Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 152
Offentligt
Udkast til nyhed til uvm.dk og ktst.dk
Åbenhed om tilsyn med skoler og institutionerEn samlet strategi for tilsyn på tværs af uddannelsesområder og et nyt Tilsynsforum skal styrkeåbenheden og give klarhed om Undervisningsministeriets tilsynsopgave.Kvalitetstilsynet på skoler og institutioner skal fremover foregå på en ny måde. I stedet for blot at tjek-ke om skolerne lever op til reglerne, vil der i højere grad gennem dialog og åbenhed blive sat ind meden forebyggende indsats. Det betyder, at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen i en tæt dialog med institutio-nerne, kommunerne og sammen med det nye Tilsynsforum vil sætte fokus på det lokale arbejde medkvalitetsudviklingogmålorienterede handlings- og opfølgningsplaner til at styrke det pædagogiske arbej-de.Den nye strategi samler tilsynsindsatsen på tværs af ministeriets forskellige tilsynsområder for at give-gennemsigtighed og åbenhed om den tilsynsopgave, som Undervisningsministeriets Kvalitets- og Til-synsstyrelse har i forhold til skoler og institutioner. Derudover skal et nyt Tilsynsforum med faste re-præsentanter fra relevante interessentersørge for, at der kommer en tværgående dialog mellem ministe-riet og skoler og institutioner, så det fremstår klart, hvad det centrale tilsyn forventer af skolerne, og derkommer en fælles forståelse for, hvordan man lokalt kan arbejde målorienteret med kvalitetsudvikling.”Både i forbindelse med folkeskolereformen og reformen af erhvervsuddannelserne ønsker vi at under-støtte skolerne i deres arbejde med at forbedre og sikre uddannelseskvaliteten. Det sker blandt andet viarådgivning fra de nye læringskonsulenter, kompetenceudvikling af lærere, pædagoger og ledere og ved atmodernisere det eksisterende statslige kvalitetstilsyn, så det i højere grad understøtter skolerne med atudvikle kvaliteten. Det gør vi i tæt samarbejde og dialog med skolerne, så alle skoler når de mål, vi harsat for at skabe endnu bedre uddannelser for vores børn og unge,” siger undervisningsminister Christi-ne Antorini.I tilsynsarbejdet gør Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen blandt andet brug afet risikobaseret tilsyn, hvor deenkelte uddannelses- og institutionsområders resultater monitoreres med udgangspunkt i centralt fast-lagte kvalitetsindikatorer, der er kendte af de respektive uddannelsessektorer. Ved at have fokus påcentrale nøgletal får institutionerne et godt værktøj til at arbejde med udviklingen af deres egne resulta-ter, og nøgletallene bidrager også til at styrke dialogen mellem ministeriet og institutionerne.Tilsynet målretter ressourcerne på de skoler og institutioner, hvor udfordringerne vurderes at værestørst, og hvor tilsynsindsatsen bidrager mest relevant og fokuseret til et kvalitetsløft. Og med den nyetilsynsstrategi er der lagt op til, at tilsynet ved siden af det traditionelle tilsyn med en enkelt skole ellerinstitution kan tilrettelægge tilsynsindsatser, der retter sig mod en hel uddannelsessektor på en gang.Får tilsynet for eksempel kendskab til, at en uhensigtsmæssig praksis finder sted på en eller flere institu-tioner, kan tilsynsindsatsen omfatte, at Undervisningsministeriet iværksætter en samlet informationsind-sats over for alle institutioner inden for området. På den vis kan tilsynet bidrage til bredt at forebygge
fremtidige tilsynssager og understøtte, at det lokale ansvar for udvikling af kvaliteten på hver enkeltskole bliver så kvalificeret som muligt.FaktaDet er Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, der fører tilsyn med Undervisningsministeriets ressortområde.Tilsynet dækker knapt 1.200 selvejende uddannelsesinstitutioner, der årligt modtager mere end 30 mia.kroner i tilskud. Styrelsen fører endvidere tilsyn med udviklingen på landets godt 1.500 folkeskoler i tætsamarbejde med kommunerne.Link til TilsynsstrategienKontaktKontorchef Peter Pannula Toft