Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 157
Offentligt
1365477_0001.png
1365477_0002.png
Aarhus d. 4. maj 2014Kære udvalgI anledning af at børne- og undervisningsudvalget på tirsdag afholder en konference om fagligheden igymnasiet, vil vi gerne give nogle forslag til, hvordan man kan rette op på nogle af problemerne medgymnasiereformen fra 2005. Vi har desværre ikke mulighed for at deltage på tirsdag, derfor har vi skreveten enkelt side med vores ideer, som vi håber, I vil kæmpe jer igennemI er meget velkomne til at kontakte os, hvis I vil høre yderlig om ideerne.Med venlig hilsenPer Jensen (matematik og fysik) og Michael Bjerring Christiansen (fysik, kemi og astronomi)Århus Statsgymnasium.[email protected]og[email protected]

Om fagligheden:

Vi har oplevet, at det faglige niveau i naturvidenskabelige fag og matematik er faldet eftergymnasiereformen i 2005. Vi tilskriver det i høj grad den afkobling, der er sket mellem matematik og denaturvidenskabelige fag – især fysik.Samtidig gjorde gymnasiereformen det nemmere for eleverne at fravælge (kompetencegivende) fag, deopfatter som værende særligt svære. Dette har givet et voldsomt behov for at supplere efterfølgende.Disse problemer, mener vi der kan rettes op på ved at lave tre små ændringer i STX-bekendtgørelsen:

1.

fjern Engelsk A fra § 9.Stk. 2.som lyder:Mindst ét af fagene biologi A, engelsk A, franskfortsættersprog A, fysik A, græsk A, kemi A, latin A, matematik A eller tysk fortsættersprog A skalindgå i uddannelsen.Man kan overveje eventuelt at tilføje nogle begyndersprog til listen1

2.

kræv, at matematik A i en studieretning skal bindes med et naturvidenskabeligt studieretningsfag påmindst B-niveau

3.

kræv, at alle elever undtaget de allermest sproglige elever, skal have et naturvidenskabeligt fag på B-niveau,som skolen vælger for den pågældende studieretningBemærkninger til 1:I dag har 65 % af studenterne engelsk A og for rigtig mange er det det eneste fag fra listen, som de har påeksamensbeviset. Eksempelvis har vores gymnasium typisk 50 studenter med engelsk A og musik A og70 med engelsk A og samfundsfag A. Dette er ca. halvdelen af vores studenter. Formålet med at fjerneengelsk A fra liste er naturligvis ikke at afskaffe faget, men at sørge for at engelsk A i studieretninger ihøjere grad bliver koblet med et andet sprog på A niveau, der dermed styrkes. Faget kan selvfølgelig ogsåvælges som valgfag i naturvidenskabelige studieretninger.Bemærkninger til 2:Alle de naturvidenskabelige fag på B-niveau anvender matematiske begreber og redskaber iundervisningen. Det gælder i særlig grad fysik og kemi. Derfor er de naturvidenskabelige fagfremragende støttefag for matematik og omvendt. Det er der sådan set ikke noget nyt i, men det faktumsynes overset i gymnasiereformen fra 2005.Bemærkninger til 3:Hvis gymnasiet fortsat skal have en almendannende funktion, finder vi det rimeligt at tilbagerulle kravetom, at et naturvidenskabeligt fag på B-niveau kan erstattes af matematik B. Ved at lade den enkelte skolevælge det naturvidenskabelige fag på B-niveau for den givne studieretning kan man uden det koster enkrone styrke naturvidenskaben. Under de nuværende regler vælges det naturvidenskabelige fag på B-1
Dette kunne være Tysk A, Fransk A, Spansk A, Russisk A, Italiensk A og måske endda kinesisk A.
niveau, som ligger i 3.g, på baggrund af de tre naturvidenskabelige fag på C-niveau eleven har haft i 1. og2.g. Det giver en meget uhensigtsmæssig fragmentering af undervisningen i naturvidenskab. Eksempel:eleven har haft biologi C i 1.g og fysik C samt kemi C i 2.g og vælger biologi B i 3.g. Altså skal elevenhave biologi B uden at have biologi C i frisk erindring. Hvis skolen derimod vælger detnaturvidenskabelige fag på B-niveau for den pågældende studieretning kan man give eleverne en meresammenhængende undervisning, og synergieffekten mellem matematik og naturvidenskab kan udnytteslangt bedre i tilrettelæggelsen.