Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 175
Offentligt
1377385_0001.png
De socioøkonomiske referencer for
grundskolekarakterer 2013
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377385_0003.png
I dhold
Sammenfatning ................................................................................................................... 4
Indledning............................................................................................................................ 6
Resultater ............................................................................................................................ 8
Elever .......................................................................................................................... 8
Skoleåret 2012/2013................................................................................................... 8
3-års perioden 2010/2011-2012/2013 ..................................................................... 10
Skoletype................................................................................................................... 11
maj 2014
Side 3 af 14
UNI•C
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377385_0004.png
Sa
e fat i g
Beregningen af den socioøkonomiske reference for skoleåret 2012/2013 er baseret på
grundskolekaraktererne fra 9. klasse.
Elever på alle folkeskoler, friskoler og private grundskoler samt efterskoler med undta-
gelse af specialskoler og efterskoler med samlet særligt tilbud indgår. Elever i special-
klasser og privatister indgår ikke.
Beregningerne er baseret på en avanceret statistisk model, der tager højde for elevens
køn, alder, herkomst, forældrenes uddannelsesniveau, økonomi og arbejdsmarkedssta-
tus, samt familietypen.
Der er beregnet en statistisk model for hvert af prøvefagene, hvor sammenhængen mel-
lem elevens karakter og de socioøkonomiske baggrundsvariable er undersøgt.
De socioøkonomiske baggrundsvariable, som individuelt bedst forklarer karaktervariati-
onen er forældrenes højeste fuldførte uddannelse, forældrenes bruttoindkomst, ar-
bejdsmarkedsstatus samt elevens herkomst.
For skoleåret 2012/2013 er der beregnet karaktergennemsnit og socioøkonomiske
referencer for 1401 institutioner.
Et sammendrag af resultaterne for de bundne prøvefag ses af tabel 1.
Tabel 1
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifi-
kant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvi-
gelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske refe-
rence.
Under ref. Ingen afvi-
(%)
gelse (%)
3,4
92,1
5,7
10,8
9,7
4,1
8,3
9,7
7,8
4,4
89,3
75,7
81,1
91,4
84,5
79,8
83,3
89,5
Over ref.
(%)
4,6
5,0
13,5
9,2
4,5
7,2
10,5
8,9
6,1
Bundne
prøvefag
Dansk
Læsning
Mundtlig
Retskrivning
Skriftlig
Engelsk
Fysik/kemi
Matematik
Mundtlig
Praktisk/mundtlig
Problemløsning
Færdigheder
Gennemsnit
Kilde: UNI•C Statistik & A alyse
maj 2014
Side 4 af 14
UNI•C
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377385_0005.png
For et gennemsnit af de bundne prøvefag har 4,4 % af institutionerne et karaktergen-
nemsnit, der ligger statistisk signifikant under deres socioøkonomiske reference, mens
6,1 % af institutionerne har et karaktergennemsnit, der ligger statistisk signifikant over
referencen.
Udover karaktererne for skoleåret 2012/2013, er der også
beregnet socioøkonomiske
referencer for skolernes karakterer over en samlet tre års periode 2010/2011
2012/2013.
I denne tre års periode gælder, at 11,4 % af institutionerne har et karakter-
gennemsnit baseret på de bundne prøvefag, der ligger statistisk signifikant under deres
socioøkonomiske reference, mens 15,0 % af institutionerne har et karaktergennemsnit,
der ligger statistisk signifikant over referencen.
Der er stor
forskel på skoletyperne
med hensyn til hvor mange institutioner, som ligger
statistisk signifikant over henholdsvis under de socioøkonomiske referencer (tabel 2).
For gennemsnittet af de bundne prøvefag har efterskolerne den største andel (12,2 % af
institutionerne), som ligger statistisk signifikant under deres referenceværdi. Den tilsva-
rende andel for folkeskolerne er på 3,9 %, og for friskolerne og de private grundskoler er
den på 1,2 %.
Tabel 2
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifi-
kant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvi-
gelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske refe-
rence fordelt på skoletyper.
Under ref.
(%)
3,9
1,2
12,2
Ingen afvi-
gelse (%)
90,9
87,9
85,8
Over ref.
