Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 146
Offentligt
1360381_0001.png
1360381_0002.png
1360381_0003.png
1360381_0004.png
1360381_0005.png
1360381_0006.png
1360381_0007.png
1360381_0008.png
FORÆLDRENES LANDSFORENING
14. april 2014
Til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg.
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg d. 29. april 2014 kl. 14.00 vedr.forældreindflydelse og forældredemokrati.I Danmark har vi lang tradition for forældreindflydelse og forældredeltagelse og fik for år tilbage obligatoriskeforældrebestyrelser i hvert dagtilbud med lovsikret minimumskompetence indskrevet i lov om social service.Med dagtilbudsloven ændredes lovteksten, så forældrene fik ret til en forældrebestyrelse og definitionen af etdagtilbud blev ændret, så et dagtilbud reelt kan bestå af flere fysiske institutioner. Jfr. Socialministeriets”Vejledning om dagtilbud, fritidshjem og klubtilbud” 2009 om institutionsbegrebet: ”Det er ikke muligt attrække en statisk grænse for, hvad der afgrænser en institution, da grænsen er afhængig af den lokalekontekst og de konkrete opgaver, der udføres. Det, der afgrænser og definerer en institution, er de naturligefællesskaber, der kan etableres omkring driften af opgaver på området. Det er således afgørende, atopgaveløsningen, ledelsesniveauet og forældreindflydelsen i institutionen matcher hinanden, og at det eropgaveløsningen, der er styrende for strukturen. Dagtilbudsloven fastsætter ikke faste grænser for størrelsenaf de institutioner, der kan omfattes af institutionsbegrebet. Det er dog udgangspunktet, at der skal kunneetableres naturlige fællesskaber omkring den daglige drift og opgaveløsning, for at det kan betegnes eninstitution.” (citat kap 14, Vejledning Dagtilbud, fritidshjem og klub” 2009) Senest har vi oplevet, at BornholmsRegionskommune har ændret strukturen, så øens mere end 20 dagtilbud er at betragte som énområdeinstitution. Det giver selvsagt det lokale forældredemokrati nogle alvorlige udfordringer og vi tror ikke,at man ved lovændringen i 2007 havde forudset udviklingen.Der er samfundsmæssigt fokus på forældreansvar, forældreengagement og involvering. Regeringen,Kommunernes Landsforening og regeringens Task Force på dagtilbudsområdet ønsker forældrenesinvolvering øget. Vi mener ligeledes, at forældrene har et stort ansvar, samtidig med erkender vi, at børn erdobbeltsocialiserede dvs. at opdragelse og opgaver omkring børns trivsel, udvikling og læring er delt mellemhjem og dagtilbud. Langt de fleste børn går i dagtilbud. Dagtilbuddet er ikke længere et supplement tilhjemmet, men en betydelig del af børns hverdag – stedet, hvor de ofte tilbringer størstedelen af deres vågnetimer. Det er dén virkelighed vi bliver nødt til at tage udgangspunkt i og det fordrer øget og forbedretsamarbejde mellem hjem og dagtilbud – samarbejde på flere planer.For os er forældreindflydelsen i vores dagtilbud essentiel, men vi ser også den demokratiske og lovsikredeforældreindflydelse i et større samfundsmæssigt perspektiv, hvor vi har et fælles ansvar for at sikre denfremtidige rekruttering til vores demokratiske organer i kommunalbestyrelse, regioner og folketing. Voresforældrebestyrelser er en betydelig del af det demokratiske grundlag og mange politikere har gjort deresindledende politiske og demokratiske erfaringer netop her.Forældresamarbejdet kræver tid fra det pædagogiske personale – det gælder såvel arbejdet iforældrebestyrelsen som samarbejdet med den enkelte forælder. Vi tror, at en investering iforældresamarbejdet vil komme primært vores børn, men også institutionen til gode.Dagtilbudsloven er en rammelov, som giver mulighed for forskellige lokale løsninger og udformninger. Det eret prisværdigt princip, som dog ikke kan stå alene uden centrale retningslinjer, derfor har vi på baggrund
Postboks 4, 4760 VordingborgTlf. 7020 5154e-mail: [email protected]www.FOLA.dk
FORÆLDRENES LANDSFORENING
samfundsudvikling, erfaringer og ønsker, udarbejdet konkrete forslag til forbedring af forældreindflydelsen ogforældredemokratiet generelt.
Forslag til ændringer af dagtilbudslovens regler om forældreindflydelse/forældredemokrati.FOLAs forslag til ændring af § 14.Der oprettes en forældrebestyrelse med et flertal af valgte forældre, jf. dog § 24 a i lov om folkeskolen i enkommunal, selvejende eller udliciteret daginstitution eller i kommunal dagpleje En kommunal, selvejendeeller udliciteret daginstitution defineres som den enkelte fysiske enhed . Medarbejderne i dagtilbuddet skalvære repræsenteret i forældrebestyrelsen. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, atmedarbejderrepræsentanter i forældrebestyrelser i kommunale daginstitutioner og kommunal dagpleje skalhave stemmeret.

