Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 184
Offentligt
1381919_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0002.png
Indhold
Indledning
Copydan AV-foreningerne
3
Om Copydan AV-foreningerne
Betalings-tv og den nye medievirkelighed
Betalings-tv er kulturpolitik i praksis
Det er ikke dyrt at se TV i Danmark
Betalings-tv er en vigtig bidragsyder til finansiering af danske film og tv-serier
TV-distributørerne sikrer kvalitets-tv til danskerne
Betalings-tv er traditionelle mediers svar på musiktjenesten Spotify
Foreningernes økonomi
Copydan BilledKunst
4
5
6
7
8
9
10
11
Broen mellem billedskabere og billedbrugere
Copydan Tekst & Node
12
Årets udbetaling af kopivederlag
Undervisningsmateriale kopieres mest
Nye digitale kopieringsaftaler
Vind en forfatter – nu også med musik
Copydan Fællesforeningen
16
17
18
19
Grundigt gearet til fremtiden...
Copydan
20
Kontakt
22
Forsidefotos:
Kresten Hillerup, Ditte Valente, Savas Keskiner, Sophie Winqvist, Henrik Petit, Christine Glade og Zeynep Ogan
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
Fotos: Zeynep Ogan, iStock
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0003.png
Copydan
/ AV-foreningerne / BilledKunst / Tekst & Node / Fællesforeningen
3
Indledning
Copydan er skabt og
styret af kulturerhvervet
og indholdsbranchen
Bag organisationen står skabende og udøvende kunstnere og skribenter
samt film-, tv- og musikproducenter, forlag og dagblade
Copydan-huset består af syv foreninger, hvoraf
de seks er rettighedsorganisationerne Arkiv,
AVU-medier, BilledKunst, KulturPlus, Verdens TV
og Tekst & Node. Den sidste forening er en fælles
administration under navnet Fællesforeningen.
Rettighedsorganisationerne i Copydan-huset
arbejder alle for Kunst, Viden og Underholdning og
sikrer adgang til medier, kunst, litteratur, tv-
og filmværker og kulturarven.
Foreningerne arbejder for at sikre rettighedshaverne
en fair og rimelig betaling for ovennævnte, så
man også i fremtiden kan styrke og vækste både
videnssamfundet og det danske kulturliv.
På de følgende sider kan du læse mere om de syv forskellige foreninger og deres virke.
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0004.png
4
Copydan /
AV-foreningerne
/ BilledKunst / Tekst & Node / Fællesforeningen
Om Copydan AV-foreningerne
Copydan AV-foreningerne består af de fire foreninger:
Copydan Verdens TV, Copydan AVU-medier, Copydan KulturPlus, Copydan Arkiv
Fælles for AV-foreningerne er, at de er non-profit og arbejder med ”Kunst, Viden og Underholdning” inden for den audiovisuelle
branche (tv, film og musik). De fire foreninger er ejet af over 30 forskellige rettighedsorganisationer, som repræsenterer de
mange tusinde kunstnere og kulturproducenter, der har bidraget til produktionen af de mange film- og tv-udsendelser samt
musikudgivelser, der hvert år bliver skabt i Danmark.
Om Copydan
AVU-medier
AVU-medier håndterer rettigheder til audiovisuelt indhold i en lang række formidlingssammenhænge, bl.a. inden for
biblioteker, museer, folkeskoler og gymnasier. AVU-medier har mange års erfaring med at gøre tv-udsendelser og film
tilgængelige i uddannelsessystemet og på den måde muliggøre en levende og dynamisk undervisning i skolerne.
Foreningen støtter desuden den faglige formidling omkring pædagogisk mediebrug i folkeskoler og på gymnasier,
universiteter og andre undervisningsinstitutioner.
Om Copydan
Verdens TV
Verdens TV administrerer og håndterer ophavsrettigheder i forbindelse med distribution af danske og udenlandske tv- og
radiokanaler. Verdens TV giver bl.a. adgang til mere end 200 forskellige tv-kanaler fra hele verden – herunder de svenske,
tyske og norske nabolandskanaler. Verdens TV er med til at sætte fokus på nabolandskanalerne og det værdifulde tv-
vindue, som de udgør til viden, kultur og sprog i landene omkring os. Herudover håndterer Verdens TV en række digitale
tv-tjenester, som fx Start Forfra og catch up, der giver danskerne nemmere og mere fleksibel adgang til tv-indhold.
Om Copydan
Arkiv
Arkiv løser de ophavsretlige problematikker, som er forbundet med genanvendelse af store mængder af udsendelser.
Arkiv håndterer alle rettighederne i de mere end 100.000 timers radio og tv, som er indeholdt i DR’s arkiver, og som er stillet
on demand til rådighed for danskerne på DR Bonanza. Arkiv giver også DR mulighed for at genudsende hele eller dele
af sine udsendelser på niche-tv-kanalerne DR K og DR Ramasjang.
Om Copydan
KulturPlus
KulturPlus sikrer, at der bliver afregnet vederlag til kunstnere og producenter, når der sælges blanke kopimedier i forret-
ningerne. Pengene fra ordningen søger at kompensere kunstnere og producenter for tabene ved lovlig privatkopiering af
musik, tv og film.
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0005.png
Copydan /
AV-foreningerne
/ BilledKunst / Tekst & Node / Fællesforeningen
5
Betalings-tv og den nye
medievirkelighed
Vores forestilling om tv ændrer sig i disse år. Tv er kunst, viden og underholdning. Men tv er også et spørgsmål om teknik,
distribution og økonomi, der har en stor betydning for de kreative rammer. Derfor sætter AV-foreningerne fokus på betalings-tv
og den nye medievirkelighed.
Tv-udsendelser, tv-serier og film kan i dag leveres over en almindelig internetforbindelse, og det betyder, at det langtfra kun er foran
tv-alteret i stuen, at vi lader os underholde af, hvad der nu engang bliver vist. De dage er for længst forbi. Vi ser stadig tv i mange
timer hver dag, men vi vil selv bestemme hvor og hvornår.
Time Shift-teknikker (fx StartForfra), web-tv2go og forskellige on demand tv-tjenester har gjort det muligt for os selv at vælge tid og
sted for tv-sening. De traditionelle kanaler får konkurrence fra OTT-tjenester, og tv-skærmen har fået konkurrence fra bærbare og
fleksible tablets (mobile devices).
Samspillet mellem de nye tv-tjenester og betalings-tv er imidlertid præget af en række nuancer, som ikke altid kommer frem i debat-
ten. I denne beretning sætter vi derfor fokus på den betydning, som betalings-tv har for værdikæden, der sikrer dansk indhold og
mangfoldighed på tv-markedet, og via interviews formidles indblik i de udfordringer, som de danske distributører har i forhold til at
tilpasse sig forbrugerens nye forventninger.
Jeg mener…
Betalings-tv har stor betydning i forhold til variationen på tv-markedet, fx karakteriseret ved adgangen
til nabolandskanalerne og ved at etablere produktion på tværs af de nordiske lande. Den måde, hvorpå
tv distribueres og bruges, er imidlertid under forandring og præges i dag af bl.a. nye tv-tjenester (fx streaming)
og ikke mindst ved at yngre seersegmenter stiller nye krav til deres tv-forbrug. Udviklingen kræver, at branchen
i højere grad er på forkant med udviklingen og de konsekvenser, som teknologien har for markedet.
Hvis de etablerede tv-udbydere ikke skal løbes over ende, skal de således i højere grad tænke onlinetjenester
ind i deres produkter og sørge for at gøre deres tv-pakker mere fleksible og tilgængelige på sekundære
skærme. Det er svært at spå om udviklingen, men uanset er det helt entydigt, at rettigheder får en voksende
betydning. Distributionen af indhold på nye platforme kræver således nye aftaler - og den digitale udvikling
kan kun være en kæmpe fordel for rettighedshaverne.
