Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 174
Offentligt
1376205_0001.png
Produktivitetskommissionens
analyser og anbefalinger vedrørende
uddannelse og innovation
Peter Birch Sørensen
Formand for Produktivitetskommissionen
Oplæg på møde i Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
og Uddannelses- og Forskningsudvalg
den 28. maj 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0002.png
Dagsorden
Uddannelse og produktivitet: Hvordan skiller Danmark sig ud?
Folkeskolen
Ungdomsuddannelserne
De videregående uddannelser
Produktivitetskommissionens anbefalinger vedrørende
uddannelsessystemet
Problemstillinger og anbefalinger vedrørende innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0003.png
Baggrund: Tæt sammenhæng mellem
vækst i uddannelsesniveau og vækst i produktivitet
Produktivitet, gns. årlig vækst, pct.
.
4,0
60'erne
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
70'erne
80'erne
90'erne
00'erne
0,0
0,2
0,4
0,6
0,8
1,0
Vækst i befolkningens uddannelsesniveau, antal år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0004.png
Uddannelse og produktivitet:
Hvordan skiller
Danmark sig ud?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0005.png
Danmark er det land, der investerer mest i uddannelse
Udgifter til uddannelse, 2010 (eksklusive støtte til studerende)
Pct. af BNP
9,0
8,0
7,0
6,0
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0006.png
Danmark er det land, hvor uddannelse er mest subsidieret
Studerendes direkte nettoomkostninger ved at uddanne sig
USD
80000
60000
40000
20000
0
USA
Japan
Storbritannien
Sydkorea
Australien
Canada
Israel
Spanien
New Zealand
Portugal
Tjekkiet
Polen
Slovakiet
Frankrig
Italien
Ungarn
Slovenien
Estland
Belgien
Irland
Tyskland
Grækenland
Holland
Sverige
Østrig
Norge
Finland
Danmark
-20000
-40000
Note: De direkte omkostninger er brugerbetaling og andre studierelaterede udgifter fratrukket studiestøtte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0007.png
Alligevel er der store problemer:
Eleverne i folkeskolen klarer sig middelmådigt og mange dumper til
afgangsprøven
Erhvervsskolerne har massivt frafald og mange får aldrig eller først meget
sent en ungdomsuddannelse
Mange studenter har ikke de kompetencer, der kræves for at starte på en
videregående uddannelse
De unge søger i stigende grad mod de videregående uddannelser, der
giver de dårligste beskæftigelsesmuligheder og den laveste løn
Det faglige niveau er under pres mange steder, og mange uddannelser
tilbyder kun ganske få undervisningstimer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0008.png
Produktivitetskommissionens hovedkonklusioner
Problemerne i uddannelsessystemet er en væsentligt medvirkende
årsag til Danmarks produktivitetsproblem
Behov for at satse på kvalitet frem for kvantitet i
uddannelsespolitikken: Uddannelser med højere fagligt niveau og
mere relevans for arbejdsmarkedet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0009.png
Folkeskolen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0010.png
Dygtige skoleelever afgørende for produktiviteten:
Testscore i folkeskolen og vækst i produktivitet 1960-2010
4
BWA
SGP
2
MYS
THA
LUX
CYP PRT
IRL
NOR
IDN
EGY
ROM
AUT
GRC
ITA
FIN
MAR
BEL
FRA
ISR
ISL
DNK GBR
NLD
CAN
BRA
TUR
IND
AUS SWE
CHLMEX
CHE
NZL
COL
URY
ZWEJOR
GHA
ESP
JPN
0
-2
ZAF
PER
PHL
ARG
-1.5
-1
-.5
0
Betinget testresultat
.5
1
coef = 1.5729065, se = .38591207, t = 4.08
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0011.png
Hvordan klarer danske skoleelever sig
i internationale tests?
PISA (de 15-årige): Middelmådigt, selv om vi i testen frasorterer en
større andel af svage elever end andre lande
PIRLS (læsefærdigheder i fjerde klasse): Under middel, når der
korrigeres for forskelle i elevernes alder
TIMMS (færdigheder i matematik og naturfag i fjerde klasse): Under
middel, når der korrigeres for forskelle i elevernes alder)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0012.png
Hvilke krav stiller vi til læreruddannelsen?