Bemærkninger til FOLAs forslag § 14.

Ved en kommunal eller selvejende institution forstås den fysiske enhed. Består en daginstitution afflere fysiske enheder etableres der en forældrebestyrelse ved hver fysiske enhed, dog medundtagelse af dagplejen. Forældrebestyrelsen i enheden tillægges minimumskompetence jfr. § 15med ændringsforslag. For dagplejen etableres der én eller flere forældrebestyrelser fx opdelt pådistrikter.Når vi ønsker ændringen fra ”at forældrene skal have adgang til at få oprettet en forældrebestyrelse”til at ”der oprettes en forældrebestyrelse”, skal det ses i et lidt mere langsigtet perspektiv, hvor virisikerer, at en værdifuld tradition om demokratisk forældreindflydelse forsvinder, fordi man ”kan” ogikke ”skal”. Med den gældende formulering kræver en videreførelse på langt sigt, at fremtidensforældre er opmærksomme på muligheden – og at nogle aktivt gør dem opmærksomme påmuligheden. Ved ændringen sikrer vi den fortsatte demokratiske forældreindflydelse, som erværdifuld for såvel børn og institution, som for samfundet generelt. Og vi undgår, at spørgsmålet omhvorvidt der oprettes en forældrebestyrelse, bliver afhængig af ledelsens indstilling tilforældreindflydelse og forældredemokrati.Vi har gennem en årrække oplevet nye strukturer med større dagtilbud i områdeinstitutioner,distriktsinstitutioner eller klynger, som så modsvares af områdebestyrelser, distriktsbestyrelser ogklyngebestyrelser. Senest har vi oplevet Bornholms Regionskommune omlægge strukturelt, så allegodt 20 daginstitutioner/fysiske enheder på Bornholm er at betragte som én institution, som derforpr. definition kun fordrer én forældrebestyrelse ifg. gældende lovgivning.Med områdebestyrelserne oplever vi at nærheden og forældreengagementet forsvinder. Når der ikkelængere er tale om et samarbejde og en dialog med den fysiske enhed, hvor ens barn befinder sig,men med en områdeledelse for en række fysiske enheder, så daler forældrenes interesse for atdeltage i bestyrelsesarbejdet. Med forslaget om, at der skal oprettes forældrebestyrelse ved hverdaginstitution/fysisk enhed, bevares den kommunale ret til selvstændigt, at fastsætte strukturen pådagtilbudsområdet, mens et minimum af forældreindflydelse/kompetence sikres ude i den fysiskeenhed. Typisk vil der være ledelse (pædagogisk ledelse) ved hver daginstitution/fysisk enhed, ogforældreindflydelsen vil med den foreslåede ændring matche ledelsesniveauet. Jfr. SocialministerietsVejledning om Dagtilbud, fritidshjem og klubtilbud” 2009:”Det bærende princip for forældreindflydelse i daginstitutioner er, at denharmonerer med ledelsesstrukturen og opgaveløsningen. Det er afgørende,at opgaveløsningen, ledelsesniveauet og forældreindflydelsen iinstitutionen matcher hinanden, og at det er opgaveløsningen, der er styrendefor strukturen. Det skal således sikres, at hvor der er ledelse, er derogså forældreindflydelse. Er der ledelse i forhold til daginstitutionen bådelokalt i institutionen og centralt i forvaltningen, skal forældreindflydelsen
