Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 148
Offentligt
1360869_0001.png
1360869_0002.png
1360869_0003.png
1360869_0004.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitel
Åbent samråd om portalen www.EfterUddannelse.dkSvar på samrådsspørgsmål U, V, W og X omwww.EfterUddannelse.dkBørne- og UndervisningsudvalgetBørne- og UndervisningsudvalgetCirka 7 minutterTirsdag den 8. april 2014 kl. 14.00 i lokale 2-133 i FT
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
TalenTusind tak for ordet. Jeg vil i virkeligheden allerede starte med en konklusion, og så gå ned i dekonkrete spørgsmål. Altså vi kan ikke genkende det billede, som du har oplevet, men det ændrerjo ikke ved, at der kan være nogle, der har problemer.Og derfor for at sige, at den konklusion, som jeg tror, er vigtigst her, det er, at der er en referen-cegruppe, som vi har brugt hele vejen igennem, med bl.a. repræsentanter fra DA, DI, Dansk Er-hverv, A-kassernes Samvirke, Danske Erhvervsskoler og KL, som i øvrigt udtrykker generel til-fredshed med systemet, men de peger på, at der kan godt gøres noget for at gøre det mere over-skueligt for de specielt små virksomhederOg bare for at foruddiskontere min konklusion, som jeg håber, at Alex Ahrentsen også vil mod-tage i den samme ånd, som det er. At på baggrund af dette samråd, så vil vi tage kontakt til vo-res referencegruppe med de spørgsmål, du har rejst, de eksempler du har og at høre dem, om devurderer, at der er behov for at lave en brugerundersøgelse.Fordi vi har dem og synes, at det er lige præcis de aktører, som er de vigtige spillere. Og vi sy-nes, at det er helt naturligt at rejse det over for dem og høre, om der skal gennemføres det. Oghvis de synes, at det er en god ide, så gør vi det. Så det er egentlig lige for at sige, at det er det,vi har tænkt os at gøre.Men jeg vil godt dykke ned i nogle af de konkrete spørgsmål, der er stillet.Da det ikke er sikkert, at det er alle, der har været inde på EfterUddannelse.dk, så er det enlandsdækkende tilmeldings- og ansøgningsportal, hvor virksomheder og kursister kan:finde kurserforetage tilmeldingeransøge digitalt om VEU-godtgørelse og befordringstilskudog få overblik over kursusaktiviteter og status for ansøgninger.Og EfterUddannelse.dk bliver brugt også af de uddannelsessteder, som udbyder kurserne, og afa-kasserne, som administrerer VEU-ansøgninger.EfterUddannelse.dk er blevet udviklet på baggrund af en meget bred enighed, der var i Folke-tinget om at etablere en samlet løsning for en digital VEU-administration.Formålet det var at opnå administrative lettelser og bedre service. Og det, der er grundlaget, detaftalemæssige grundlagfor EfterUddannelse.dk, det er det, der hedder:”Aftale om gennemførel-se af politireformen og styrkelse af politiindsatsen” fra 2009 mellem den daværende regering,som bestod af Venstre og Konservative samt Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Det Radi-kale Venstre og Socialistisk Folkeparti.Udover at vi som sagt fra starten har nedsat referencegruppen, som jeg henviste til, så har vi iministeriet også gennemført en stor kommunikationsindsats i forbindelse med gennemførelsenaf EfterUddannelse.dk.Og noget af det vi har gjort det er bl.a.At vi har udarbejdet brugerguides og videovejledninger2
Vi har etableret et nyhedssite for uddannelsessteder, virksomheder og a-kasser
Og for at udbrede kendskabet til portalen, så har ministeriet afholdt workshops og informati-onsmøder for uddannelsessteder, virksomheder og a-kasserOg på baggrund af det, der er sket indtil nu, så kom der, i efteråret 2013, 29 forslag til forbed-ringer fra VEU-Rådet, og en del af de forslag, de er allerede gennemført, og der er en proces,der kører nu for at få resten af de 29 forslag gennemført.Så bare for at sige, der har været nogle problemer. Vi har prøvet at tage hånd om det ved en vif-te af forskellige initiativer, som jeg har redegjort for her.Og etaf de spørgsmål, der bliver stillet af Alex Ahrendtsen,det er så:”Omministeren vil tageinitiativ til at få portalen www.efteruddannelse.dk til at virke, så de mange både store ogsmå virksomheder i Danmark kan bruge portalen?”Og der må man bare sige for at få et samlet billede af, altså den er rigtigt meget brugt. Den errigtigt flittigt brugt af virksomheder, kursister, uddannelsessteder og a-kasser.Og alene i 2013 blev der gennemført ca. 250.000 digitale tilmeldinger via EfterUddannelse.dk,og det svarer til, at 84 procent af tilmeldingerne sker digitalt igennem portalen.Og derudover såblev der også oprettet ca. 230.000 digitale