Højtkvalificerede lærere er af afgørende betydning for god undervisning i
folkeskolen:
Hvis en lærer har ét karakterpoint højere gennemsnit fra gymnasiet, vil
hans/hendes elever opnå godt 0,2 point højere gennemsnit ved folkeskolens
afgangseksamen
På den baggrund er det bekymrende, at
Optagne studerende ved lærerseminarerne i 2013 havde en halv karakter lavere
karaktergennemsnit fra gymnasiet end landsgennemsnittet ved studentereksamen
samme år
1980’erne
Danske lærerstuderende modtager i dag kun halvt så meget undervisning end i
Danske lærerstuderende har lavere studieaktivitet end lærerstuderende end i
andre sammenlignelige lande
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0013.png
Ungdomsuddannelserne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0014.png
Problemer i ungdomsuddannelserne
Danske unge (16-24-årige) klarer sig dårligere end medianlandet i OECD
mht. læsefærdigheder, talfærdigheder og it-færdigheder
Erhvervsuddannelserne har Europas højeste frafaldsprocent
Gennemsnitsalderen for dem, der gennemfører en erhvervsuddannelse,
er 28 år
Mange tager flere ungdomsuddannelser: 18 pct. af studenterne fra år
2001 har efterfølgende taget en erhvervsuddannelse (omkostning for
samfundet: 1,4 mia. kr. årligt plus tabte skatteindtægter)
Antallet af kursister, der må tage suppleringskurser i matematik og
naturvidenskabelige fag for at opfylde optagelseskravene på de
videregående uddannelser, er seksdoblet efter gymnasiereformen
Der bliver generelt givet højere karakterer i gymnasiefag, der ikke er
adgangsgivende til de videregående uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0015.png
Danmarks resultat I PIAAC-undersøgelsen
(OECD-lande)
Pointforskel i forhold til gennemsnit
12,00
10,00
8,00
6,00
4,00
2,00
0,00
16-24-årige
25-34-årige
-2,00
-4,00
Læsefærdigheder
Talfærdigheder
It
Note: Den vandrette akse angiver den gennemsnitlige testscore i OECD.
35-65-årige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0016.png
Antal kursister på gymnasiale suppleringskurser
Antal kursister
14000
12000
10000
8000
6000
4000
2000
0
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0017.png
De videregående
uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0018.png
Andel af en ungdomsårgang
der får en videregående uddannelse
pct.
35
Fremskrivning
30
25
20
15
10
5
0
1991 1993 1995 1997 1999 2001 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017
Korte
Mellemlange
Lange
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0019.png
Den sociale kontrakt om uddannelse
Det offentlige betaler for uddannelserne og for (en væsentlig
del af) de studerendes leveomkostninger
De færdiguddannede betaler skat, som bl.a. skal finansiere
uddannelserne for den efterfølgende generation
Denne sociale kontrakt er under et finansieringspres, fordi
antallet af uddannelsessøgende er stigende over tid
Finansieringspresset øges, hvis de færdiguddannede har
svært ved at finde arbejde til en ordentlig løn
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0020.png
Lønpræmien for videregående uddannelse
er generelt lav i Danmark
Indeks (ungdomsuddannelse eller derefter)
190
180
170
160
150
140
130
120
110
100
USA
Irland
Grækenland
Portugal
Polen
Tyskland
Luxembourg
Østrig
EU21 gnst.
Storbritannien
OECD gns.
Holland
Schweiz
Finland
Japan
Italien
Sydkorea
Frankrig
Spanien
Canada
Australien
Norge
Danmark
Sverige
New Zealand
Note: Andenaksen viser gennemsnitslønnen for personer med videregående uddannelse
sammenlignet med gennemsnitslønnen for personer, der alene har en ungdomsuddannelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0021.png
I Danmark arbejder de fleste højtuddannede i det offentlige:
Fordelingen af højtuddannede på tværs af brancher
Pct.