Postboks 4, 4760 VordingborgTlf. 7020 5154e-mail: [email protected]www.FOLA.dk
FORÆLDRENES LANDSFORENING
også afspejle denne struktur”. (citat side 190)Der kan fortsat være fordele ved at samarbejde på område- eller distriktsniveau, hvor en leder kanvaretage de mere overordnede administrative opgaver samt den overordnede ledelse, stå forvidensdeling og pædagogisk sparring. Områdebestyrelsens arbejde vil have fokus på indsatsen påtværs af de fysiske enheder og koordinere tilrettelæggelsen af fxåbningstider, lukkedage og ferielukning.FOLAs forslag til ændring af § 15.§ 15.Forældrebestyrelsen i en daginstitution skal fastsætte principper for daginstitutionens arbejde og foranvendelsen af en budgetramme for daginstitutionen inden for de mål og rammer, somkommunalbestyrelsen har fastsat. Forældrebestyrelsen godkender daginstitutionens budget og regnskab.Områdebestyrelsen fastsætter overordnede principper for områdeinstitutionens koordinerende arbejde og foren budgetramme inden for de mål og rammer, som kommunalbestyrelsen har fastsat. Områdebestyrelsengodkender budget og regnskab for områdeinstitutionen.Stk. 2. Forældrebestyrelsen for den kommunale dagpleje skal fastsætte principper for dagplejens arbejde ogfor anvendelsen af en budgetramme for dagplejen inden for de mål og rammer, som kommunalbestyrelsenhar fastsat. Forældrebestyrelsen godkender budget og regnskab.Stk. 3. Forældrebestyrelsen og områdebestyrelsen varetager sine opgaver inden for de mål og rammer, somkommunalbestyrelsen har fastsat. I selvejende daginstitutioner varetager forældrebestyrelsen endvidere sineopgaver inden for det formål og idegrundlag, der er fastsat i vedtægten, jf. § 16, stk. 2.Stk. 4. Forældrebestyrelsen har indstillingsret ved ansættelse og afskedigelse af lederen, samt ret til atdeltage ved ansættelsen af lederen eller den pædagogiske leder i kommunale daginstitutioner og leder iselvejende daginstitutioner og i den kommunale dagpleje. Områdebestyrelsen har indstillingsret vedansættelse og afskedigelse samt ret til at deltage ved ansættelse af områdeleder.Stk. 5. Forældrebestyrelsen har indstillingsret ved ansættelse og afskedigelse af personale i kommunale ogselvejende daginstitutioner og i den kommunale dagplejeStk. 6. Ved ansættelse af leder, pædagogisk leder og personale nedsættes et ansættelsesudvalg, hvorforældre, medarbejdere og ledelse er repræsenteret.

Bemærkninger til FOLAs forslag § 15.

