Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 176
Offentligt
1378482_0001.png
03-06-14
ULIGHED I BØRNS VILKÅR OG TARV I LANDDISTRIKTSOMRÅDERNE GRUNDET
FOLKESKOLEREFORMENS LANGE SKOLEUGER INKL. TRANSPORTTID
Kære Medlemmer af Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Jeg er formand for Fællesbestyrelsen for Stensnæsskolen, SFO og børnehaven i Voerså og henvender mig
på Fællesbestyrelsens vegne. Stensnæsskolen ligger i et landdistrikt i den sydligste del af Frederikshavn
Kommune.
Vores henvendelse til jer, vedrører konsekvenser af Folkeskolereformens implementeringen for
landdistrikts kommunerne og tager udgangspunkt i, at Folkeskolereformens implementering medfører
væsentligt forlængede skoleuger for mange børn i landdistrikts kommunerne, grundet lange transporttider.
Den lange transporttid kombineret med Folkeskolereformens forlængede skoleuger vil have en negativ
indflydelse på folkeskoleelevers muligheder og vilkår i Landdistrikterne sammenlignet med andre børn i
Danmark. Folkeskolereformen skal mindske betydningen af den sociale baggrund i forhold til faglige
resultater
1
, men for landdistrikterne kan reformen desværre medføre øget social ulighed.
Konsekvenser af Folkeskolereformens implementering og lange transporttider for folkeskoleelever i
Landdistrikts Kommuner:
Implementeringen af den nye Folkeskolereform vil medføre en gennemsnitslig skoleuge på
2
:
30 timer for 0.-3. klasse
33 timer for 4.-6- klasse
35 timer for 7.-9 klasse
Idet flere landdistrikts kommuner, herunder Frederikshavn Kommune er under et økonomisk pres, søges
der besparelser på Børne- og ungdomsområdet. Disse besparelser får bl.a. konsekvenser i form af
skolelukninger og skolesammenlægninger. Resultatet heraf bliver i mange tilfælde endnu længere
transporttid for skoleeleverne i landdistrikterne.
Fx vil en gennemsnitlig skoleuges længde inkl. transport for flere børn i vores landdistrikt blive:
41 timer for 0.-3. klasse
44 timer for 4.-6- klasse
46 timer for 7.-9 klasse
Desværre er der ikke umiddelbart en lovmæssig grænse for, hvor lang en transport tid børn i Folkeskolen
må have. I Bekendtgørelse for befordring af folkeskoleelever er der alene anført regler for ventetider
3
.
Ventetiden må ikke overstige mere end 60 minutter før og efter skoletid. Dermed kan Folkeskoleeleverne
risikere en yderligere forlænget skoleuge grundet max. 10 timers ventetid ugentligt.
En skoleuge, som beløber sig til mellem 46- 56 timer afhængigt af ventetider i forbindelse med transporten
vil få umiddelbare konsekvenser for børnenes fritidsliv, sociale aktiviteter samt familieliv, men også
langsigtede konsekvenser for børnenes tarv, muligheder og vilkår. Derfor har vi rettet følgende principielle
spørgsmål til Undervisningsministeren:
1. Hvor lang en transporttid er acceptabel for elever i folkeskolen?
2. Hvor mange timer må skole inkl. transport og ventetider i forbindelse med transport, tage af
børnenes vågne tid og fritidsliv?
1
2
http://www.uvm.dk/Den-nye-folkeskole
http://www.uvm.dk/Den-nye-folkeskole
3
Bekendtgørelse om befordring af folkeskoleelever.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=72890
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378482_0002.png
03-06-14
ULIGHED I BØRNS VILKÅR OG TARV I LANDDISTRIKTSOMRÅDERNE GRUNDET
FOLKESKOLEREFORMENS LANGE SKOLEUGER INKL. TRANSPORTTID
3. Er det acceptabelt, at der grundet et barns bopæl er meget store sociale og geografiske uligheder i
de muligheder og vilkår, som gives børn i Danmark i forhold til hvile, fritid og leg.
Vi henviser i vores henvendelse til Undervisningsministeren ikke blot til Folkeskolereformens målsætning
4
om, at folkeskolen skal mindske betydningen af den sociale baggrund i forhold til faglige resultater, men
også til børns grundlæggende rettigheder i hht. FN´s børnekonvention
5
.