(%)
5,2
10,8
2,0
Gennemsnit Folkeskoler
af bundne
Frie og private grundskoler
prøvefag
Efterskoler
Note: Alle resultater vedrører kun afgangskarakterer fra 9. klasse.
Kilde: UNI•C Statistik & A alyse
Andelen af efterskoler med et karaktergennemsnit af de bundne prøvefag, der er stati-
stisk signifikant under den socioøkonomiske reference, er faldet fra 19,8 % i 2010/2011
til 12,2 % i 2012/2013. Dette skyldes primært, at oplysning om, hvorvidt eleverne har
modtaget specialundervisning i den almindelige klasse eller ej, er tilgængeligt fra skole-
året 2012/2013 og derfor inddraget i den statistiske model. Uden denne oplysning ville
17 % af efterskolerne have et karaktergennemsnit under den socioøkonomiske referen-
ce i 2012/2013.
maj 2014
Side 5 af 14
UNI•C
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377385_0006.png
I dled i g
De socioøkonomiske referencer for grundskolekaraktererne har været beregnet siden
skoleåret 2009/2010. Der foreligger nu en opdatering af disse beregninger med de sene-
ste grundskolekarakterer fra prøverne i 9. klasse.
Den enkelte skoles faktiske karaktergennemsnit i 9. klasse har sammenhæng med man-
ge forskellige forhold. Der er både forhold, som skolen har indflydelse på, og forhold
som skolen ikke har indflydelse på. Skolens elevgrundlag i bred forstand ligger uden for
skolens indflydelse.
Selv om elevgrundlaget i udgangspunktet ikke ligger inden for skolens indflydelse, er det
dog vigtigt at huske på, at skolen også har mulighed for at indrette sin undervisning efter
de elever, der går på den.
Ved at foretage statistiske beregninger, i andre sammenhænge ofte refereret til som
korrektioner, er det muligt til dels at reducere de forskelle i skolernes karaktergennem-
snit, som skyldes forskelle i skolernes elevgrundlag. Herved opnås et mere nuanceret
billede af skolernes niveau målt ved karaktergennemsnittet. Beregningerne skal helst
tage højde for alle de forhold, som skolen ikke har indflydelse på, fx køn, herkomst, for-
ældrenes uddannelsesniveau mv.
Der er dog forhold, som ikke er direkte målbare og/eller statistisk registrerede, og som
derfor ikke kan inddrages. Det gælder fx motivation, familie og venners påvirkning, syg-
dom, handicap mv. Beregningerne skal som følge heraf betragtes med det forbehold, at
der ikke nødvendigvis er taget højde for samtlige forhold uden for skolens indflydelse.
Vurderingen af den enkelte skoles karaktergennemsnit set i forhold til elevernes sociale
baggrund tilvejebringes ved, at det
faktisk
opnåede karaktergennemsnit sammenlignes
med et statistisk beregnet udtryk for, hvad elever på landsplan med lignende baggrunds-
forhold forudsiges at opnå. Dette tal defineres som en socioøkonomisk reference.
Udtrykket ’so ioøko o isk refere e’ a ve des til at eskrive, hvilket karakterniveau
man statistisk set ville forvente på skolen ud fra dens elevsammensætning.
Den socioøkonomiske reference er et statistisk udtryk for, hvordan elever på lands-
plan med samme baggrundsforhold som skolens elever har klaret afgangsprøverne.
Socioøkonomisk
refererer til elevernes sociale og økonomiske baggrund, mens
refe-
rence
fortæller, at tallet kan bruges som et sammenligningsgrundlag for skolens
faktisk opnåede afgangskarakterer
Når en skole vurderes i forhold til dens socioøkonomiske reference, er det vigtigt, at der
også tages højde for den tilfældige variation, der er mellem elevernes karakterer, såle-
des at der ikke konkluderes på et resultat, som lige så godt kunne være opstået ved en
tilfældighed. Skolens størrelse, målt ved antallet af elever med en prøvekarakter, har en
maj 2014
Side 6 af 14
UNI•C
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377385_0007.png
væsentlig betydning for hvor sikkert den socioøkonomiske reference er bestemt. Færre
elever giver mere usikre resultater. Derfor beregnes et sikkerhedsinterval
1
, således at
det er muligt at afgøre, hvorvidt en forskel mellem skolens faktiske karaktergennemsnit
og den beregnede socioøkonomiske reference er reel eller om den blot kan være et ud-
tryk for tilfældig variation.