Bemærkninger til Stk. 1 og 2.: Forældrebestyrelsens fastsættelse af principper for de pædagogiske metoderog principperne for de pædagogiske aktiviteter, her efter benævnt ”pædagogiske principper” skal være reelog have højeste prioritet. Kompetencen lægges ud i den enkelte daginstitution/fysiske enhed. Ledelsen afdaginstitutionen/den fysiske enhed er ansvarlig for, at principperne drøftes minimum én gang årligt fx efternyvalg til forældrebestyrelsen. De pædagogiske principper kan ikke fastlægges på ledelses- eller centralt påembedsmandsniveau.Forældrebestyrelsen skal ud over at fastsætte principperne for anvendelse af en budgetramme, godkendebudget og regnskab. Jfr. bemærkningerne til den oprindelige lov om forældrebestyrelser, så skalforældrebestyrelsen som minimum fastsætte principper for de børnerelaterede konti. Da mangedaginstitutioner ikke længere tildeles et opdelt budget, men en rammebevilling, som prioriteres lokalt, fordrerdet en lovændring.At forældrebestyrelsen godkender budgetter og regnskaber medfører naturligt en ret til at få udleveretbudgetter og regnskabsbalancer, som giver mulighed for at følge op på, at forældrebestyrelsensprincipbeslutninger udføres i praksis. Samtidig er det en naturlig del af den demokratiske kontrol med, atprioriteringer i forbruget er i overensstemmelse med de fastlagte principper.
Postboks 4, 4760 VordingborgTlf. 7020 5154e-mail: [email protected]www.FOLA.dk
FORÆLDRENES LANDSFORENING
Bemærkning stk. 4: Der er tale om en tilpasning til den ændrede kompetencefordeling, således atforældrebestyrelsen for daginstitutionen/den fysiske enhed tildeles ret til at indstille og medvirke vedansættelse af pædagogisk leder ved enheden. Områdebestyrelsen har ret til at indstille og medvirke vedansættelse af områdeledelse etc.Bemærkning stk. 4 og 5. Der tilføjes en indstillingsret ved afskedigelse. Når vi anbefaler atforældrebestyrelsen tildeles indstillingsret i afskedigelsessager skyldes det, at en verserendeafskedigelsessag altid vil gribe afgørende ind i institutionens hverdag. Den manglende indstillingsretforhindrer ikke forældrebestyrelsen i at indstille på eget initiativ, men med en lovsikret indstillingsretcementeres forældreindflydelsens ansvar i forhold til daginstitutionens virke – de pædagogiske principper,budget og regnskab – og i forhold til den øvrige forældregruppe, som forældrebestyrelsen har en moralskforpligtelse til at orientere om vigtige tiltag i daginstitutionen.Bemærkning stk. 6: Det præciseres at retten til at indstille og medvirke også indbefatter retten til at deltage iudvælgelsen af kandidater til stillingen, dvs. gennemlæse ansøgninger og deltage i samtaler.FOLAs forslag til ændringer af § 9 og § 10.§ 9. Lederen af daginstitutionen er i samarbejde med forældrebestyrelsen ansvarlig for at udarbejde ogoffentliggøre den pædagogiske læreplan, herunder at revidere læreplanen, hvis væsentlige ændringer idagtilbuddet eller evalueringen efter stk. 2 tilsiger dette. Tilsvarende gælder, hvis kommunalbestyrelsensdrøftelser efter § 10, stk. 2, tilsiger dette.Stk. 2. Lederen af daginstitutionen er ansvarlig for, at den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvertandet år. Evalueringen sker i samarbejde med forældrebestyrelsen. Lederen er i den forbindelse ansvarligfor at dokumentere, om de valgte pædagogiske metoder og aktiviteter, jf. § 8, stk. 3 og 4, samt børnemiljøet,jf. § 8, stk. 5, fører til opfyldelse af de opstillede mål inden for de temaer, der er nævnt i § 8, stk. 2. Lederenskal angive, hvordan daginstitutionen vil følge op på resultaterne.Stk. 3. Lederen af daginstitutionen er i samarbejde med forældrebestyrelsen ansvarlig for udarbejdelsen,evalueringen og opfølgningen af den pædagogiske læreplan.§ 10. Kommunalbestyrelsen og forældrebestyrelsen skal godkende den pædagogiske læreplan.Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal mindst hvert andet år drøfte evalueringerne af de pædagogiskelæreplaner, jf. § 9, stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal på baggrund af drøftelsen tage stilling til, omevalueringerne giver anledning til yderligere handling fra kommunalbestyrelsens side.