0
10
20
30
40
50
60
70
Privat sektor
… heraf privat
service
Offentlig sektor
… heraf
sundheds- og
socialområdet
… heraf
uddannelsesomr
ådet
… heraf offentlig
administration
Danmark
Sverige
Holland
Tyskland
USA
EU
Note: Højtuddannede er defineret som universitetskandidater og professionsbachelorer. Der er korrigeret for
forskelle i afgrænsningen af den offentlige sektor på tværs af lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0022.png
Vedvarende forskelle i arbejdsløshed:
Arbejdsløshed blandt akademikergrupper
Relativ arbejdsløshed
2,0
1,8
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Humaniora
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Sundhed
Teknisk
Teknisk eks. arkitekter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0023.png
Mange højtuddannede bruger ikke deres uddannelse
Arbejdsløshed og overuddannelse blandt akademikere 2011
Sundhedsvidenskab
Jordbrugsvidenskab
Teknisk
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Humaniora
Kunsterisk
0
Arbejdsløs
5
10
15
20
25
Arbejder som ufaglært
Pct. af arbejdsstyrken
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0024.png
Men pas på med generaliseringer:
Arbejdsløshed og overuddannelse blandt
teknisk uddannede akademikere i 2011
Pct. af arbejdsstyrken
14
12
10
8
6
4
2
0
Arkitekter
Arbejdsløs
Arbejder som ufaglært
Ingeniører
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0025.png
Paradoks: Jo lavere indkomst, jo større tilstrømning!
Erhvervsindkomst og studievalg på lange videregående uddannelser
Vækst i dimmitender, 1990'erne-2000'erne
600%
500%
400%
300%
200%
100%
0%
0
-100%
-200%
0,5
1
1,5
2
Relativ indkomst
i 1990erne
Note: Den relative indkomst er gennemsnitsindkomsten for personer med den pågældende uddannelse
i forhold til gennemsnitsindkomster for alle med en lang videregående uddannelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0026.png
Udviklingen i antal dimittender
fra lange videregående uddannelser
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
Humaniora (inkl pædagogik)
Samfundsvidenskab
Teknisk videnskab
Naturvidenskab
Sundhedsvidenskab
Andet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0027.png
Paradoks: Jo større arbejdsløshed, jo større tilstrømning!
Antal dimittender
fra humaniora
Antal dimittender
Pct.
Arbejdsløshed
for humanister
14
12
10
2500
2000
1500
1000
500
0
1991
1993
1995
1997
1999
2001
2003
2005
2007
2009
2011
2013
8
6
4
2
0
1999
1991
1993
1995
1997
2001
2003
2005
2007
2009
Traditionel humaniora
Erhvervssprog
Anden humaniora
Traditionel humaniora
Erhvervssprog
Anden humaniora
2011
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0028.png
Eksempler på skiftet i sammensætningen af de humanistiske fag
I 1991 udgjorde ”anden humaniora” 10 pct. af samtlige humanistiske
dimittender. I dag er tallet 60 pct.
I 1991 udgjorde de kommunikationsuddannede 5 pct. af de humanistiske
dimittender. I 2012 var tallet 28 pct.
NB: Kommmunikationsuddannelser har systematisk haft større
ledighedsgrader end humanister generelt, men
kommunikationsuddannelserne modtager alligevel 1�½ gang så høj en
taxametertakst som de traditionelle humaniorafag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0029.png
Danmark er det land, hvor de unge er mindst optaget af,
hvad de skal leve af efter endt uddannelse:
Andel nyoptagne studerende der har valgt studie
på baggrund af arbejdsmarkedssituationen
Pct.