Søren Sandfeld
Jakobsen
Professor, Ph.d.,
Aalborg Universitet
Foto: CBS
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0006.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0007.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0008.png
8
Copydan /
AV-foreningerne
/ BilledKunst / Tekst & Node / Fællesforeningen
Det er ikke dyrt at se TV i Danmark
Hvis vi ikke havde betalings-tv, ville der ikke være økonomi til at producere de mange gode drama- og sportsprogrammer, som vi
har adgang til i dag, og uden distributørernes indsats ville danskerne slet ikke have det nuværende mangfoldige tv-udbud.
Interview
Kim Poder
Direktør, TV3
Foto: Søren Hedman TV3
tv de siger, at de ser, og hvor meget
de konkret ser. Undersøgelser viser, at
danskerne ser dobbelt så meget tv, som
de selv angiver.
En anden grund til betaling-tv’s dår-
lige ry er, at tidligere var der meget få
udbydere at vælge imellem, og det har
irriteret danskerne. Den ene halvdel
af danskerne skulle have parabol eller
antenne for at kunne se tv, og den anden
halvdel var tvunget ind i boligforeninger-
nes tv-pakker.
Endelig har vi som branche ikke været
gode til at forklare kunderne, at de kan få
tv-pakker af høj værdi for mellem 200 og
400 kr. om måneden. Når jeg ser, hvad
folk ellers bruger af penge på mobilabon-
nementerne, Spotify, Netflix og andre
former for underholdning, set i forhold til
alle de gode oplevelser man får fra tv, så
synes jeg, at pakkerne er rigtigt prissat.
Det bør vi, som samlet branche, forklare
kunderne bedre.
Tv-distributøren er kundens ven
Den nye teknologi kan sammenlignes
med en revolution, der giver en masse
nye muligheder. Der findes ikke længere
barrierer i form af kabel eller parabol, og
derfor er det blevet endnu vigtigere for
distributøren at have fokus på produkter
og gode kundeoplevelser.
En tv-distributør er at sammenligne med
en god ven, der forhandler på kundens
vegne og sikrer det rette produkt og en
ordentlig pris. En almindelig dansker
ville slet ikke have mulighed for selv at
gå ud på markedet og sammensætte
en tv-pakke, til den pris og kvalitet som
tv-distributørerne kan. Uden distributør-
enes indsats ville danskerne slet ikke
have det mangfoldige tv-udbud, som de
har i dag.
Samtidig udvikler distributørerne nye
produkter, og hvis markedet var opdelt i
mindre distributører, ville der ikke være
den samme drivkraft til at udvikle gode
tv-pakker og ny teknologi. Vi skal også
huske, at udviklingen af de mange nye
teknologier som fx PVR, Web tv 2 go og
StartForfra er drevet af distributører som
Viasat, TDC, Canal Digital, Stofa og Waoo.
Uden deres indsats ville man slet ikke
kunne få disse tjenester i Danmark.
Distributørerne er vigtige for TV3’s for-
retning, og de kommer fortsat til at di-
stribuere vores kanaler, men vi skal blive
bedre til at diskutere vores indbyrdes
roller, for den enes succes er jo afhængig
af den andens. Tv-stationerne skal heller
ikke undervurdere den kompetence, der
ligger i at sammensætte en god tv-pakke
til kunderne og i at stå for faktureringen.
Konkurrence sikrer bedre tv-programmer
TV3 er en langt mere rendyrket under-
holdningskanal end TV2 og DR, hvor der
hersker en helt anden form for konser-
vatisme. Vi skal være et alternativ til
statskanalerne, og vi har historisk set
været kendte for at være nytænkende,
men vi er samtidig en bred kanal, der
henvender sig til hele familien Danmark,
for vi skal også rammer dem, der har
betalings-tv, da vi ikke kun kan leve af
reklamer.
TV3 er den største tv-station i Danmark,
som ikke er statsejet. Vores hoved-
opgave er, at investere i nye gode ideer
og sikre, at vi ikke gentager os selv men
udvikle nye spændende tv-formater. Vi
håber på at udvikle et nyt ”Familien på
>
Det er god kulturpolitik, at der i dag er så
mange mennesker, der arbejder med at
udvikle nye tv-programmer til danskerne.
Samtidig er det godt for den danske
tv- og filmproduktion, at man har det
store univers af tv-kanaler at afsætte
sine produktioner til. Det bør de danske
politikere være glade for.
Uden betalings-tv ville det ikke være
muligt for TV3 at producere sportspro-
grammer på det niveau, som vi gør i dag.
Reklameindtægterne kan ikke finansiere
det alene, men seerne er også villige til
at betale for gode sportsprogrammer, og
idrætsverdenen lever godt af investerin-
ger i tv-indhold, som betales af seerne.
Danskerne har et ambivalent forhold til
tv og derfor vil de have det billigere
Danskerne ser langt mere tv end nord-
mænd og svenskere. En dansk gennem-
snitsfamilie bestående af 4 personer ser
tilsammen ca. 12 timers tv om dagen.
Alligevel har betalings-tv et dårligt image
hos den almindelige dansker, og det er
der flere årsager til.
Jeg tror, at mange mennesker oplever
det som noget syndigt at se tv. Når man
spørger danskerne, hvor meget tv de
ser, så er der stor forskel på, hvor meget
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0009.png
Copydan /
AV-foreningerne
/ BilledKunst / Tekst & Node / Fællesforeningen
9
Bryggen”, men konkurrencen i dag er
langt større end tidligere, hvor vi kun var
oppe i mod DR og biografen. I dag er der
langt flere, der konkurrerer om dansker-
nes tid, og her taler vi ikke kun tv-kanaler
og streamingtjenester men om også
facebook og de sociale medier generelt.
Hvis der kun fandtes et DR, ville der være
mindre konkurrence, og tv-indholdet
ville være ringere, for der ville ikke være
andre kanaler at spejle sig i. Derfor er
betalings-tv med til at sikre, at dansker-
ne får mere for licenspengene.
Vi er til for danskernes skyld
Vi kan se på vores seertal, at danske
tv-kanaler er det, der står stærkest hos
kunderne. De udenlandske kanaler kan vi
i princippet køre over internettet, så hvis
vi kun havde CNN, Discovery og Disney
Channel, havde tv-distributørerne ingen
berettigelse. De danske kanaler står for
hovedparten af seningen, og hvis man
lavede en brugerafstemning blandt kun-
derne, er der ingen tvivl om, at hovedpar-
ten af pengene ville blive placeret på de
danske kanaler.
De udenlandske kanaler lever af at være
sammen med de danske, og hvis ikke de
blev placeret i samme pakke, ville de ikke
blive distribueret, for i dag kan forbrugerne
let få adgang til de udenlandske kanaler
via nettet. Mangfoldigheder sikres via
tv-pakkerne og forsvinder uden dem.
Som tv-station er vi til for danskernes
skyld – ikke for distributørernes. Derfor
er programinnovation i centrum for os.
Men det er klart, at i takt med at tv-di-
stributørerne tilbyder nye tjenester som
web tv 2 go eller Multi room, så skal der
en vis finansiering til, og det er heller ikke
gratis for tv-stationerne at producere 4 K
produktioner. Derfor skal den teknologi-
ske udvikling ledsages af betalingsvillig-
hed hos kunderne.
Mindre tv-pakker er ikke lig
med billigere priser
I forbrugernes øjne er `frit valg’ og derved
mindre tv-pakker – ensbetydende med
at spare penge. Intuitivt er det rigtigt,
men reelt er det jo ikke sådan. Det bliver
ikke billigere at producere ”Borgen”, hvis
der er færre, der ser DR. Der vil gå en
masse tabt, hvis tv-pakkerne forsvinder,
og derfor er det bedre, at vi i solidaritet
vælger pakker, der har en mangfoldighed.
Det er lykkedes at etablere en sandhed
om, at tv er for dyrt og det er dels fordi vi
som branche har været for dårlige til at
forklare os og dels fordi, danskerne op-
lever det som syndigt at se for meget tv.
Danskerne har også en ide om, at indkøb
af tv skal være som at gå i supermarked-
et, hvor der er frit valg på alle hylderne og
så betaler man ved kassen, afhængigt af
hvor mange varer man har i kurven.