Bemærkninger til FOLAs forslag § 9 og § 10.

Bemærkninger §9: En voksende del af det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet ligger i de obligatoriskepædagogiske læreplaner. De pædagogiske principper og den pædagogiske læreplan er vanskeligtadskillelige, derfor foreslå forældrebestyrelsen rolle i arbejdet med de pædagogiske læreplaner styrket ogarbejdet med den pædagogiske læreplan placeret i den enkelte daginstitution/fysiske enhed. Atfastlæggelsen og arbejdet med den pædagogiske læreplan placeres i den enkelte daginstitution gør detmuligt at bevare forskelligheden og egen særpræg også selvom man har områdeinstitutioner ellerdistriktsinstitutioner. Det er fortsat ledelsen, der har det endelige pædagogiske ansvar, men arbejdet foregårsom nævnt i samarbejde med forældrebestyrelsen og det sikres lovgivningsmæssigt, at forældrebestyrelsenmedvirker aktivt og ikke blot inddrages. En styrkelse af forældrebestyrelsens kompetence i forhold til den
Postboks 4, 4760 VordingborgTlf. 7020 5154e-mail: [email protected]www.FOLA.dk
FORÆLDRENES LANDSFORENING
pædagogiske læreplan vil styrke samarbejdet generelt og vil givet bidrage til at øge forældrenes interesse forbestyrelsesarbejdet.Bemærkninger §10: Såvel kommunalbestyrelse som forældrebestyrelse godkender den pædagogiskelæreplan.FOLAs forslag til tilføjelse af ny paragraf om obligatoriske kurser.”Kommunerne forpligtes til at tilbyde kurser til nyvalgte forældrebestyrelsesmedlemmer”.

Bemærkninger til FOLAs forslag om obligatoriske kurser.

Fundamentet og forudsætningen for det gode samarbejde og dermed reel indflydelse, ejerskab og ansvar er,at forældrebestyrelsesmedlemmerne har et grundlæggende kendskab til gældende lovgivning og der medvilkårene for bestyrelsesarbejdet. Ancienniteten er kort, specielt i dagpleje, vuggestue og børnehave, hvorbørnene kun går nogle få år, derfor er det vigtigt at forældrene klædes på til arbejdet og har kendskab tilsåvel lovgivning som traditioner på området. Der går generelt for lang tid fra forældrene vælges tilbestyrelsen til de har det fornødne kendskab til rettigheder, pligter og kompetencer. For at styrkeforældredemokratiet forpligtes kommunerne til at tilbyde kurser til nyvalgte bestyrelser.Der stilles ikke krav om form – det afgøres lokalt. Kurserne skal som minimum indeholde uddannelse ilovgivning, styrelsesvedtægter samt indføring i traditioner og arbejdsgange på området. Kurset skal afholdesmed forældreperspektiv, derfor anbefales det, at kurserne gennemføres i samarbejde med ForældrenesLandsforening – FOLA.Flere kommuner har erkendt nødvendigheden af uddannelse og udbyder allerede tilbagevendende kurser tilsåvel nyvalgte som erfarne bestyrelsesmedlemmer. En generel styrkelse af uddannelsesniveauet vil med alsandsynlighed optimere det demokratiske forældrearbejde og styrke interessen og forældreengagementet.FOLAs forslag til tilføjelse af ny paragraf om forældresamtaler.”Der opfordres til regelmæssige forældresamtaler. Hyppighed, form og indhold besluttes iforældrebestyrelsen”

Bemærkninger til FOLAs forslag om forældresamtaler.

