Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 158
Offentligt
Gymnasieeleverne anno 2014
Kompetencer – Faglighed - Almendannelse
2
Nyttige tal:•39% i gang med almengymnasial ungdomsuddannelse.•15% i gang med erhvervsgymnasial ungdomsuddannelse•87% gennemførelse på STX•84% af årgang 2006 i gang med en videregående uddannelse i 2011NB: Største problem: 21% uden ungdomsuddannelse
3
Fælles godsBlooms taxonomi:••••••VidenForståelseAnvendelseAnalyseSynteseVurdering
NB: Bruges i alle fag hver for sig, de tværgående fag, SRP
4
Kompetencer ved afslutning på STXUdgangspunkt: De faglige kompetencer (er under løbendeforandring qua ny viden).••••••••LytteLæseSøge informationSkriveDiskutereGruppearbejde/projektarbejdeFormidlingSelvrefleksion
5
Eksempel: Skrive•Efter 1.g:Gennemarbejde et skriftligt produkt, så det bliver indholdsmæssigt klart ogpræcist samt grammatisk korrekt.•Efter 3.g:Disponere, strukturere og udarbejde skriftligt materiale, hvor stof belyses fraflere forskellige faglige vinkler.•Udarbejde projektrapporter•Udarbejde synopsis m.h.p. mundtlig fremlæggelse
6
Fagenes formål
•Nøglen til at åbne op for nye veje til forståelseBred fagsammensætning:•Naturvidenskabelige område•Samfundsvidenskabelige område•Sprogligt-humanistiske område•Musisk-kreative områdeNB: Alle får som minimum et touch fra alle områderne
7
Fagenes udfordringerDe enkelte fag og fagene i samspil:•Hele tiden være med og helst på forkant af fagenes udvikling – formidlingaf nyeste forskningsresultater•Tilpasse sig samfundsudviklingen (globaliseringen)
8
Fagene er studieforberedendeFra elev til studerende:•Fagenes tradition – videnskabsfagDannelsesaspektet i fagene er porten til dannelsens kerneelementer:•Selvforståelse•Omverdensforståelse•Personlig myndighed
9
AlmendannelsenProces: Erhvervelse af for det enkelte menneske kulturelt/historisk bestemt:•Viden•Færdigheder•HoldningerSker i fagene
10
STX-almendannelsen•Forme de unge til aktive samfundsborgere•Danne de unge så de kan skabe værdi for andre – samfundet og erhvervslivet•Skabe erkendelse af at dannelsesprocessen er livslang•Elevcitat: ”STX udfordrer dig på alle tænkelige sider af dit liv”
11
OK-13•Fra faglig formidling til effekten af undervisningen for hver enkelt elev•Fasthold den politiske støtte til ledelsesopgaven med at implementereintentionerne i OK-13•Støt Moderniseringsstyrelsen i at stå fast