Dette notat beskriver de overordnede resultater på landsplan for alle fag med prøveka-
rakterer.
For en beskrivelse af det anvendte datagrundlag og den anvendte statistiske model hen-
vises til
Bilag 1: Baggrundsoplysninger
og
Bilag 2: Den statistiske model.
1
Der anvendes et 95 % sikkerhedsinterval. Se nærmere i bilag 2
maj 2014
Side 7 af 14
UNI•C
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377385_0008.png
Resultater
Elevgru dlag
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er baseret på følgende elever:
Elever på alle folkeskoler, frie og private grundskoler samt efterskoler med und-
tagelse af elever på specialskoler og på efterskoler med samlet særligt tilbud
(specialefterskoler)
Elever i normalklasser, såvel årgangsopdelte som ikke årgangsopdelte. Elever i
specialklasser indgår ikke
Elever, der er gået til afgangsprøve som privatister, indgår ikke
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er foretaget for såvel de bundne prøve-
fag som for prøvefag til udtræk
2
.
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er baseret på oplysninger på individni-
veau. En detaljeret gennemgang af baggrundsoplysningerne og den valgte kodning kan
findes i
Bilag 1: Baggrundsoplysninger.
En beskrivelse af den anvendte statistiske model
kan findes i
Bilag 2: Den statistiske model.
Skoleåret
/
For skoleåret 2012/2013 er der beregnet karaktergennemsnit og socioøkonomiske refe-
rencer for 1401 hovedinstitutioner.
Af tabel 3 fremgår, hvor mange af institutionerne der har et karaktergennemsnit, der er
statistisk signifikant under henholdsvis over den socioøkonomiske reference. Det er kun
hovedinstitutioner med mindst 5 elever med registreret karakter, der er medtaget.
Af tabellen ses, at for dansk læsning ligger karaktergennemsnittet på 64 institutioner,
svarende til 5 % af de analyserede institutioner, over den socioøkonomiske reference.
I dansk skriftlig ligger karaktergennemsnittet på 129 institutioner, svarende til 9 % af de
analyserede institutioner, over den socioøkonomiske reference. Omvendt er der 136
institutioner (10 %), hvor karaktergennemsnittet er under den socioøkonomiske refe-
rence.
For gennemsnittet af de bundne prøvefag har 4 % af institutionerne et karaktergennem-
snit, der ligger under den socioøkonomiske reference. 6 % af institutionerne har et ka-
raktergennemsnit, der ligger over den socioøkonomiske reference.
2
Eksklusiv fransk, hvor der er relativt få elever, der har aflagt prøve
maj 2014
Side 8 af 14
UNI•C
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377385_0009.png
Tabel 3
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifikant
under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvigelse) eller
statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference. 2012/2013
Under
ref.
N
%
Ingen
afvigelse
N
%
Over
ref.
N
%
I alt
N
Bundne
prøvefag
Dansk
Læsning
Mundtlig
Retskrivning
Skriftlig
47
80
3,4 1290 92,1 64
5,7 1250 89,3 70
4,6 1401
5,0 1400
152 10,8 1060 75,7 189 13,5 1401
136 9,7 1135 81,1 129 9,2 1400
57
4,1 1274 91,4 63
4,5 1394
Engelsk
Fysik/kemi
Matematik
Mundtlig
Praktisk/mundtlig 116 8,3 1179 84,5 100 7,2 1395
Problemløsning
Færdigheder
135 9,7 1113 79,8 147 10,5 1395
109 7,8 1162 83,3 124 8,9 1395
62
Skriftlig
Skriftlig
Skriftlig
Mundtlig
47
23
36
11
14
58
18
32
4,4 1254 89,5 85
5,1
4,5
3,9
1,8
2,4
6,4
2,8
9,9
831 89,4 52
471 91,5 21
866 93,0 29
594 95,8 15
559 94,9 16
796 88,2 49
596 94,2 19
266 82,4 25
6,1 1401
5,6
4,1
3,1
2,4
2,7
5,4
3,0
7,7
9,4
930
515
931
620
589
903
633
323
320
Gennemsnit
Prøvefag
til
udtræk
Biologi
Engelsk
Geografi
Historie
Kristendomskundskab Mundtlig
Matematik
Samfundsfag
Tysk
Mundtlig
Mundtlig
Mundtlig
Skriftlig
37 11,6 253 79,1 30
Note: Der er for få elever med en karakter i fransk til, at det er muligt at beregne socioøko-
nomiske referencer for dette prøvefag.