Jvf. FN bekendtgørelse om børns rettigheder, Kapitel 1, artikel 3
6
skal børnenes tarv altid komme i første
række. Vi er bekymrede for, at den meget lange transporttid kombineret med folkeskolereformens
forlængede skoletid, vil påvirke børnenes læring og muligheder for hvile, leg samt udfoldelse af
fritidsaktiviteter. Vi er bekymrede for, at dette vil få konsekvenser i form af forringede vilkår og rammer for
børnenes trivsel i hverdagen samt udviklings- og uddannelsesmuligheder på længere sigt. Den lange
transporttid for børn i landdistrikterne forringer deres vilkår og øger den sociale ulighed. Mens børn i
Landdistrikterne bruger store dele af fritiden på transport, kan børn bosiddende i byerne dyrke
fritidsaktiviteter samt familiære- og sociale relationer.
Transportmæssige og økonomiske udfordringer for Landdistrikt Kommuner:
I Regeringens redegørelse til Folketinget vedrørende Regional- og Landdistriktspolitik 2014 er der på flere
områder taget højde for den ekstra transporttid, som voksne og studerende påvirkes af i landdistrikterne.
Dette hensyn er bl.a. taget gennem øgede befordringsfradrag samt øget befordring til studerende
7
.
Udfordringerne vedrørende den lange transporttid for Folkeskoleelever i landdistrikterne er dog ikke
beskrevet.
Vi ønsker, at Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer hjælper med at rejse denne problemstilling mhp.
at sikre gode og lige uddannelsesmuligheder for folkeskoleeleverne i Landdistrikterne.
Vi mener, at man ved vedtagelsen af den nye Folkeskolereform har overset de problemstillinger den
forlængede skoleuge medfører for Landdistrikts Kommunerne og for folkeskoleelever, der er afhængige af
transport og dermed udsat for meget forlængede skoleuger. Vi mener, at man i Folketinget har overset den
sociale ulighed dette medfører for børn i landdistrikts kommuner. Kommuner, som i flere tilfælde allerede
4
http://www.uvm.dk/Den-nye-folkeskole
5
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=60837
FN´s Børne konvention. Artikel 31:
1.
”Deltagerstaterne
anerkender barnets ret til hvile og fritid, til at lege og dyrke fritidsinteresser, som er passende
for barnets alder, og til frit at deltage i det kulturelle og kunstneriske
liv. ”
2.
”Deltagerstaterne
skal respektere og fremme barnets ret til fuld deltagelse i det kulturelle og kunstneriske liv
og skal opmuntre til, at der stilles passende og lige muligheder til rådighed for kulturel, kunstnerisk,
fritidspræget og rekreativ udfoldelse”
6
7
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=60837
http://mbbl.dk/sites/mbbl.dk/files/dokumenter/publikationer/regions-landdistriktpolitik_enkeltsidet_2.pdf
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
03-06-14
ULIGHED I BØRNS VILKÅR OG TARV I LANDDISTRIKTSOMRÅDERNE GRUNDET
FOLKESKOLEREFORMENS LANGE SKOLEUGER INKL. TRANSPORTTID
er økonomisk pressede og derfor søger besparelsesmuligheder gennem skolelukninger og
sammenlægninger med yderligere øget transporttid for eleverne som konsekvens.
Vi mener, at der er et behov for retningslinjer på området samt økonomisk kompensation til landdistrikts
kommunerne i forbindelse med implementering af Folkeskolereformen. Kompensationen skal tildeles
landdistrikts kommunerne mhp. at der overordnet sikres lige muligheder for Folkeskoleelever og undgås
meget lange skoleuger inkl. transport og ventetider for Folkeskoleelever. Den økonomiske kompensation
kunne fx målrettes sikring af kvalitetsfyldte, decentrale skoler i Landdistrikterne mhp. at reducere
transporttiderne for eleverne.
Vi vil gerne bede jer om at rejse den beskrevne problemstilling i Folketinget.
Vi stiller os meget gerne til rådighed ved behov for yderligere uddybning af ovenstående.
På forhånd mange tak!
På vegne af Fællesbestyrelsen i Voerså
Med venlig hilsen
Charlotte Laubek
Formand for Fællesbestyrelsen
Stensnæsskolen, SFO og børnehave i Voerså
Åvænget 12, Voerså
9300 Sæby
[email protected]
3