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Danmark
Sverige
Tyskland
England
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0030.png
Udviklingstendenser i lønpræmier
for videregående udannelse
Ingen systematisk sammenhæng mellem lønpræmien og
længden af uddannelsen
Store og stigende forskelle i lønpræmier på tværs af
uddannelser
Siden år 2000 er lønnen for humanister steget 10 pct.
mindre end gennemsnitslønnen for andre
uddannelsesgrupper
Men er det uddannelsernes karakter og indhold, der
bestemmer lønpræmierne?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0031.png
Nogle uddannelser øger indtjeningsevnen
væsentligt mere end andre
Erhvervsindkomst i forhold til en søskende, der har læst humaniora
Erhvervsindkomst, humaniora=100
140
130
120
110
100
90
80
Humaniora
Naturvidenskab
Teknisk videnskab
Samfundsvidenskab
Note: Indkomstforskellene er korrigeret for effekten af forskelle i alder, køn og karaktergennemsnit i gymnasiet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0032.png
Taxametersystemet
Tilskynder uddannelsesinstitutionerne til at slække på de
faglige krav
Tilskynder til at slække på omfanget af undervisning
Tilskynder til at oprette nye ”spændende” uddannelser, der
får relativt høj taxametertakst i forhold til omkostningerne
Tilskynder ikke til at tage hensyn til uddannelsernes
anvendelighed på arbejdsmarkedet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0033.png
Antal Bacheloruddannelser på universiteterne
250
200
150
100
50
0
1990
1995
2000
Uddannelsesretninger
2005
2010
Antal indgange
2013
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0034.png
Ugentlige undervisningstimer på fagområder
00
Humaniora
05
10
15
20
Samfundsvidenskab
Teknisk Videnskab
Naturvidenskab
Sundhedsvidenskab
Bachelor
Kandidat
Note: Baseret på stikprøve foretaget af Rigsrevisionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0035.png
Undervisningstimer på universitetet
og årlig erhvervsindkomst
1.000 DKK
700
600
500
400
300
200
100
0
0
5
Gennemsnitligt antal undervisningstimer per uge
10
15
20
25
Note: Den positive sammenhæng gælder også, når der korrigeres for forskelle i personlige karakteristika,
uddannelsesretning og universitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0036.png
Sammenhæng mellem én times ekstra ugentlig undervisning
og årlig erhvervsindkomst efter endt uddannelse
REGRESSION 1
REGRESSION 2
REGRESSION 3
REGRESSION 4
Alle universiteter
Brede universiteter
Effekt korrigeret for:
-
Personlige
karakteristika
8.503 kr.
9.114 kr.
7.508 kr.
8.216 kr.
6.121 kr.
5.931 kr.
9.802 kr.
6.651 kr.
Nej
Ja
Ja
Ja
-
Uddannelses-
retning
Nej
Nej
Ja
Ja
-
Universitet
Nej
Nej
Nej
Ja
Note: De brede universiteter er AAU, AU, KU, RUC og SDU. Personlige karakteristika er køn, tid siden endt uddannelse,
gymnasiekarakterer og matematik på minimum B-niveau i gymnasiet. Uddannelsesretningerne er humaniora, naturvidenskab osv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0037.png
Produktivitet og kvalitet i uddannelserne
Hvad er kvalitet i uddannelserne? God undervisning på højt
fagligt niveau
Uddannelsernes evne til at sikre de uddannelsessøgende
gode fremtidsmuligheder på arbejdsmarkedet er også et
væsentligt aspekt og er af afgørende betydning fra et
produktivitetsperspektiv
Jo flere, der bliver uddannet, jo mindre betyder en ekstra
dimittend for produktiviteten, og jo mere betyder højere
kvalitet i uddannelserne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0038.png
Kvantitet og kvalitet: Effekter på produktiviteten
Produktivitetsgevinst (pct.)
1,0
0,9
0,8
0,7
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
0,0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
Kvantitetsreform Dimittender (pct. af en ungdomsårgang)
Kvalitetsreform
Note: Kvantitetsreformen er en reform, der hæver andelen af højtuddannede med ét procentpoint. Kvalitetsreformen
er en reform, der hæver dimittenders produktivitet med én procent i forhold til produktiviteten for personer uden
videregående uddannelse. Produktivitetsgevinsten er væksten i den gennemsnitlige arbejdsproduktivitet for en ungdomsårgang.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0039.png
De vigtigste anbefalinger
angående uddannelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0040.png
Tværgående hovedanbefalinger
Styringen af uddannelsesinstitutionerne indrettes i højere grad efter at
sikre høj kvalitet målt på bl.a. elevernes præstationer og på studerendes
beskæftigelse og indkomst efter endt uddannelse.
