Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 149
Offentligt
Høring om fagligheden i gymnasierneBørne- og Undervisningsudvalget afholder tirsdag den 6. maj kl. 14.30-ca.17.00 en høring om fagligheden igymnasierne.FormålFormålet med høringen er at få belyst, på hvilken måde og i hvilken retning fagligheden i gymnasiet ogfaglighedsbegrebet har ændret sig de seneste år, hvilke årsager der er til dette, samt konsekvenserne heraf.Herunder skal bl.a. følgende spørgsmål belyses:- Hvordan er det faglige niveau og studiekompetencen hos studenterne (svagheder og styrker), oghvilke barrierer og muligheder er der for at få et højere fagligt niveau?- Hvad skal en faglig dygtig student kunne, og hvilke kompetencer har de brug for, for at kunne læsevidere?- Har pædagogiske holdninger og praksis, herunder tværfaglighed, bevirket et fald i fagligheden?- Er det klassiske dannelsesbegreb blevet opløst?- Er der sket et fald i den vidensbaserede faglighed, mens den kompetencebaserede faglighed ersteget?- Er princippet om, at fagene skal støtte hinanden i realiseringen af de faglige mål udtryk for enstyrkelse eller svækkelse af fagligheden?- Har stor stigning i optaget gjort det umuligt at opretholde undervisningsniveauet, og har kvantitativemålsætninger og taxameterhensyn bevirket et fald i fagligheden?OplægsholdereUdvalget har inviteret følgende oplægsholdere til at give korte indledende oplæg af maksimalt 8 minuttersvarighed:Stina Vrang Elias, adm. direktør, DEA-Hvordan klarer unge fra grundskolen sig på ungdomsuddannelser og evt. efterfølgendevideregående uddannelser? Fremtidens kompetencebehov på et konkurrenceudsat arbejdsmarkedMikkel Haarder, direktør, Danmarks Evalueringsinstitut-Hvad ved vi om gymnasiet efter reformen?Jan Bendix, bestyrelsesformand for Struer Statsgymnasium og medlem af bestyrelsen for GymnasiernesBestyrelsesforening-Optag og taxametres betydning for fagligheden på gymnasierneAnders Kloppenborg, rektor, Birkerød Gymnasium-Gymnasieelevernes almendannelse og kompetencerRené van Laer, direktør for København Nord og formand for Gymnasieudvalget under DanskeErhvervsskoler-Fagligheden på de erhvervsgymnasiale uddannelser
Tom Sinding, gymnasielærer på Helsingør Gymnasium-Fagligheden på gymnasierne ud fra en praktikers erfaringer og synspunkter: Er næste generationfagligt bedre uddannet i bredden og dybden? Er gymnasiets (stx) faglige niveau faldet sidengymnasiereformen i 2005? Og hvis ja: Hvad er truslerne i dag mod fagligheden?Mikael Busch, lektor på Kolding Gymnasium-Fagligheden på gymnasierne ud fra en praktikers erfaringer og synspunkter: Hvorfor har overgangenfra pensum til kompetencer alvorlige konsekvenser for kernefagligheden?JensDolin, institutleder, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet-Ændret faglighed/fremtidens kompetencer - med udgangspunkt i evaluering og forskning af projektetGymnasiet Tænkt Forfra, som bl.a. har fokus på at gøre en række nye kompetencer såsominnovationskompetencen målbareTid, sted og formHøringen bliver afholdt som en offentlig tv-transmitteret høring af ca. 2 1/2 timers tirsdag den 6. maj kl.14.30-ca. 17.00 i Landstingssalen i Folketinget.Udvalget inviterer relevante organisationer, foreninger m.m. til at deltage i høringen. Udvalget invitererUdannelses- og Forskningsudvalget til at deltage i høringen. Andre interesserede vil have mulighed for attilmelde sig høringen via Folketingets hjemmeside.Udvalgets næstformand, Lotte Rod (RV), er ordstyrer under høringen.Høringen bliver indledt med korte oplæg (maksimalt 8 minutter) fra inviterede oplægsholdere, jf. ovenfor.Herefter stiller udvalgets medlemmer spørgsmål til oplægsholderne.I 2. runde vil der blive adgang for inviterede organisationer, foreninger m.m. til at stille spørgsmål tiloplægsholderne og komme med korte kommentarer.Udvalget evaluerer efterfølgende høringen og drøfter, om den giver anledning til opfølgning i udvalget.