Hvis TV2 var på valg i hver husstand, ville
det koste TV2 rigtig mange penge. Mange
ville vælge dem fra for at spare penge. Så
ville TV2 have færre penge til at produ-
cere programmer, det ville betyde færre
reklamer og derved dårligere tv og i
sidste instans endnu færre seere, hvilket
igen ville ende med et endnu ringere
tv-indhold. Altså en ond cirkel, der bider
sig selv i halen.
Danskerne kan få rigtig fine program-
mer for 150 kr. om måneden og for 400
kr. kan de få meget flotte programmer.
Vi har gået og sagt, at nu skal det også
være billigere at se tv, men jeg synes
ikke, at det er dyrt at se tv i Danmark.
Branchen skal rykke tættere sammen
Jeg føler, at broadcasterne er tæt på
distributørerne og forstår udfordringerne
og problemerne, men rettighedshaverne
har outsourcet for meget til Copydan, de
skal tættere på os. Der skal også gøres op
med nogle af de nuværende salgsvinduer,
som fx hvornår en film kan ses i biografen
og hvornår den kommer ud til salg og leje.
Jeg har haft en personlig agenda i 15 år
og er endnu ikke kommet igennem med
den. Jeg synes, det er så irriterende, at
jeg ikke kan se biografpremierer hjemme
hos mig selv på mit kæmpestore tv. Jeg
har tre børn og kan ikke let gå i biografen,
og jeg tror, at der er mange andre i sam-
me situation. Her er der en kommerciel
mulighed for rettighedshaverne, som
ligger lige til højrebenet.
Der skal også ses på nogle af de meget
strikse salgsvinduer, som vi har i dag.
Det er meget få film, der har et stort
dansk publikum i biografen. Her ville
det gavne betalings-tv og den danske
filmproduktion, hvis vi havde en teknolo-
gi, der gjorde det muligt at udnytte nogle
flere og nye salgsvinduer.
Hele on demand tankegangen er jo så
logisk og meningsfuld, og med de nye
betalingstjenester er kunderne villige til
at betale mere. Her har folk mulighed for
at se tingene forskudt.
Jeg synes, man skal prøve at få rettig-
heder bedre i spil end i dag. Der vil være
en større betalingsvillighed for at se en
dansk film i premiereweekenden, hvor
man lige har læst om skuespillerne i fx
”Se og hør”, end hvis den har stået på
hylden i videobutikken i tre år.
Den kommercielle sektor sikrer et
mangfoldigt dansk tv-udbud
I Danmark sidder staten på en usand-
synlig stor del af tv-seningen gennem
DR og TV2. Spørgsmålet er, om seertal-
lene på de to stationer skal stige eller
fortsætte i sin nuværende form? For
samtidig er man meget optaget af, at
danskerne frit skal kunne vælge, hvilke
kanaler de skal se, men den diskussion
handler ikke om DR og TV2. Man kan jo
se, at Boxer er blevet meget rost for sine
nye tv-pakker, der netop har en grund-
model, der kun indeholder DR og TV2.
Her skal politikerne huske, at hvis de
synes, det er sundt, at der er nogle pri-
vate virksomheder der ligger kræfter i at
producere til danskerne, så skal man ikke
primært beskytte de kanaler, som staten
ejer. Derimod skal man være opmærk-
som på, hvordan man regulerer den
kommercielle sektor, hvis man fortsat
ønsker at have et mangfoldigt og stort
dansk tv-udbud.
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0010.png
10
Copydan /
AV-foreningerne
/ BilledKunst / Tekst & Node / Fællesforeningen
Betalings-tv er en vigtig bidragsyder til
finansiering af danske film og tv-serier
Danske film og tv-serier er populære hos danskerne, men forretningsmodellen bag er udfordret af de nye forbrugsmønstre. For i
takt med at markedet bliver mere digitalt og salget af DVD’er falder, bliver der færre indtægtskilder og samtidig er udgifterne på
produktions- og rettighedssiden uændret. Det betyder, at producenter, rettighedshavere og distributører er nødt til, at gå sammen
om at løse udfordringerne for at overleve på den lange bane.
Interview
Michael Fleischer
Administrerende direktør, SF Film
abonnementsbaseret modeller, men
økonomien skal stadig hænge sammen.
Det betyder, at priserne for de enkelte
produkter stiger, for ellers er der ikke
nogen bæredygtig økonomi.
Grundmodellen forbliver uændret
Fremover vil forbrugerne opleve, at de
køber en abonnementsservice mere end
en betalings-tv-kanal, men bag linjerne
forbliver forretningsmodellen den sam-
me. Jeg tror ikke, at aftalerne med distri-
butører og rettighedshavere ændrer sig
meget, da de repræsenterer en væsentlig
del af vores indtægter i dag og dermed er
de også centrale medspillere.
Hvis tendensen er, at folk ikke vil have de
store pakker, men noget mere individu-
elt, så må vi justere forretningsmodellen
så den passer hertil. Konsekvensen kan
så være, at nogle priser stiger og andre
falder. Den model oplever jeg endnu ikke,
at der er nogen, der har regnet på.
Den digitale verden kræver at vi spænder
livremmen ind
Som rettighedshaver er vores største
udfordring i disse år, at få økonomien til
at hænge sammen. Vi ser jo et markant
fald i salget af DVD’er, der endnu ikke
kompenseres af mersalg på de digitale
platforme. Derfor har vi nogle år foran
os, hvor vi skal spænde livremmen ind,
mens vi tilpasser os til den digitale ver-
den. Samtidig skal vi naturligvis holde
fast i og supporter det fysiske marked,
som stadig eksisterer.
Både spillefilm og tv-serier er populære
Tv-serier er blevet det nye sort hos de
danske tv-seere og trækker et stort pub-
>
Foto: Anders Hviid
Jeg tror, at der er en form for sammen-
smeltning på vej mellem betalings-tv,
SVOD og andre tjenester, og spørgs-
målet er, om man fortsat kan få folk til
at betale for flere ting på én gang. I dag
får de det hele, når de køber betalings-tv,
men måske skal konceptet betalings-tv
omdefineres? Allerede nu er markedet
for betalings-tv ved at ændre sig til
Jeg mener…
Det er vigtigt at sikre, at en stor del af indholdet på de
danske tv-kanaler forbliver dansk produceret. Det danske marked har en relativt høj frekvens af
dansk indhold, da de fleste kommercielle kanal i større eller mindre grad får produceret dansk indhold.
Betalings-tv er derfor medvirkende til at sikre fortsat produktion af dansk indhold.
Jeg mener, at det er vigtigt med fri konkurrence for at sikre de bedst mulige løsninger af sådanne ydelser.
Dette vil betyde, at streamingtjenester, som Netflix, bliver momspligtige i Danmark med 25 procent moms
pr. 1. januar 2015.
Michael Aastrup
Jensen
MF,
Kulturordfører (V)
Foto: Sanne Krogh
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0011.png
Copydan /
AV-foreningerne
/ BilledKunst / Tekst & Node / Fællesforeningen
11
likum på de traditionelle flow-tv-kanaler.
”Arvingerne” og ”Badehotellet” har sikret
store seertal og det er tydeligt, at TV2 får
en helt anden økonomi på en mandag
aften, når de sender ”Badehotellet”, end
hvis de ikke havde sendt en dansk serie.
Jeg tror også, at SBS, MTG og nogle af de
andre mindre kanaler med fordel kunne
overveje at sende danske serier, selv om
det er dyrt, fordi det trækker et loyalt
publikum, der vender tilbage uge efter
uge. Her kan vi også se, at streaming på
disse serier – både før og efter – er en
vigtig del af seergrundlaget for tv-stati-
onerne.
Nok er der samlet set færre spillefilm
på tv-stationernes sendeflade i dag end
tidligere og selvom bl.a. TV2 har meddelt,
at de hellere vil anvende penge på flere
tv-serier end på enkelte danske spille-
film, ser jeg ingen tegn på, at spillefilm
skulle være på vej væk fra tv-kanalernes
sendeflader. Vi kan derimod se, at gamle
danske film stadig er ekstremt populære,
ligesom seerne gerne vil se nyere danske
eller udenlandske film, hvis de har noget
at byde på.
