Aalborg, den 10.06.2014
P2013.5,inklusion,pk/bha
Til:
Undervisningsminister Christine Antorini
Folketingets Undervisningsudvalg
Finansminister Bjarne Corydon
KL
Danmarks Lærerforening
Skolelederforeningen
Børne- og Kulturchefforeningen
Pædagogiske Psykologers Forening
Skole og forældre
Danske Skoleelever
Skrivelse om inklusionsproblematikken
Vedr. inklusionsproblematikken i folkeskolen, relateret til den ultimo maj i pressen omtalte DLF
undersøgelse af nævnte problematik
Inklusion er ikke et
enten
–
eller
men et
både
–
og
Der er problemer med inklusionsprocessen
–
det kan alle vist være enige om. Uanset enkelte suc-
ceshistorier står problemerne i kø
–
og det ganske unødvendigt og selvforskyldt fra både Under-
visningsminister, Finansministerium og KL. Christine Antorini med flere har nemlig valgt en
enten -
eller model:
enten går man i specialklasse beliggende på en almindelig skole eller på en specialsko-
le, eller også går man i en almindelig klasse på en almindelig folkeskole. For at understrege denne
absolutisme, nedlægger kommunerne rask væk mange specialklasser i et hug.
Men sådan behøvede det ikke at være. Ministeren kunne have brugt den rapport, Finansministe-
ren bestilte ved fa. Deloitte i 2010, hvor man i kapitel 7 beskriver Finlands succes med inklusion.
Ganske vist har Deloitte beskrevet successen mangelfuldt, hvilket SOPHIA påviste allerede i sep-
tember 2010 i et notat om hele kapitlet, og vi gentog påvisningen i et opdateret notat marts 2012.