Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 171
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget
Besvarelse af samrådsspørgsmål Y og Z om forsøg med
internationale udskolingslinjer
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 7-10 minutter
Tirsdag den 13. maj 2014, kl. 14.00, i FT, lokale 1-133
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372223_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Svar på spørgsmål Y
3. Svar på spørgsmål Z
1. Indledning
Tak for indkaldelsen til samrådet. Jeg synes, det er vigtigt at diskutere, hvordan
vi kan understøtte skolernes arbejde med fremmedsprog på forskellige måder.
Derfor handler det her ikke om internationale linjer, men om internationale ud-
skolingslinjer. Det er dét, forsøget går ud på i forhold til folkeskolens ældste
klasser. Jeg siger dette for at tilkendegive, at regeringen synes, det er vigtigt at
give denne mulighed.
Og for lige at tage brodden af det dramatiske i samrådet, vil man selvfølgelig
aldrig kunne lave et forsøg, der omfatter samtlige folkeskoler. Så er det jo ikke
et forsøg. Dermed også sagt – og det vender jeg tilbage til – kan der aldrig væ-
re flere skoler, der er med i et forsøg, end dem, der følger loven. Det angiver i
sig selv allerede et max.
2. Svar på spørgsmål Y
Jeg vil starte med at redegøre for, hvordan jeg som undervisningsminister kan
lave forsøg. Fordi det fremgår af folkeskolelovens § 55 stk. 1, at jeg som un-
dervisningsminister for at fremme forsøgsvirksomhed og pædagogisk udvik-
lingsarbejde – hvad vi heldigvis har en lang og god tradition for på folkeskole-
området – kan godkende, at lovens bestemmelser, bortset fra kapitel 1 om fol-
keskolens formål og kapitel 4 om kvalifikationskrav, fraviges.
Udvalget bad mig også den 25. januar 2013 i forbindelse med forsøget med
modersmålsbaseret undervisning om at definere, hvad et forsøg er. Og det jeg
sagde dengang gælder selvfølgelig også i forhold til, hvad vi gør nu.
Der er tale om et forsøg, når der inden for et tidsbegrænset forløb iværksættes
initiativer.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det forudsætter altid, at der er en pædagogisk begrundelse for at iværksætte
forsøget, og at forsøget evalueres.
Derudover handler forsøg også om at få ny viden, som vi kan bruge til at over-
veje, om der er ting, vi skal tænke anderledes i forhold til folkeskolen
Den 26. marts 2014 har Undervisningsministeriet ved brev orienteret kommu-
nalbestyrelserne om muligheden for at få godkendt rammeforsøg med interna-
tionale udskolingslinjer og talentklasser i musik. Begge forsøg kører således
helt under de samme betingelser.
Rammeforsøg med internationale udskolingslinjer og talentklasser i musik fo-
regår inden for en tidsbegrænset periode og har til formål at indhente ny viden.
De kan derfor begge defineres som værende forsøg.
For talentklasser i musik gives godkendelsen for fire år med virkning fra skole-
året 2014/2015. Efter tre skoleår skal forsøgene evalueres.
I rammeforsøget med internationale udskolingslinjer gives godkendelsen for
tre skoleår. Forsøgene skal evalueres efter to skoleår samtidig med evaluerin-
gen af de eksisterende forsøg med internationale udskolingslinjer, så de kom-
mer til at indgå samlet. Det betyder, at der ultimo 2016/primo 2017 kan tages
samlet stilling til resultaterne af forsøgene, og hvordan ordningen i givet fald
kan fortsætte.
Rammerne for undervisningen på de internationale udskolingslinjer er på linje
med de rammer for forsøg med undervisning på engelsk, som blev fastlagt i
2008 af den daværende undervisningsminister. Kriterierne blev dengang drøftet
i forligskredsen.
I rammeforsøget med internationale udskolingslinjer har jeg derudover sat krav
i forhold til volumen af forsøgene for at få så sikker viden som muligt ud af
evalueringen af forsøgene.
Principperne for forsøget er i overensstemmelse med Undervisningsministeri-
ets strategi for forsøg og udvikling.