Ophavsretsloven betyder rigtig meget
for os, men vores største udfordring er,
at hvis vi sælger en film eller en serie til
f.eks. Netflix, der først bliver vist i USA,
så har forbrugeren mulighed for at se fil-
men, inden den når de danske tv-skær-
me. Dette er problematisk, for hvis vi
sælger (billigt) til omverden og USA, kan
det efterfølgende være svært at sælge til
Danmark.
Copydan kan støtte os på flere måder
Der er flere måder, hvor Copydan kan
støtte os. De kan blandt andet bistå
os med lobbyarbejde og tale vores sag
politisk på Christiansborg. For i kraft af
deres rolle som repræsentanter for både
store og små organisationer har de en
helt anden tilgang til de udfordringer, der
er, end jeg har som rettighedshaver. På
den måde kan Copydan også være vores
direkte repræsentant overfor forbruger-
ne og forklare dem om problematikkerne,
hvorimod jeg som rettighedshaver let
kan blive skudt i skoene, at jeg bare vil
maksimere min forretning.
Copydan kan også være med til at udvik-
le nye forretningsmodeller og man kunne
forestille sig, at de fx kunne stå bag
etablering af en tænketank, hvor vi som
branche afdækker, hvordan vi sammen
kan løse vores udfordringer. Her har vi jo
en fælles interesse, for hvis ikke vi løser
udfordringerne, er der ingen af os, der
har noget at lave på den lange bane.
Et godt råd til politikerne og tv-
distributørerne
Jeg mener, det der blev begået en stor
fejl da holdbacket i den nuværende
standardkontrakt blev ændret fra at
være 24 måneder til 22 måneder. Det
lyder muligvis ikke af meget, men det
betyder, at producenten nu har mindre
tid til at tjene pengene hjem på biograf-
og videodistribution.
Politikerne skal ikke blande sig i, hvordan
branchens salgsvinduer skal se ud, men
derimod glæde sig over, at der stadig ek-
sistere en betalings-tv tilbud i Danmark
for uden dette, ville der mangle penge til
finansiering af dansk film.
Der er ingen tvivl om, at kunderne gerne
vil have vores film og vores tv-serier –
folk elsker at gå i biograferne, og de vil
gerne nyde vores store danske spillefilm,
ligesom de gerne følger de store danske
tv-serier uge efter uge. Udfordringen er
blot, at de nu vil have det på deres egen
måde og så må vi som distributør finde
de nye måder at tilbyde kunderne vores
produkter på.
Tidligere har vi kunne kontrollere tingene,
det kan vi ikke mere. I dag vil publikum
konsumere på egne betingelser, og det
passer ikke til de nuværende forret-
ningsmodeller og det er et fælles pro-
blem, når vi lever af rettigheder. Vi har
brug for at kunne kapitalisere på vores
rettigheder og her nytter det ikke noget,
at vi begrænser os via gamle nogle af-
taler, der er lavet i den analoge tidsalder.
Jeg mener…
Anders Kjærhauge
Juridisk chef, Zentropa
I Danmark har vi, bl.a. med
betalings-tv som en værdi-
fuld aktør, gennem mange år haft
et velfungerende marked for film og
tv-produktion.
De nye digitale platforme har gjort
det muligt at formidle film og tv
over forskellige netværk og har givet
nye anvendelsesområder og nye
muligheder for forbrugerne – men det
har også skabt et forretningsområde,
som er meget komplekst.
Rettighedsspørgsmålet vil i denne
sammenhæng få en voksende betyd-
ning, og vi sætter i høj grad vores lid
til, at rettighedsorganisationerne med
deres ekspertise kan bidrage til at sik-
re et velfungerende samspil mellem
indholdsproducenter, distributører og
rettighedshavere.
Foto: Søren Jonesen
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0012.png
12
Copydan / AV-foreningerne / BilledKunst / Tekst & Node / Fællesforeningen
TV-distributørerne sikrer kvalitets-tv
til danskerne
Danskerne kan være glade for, at de har adgang til betalings-tv. Det giver dem mulighed for at få adgang til en masse
tv-kanaler med gode danske programmer og hjælp, når de har spørgsmål til teknikken eller andre områder.
Interview
Steen Ulf Jensen
Administrerende direktør, Boxer TV A/S
gamle distributører får ind på deres hyl-
de side om side med de øvrige kanaler.
På sigt tror jeg ikke, at folk vil betale for
flere forskellige produkter på samme tid.
For de fleste vil det være mere oversku-
eligt, at få det hele fra en distributør.
Streaming komplementerer flow tv og
folk vil gerne have begge dele. De vil
bare betale lidt mindre og have større
mulighed for selv at sammensætte deres
pakke
også på tablets og mobiltelefoner. For os
er det i dag ren investering at følge med
teknologien, men også et spørgsmål om,
at vi skal forsvare disse indtægter ved at
udvikle nye produkter. Vi kan ikke tage
penge for, at folk ser tv på ipad, for det
forventer de bare at kunne.
Vi skal omfavne udviklingen, selv om det
kan være svært. Samtidigt er det også
vigtigt, at vi får et mere smidigt sam-
arbejde med Copydan, hvor vi hurtigere
kan få afregningsmodeller på plads ellers
kommer vi for sent ud på markedet med
vores nye produkter til kunderne. Vi har
brug for et godt samarbejde og for at
kunne flytte os hurtigere sammen.
Foto: Dawid
Tv-distributørerne sikrer den infra-
struktur, som gør det muligt for danske
husstande at modtage tv-signaler. End-
videre skaber tv-distributørerne overblik
ved at samle kanalerne i pakker. Det ville
være mere besværligt for forbrugerne,
hvis de selv skulle købe de forskellige ka-
naler. Desuden ville der være væsentlig
mindre dansk indhold, hvis vi ikke havde
betalings-tv, da det i høj grad er med til
at finansiere de danske produktioner.
Boxer har bidraget til mere fleksibilitet i
tv-pakkerne
Boxer var de første, der kunne tilbyde
mindre pakker, større valgfrihed og en
mere fleksibel pris. Vi gjorde op med
det gamle pakkesystem, som gik på
at udbyde små-, mellemstore og store
pakker. Nu er de andre distributører så
fulgt efter.
Hvad fremtiden bringer
Jeg tror, at hovedparten af de traditionel-
le distributører vil blive og at en del af de
nye forretningsmodeller, som fx Netflix
ender med at blive et af de tilbud, som de
Dansk tv-indhold er nøglen til et stærkt
marked for betalings-tv
De dansksprogede kanaler er helt cen-
trale for dansk betalings-tv’s fortsatte
eksistens. Det danske indhold er unikt
og når danskerne vælger kanaler i deres
pakker, så vælges de internationale
kanaler fra.
Spørgsmålet er dog, om vi har fået for
mange danske kanaler, for de bliver jo
fyldt med internationalt indhold. Vi ville
måske gøre os selv en tjeneste ved at
begrænse antallet af kanaler og så til
gengæld sørge for, at de har mere dansk
indhold. Det er jo et spørgsmål om
kvantitet versus kvalitet, når nu kvanti-
teten bliver tilgængelig alle mulige andre
steder.
Vi skal omfavne udviklingen
Vi skal udvikle vores produkter, så
det bliver lettere for forbrugerne selv
at vælge kanaler. Vi skal udvikle nye
forretningsmodeller og sørge for, at
kunderne kan tilgå os på alle platforme
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0013.png
Copydan / AV-foreningerne / BilledKunst / Tekst & Node / Fællesforeningen
13
Betalings-tv er traditionelle mediers
svar på musiktjenesten Spotify
De danske TV-distributører gør det godt, men den teknologiske udvikling og de nye distributionsformer udfordrer de etablerede
forretningsmodeller. Betalings-tv-branchen er stadig et attraktivt marked, men der er hård konkurrence også på de nye streaming
tjenester. Endelig har slutbrugerne større magt end tidligere, da de nemmere kan styre tv-forbruget efter egne behov.