De resultater, uddannelsesinstitutioner leverer, offentliggøres
systematisk og på en lettilgængelig måde. Vigtige resultater er
elevpræstationer, progression i uddannelsessystemet og indkomst efter
endt uddannelse.
Fremtidige reformer af uddannelsespolitikken baseres i højere grad på
konkret viden om, hvad der sikrer læring i undervisningen, herunder på
kvantitative forskningsresultater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0041.png
Hovedanbefalinger angående folkeskole og dagtilbud
Det undersøges, hvordan indsatsen i dagtilbuddene for at stimulere
børns læring kan intensiveres.
De enkelte skolers faglige resultater offentliggøres i en årlig rapport på
skolens hjemmeside.
Skoleledere og lærere belønnes i højere grad for at bidrage til gode
resultater.
Kravene til de lærerstuderendes faglige kvalifikationer skærpes.
Der åbnes op for alternative læreruddannelser, fx via universiteterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0042.png
Hovedanbefaling angående ungdomsuddannelser
Gennemgribende eftersyn af ungdomsuddannelserne for at sikre at
udbud og indhold af uddannelserne svarer til arbejdsmarkedets og de
videregående uddannelsers behov.
Spørgsmål:
Fordeling mellem erhvervsuddannelser og gymnasier?
Behov for mere integration?
Behov for en anden styreform og eller finansieringsmodel?
Gymnasiet: Er det faglige niveau højt nok? Og hvordan sikres en bedre
sammenhæng til de videregående uddannelser?Eftersynet bør ikke
forsinke det igangværende arbejde med en reform af
erhvervsuddannelserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0043.png
Hovedanbefalinger angående de videregående uddannelser
Bedre information til de studerende: Løbende offentliggørelse af
sammenlignelige nøgletal for uddannelsernes kvalitet og relevans på
arbejdsmarkedet.
Stærkere økonomiske tilskyndelser til de studerende til at vælge uddannelser
med gode muligheder for beskæftigelse og høj løn.
Stærkere tilskyndelser til uddannelsesinstitutionerne til at levere uddannelser,
der indebærer høj studieintensitet og sikrer dimittenderne gode
indtjeningsmuligheder.
Overvej mere direkte styring af optag på uddannelser, hvor dimittenderne
systematisk klarer sig dårligt på arbejdsmarkedet.
Overvej oprydning i antallet af uddannelsesretninger.
Undersøg om opbygningen af de videregående uddannelser sikrer uddannelser
af optimal længde og relevant indhold i forhold til arbejdsmarkedet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0044.png
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0045.png
Problemer på innovationsområdet
Innovation er en vigtig kilde til produktivitetsvækst
Danmark bruger forholdsvis mange penge på at støtte forskning,
Danmark har forholdsvis mange vækstiværksættere, men kun få
udvikling og innovation, men det afspejles ikke i produktivitetsvæksten
kommer ind i et solidt vækstforløb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0046.png
Problemer på innovationsområdet
Rammebetingelserne er vigtige:
Et øget udbud af velkvalificerede højtuddannede med relevante
kompetencer vil fremme innovation
Et velfungerende kapitalmarked og et skattesystem, der ikke
diskriminerer mod risikobetonede investeringer, er også vigtige
Problemer i innovationssystemet:
Samarbejde mellem universiteter og erhvervsliv kan fremme innovation,
men samarbejdet hæmmes af stive og komplicerede regler
udvikling og innovation er blevet betegnet som en ”jungle”
De mange danske ordninger til støtte for erhvervslivets forskning,
Der er stadig for lidt viden om, hvilke støtteordninger der virker bedst
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0047.png
Anbefalinger angående innovation
Samarbejde mellem universiteter og erhvervsliv:
Forenkling af de lovgivningsmæssige rammer
Mere vægt på samarbejdsaftaler og mindre vægt på patenter og licenser
Støtteordninger i innovationssystemet:
Opprioritering af effektmåling og løbende evalueringer
Justering af tilskudsprocenter i lys af udbud og efterspørgsel
Samling på færre ordninger
Rammebetingelser:
Skat: Ophæv 60 pct. reglen for begrænsning af fradrag for underskud
Finansiering: Viderefør om nødvendigt Vækstfondens nye finansierings- og
garantiordninger
NB: Innovationsfremmende offentlige indkøb og udbud behandles i en
kommende rapport om offentlig-privat samarbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0048.png
Supplerende slides
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0049.png
Hvad er produktivitet?