Tilføjelsen opfordrer daginstitutionen til at tilbyde forældrene konsultationer/samtaler om det enkelte barn.Jfr. § 8 Stk. 2. ”Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkeltebarns alsidige udvikling og selvværd samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst”.Ud over det formelle demokratiske samarbejde, som foregår på institutionsniveau og på kommunalt niveau,så har vi tradition for et tæt forældre-pædagogsamarbejde omkring det enkelte barns trivsel og udvikling.Forudsætningen for den gode relation i forældresamarbejdet er gensidigt kendskab. Med øget kendskabbliver ”den svære samtale”, som kan være nødvendig hvis der opstår problemer, langt lettere.En stor del af det uformelle samarbejde foregår ved aflevering og hentning af børnene. Aflevering oghentning foregår ofte i meget travle perioder på dagen, hvilket ikke giver de bedste vilkår for dialog. Nogledaginstitutioner tilbyder forældresamtaler, på samme måde som vi har tradition for i skoleregi, hvor 2 årligeforældresamtaler er almindelig kutyme. I samtalerne har forældre og pædagogisk personale lejlighed til ennærmere drøftelse af barnets trivsel og udvikling.FOLAs forslag til ændring § 48§ 48. Der oprettes en forældrebestyrelse med et flertal af valgte forældre, jfr. dog § 24a i lov om folkeskoleni et kommunalt, selvejende eller udliciteret fritidshjem Et fritidshjem defineres som den enkelte fysiske
Postboks 4, 4760 VordingborgTlf. 7020 5154e-mail: [email protected]www.FOLA.dk
FORÆLDRENES LANDSFORENING
enhed. Medarbejderne i fritidshjemmet skal være repræsenteret i forældrebestyrelsen.Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at medarbejderrepræsentanterne i forældrebestyrelser i kommunalefritidshjem skal have stemmeret.Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke selvejende fritidshjem, hvis bestyrelse består af et flertal af valgte forældre.Stk. 3. For private fritidshjem skal kommunalbestyrelsen i forbindelse med aftalen sikre, at forældre fårindflydelse på fritidshjemmets arbejde svarende til forældreindflydelsen i selvejende daginstitutioner

Bemærkninger til FOLAs forslag § 48.