Interview
Stig Møller Christensen
Salgsdirektør, Betalings-tv TV 2
Foto: Miklos Szabo
allerede i 90’erne en parallel til musik-
branchens brugervenlige Spotify, og
var i den forstand 15-20 år forud for de
internetbaserede abonnementstjenester,
som vi kender i dag. Men logikken er den
samme.
Vi har som branche en fælles opgave om
at gøre markedet endnu bedre, herunder
at sikre, at forbrugerne får mulighed for
at købe mere individuelle løsninger. Jeg
synes, at tv-pakker er gode og prisvær-
dige produkter, når man tager i betragt-
ning, at danskerne i gennemsnit ser 3
timers tv om dagen og betaler ca. 3-400
kr. om måneden for det. Ingen andre me-
diekategorier leverer samme værdi for
pengene til danskerne, og det er ingen
tilfældighed at øvrige medier i dag kigger
på betalings-tv som rollemodel for at
etablere betalingsmodeller for indhold på
internettet. Modellen virker simpelthen.
Betalings-tv er et produkt, som 95 % af
danskerne forbruger og er tilfredse med.
Men selvfølgelig er det svært for den
almindelige forbruger at forstå sammen-
hængen mellem tv-pakkernes ka-
nal-sammensætning, de bagvedliggende
rettigheder og tekniske barrierer for fx
”frit valg”. Det er heller ikke let at forstå,
at tv-kanaler er billigere, når man køber
mange kanaler fremfor nogle enkelte,
men det er jo netop, fordi man opnår
kollektive mængderabatter.
Fremtiden byder på mere skræddersyede
kundeløsninger og mere streaming
De væsentligste ændringer i betalings-
markedet er, at der kommer flere OTT-
baserede løsninger, mere VOD sening,
mere tidsforskudt tv-sening og mere
konkurrence. Overordnet set vokser
streaming, og betalings-tv bliver mere
personaliseret og tilpasset individet. Det
er, hvad forbrugerne forventer, og dem
som er dygtige til at levere dette vinder
forbrugerens gunst.
TV2s kanaler vil fortsat blive distribueret
via en tv-distributør som dominerende
model, selv om vi selvfølgelig har vores
egen play-tjeneste. Men denne er en
lille supplementsforretning. Hos TV 2
er vi konsistente med at holde fast i
betalings-tv-modellen og i at udvikle
det kommercielle tv-marked, men vi er
også optaget af at udnytte de nye mar-
kedsmuligheder som opstår med OTT/
streaming-markedet.
TV-distributørerne bidrager bedst til
den videre udvikling af betalings-tv ved
fortsat at tilbyde forbrugerne fleksible
og tidssvarende løsninger. Man vi kan
som branche ikke nøjes med at arbejde
med prissætning, det handler også om
at udvikle nye tjenester i samspil med
de etablerede produkter. Endelig tror
jeg alle aktører i branchen kommer til
at forholde sig til både antallet og
kvaliteten af kanaler i en digital tids-
alder, hvor forbrugerne får flere og flere
alternativer.
TV 2 samarbejder i denne sammenhæng
med både tv-distributører og Copydan
om at udvikle nye tjenester, og vil med
>
Det er kendetegnende for det danske
marked, at vi har en stor mængde dansk
indhold af høj kvalitet. Se bare program-
fladen hos kanaler som TV2, SBS og Via-
sat. Det er ret unikt for et lille sprogom-
råde og ikke noget, som bare kan tages
for givet. Det nuværende betalings-tv
marked er finansieringskilden til denne
mangfoldighed
En gennemsnits tv-pakke indeholder
i dag både mere kvalitet og et større
udvalg end for 10 år siden. Økosystemet
virker godt. Samtidig fungerer OTT-tje-
nesterne fint som supplement til flow-tv,
og hvis forbrugerne i dag vil se ”Game of
Thrones”, så kan de abonnere på HBO,
hvis de vil se andre serier og program-
mer tidsskiftet kan de fx abonnere på
Viaplay eller TV2 Play.
Betalings-tv-branchen var 15-20 år forud
for sin tid
Distributørerne tilbyder en samlet ser-
vice og et varieret udbud, som grund-
læggende er attraktivt for forbrugerne.
Betalings-tv skabte på denne måde
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0014.png
14
Copydan / AV-foreningerne / BilledKunst / Tekst & Node / Fællesforeningen
disse partnere gerne udvikle fremtidens
tv-marked. Vi er sådan set i fuld gang.
I den fortsatte udvikling af det danske
betalings-tv-marked er de danskspro-
gede kanaler de vigtigste. Det viser
historien og sådan tror jeg fortsat, at det
vil være.
Rettigheder skal være lettere at købe
Rettighedshaverne har en vigtig rolle i at
gøre det nemmere at købe rettigheder.
Ét stort ønske fra TV 2’s side er mindre
kompleksitet og nemmere adgang til
at købe nye rettigheder, som ligger i
forlængelse af de eksisterende. Når TV 2
køber en tv-produktion eller et program-
format, er det vigtigt at de nye rettig-
heder til fx simulcast og catch-up følger
med. Som tv-station kan gamle og nye
rettigheder ikke skilles ad. Der er brug for
et rettighedsmarked, hvor det hænger
bedre sammen.
Hvis rettighedshaverne kan bidrage til
en simplere håndtering og klarering af
de nye rettigheder er det lettere for TV2
at udvikle tidssvarende digitale tv-tje-
nester - både med tv-distributører og
på TV 2 Play. Det betyder ikke nødven-
digvis, at de nye rettigheder skal være
”gratis”, men de skal være langt simp-
lere at håndtere juridisk, administrativt,
teknologisk og økonomisk. I dag er det
unødigt komplekst og en reel barriere for
innovation. I værste fald overlades banen
til udenlandske spillere og pirattjenester,
som ikke bidrager til at finansiere dansk
indholdsproduktion eller rettighedsha-
vernes indtjening.
Overordnet byder tv-markedet i dag
på flere tilbud og mere valgfrihed til
danskerne end nogensinde før. Jeg vil
stilfærdigt hævde, at markedet er ret
velfungerende, konkurrencen er benhård
og præget af masser af produktudvikling.
Udover dette er det vigtigt med et blik for
fortsat balance og sameksistens mellem
de markedsbaserede og de licensfinan-
sierede tv-tilbud, hvis man fra politisk
side måtte have tanker om regulering.
Jeg mener…
Fremtidens tv-landskab vil være præget af en ny form for frihed for seeren, som får mulighed for
selv at vælge tid og sted for tv-seningen. Denne udvikling er for mig at se udelukkende positiv, da
den er med til at give de enkelte forbrugere, fx travle børnefamilier, muligheder for selv at tilrettelægge
deres tv-forbrug efter egne behov.
Det forhold, at vi har et kommercielt betalings-tv, er med til at gøre billedet på tv-markedet mangfoldigt.
I denne sammenhæng er det bl.a. positivt, at vi med betalings-tv har adgang til tv fra vores nabolande
– nu også med undertekster. Det er vigtigt, at vi fastholder samhørighed med vores nabolande, deres
kultur og ikke mindst deres sprog. Jeg synes ikke, det skal være sådan, at vi som svenskere og danskere
skal være nødt til at slå over i engelsk, når vi skal tale med hinanden.
På det brogede tv-marked er det vigtigt, at vi fastholder kunstnere og producenters rettigheder – også i
forhold til de nye måder at distribuere indhold på. Rettighederne indgår som en vigtig del i tv-markedets
fødekæde, som sikrer, at fx skuespillere og instruktører kan opretholde deres erhverv.
Morten Marinus
MF, Medieordfører
Dansk Folkeparti
Foto: Steen Brogaard
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0015.png
Copydan /
AV-foreningerne
/ BilledKunst / Tekst & Node / Fællesforeningen
15
Foreningernes økonomi
Copydan
Arkiv
De samlede omkostninger i foreningen udgjorde i 2013 0,1 mio. kr., og derved fik foreningen i 2013 et resultat på
39,2 mio. kr. til fordeling blandt rettighedshaverne. Copydan Arkiv har i henhold til vedtægterne ingen formue, idet hele
årets resultat udbetales til rettighedshaverne.