Kilde: UNI•C Statistik & A alyse
I
Bilag 3: Parameterestimater og forklaringsgrader
findes estimaterne for de socioøko-
nomiske baggrundsvariable for gennemsnittet af de bundne prøvefag. For alle fag er
forældrenes højeste fuldførte uddannelse den enkeltstående socioøkonomiske bag-
grundsvariabel, der har den største betydning. I bilaget er ligeledes angivet de statistiske
modellers såkaldte forklaringsgrader, dvs. den del af variationen i elevernes karakterer,
maj 2014
Side 9 af 14
UNI•C
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377385_0010.png
der kan forklares af de socioøkonomiske baggrundsvariable. Betragtes elevernes karak-
tergennemsnit af de bundne prøvefag, kan den statistiske model forklare 25 % af varia-
tionen i karaktererne. Denne forklaringsgrad er helt sammenlignelig med, hvad der tidli-
gere er fundet i disse modeller.
Betragtes udelukkende variationen mellem institutionerne, kan 70 % af variationen i
karaktergennemsnittet af de bundne prøvefag forklares af de socioøkonomiske bag-
grundsvariable.
De socioøkonomiske baggrundsvariable forklarer således en meget stor del af forskellen
i karaktergennemsnittene
mellem
institutionerne. Der er stadig en stor (tilfældig) varia-
tion mellem elevernes karakterer
indenfor
institutionerne som ikke kan forklares af de
anvendte socioøkonomiske baggrundsvariable.
-års
periode
/
-
/
Af tabel 4 ses hvor mange af institutionerne, der har et karaktergennemsnit, der er stati-
stisk signifikant under (Under ref.) henholdsvis over (Over ref.) den socioøkonomiske
reference, når de 3 skoleår 2010/2011, 2011/2012 og 2012/2013 betragtes under ét.
For 3-års perioden beregnes gennemsnit af karaktererne og den tilhørende socioøko-
nomiske reference for hvert af de bundne prøvefag samt for gennemsnittet af de bund-
ne prøvefag. Der beregnes ikke 3-års resultater for prøvefag til udtræk, da disse ofte kun
vil bestå af resultaterne fra et enkelt år (de udtrækkes med en vis cyklus).
Tabel 4
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifi-
kant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvi-
gelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske refe-
rence. 2010/2011-2012/2013
Under
ref.
N
Bundne
prøvefag
Dansk
Læsning
Mundtlig
Retskrivning
Skriftlig
Engelsk
Fysik/kemi
Matematik
Mundtlig
%
Ingen
afvigelse
N
%
Over
ref.
N
%
I alt
N
139 10,1 1052 76,4 186 13,5 1377
117 8,5 1134 82,5 123 9,0 1374
242 17,6 853 61,9 282 20,5 1377
173 12,6 1014 73,7 189 13,7 1376
116 8,5 1138 83,1 115 8,4 1369
Praktisk/mundtlig 204 14,9 971 71,1 191 14,0 1366
Problemløsning
Færdigheder
247 18,0 839 61,2 285 20,8 1371
214 15,6 903 65,9 254 18,5 1371
157 11,4 1013 73,6 207 15,0 1377
Gennemsnit
Kilde: UNI•C Statistik & A alyse
maj 2014
Side 10 af 14
UNI•C
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377385_0011.png
Resultater vedr. 3-års perioden vises kun for institutioner med mindst 5 elever med en
prøvefagskarakter i mindst 2 af årene i perioden. Der bliver beregnet karaktergennem-
snit og socioøkonomiske referencer for 1377 institutioner.
Da beregningerne er baseret på 3 skoleår og dermed 3 årgange af elever, er forskellen
mellem karakteren og den socioøkonomiske reference for hver institution mere sikkert
bestemt i forhold til, når forskellen er bestemt ud fra kun én årgang. Dette betyder, at
95 % sikkerhedsintervallerne omkring forskellen bliver en del snævrere. Hermed øges
sandsynligheden for, at karaktergennemsnittet for den enkelte institution enten er stati-
stisk signifikant under eller over den socioøkonomiske reference.