Produktion = Produktivitet x Ressourceforbrug
Produktivitet angiver hvor meget vi kan producere med et givet ressourceforbrug
En dansk beskæftiget producerer i dag fx dobbelt så meget som for 50 år siden,
men arbejder 25 pct. mindre
Produktiviteten kan ikke observeres direkte. Den udregnes ved at se, hvor meget
der produceres med hvor stort ressourceforbrug
Udfordring at måle produktivitetsudviklingen, da vi gerne vil tage højde for, at
kvaliteten af det, vi producerer, ændres over tid
Arbejdsproduktivitet
= produktion per arbejdstime
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0050.png
Karakter, korrigeretl
4
BiologiB
FysikB
KemiB
MatematikB
Naturgeo…
BilledkunsB
DramatikB
IdrætB
5
7
8
9
6
MediefagB
MusikB
PsykologiB
ReligionB
Samfunds…
EngelskB
Fransk_forB
Tysk_forB
Karakterer i B-niveau fag på det almene gymnasium
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0051.png
Lønpræmie for videregående uddannelse (mænd, 2011)
Sundhedsvidenskabelig
Samfundsvidenskabelig
Samfundsvidenskabelig
Teknisk
Teknisk
Jordburgsvidenskablig
Naturvidenskabelig
Transport
Samfundsfaglig
Humanistisk og teologisk
Teknisk
Sundhed
Pædagogisk
Kunstnerisk
Kunstnerisk
0
10
20
30
40
50
Pct.
60
70
80
90
100
Lang
Mellemlang
Kort
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0052.png
Anbefalinger om taxametersystemet
Afskaf færdiggørelsesbonussen
Overvej reform efter følgende princip:
Ved høj og vedvarende arbejdsløshed og relativt lav erhvervsindkomst
sænkes taxametertaksten for studieoptag ud over en relevant kvote
Ved vedvarende lav arbejdsløshed og høj løn hæves taxameteret for
studieoptag ud over en relevant kvote
Sørg for god sammenhæng mellem taxametertaksten og de faktiske
uddannelsesomkostninger for optag inden for kvoten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0053.png
Anbefalinger om tilskyndelser til de studerende
Alternative muligheder:
1. Omlæg en del af SU’en til statsgaranterede lån
2. Som 1., men med et SU-tillæg for uddannelser, der i særlig grad er
efterspurgt på arbejdsmarkedet
3. Studiegebyr (fx på kandidatuddannelserne)
NB: Politisk kan man vælge at bruge de frigjorte midler til at hæve
kvaliteten i uddannelserne
Alternativ til økonomiske incitamenter: Hårdere adgangsbegrænsning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376205_0054.png
Anbefalinger om de videregående uddannelsers opbygning
Undersøg
Om det vil være hensigtsmæssigt, hvis flere universitetsstuderende
afslutter deres uddannelse med en bachelorgrad
Om der med fordel kan indføres alternativer til de nuværende to-årige
kandidatuddannelser i form af kortere, mindre teoretisk orienterede
overbygningsuddannelser
Om der bør gives mulighed for at læse kandidatuddannelser på deltid
på samme vilkår som på fuldtidsuddannelser
Om det er hensigtsmæssigt at forebygge overuddannelse fx gennem
studiegebyrer på eller dimensionering af overbygningsuddannelser