Copydan
AVU-medier
De samlede omkostninger i 2013 udgjorde 4,9 mio. kr., og derved fik foreningen i 2013 et resultat på 42,9 mio. kr. til
fordeling blandt rettighedshaverne. Pengene fordeles således, at cirka halvdelen går til film- og tv-producenter og
tv-stationer, mens den anden halvdel går til de skabende og udøvende kunstnere.
Copydan
KulturPlus
De samlede omkostninger i 2013 udgjorde 2,9 mio. kr., og derved fik foreningen i 2013 et resultat på 27,8 mio. kr. til for-
deling blandt rettighedshaverne. Pengene fordeles således, at cirka 40 % går til film- og tv-producenter, musikselskaber
og tv-stationer, mens cirka 60 % går til de skabende og udøvende kunstnere. En tredjedel af de indkomne vederlag skal
efter ophavsretsloven anvendes til at understøtte vækstlag og nytænkende tiltag.
Copydan
Verdens TV
De samlede omkostninger i 2013 udgjorde 32,5 mio. kr., og derved fik foreningen i 2013 et resultat på 740,6 mio. kr. til
fordeling blandt rettighedshaverne. Resultatet til fordeling inkluderer særlige tjenester men ikke særvederlag såsom
Koda-vederlag, der er opkrævet i henhold til administrationsaftale. De særlige tjenester, som er kommet til over tid og udgør
en integreret del af almindeligt tv-forbrug i dag, er fx Start Forfra, Sidste Døgn, TV Arkiv, Catch up, WebTV inden for og uden
for hjemmet, TV til offentlig visning og indhold i kabelfødte tv-kanaler. Pengene fordeles således, at cirka halvdelen går til
film- og tv-producenter, musikselskaber og tv-stationer, mens den anden halvdel går til de skabende og udøvende kunstnere.
For alle foreningerne gælder det, at de ikke har nogen formue, og alle indtægter med fradrag af faktiske omkostninger
udbetales til rettighedshaverne. Pengene er med til at dække investeringer og nye produktioner og udgør endvidere en
væsentlig andel af kunstnernes honorarer og arbejdsløn.
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0016.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0017.png
Copydan / AV-foreningerne /
BilledKunst
/ Tekst & Node / Fællesforeningen
17
Broen mellem billedskabere
og billedbrugere
Forståelsen for værdien af billeder og kunst i alle former for formidling er vokset. BilledKunst har gennem 2013
udbygget aftalegrundlaget for brug af alverdens billedkunst som fotografier, tegninger, malerier og illustrationer.
Vi handler på vegne af billedskaberne.
Endnu flere offentlige institutioner og
private virksomheder udnytter i dag de
muligheder, der ligger i at formidle deres
budskaber gennem billeder. Det betyder,
at de ophavsmænd, vi arbejder på vegne
af, såsom malere, tegnere, illustratorer,
fotografer, grafikere og billedhuggere,
er sikret respekt for deres ophavsret og
betaling for deres arbejde gennem de
enkelte aftaler.
Som nonprofit-organisation etableret af
de danske billedskaberes organisationer,
handler BilledKunst på vegne af indivi-
duelle ophavsmænd. Vi er godkendt af
Kulturministeriet til både at lave brede
licenser om brug af billedkunst og til at
administrere den såkaldte følgeretsord-
ning, hvor kunstnere får et vederlag, når
deres værker videresælges af auktions-
huse og kunsthandlere mv.
Levende undervisning med digitale
billeder
I dag er det en selvfølge at bruge digitale
billeder i undervisningen. Stort set alle
danske uddannelsesinstitutioner har en
licensaftale med BilledKunst om at bruge
digitale billeder. Det betyder, at undervi-
sere og elever frit kan udnytte internet-
tets store læringspotentiale ved at bruge
og downloade billeder og indsætte dem i
Foto: Ditte Valente
Eleverne i 6. klasse på Guldberg Skole i København bruger billeder på deres iPads og smartboards.
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0018.png
18
Copydan / AV-foreningerne /
BilledKunst
/ Tekst & Node / Fællesforeningen
Udover danske undervisningsinstitutioner samarbejder BilledKunst med en bred vifte af offentlige og
private virksomheder og institutioner.
digitale undervisningsforløb, opgaver og
rapporter mv. Og så er det billigt, det ko-
ster nemlig i gennemsnit ikke mere end
en almindelig is, nemlig 20 kr. pr. elev/
studerende pr. år.
Stor interesse for auktioner
Efter en årrække, hvor finanskrisen har
påvirket salget af kunst negativt, synes
kurven at være knækket. Følgeretsve-
derlaget til kunstnere fra auktionshuses
og kunsthandleres videresalg af kunst
steg til 7,6 mio. kr. i 2013 mod 6,9 mio.
kr. i 2012 og 6,0 mio. kr. i 2011. Den store
interesse for kunstauktioner viste sig
også ved, at 800.000 danskere fulgte
med i tv-serien ’Auktionshuset’, som
præsenterede seerne for hverdagen hos
Bruun Rasmussen med alt fra vurderin-
ger i private hjem til buddene på de store
auktioner. Serien blev sendt på DR, som
også har en licensaftale med Billed-
Kunst. Hos landets mange auktionshuse
og kunsthandlere fik alt fra traditionel
billedkunst til unikamøbler nye ejere.
F.eks. holdt Bruun Rasmussen auktion
over ældre originalfotografier med
erotiske motiver og dokumentations-
fotografier fra ekspeditioner. Fotografier
af bl.a. Helmut Newton og Annika von
Hausswolff kom under hammeren.
Kunstens mestre tiltrækker publikum
I 2014 ville Asger Jorn, som BilledKunst
repræsenterer, være fyldt 100 år. Det
blev fejret allerede sidste år på Museum
Jorn med udstillingen ’Picasso Jorn’, som
viste Jorn i sammenhæng med nogle
af de helt store mestre, som han selv
betragtede som sine vigtigste forbilleder
og inspirationskilder. Udstillingen blev en
sand publikumsmagnet med 30.000 gæ-
ster, hvilket er rekord for museet. Loui-
siana fejrede også Asger Jorn, og denne
gang var det sammen med Jackson
Pollock. Derudover klarerede BilledKunst
rettigheder til udstillinger som Arkens
’Frida Kahlo – Et liv i kunsten’ samt Gl.
Holtegaard og Øregaard Museums tvil-
lingeudstilling med den kontroversielle
kunstner Man Ray. I årets løb klarerede
vi også rettigheder til kunst i en lang
række bøger, på plakater, postkort og
internettet. F.eks. brugte tv-manden
Søren Ryge i sin bog ’Naturglæde’
illustrationer af kunstneren Johannes
Larsen, og hos AP Møller Fonden kla-
rerede vi rettigheder til kunstværker på
deres hjemmeside. Møbelfirmaet Gubi fik
for et par år siden licens til at producere
kunstneren Jaques Adnets legendariske
runde spejle, som fortsat i 2013 var et hit
hos kunderne.
Penge til kunsten
I 2013 fordelte BilledKunst 47,3 mio. kr.
til danske og udenlandske skabere af
billedværker, hvilket er en stigning på 10
% i forhold til 2012. Dermed giver billed-
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0019.png
Copydan / AV-foreningerne /
BilledKunst
/ Tekst & Node / Fællesforeningen
19
licenserne og følgeretten et vigtigt bidrag
til den visuelle del af det danske kulturliv
og oplevelsesøkonomien. 5.100 kunstne-
re modtog gennem BilledKunst betaling
for brug af deres værker og fik hermed
et bidrag til at skabe nyt og spændende
indhold til gavn og glæde for os alle.
Samlet modtog vi 54,5 mio. kr. i veder-
lag og havde således administrations-
omkostninger for 7,2 mio. kr.
Det viser klart, at ophavsretsloven, når
den anvendes som værktøj i et sam-
arbejde mellem brugere og billedop-
havsmændene, er nøglen til succesfuld
sikring af nem og enkel adgang til lovlig
billedbrug.