Fx har 186 (14 %) af institutionerne et karaktergennemsnit i dansk læsning, der ligger
over den socioøkonomiske reference, når der vurderes over en 3-års periode. Betragtes
kun ét enkelt år, da er den tilsvarende andel på 5 % i 2012/2013 (Tabel 3).
For gennemsnittet af de bundne prøvefag har 11 % af institutionerne et karaktergen-
nemsnit, der ligger under den socioøkonomiske reference, mens 15 % af institutionerne
har et karaktergennemsnit, der ligger over den socioøkonomiske reference, når de 3
skoleår 2010/2011, 2011/2012 og 2012/2013 betragtes under ét.
I
Bilag 3: Parameterestimater og forklaringsgrader
er angivet de statistiske modellers
forklaringsgrader, dvs. den del af variationen i elevernes karakterer, der kan forklares af
de socioøkonomiske baggrundsvariable. Betragtes elevernes karaktergennemsnit af de
bundne prøvefag, kan den statistiske model forklare 24 % af variationen i karaktererne.
Betragtes udelukkende variationen mellem institutionerne, kan 70 % af variationen i
karaktergennemsnittet af de bundne prøvefag forklares af de socioøkonomiske bag-
grundsvariable.
Skoletype
Sammenhængen mellem karakter og socioøkonomisk reference for de enkelte bundne
prøvefag fordelt på folkeskoler, friskoler og private grundskoler samt efterskoler ses af
tabel 5.
Efterskolerne modtager først eleverne fra og med 9. klassetrin (med enkelte undtagel-
ser), hvilket bør medtænkes i vurderingen af efterskolernes resultater.
Endvidere kan der være en sammenhæng mellem valg af skoletype og forhold som ikke
er statistisk registrerede, og derfor ikke med i disse modeller. Her tænkes på forhold
som motivation, opbakning fra hjemmet mm. Disse forhold ligger i udgangspunktet ikke
inden for skolens indflydelse, men kan naturligvis spille ind på elevernes karakterer.
En større andel af efterskolerne har et karaktergennemsnit, der er statistisk signifikant
under den socioøkonomiske reference, mens en større andel af friskoler og private
grundskoler har et karaktergennemsnit, der er statistisk signifikant over den socioøko-
nomiske reference.
maj 2014
Side 11 af 14
UNI•C
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377385_0012.png
Tabel 5
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifikant
under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvigelse) eller
statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference fordelt på
skoletyper. 2012/2013
Under
ref.
Ingen
afvigelse
N
813
305
172
769
304
177
674
238
148
710
280
145
807
291
176
732
279
168
710
261
142
742
263
157
801
284
%
92,3
94,4
87,3
87,3
94,1
90,3
76,5
73,7
75,1
80,6
86,7
74,0
91,6
91,8
89,8
83,2
87,5
85,7
80,6
82,1
72,4
84,2
82,7
80,1
90,9
87,9
Over
ref.
N
44
16
4
53
13
4
118
63
8
92
33
4
35
24
4
61
35
4
92
47
8
68
47
9
46
35
4
%
5,0
5,0
2,0
6,0
4,0
2,0
13,4
19,5
4,1
10,4
10,2
2,0
4,0
7,6
2,0
6,9
11,0
2,0
10,4
14,8
4,1
7,7
14,8
4,6
5,2
10,8
2,0
I alt
N
881
323
197
881
323
196
881
323
197
881
323
196
881
317
196
880
319
196
881
318
196
881
318
196
881
323
197
Dansk,
læsning
Skoletype
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
N
24
2
21
59
6
15
89
22
41
79
10
47
39
2
16
87
5
24
79
10
46
71
8
30
34
4
%
2,7
0,6
10,7
6,7
1,9
7,7
10,1
6,8
20,8
9,0
3,1
24,0
4,4
0,6
8,2
9,9
1,6
12,2
9,0
3,1
23,5
8,1
2,5
15,3
3,9
1,2
Dansk,
mundtlig
Dansk,
retskrivning
Dansk,
skriftlig
Engelsk,
mundtlig
Fysik/kemi
praktisk/
mundtlig
Matematik,
problem-
løsning
Matematik,
færdigheds-
regning
Gennemsnit
af bundne
prøvefag
24 12,2
169 85,8
Note: Alle resultater vedrører kun karakterer fra de bundne prøver i 9. klasse.