Konkret er udgangspunktet, at der skal være minimum to kommuner, to skoler
eller 200 elever omfattet af forsøg med internationale udskolingslinjer, før det
kan forventes godkendt, så vi netop kan få noget viden ud af det fremadrettet.
Der er ikke sat en øvre grænse i principperne for rammeforsøg med internatio-
nale udskolingslinjer. Det samme gælder i øvrigt for forsøgene med talentklas-
ser i musik.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det betyder imidlertid ikke, at det ikke kan defineres som et forsøg. Antallet af
skoler, der gennemfører et forsøg, er derfor ikke afgørende for, hvorvidt det
kan kaldes et forsøg. Det afgørende er, som jeg også har antydet før:
At forsøget for det første er pædagogisk begrundet.
At forsøget har en tidsmæssig afgrænsning.
At forsøget evalueres, og at der indhentes ny viden.
Men, som jeg indledte med at sige, vil jeg selvfølgelig aldrig godkende forsøg
med internationale udskolingslinjer – eller for den sags skyld talentklasser i
musik – i en størrelsesorden, så antallet af skoler, der fraviger bestemmelser i
loven, overstiger antallet af skoler, der følger loven.
Og for lige at sætte tingene i perspektiv, fordi det er vigtigt i debatten, kan jeg
orientere om, at syv kommuner har ansøgt om at iværksætte forsøg med inter-
nationale udskolingslinjer. Jeg vil selvfølgelig orientere forligskredsen om de
forsøgsansøgninger, der godkendes.
3. Svar på spørgsmål Z
I spørgsmål Z er jeg blevet bedt om at gøre rede for de allerede eksisterende
forsøg med internationale linjer som led i frikommuneforsøg.
Jeg vil gerne for en god ordens skyld understrege, at vi ikke taler om internati-
onale linjer, men derimod internationale udskolingslinjer.
Vi har godkendt forsøg med internationale udskolingslinjer inden for frikom-
muneforsøget i Fredericia og Vejle. I Fredericia er forsøget igangsat i 2013, og
godkendelsen udløber i sommeren 2015. I Vejle gælder godkendelsen fra
2014-2016.
Derudover er der godkendt forsøg med internationale udskolingslinjer i Slagel-
se, Faxe, Fredericia, Struer og Ringsted.
Principperne for forsøgene i Slagelse, Faxe, Fredericia, Struer og Ringsted føl-
ger de principper for forsøg, som den daværende undervisningsminister meldte
ud i 2008.
Et kendetegn ved de eksisterende forsøg med internationale udskolingslinjer
inden for forsøgsrammen er, at der kun undervises på engelsk i et begrænset
omfang. Det betyder konkret, at undervisningssproget fortsat er på dansk. Der-
for har jeg kunne godkende dem i henhold til § 55, stk. 1, i folkeskoleloven.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Godkendelsen af forsøg med internationale udskolingslinjer i Slagelse, Faxe,
Fredericia og Struer udløber til sommer. Forsøgsgodkendelsen i Ringsted løber
til og med skoleåret 2015/2016.
Som jeg orienterede forligskredsen om i februar 2012 viser erfaringerne fra
Fredericia og Struer, at forsøgene opleves som gode. Det gælder både for
elevmotivation og faglighed. Men der er tale om en ’oplevelsesevaluering’ med
spørgsmål til lærere, elever og forældre, som ikke kan give generaliserbar vi-
den.
De igangværende forsøg vil – hvis de ønsker at fortsætte – komme ind i samme
ramme som de forsøg med internationale udskolingslinjer, der godkendes i
denne ansøgningsrunde. Vi igangsætter som nævnt rammeforsøgene for at sik-
re, at vi får sikker viden – så det ikke bare er en oplevelse af, at det virker –
men så vi kan se, at eleverne rent faktisk bliver dygtigere og mere motiverede
af det.
Hvis forsøgene giver anledning til eventuelle lovændringer, vil folkeskolefor-
ligskredsen naturligvis blive inddraget, som forligskredsen altid gør.
5