Du kan læse en detaljeret årsrapport på
www.billedkunst.dk
Foto: Jakob Boserup
En af mine største udfordringer er at bevare fokus
på det, jeg kan, nemlig at tegne og fortælle historier.
Pengene fra BilledKunst hjælper mig med at holde
fokus på det, jeg er bedst til.
Tea Bendix, illustrator
Verderlagsfordeling
Følgeret:
7,6 mio. kr.
Undervisning:
18,6 mio. kr.
Billedlicenser:
6,0 mio. kr.
Fotokopi:
22,3 mio. kr.
Samlet vederlag:
54,5 mio. kr.
Administration:
7,2 mio. kr.
Udbetaling til
rettighedshavere:
47,3 mio. kr.
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0020.png
20
Copydan / AV-foreningerne / BilledKunst /
Tekst & Node
/ Fællesforeningen
Årets udbetaling af kopivederlag
Skoler, virksomheder, offentlige og private institutioner betaler til Copydan
Tekst & Node for at kopiere. Pengene sender vi videre til rettighedshaverne,
dvs. dem, der har skrevet, udarbejdet og udgivet det kopierede materiale
64.000 danske og udenlandske forfattere, komponister, illustratorer og udgivere får i 2014 del i de 294,8 mio. kr.,
der er blevet betalt i 2013 for den kopiering, der er foretaget på undervisningsinstitutionerne, i sognene og i private
og offentlige virksomheder.
I alt:
294,8 mio. kr.
Grundskoler
136,0
mio. kr.
Ungdoms- og erhvervsudd.
Professionshøjskoler
Universiteter
Fritidsundervisning
Erhvervsområdet
Sogne
74,0
mio. kr.
28,6
mio. kr.
40,0
mio. kr.
3,2
mio. kr.
10,0
mio. kr.
3,0
mio. kr.
I alt udbetales der i 2014 294,8 mio. kr. til rettighedshaverne for den kopiering,
der er foretaget på landets undervisningsinstitutioner, sogne og private og
offentlige virksomheder i 2013.
Det betyder meget for mig, at mine
rettigheder bliver sikret
Foto: Kresten Hillerup
Sigurd Barrett,
forfatter, komponist og entertainer
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0021.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0022.png
22
Copydan / AV-foreningerne / BilledKunst /
Tekst & Node
/ Fællesforeningen
Nye digitale kopieringsaftaler
I 2013 har vi forhandlet nye aftaler med
skole- og uddannelsessektoren, der giver
mulighed for, at underviserne også kan
kopiere fra digitale tekst- og nodeudgi-
velser. Tidligere havde de kun mulighed
for at fotokopiere, printe ud fra internettet
og i nogle tilfælde skanne materiale ind.
Baggrunden for de nye digitale kopie-
ringsaftaler skal ses i sammenhæng
med styrket anvendelse af IT i under-
visningen, som er et af kernemålene i
strategien for digital velfærd, som rege-
ringen, KL og Danske Regioner fremlagde
i 2013. Undervisere har længe været godt
i gang med at integrere digitale medier i
undervisningen, hvor flere og flere digi-
tale undervisningsmaterialer dukker op i
forlagenes kataloger, og denne udvikling
kan Tekst & Nodes kopieringsaftaler nu
understøtte.
Rammer for kopieringen
Det er samtidig vigtigt, at der er nogle
rammer for kopiering og for anvendelsen
af kopierne – det tager aftalerne også
højde for. Som det gør sig gældende for
den såkaldt analoge kopiering, er der
fastsat en ramme for, hvor mange sider
man må kopiere fra en digital udgivelse,
og der er krav om, at eleverne kun kan få
adgang til kopierne ved brug af password.
Kopieringens HVEM-HVAD-HVOR
Selvom vi har arbejdet på at forenkle
reglerne for kopiering, er der stadig man-
ge ting, som underviserne skal forholde
sig til, når de står ved kopimaskinen eller
copy-paster fra en digital tekstudgivelse.
Derfor har vi styrket formidlingen af
aftalernes indhold. Her har skolerne og
uddannelserne selv hjulpet os med gode
råd og sparring om, hvad der er relevant
for underviserne at vide, og hvordan vi
bedst muligt formidler det.
Det har blandt andet resulteret i kam-
pagnen ’Kopieringens HVEM-HVAD-
HVOR’ og det tilhørende informationssite
www.kopitilundervisning.dk, der skal
fungere som en form for vidensbank,
hvor den enkelte undervisningsinstitution
kan gå ind og finde lige præcis deres
kopieringsaftale, en guide til reglerne for
kopiering og downloade info-plakater.
Kampagnen er blandt andet blevet fulgt
op af annoncer i en række relevante
fagblade.
Illustrator: Lisa Rekling
”Kopieringens Hvem-Hvad-Hvor
henvender sig til alle skoler og
uddannelser, der har indgået den
nye kopieringsaftale med Copydan
Tekst & Node”
Vind en forfatter – nu også med musik
Også i år har Tekst & Node gennemført konkurrencen Vind en forfatter, denne gang med tilføjelse af musikerpræmier.
Konkurrencen har været meget populær,
så for skoleåret 2012-2013 besluttede
vi os for at udvide konkurrencen til også
at have musikere på listen over præmi-
er, så musikskolerne bliver tilgodeset i
konkurrencen. Det er de grundskoler og
musikskoler, der indberetter kopier til os,
der er med i konkurrencen, da vi gerne vil
belønne dem, der gør et godt og grundigt
arbejde med at indsende kopier. Oplys-
ningerne er afgørende for, at vi kan for-
dele pengene, som skolerne betaler for
kopierne, videre til de rette udgivere og
autorer. Samtidig fungerer konkurrencen
som en motivation for, at lærerne husker
at sende kopier til os igennem et helt år.
Konkurrencen fortsætter i de kommende
skoleår, hvor vi vil gøre endnu mere ud af
at fortælle skolerne, at god indberetning
giver adgang til præmier, men naturligvis
mest af alt at deres indberetning er alfa
og omega for, at vi kan kanalisere penge-
ne videre til de rette rettighedshavere.
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0023.png
Copydan / AV-foreningerne / BilledKunst /
Tekst & Node
/ Fællesforeningen
23
Foto: Kresten Hillerup
Utterslev Skole var den første skole, der vandt en musiker i konkurrencen Vind en forfatter. De vandt, fordi de var
en af de skoler, der var mest omhyggelige med at indberette kopier til Copydan Tekst & Node.
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0024.png
24
Copydan / AV-foreningerne / BilledKunst / Tekst & Node /
Fællesforeningen
Grundigt gearet til fremtiden...
I lighed med tidligere viste også 2013 sig at være et år med
såvel travlhed som nye, teknologiske landvindinger for
Fællesforeningen. Vanen tro har vi fokuseret på at varetage
administrative opgaver inden for økonomi, regnskab, IT, HR,
fælles administration og ejendomsdrift på en sådan måde, at
fleksibiliteten inden for alle led er blevet optimeret.
Særligt på IT-området har vi taget markante skridt for at
skabe yderligere og endnu mere effektiv interaktion med vore
samarbejdspartnere. Vi har for onlineplatformen C-selv ud-
viklet adgang, så der er mulighed for at godkende nye aftaler
elektronisk, og så rettighedshavere kan logge på for at se
deres udbetalingsspecifikation direkte.
Scanninger skaber tryghed og datakvalitet skaber fleksibilitet
Forretningsplatformen i ERP-systemet fra Navision er des-
uden blevet styrket via en større konvertering af datastruktu-
ren, så datakvaliteten er blevet bedre, og så det nu er muligt
at foretage bedre sorteringer til rapportering samt beslægte-
de opgaver.
Databaseserverne til ERP er ligeledes blevet opgraderet til
den nyeste version, mens SharePoint-platformen er blevet
opgraderet, så den nu er klar til det nye dokumenthåndte-
ringssystem og til udarbejdelse af nye rapporter, hvor den
første testversion er kørende hos udvalgte brugere. I bestræ-
belserne på at opnå et så højt sikkerhedsniveau som muligt
har vi også gennemført såvel interne som eksterne sårbar-
hedsskanninger.