ansøgninger om VEU-godtgørelse og befordringstil-skud i 2013. Så jeg synes ikke, at man helt kan sige, at EfterUddannelse.dk ikke virker.Der er rigtigt meget aktivitet, og det bliver brugt ganske meget af målgruppen for EfterUddan-nelse.dk.Vi har også fokus på, at den virker for både små og store virksomheder, for det er selvfølgeligvigtigt, at alle virksomheder skal kunne bruge den nemt. Og at også et særligt fokus på at særligtsmå og nye virksomheder kan have vanskeligheder med at bruge portalen.Det er ministeriets oplevelse, at vanskelighederne ikke er noget der er specifikt for EfterUddan-nelse.dk. De er måske snarere et udslag af, at små og nye virksomheder er i en fase, hvor dennødvendige omstilling til digital kommunikation volder visse overgangsproblemer.Så bliver jeg spurgt, om”ministeren vil gøre portalen EfterUddannelse.dk frivillig for virk-somhederne, så de kan ringe til AMU-skolerne, når kursister skal tilmeldes, frem for atanvende portalen, hvis de skønner, det er lettere for dem?”Og det er korrekt, at EfterUddannelse.dk er blevet gjort obligatorisk for virksomheder - både iforhold til tilmeldinger og ansøgninger - og for at give virksomheder - og det er for at give virk-somheder mulighed for at få overblik over deres kursusaktiviteter. Og det svarer fuldstændig tildet vi gør i forhold til alle andre offentlige digitaliseringsinitiativer, at de skal anvendes obliga-torisk. Og det har jo en grund, det er, at det jo er en samlet beslutning om, at vi gerne vil frem-me brugen af digitale redskaber i den offentlige sektor. Så det er fuldstændig ens, det der sker iforhold til EfterUddannelse.dk, som det der sker over for andre offentlige digitaliseringsinitiati-ver.
3
Hvis nu at vi gik ind på tanken, at EfterUddannelse.dk den blev gjort frivillig, så ville det ogsåændre i forudsætningerne for finansieringen af politireformen, som den daværende regering la-vede med viften af partier, som jeg nævnte før, fordi beregningerne af effektiviseringsprovenuetfaktisk bygger på, at der er en høj grad af anvendelse af denne her digitale platform.Det er sådan, at virksomheder, som har vanskeligheder med digital tilmelding og ansøgning, dekan udlicitere opgaven til fx en revisor, et konsulentfirma eller til uddannelsesstedet selv. Ogvirksomhederne kan også tildele en digital fuldmagt eller digitale rettigheder til en ekstern bru-ger, som så kan handle på virksomhedens vegne. Og det er der faktisk en del virksomheder sombenytter sig af den mulighed, ligesom at uddannelsesstedet også kan hjælpe dem med det.Så bliver jeg spurgt: ”Hvorforministeriet har fjernet hjælp og støtte til brugerne og over-ladt det til AMU-skolerne at gelejde brugerne gennem portalen EfterUd-dannelse.dk?”Og grunden til at vi har overladt vejledningsopgaven til AMU-skolerne, det er, fordi de er for-pligtede til at yde hjælp og støtte til brugerne i forbindelse med den digitale tilmelding. Det ersimpelthen en del af den bekendtgørelse, som vi lavede i forlængelse af, eller som blev gennem-ført tidligere i 2009 i ”Bekendtgørelsen om åben uddannelse og tilskud til arbejdsmarkedsud-dannelser”.Ministeriet valgte som planlagt at afvikle den midlertidige virksomhedssupport, der blev etable-ret i 2010, pr. 1. februar 2013, fordi antallet af henvendelser var faldet, og fordi uddannelsesste-derne havde fået mere erfaring med portalen og vejledningsopgaven.Inden virksomhedssupporten stoppede, holdt Undervisningsministeriet et informationsmøde foruddannelsessteder om support og vejledning af virksomheder og kursister.Så det er ikke sådan, at man ikke har adgang til hjælp. Uddannelsesstederne de kan kontakteUNI-C’s support og skolekonsulenter, hvis de har brug for bistand til at vejlede virksomhederog kursister. Og de virksomheder og kursister, som henvender sig direkte til UNI-C, de bliverogså hjulpet umiddelbart.Det er ministeriets vurdering, at 9 ud af 10 supporthenvendelser handler om medarbejdersigna-turer og rettighedstildeling. EfterUddannelse.dk har ikke sit eget system til det, men anvenderdet fællesoffentlige NemLog-in.Og så kom det sidste spørgsmål, nemlig: ”Omministeren vil gennemføre en brugertilfreds-hedsundersøgelse om portalen?”Og som jeg startede med at sige, og det, synes jeg, er den vigtige konklusion, at når nu der enoplevelse af og konkrete eksempler på, at man ikke synes, at det fungerer godt nok, så vil vi rej-se det i referencegruppen, hvor alle nøgleaktørerne sidder og høre, om de vurderer, at der er be-hov for en brugerundersøgelse. Og hvis de gør det, så vil vi sætte det i værk.
4