Kilde: UNI•C Statistik & A alyse
Betragtes gennemsnittet af de bundne prøvefag, da har 5 % af folkeskolerne et karak-
tergennemsnit, der er statistisk signifikant over den socioøkonomiske reference, mens
maj 2014
Side 12 af 14
UNI•C
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377385_0013.png
den tilsvarende andel for friskoler og private grundskoler er på 11 % og for efterskolerne
på 2 %.
4 % af folkeskolerne har et karaktergennemsnit af de bundne prøvefag, der er statistisk
signifikant under den socioøkonomiske reference, mens den tilsvarende andel for frisko-
ler og private grundskoler er under 1 % og for efterskolerne på 12 %.
Betragtes gennemsnittet af de bundne prøvefag i løbet af skoleårene 2009/2010-
2012/2013, da er det mest markante (tabel 6), at for efterskolerne er andelen med et
karaktergennemsnit af de bundne prøvefag, der er statistisk signifikant under den socio-
økonomiske reference, faldet gennem årene fra 23,8 % i 2009/2010 til 12,2 % i
2012/2013. Det skal bemærkes, at specialundervisningsefterskoler, dvs. efterskoler med
et samlet særligt undervisningstilbud, indgik i beregningerne i 2009/2010.
Tabel 6
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit af de bundne prøvefag, der
er statistisk signifikant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra
(Ingen afvigelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske
reference fordelt på skoletyper og årstal
Under
ref.
Ingen
afvigelse
N
919
266
164
848
276
157
835
287
166
801
284
%
89,6
83,4
73,5
88,5
88,2
77,7
92,9
90,3
82,2
90,9
87,9
N
57
49
6
55
36
5
32
29
4
46
35
4,9
1,3
23,8
5,7
0,3
19,8
3,6
0,6
15,8
3,9
1,2
Over
ref.
%
I alt
N
Skoleår
2009/2010
Skoletype
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
1)
N
50
4
53
55
1
40
32
2
32
34
4
%
5,6 1026
15,4 319
2,7
5,7
11,5
2,5
3,6
9,1
2,0
5,2
10,8
223
958
313
202
899
318
202
881
323
2010/2011
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
2011/2012
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
2)
2012/2013
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
24 12,2
169 85,8
4
2,0 197
1)
I kl. spe ialu dervis i gsefterskoler, dvs. efterskoler godke dt ed ’et sa let særligt
u dervis i gstil ud’
2)
Den statistiske model indeholder oplysning om, hvorvidt eleven modtager specialunder-
visning i den almindelige klasse
Note: Alle resultater vedrører kun afgangskarakterer fra 9. klasse.
Kilde: UNI•C Statistik & A alyse
Omvendt har der været et lille fald i andelen af frie og private grundskoler med et karak-
tergennemsnit af de bundne prøvefag, der er statistisk signifikant over den socioøkono-
miske reference. Andelen er faldet fra 15,4 % i 2009/2010 til 10,8 % i 2012/2013.
Hvis oplysningen om specialundervisning ikke var inddraget i den statistiske model, da
ville karaktergennemsnittet på 17 % af efterskolerne ligge under den socioøkonomiske
maj 2014
Side 13 af 14
UNI•C
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377385_0014.png
reference i 2012/2013. Der er således efterskoler, hvor forskellen mellem karaktergen-
nemsnittet og den tidligere anvendte socioøkonomiske reference kan forklares ved en
større andel af specialundervisningselever i den almindelige klasse.
For folkeskolerne ændrer inddragelse af oplysning om specialundervisning ikke på ande-
len af skoler med et karaktergennemsnit under den socioøkonomiske reference.
Der skal gøres opmærksom på, at oplysningen om afholdt specialundervisning først har
været tilgængelig fra skoleåret 2012/2013, hvorfor det ikke har været muligt at inddrage
denne oplysning i de statistiske modeller tidligere. Uden inddragelse af oplysningen om
specialundervisning kan den statistiske model for karaktergennemsnittet forklare 68 %
af variationen mellem institutionerne. Inddragelse af oplysningen om specialundervis-
ning øger denne forklaringsgrad til 70 %.
maj 2014
Side 14 af 14
UNI•C