Backup i egen boldgade
Vi har også i høj grad rettet fokus mod retmæssige brugerad-
gange til forretningskritiske data i ERP-systemet, og vi har
hjemtaget backuppen, så den nu er i drift in-house i Copydan.
Vi har ligeledes sat spot på stabilitet og performance i drifts-
miljøet, og vi har tilsikret, at der kan laves løbende sikker-
hedsopdateringer uden væsentlig nedetid i arbejdstiden.
Procedurer og guidelines inden for både udvikling og drift af IT
er udvidet i forhold til ITIL-standarderne, og IT-sikkerheden er
justeret i forhold til virtualiseringen takket være blandt andet
yderlige antivirus og en ændret backup-løsning.
Overblik på flere områder
Som hovedydelser til foreningerne kan vi bidrage til at lette
deres professionelle dagligdag ved at varetage årsrapporter,
lønudbetaling, udarbejdelse af budgetter, ind- og udbetalin-
ger, bogholderitransaktioner, rapporteringer til bank og skat,
kontakt til revisor og løbende beregning af likviditet samt
øvrige økonomisk relaterede indrapporteringer. Disse kan
foreningerne til- og fravælge efter behov.
I 2013 har transaktionsmængden på dette område været
stigende grundet foreningernes behov for hyppigere ind- og
udbetalinger samt større omsætning, øgede krav om udar-
Foto: Henrik Petit
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0025.png
Copydan / AV-foreningerne / BilledKunst / Tekst & Node /
Fællesforeningen
25
Foto: Henrik Petit
Fotograferet foran Copydan-Huset: Formand og musiker Anders Laursen, som repræsenterer kunstnerne, og
næstformand og advokat Katrine Schlüter Schierbeck, der repræsenterer producentsiden.
bejdelse af dokumentation samt øget trafik i forbindelse med
intern og ekstern rapportering.
Synlighed og synergi
Den mere massive transaktionsmængde er blevet håndteret
ved effektiviseringer og arbejdsdeling i tæt synergi mellem
Fællesforeningen og foreningerne i Copydan-samarbejdet.
Det finansielle marked har krævet stor opmærksomhed
omkring styring af likviditeten og kreditrisikoen i den periode,
Copydan-foreningerne har likviderne i deres varetægt, indtil
rettighedshaverne kan få dem udbetalt.
Hvad den overordnede administration angår, har vi virket
som bindeled til den daglige drift indenfor områderne HR,
ejendomsdrift, kantine, forsikringer, alarm og fysisk adgang til
Copydan-huset.
Vi har desuden forestået ansvar og koordinering af fælles
initiativer, omfattende blandt andet APV, sikkerhedskurser,
sundhedstjek samt projektorienterede opgaver, som det skift
af pensionsordning for Copydan-husets foreninger, der for
indeværende gennemføres.
Feedback fra formandskabet
Vi oplever fra formandskabets side fællesskabet Copydan
som synergiskabende. Det giver nemlig merværdi, når små og
store foreninger med forskellige forretningsområder inden for
ophavsret sidder i samme hus og deler viden.
Dette gælder ikke mindst fordelene ved de fælles systemer
samt andre funktioner og processer, hvor et fællesskab giver
mulighed for at dele udgifter på sammenfaldende områder.
Fællesforeningens ledelse samarbejder således tæt med
medarbejderne omkring kontinuerligt at holde Fællesfor-
eningen optimeret og godt klædt på til fremtiden, som den vil
udvikle sig for de enkelte foreninger.
Vi holder os løbende ajour med dette arbejde og følger planer-
ne for til stadighed at møde morgendagen så velforberedte
som muligt til gavn for foreningerne og i sidste ende rettig-
hedshaverne.
Samarbejdet i såvel formandskabet som i bestyrelsen samt
med ledelsen i Fællesforeningen har også i år fungeret rigtig
godt med både glæde og tilfredshed til følge.
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0026.png
26
Copydan
/ AV-foreningerne / BilledKunst / Tekst & Node / Fællesforeningen
Kontakt
Arkiv
Telefon: 35 44 14 99
E-mail: [email protected]
Bryggervangen 8, 1. sal, 2100 København Ø.
Adm. direktør:
Jacob Graff Hedebrink
Direktør:
Martin Gormsen
Bestyrelsesformand:
Per Schultz
Tekst & Node
Telefon: 35 44 14 00
E-mail: [email protected]
Bryggervangen 8, 2. sal, 2100 København Ø.
Direktør:
Anders Kristian Rasch
Bestyrelsesformand:
Oversætter Frants Iver Gundelach
AVU-medier
Telefon: 35 44 14 96
E-mail: [email protected]
Bryggervangen 8, 1. sal, 2100 København Ø.
Adm. direktør:
Jacob Graff Hedebrink
Direktør:
Martin Gormsen
Bestyrelsesformand:
Katrine Schlüter Schierbeck
Verdens TV
Telefon: 35 44 14 92
E-mail: [email protected]
Bryggervangen 8, 1. sal, 2100 København Ø.
Adm. direktør:
Jacob Graff Hedebrink
Direktør:
Martin Gormsen
Bestyrelsesformand:
Mikael Waldorff
BilledKunst
Telefon: 35 44 14 91
E-mail: [email protected]
Bryggervangen 8, stuen, 2100 København Ø.
Direktør:
Torben Gammelgaard
Bestyrelsesformand:
Fotograf Peter Thornvig
Fællesforeningen
Telefon: 35 44 14 04
E-mail: [email protected]
Bryggervangen 8, Stuen, 2100 København Ø.
Direktør:
Hans-Jørgen Andresen
Bestyrelsesformand:
Anders Laursen
KulturPlus
Telefon: 35 44 14 95
E-mail: [email protected]
Bryggervangen 8, 1. sal, 2100 København Ø.
Adm. direktør:
Jacob Graff Hedebrink
Direktør:
Martin Gormsen
Bestyrelsesformand:
Lena Brostrøm
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0027.png
Copydan
/ AV-foreningerne / BilledKunst / Tekst & Node / Fællesforeningen
27
Foto: Savas Keskiner, iStock
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381919_0028.png
Copydan
Kunst, Viden og Underholdning
Medlemsorganisationerne
bag de seks rettighedsorganisationer
Copydan-foreningerne har mandat fra nedenstående 48 medlemsorganisationer til
at varetage ophavsretten for deres medlemmer. Hver organisation er repræsenteret
i en eller flere af Copydan-foreningernes bestyrelser.
Akademikerne
Animationssammenslutningen (ANIS)
Billedkunstnernes Forbund
Dansk Artist Forbund
Dansk Filmfotograf Forbund
Dansk Forfatterforening
Dansk Journalistforbund (DJ)
DJ: Danske Bladtegnere
DJ: Fotograferne
DJ: Pressefotografforbundet
DJ: Visuelt Forum
Dansk Kapelmesterforening
Dansk Komponist Forening
Dansk Metal
Dansk Musiker Forbund
Dansk Musikforlæggerforening
Dansk Skuespillerforbund
Danske Billedkunstneres Fagforening
Danske Dramatikere
Danske Filminstruktører
Danske Jazz, Beat & Folkemusikautorer (DJBFA)
Danske Kunsthåndværkere
Danske Medier
Danske Populærautorer
Danske skønlitterære Forfattere
Danske Tegneserieskabere
dff/Dansk Fotografisk Forening
Filmret
Film & TV-Arbejderforeningen (FAF)
Foreningen af Danske Sceneinstruktører
Forlæggerforeningen
Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter
Fællesrådet for Udøvende Kunstnere
Gramex
HK/Privat. Tegnere, grafikere & illustratorer
IFPI Danmark
Illustratorgruppen, Dansk Forfatterforening
Koda
Koda-Dramatik
Nordisk Copyright Bureau (NCB)
Producentforeningen
Sammenslutningen af Danske Scenografer
Tegnerne – Tegnerforbundet af 1919
Teknisk Landsforbund
Universitetsforlagene i Danmark