Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 167
Offentligt
1370224_0001.png
1370224_0002.png
1370224_0003.png
1370224_0004.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Samråd i Folketingets Børne- og UndervisningsudvalgRådsmødet (uddannelse og ungdom) den 20. maj 2014Udvalgets medlemmerBørne- og Undervisningsudvalget4 minutterChristiansborg, lok. 1-133, den 13. maj 2014. Samrådetstarter kl. 14.
1
Disposition1.2.3.4.IndledningUddannelseUngdomAfslutning
1. IndledningDer er fire punkter på dagsordenen både for rådsmødet for uddannelse og lige-ledes fire punkter på dagsordenen for rådsmødet for ungdom.2. UddannelseJeg tager de fire punkter påuddannelsesområdet først.Det første sæt rådskonklusioner, vi skal vedtage, handler om effektiv lærerud-dannelse.Det græske formandskab har ønsket at sætte fokus på behovet for, at nye ognuværende lærere udrustes med de færdigheder, de skal have for at kunne age-re bedst muligt.Det er den samme ambition, vi har haft med den nye læreruddannelse i Dan-mark (2013) og folkeskolereformen.Den nye læreruddannelse lægger vægt på at tænke kompetencemål sammenmed bl.a. klasserumsledelse, og der indføres adgangskrav til uddannelsen. Ele-verne i folkeskolen vil fremover blive mødt af lærere, der er eksperter i det fag,der er på skoleskemaet.Derudover indeholder folkeskolereformen mange tiltag, der støtter lærernes lø-bende kompetenceudvikling.Det andet sæt rådskonklusioner omhandler flersprogethed og udviklingen afsprogkompetencer.
2
De skal ses i lyset af EU’s stats- og regeringschefers ambition fra 2002 om, atborgerne i EU bør modtage undervisning i mindst to fremmedsprog, lidt i for-længelse af det åbne samråd, vi lige har haft.Det er sådan noget, vi lever op til med folkeskolereformens fremrykning affremmedsprogsundervisningen med engelsk i 1. klasse og tysk eller fransk fra5. klasse.Nu skal Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne udarbejde et studieaf mulighederne for at skabe evidens forniveauet for sprogkompetencer på eu-ropæisk plan.Det synes vi er fornuftigt.Det tredje sæt rådskonklusioner vedrører kvalitetssikring til støtte for uddan-nelse.Her er det hensigten at forbedre gennemsigtigheden og sammenhængen i deeksisterende nationale og europæiske kvalitetssikringsinstrumenter, som det såfint hedder.Det skal ske med udgangspunkt i erfaringerne med de europæiske kvalitetssik-ringsinstrumenter på det videregående område og inden for erhvervsuddannel-serne.Vi støtter vedtagelsen af alle tre sæt rådskonklusioner.Endelig har vi en politisk debat om muligheder og udfordringer ved uddannelsepå tværs af grænserne, hvor vi lærer af hinandens erfaringer.Jeg er sikker på, at vi også her får en diskussion af det nye Erasmus+-programog dets muligheder.3. UngdomsområdetDer er også fire punkter på ungdomsområdet. Det første er vedtagelse af enrådsresolution om status for processen med den strukturerede dialog med unge.Grækenland er det sidste land i det nuværende trio-samarbejde efter Irland ogLitauen. De vil samlet kigge på, hvordan det er gået i de 18 måneders arbej-de,hvor bekæmpelse af ungdomsarbejdsløsheden og social eksklusion af unge-har været i højsædet.Vi støtter rådsresolutionen.
3
Det andet punkt er vedtagelsen af en rådsresolutionom indførelse af en ar-bejdsplan for de næste 18 måneder på ungdomsområdet – og det gør man somen pilotafprøvning.En arbejdsplan er tænkt som et redskab, der beskriver konkrete initiativer ogretning for arbejdet inden for en kortere tidshorisont.Den skal bruges til en fælles indsats for at udvikle og styrke anerkendelsen afunges rettigheder og deres frivillige arbejde i den nuværende stramme økono-miske situation.Danmark er i forvejen med i de ekspertgrupper, som skal arbejde videre meddet.Vi støtter derfor rådsresolutionen som et pilotprojekt i 18 måneder.Det tredje punkt er vedtagelse af et sæt rådskonklusioner om fremme af ungesentreprenørskab.Det er meget relevante rådskonklusioner, især i den nuværende stramme øko-nomiske situation med høj ungdomsarbejdsløshed i Europa, først og fremmest iSydeuropa.Det tænker vi også her er vigtigt, og entreprenørskab indgår både i folkeskole-reformen og i ungdomsuddannelserne, og her både på erhvervsuddannelserneog på de gymnasiale uddannelser.Vi støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne.Det sidste punkt er en politisk debat om samme emne. Den har vi selvfølgeligtænkt os at deltage aktivt i på rådsmødet.Der har vi jo i Danmark for eksempel Fonden for Entreprenørskab som et godteksempel på et fælles initiativ her med et tæt samarbejde mellem uddannelses-institutioner og virksomheder.4. AfslutningAlt i alt vigtige og aktuelle uddannelses- og ungdomspolitiske emner, som jegglæder mig til at drøfte med mine europæiske kolleger.
4