Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 158
Offentligt
1366323_0001.png
1366323_0002.png
1366323_0003.png
Institut for Naturfagenes Didaktik
Ændret faglighed – nye kompetencerJens DolinInstitutleder
B&U høring 6maj2014Dias 1
Institut for Naturfagenes Didaktik
Faglighed er et sammensat og dynamisk begrebVidenkompetencer (faglige og generiske)Den traditionelle faglighed er sandsynligvis faldet til fordel forøgning af den kompetenceorienterede faglighed og metafaglighedenGymnasiereformens fokus på studiekompetence og et bredtdannelsesbegrebUd over et nyt faglighedsbegreb har reformens studenter en øgetstudiekompetence og der er stor fokus på den naturvidenskabeligedannelseDer arbejdes (forskningsbaseret) med at definere og implementerenye fagligheder i tæt samspil med interessenterInnovation, kreativitet, it-kompetencer etc. defineres og integreres ifageneImplementeringen af de nye (faglige) kompetencer – dvs. fagenesudvikling – hindres af utilstrækkelige evalueringsformerDe traditionelle evalueringsformer kan kun dårligt indfange de nyekompetencer – hvad der hindrer deres indførelse i gymnasietDias 2B&U høring 6maj2014
Institut for Naturfagenes Didaktik
Evaluering, pædagogik og læreplaner
Transmission - tolkningPædagogik
Evaluering
Læreplans-indhold
Postpositivistisk - sociokulturelt
Information/viden - kompetencer
Dias 3
B&U høring 6maj2014