Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 158
Offentligt
1366322_0001.png
1366322_0002.png
1366322_0003.png
1366322_0004.png
1366322_0005.png
1366322_0006.png
1366322_0007.png
1366322_0008.png
1366322_0009.png
1366322_0010.png
1366322_0011.png
Gymnasieeleverne anno 2014
Kompetencer – Faglighed - Almendannelse
2
Nyttige tal:39% i gang med almengymnasial ungdomsuddannelse.15% i gang med erhvervsgymnasial ungdomsuddannelse87% gennemførelse på STX84% af årgang 2006 i gang med en videregående uddannelse i 2011NB: Største problem: 21% uden ungdomsuddannelse
3
Fælles godsBlooms taxonomi:VidenForståelseAnvendelseAnalyseSynteseVurdering
NB: Bruges i alle fag hver for sig, de tværgående fag, SRP
4
Kompetencer ved afslutning på STXUdgangspunkt: De faglige kompetencer (er under løbendeforandring qua ny viden).LytteLæseSøge informationSkriveDiskutereGruppearbejde/projektarbejdeFormidlingSelvrefleksion
5
Eksempel: SkriveEfter 1.g:Gennemarbejde et skriftligt produkt, så det bliver indholdsmæssigt klart ogpræcist samt grammatisk korrekt.Efter 3.g:Disponere, strukturere og udarbejde skriftligt materiale, hvor stof belyses fraflere forskellige faglige vinkler.Udarbejde projektrapporterUdarbejde synopsis m.h.p. mundtlig fremlæggelse
6
Fagenes formål
Nøglen til at åbne op for nye veje til forståelseBred fagsammensætning:Naturvidenskabelige områdeSamfundsvidenskabelige områdeSprogligt-humanistiske områdeMusisk-kreative områdeNB: Alle får som minimum et touch fra alle områderne
7
Fagenes udfordringerDe enkelte fag og fagene i samspil:Hele tiden være med og helst på forkant af fagenes udvikling – formidlingaf nyeste forskningsresultaterTilpasse sig samfundsudviklingen (globaliseringen)
8
Fagene er studieforberedendeFra elev til studerende:Fagenes tradition – videnskabsfagDannelsesaspektet i fagene er porten til dannelsens kerneelementer:SelvforståelseOmverdensforståelsePersonlig myndighed
9
AlmendannelsenProces: Erhvervelse af for det enkelte menneske kulturelt/historisk bestemt:VidenFærdighederHoldningerSker i fagene
10
STX-almendannelsenForme de unge til aktive samfundsborgereDanne de unge så de kan skabe værdi for andre – samfundet og erhvervslivetSkabe erkendelse af at dannelsesprocessen er livslangElevcitat: ”STX udfordrer dig på alle tænkelige sider af dit liv”
11
OK-13Fra faglig formidling til effekten af undervisningen for hver enkelt elevFasthold den politiske støtte til ledelsesopgaven med at implementereintentionerne i OK-13Støt Moderniseringsstyrelsen i at stå fast