Ved et kommunalt, selvejende eller udliciteret fritidshjem forstås den fysiske enhed. Består etfritidshjem af flere fysiske enheder etableres der en forældrebestyrelse ved hver fysisk enhed.Forældrebestyrelsen i fritidshjemmet tillægges minimumskompetence.Når vi ønsker ændringen fra ”at forældrene skal have adgang til at få oprettet en forældrebestyrelse”til at ”der oprettes en forældrebestyrelse”, skal det ses i et lidt mere langsigtet perspektiv, hvor virisikerer, at en værdifuld tradition om demokratisk forældreindflydelse forsvinder, fordi man ”kan” ogikke ”skal”. Med den gældende formulering kræver en videreførelse på langt sigt, at fremtidensforældre er opmærksomme på muligheden – og at nogle aktivt gør dem opmærksomme påmuligheden. Ved ændringen sikrer vi den fortsatte demokratiske forældreindflydelse, som erværdifuld for såvel børn og institution, som for samfundet generelt. Og vi undgår, at spørgsmålet omhvorvidt der oprettes en forældrebestyrelse, bliver afhængig af ledelsens indstilling tilforældreindflydelse og forældredemokrati.Vi har gennem en årrække oplevet nye strukturer med større dagtilbud i områdeinstitutioner,distriktsinstitutioner eller klynger, som så modsvares af områdebestyrelser, distriktsbestyrelser ogklyngebestyrelser. Senest har vi oplevet Bornholms Regionskommune omlægge strukturelt, så allegodt 20 daginstitutioner/fysiske enheder på Bornholm er at betragte som én institution, som derforpr. definition kun fordrer én forældrebestyrelse ifg. gældende lovgivning.Med områdebestyrelserne oplever vi at nærheden og forældreengagementet forsvinder. Når der ikkelængere er tale om et samarbejde og en dialog med den fysiske enhed, hvor ens barn befinder sig,men med en områdeledelse for en række fysiske enheder, så daler forældrenes interesse for atdeltage i bestyrelsesarbejdet. Med forslaget om, at der skal oprettes forældrebestyrelse ved hvertfritidshjem/fysisk enhed, bevares den kommunale ret til selvstændigt, at fastsætte strukturen pådagtilbudsområdet, mens et minimum af forældreindflydelse/kompetence sikres ude ifritidshjemmet/den fysiske enhed. Typisk vil der være ledelse (pædagogisk ledelse) ved hvertfritidshjem/fysisk enhed, og forældreindflydelsen vil med ændringen matche ledelsesniveauet. Jfr.Vejledning om Dagtilbud 2009:”Det bærende princip for forældreindflydelse i daginstitutioner er, at denharmonerer med ledelsesstrukturen og opgaveløsningen. Det er afgørende,at opgaveløsningen, ledelsesniveauet og forældreindflydelsen iinstitutionen matcher hinanden, og at det er opgaveløsningen, der er styrendefor strukturen. Det skal således sikres, at hvor der er ledelse, er derogså forældreindflydelse. Er der ledelse i forhold til daginstitutionen bådelokalt i institutionen og centralt i forvaltningen, skal forældreindflydelsenogså afspejle denne struktur”. (citat side 190)Der kan fortsat være fordele ved at samarbejde på område- eller distriktsniveau, hvor en leder kanvaretage de mere overordnede administrative opgaver samt den overordnede ledelse, stå forvidensdeling og pædagogisk sparring. Områdebestyrelsens arbejde vil have fokus på indsatsen påtværs af de fysiske enheder og koordinere tilrettelæggelsen af fx åbningstider, lukkedage ogferielukning.
Postboks 4, 4760 VordingborgTlf. 7020 5154e-mail: [email protected]www.FOLA.dk
FORÆLDRENES LANDSFORENING
Med ændringen i stk. 3 ligestilles forældreindflydelsen i private fritidshjem med forældreindflydelse iprivate institutioner på 0-6 års området.FOLAs forslag til ændring § 49.§ 49. Forældrebestyrelsen i et fritidshjem skal fastsætte principper for fritidshjemmets arbejde og foranvendelsen af en budgetramme for fritidshjemmet inden for de mål og rammer, som kommunalbestyrelsenhar fastsat. Forældrebestyrelsen godkender fritidshjemmets budget og regnskab. Områdebestyrelsenfastsætter overordnede principper for områdeinstitutionens koordinerende arbejde og for en budgetrammeinden for de mål og rammer, som kommunalbestyrelsen har fastsat. Områdebestyrelsen godkender budgetog regnskab for områdeinstitutionen.Stk. 2. Forældrebestyrelsen og områdebestyrelsen varetager sine opgaver inden for de mål og rammer, somkommunalbestyrelsen har fastsat. I selvejende og udliciterede fritidshjem varetager forældrebestyrelsenendvidere sine opgaver inden for det formål og idegrundlag, der er fastsat i vedtægten, jf. § 50, stk. 2 og 3.Stk. 3. Forældrebestyrelsen har indstillingsret ved ansættelse og afskedigelse og ret til at deltage vedansættelsen af lederen eller den pædagogiske leder i kommunale selvejende og udliciterede fritidshjem.Områdebestyrelsen har indstillingsret ved ansættelse og afskedigelse samt ret til at deltage ved ansættelseaf områdeleder.Stk. 4. Forældrebestyrelsen har indstillingsret ved ansættelse og afskedigelse af personale i kommunaleselvejende og udliciterede fritidshjem.Stk. 5. Ved ansættelse af leder, pædagogisk leder og personale nedsættes et ansættelsesudvalg, hvorforældre, medarbejdere og ledelse er repræsenteret.

Bemærkninger til FOLAs forslag § 49.

Bemærkninger til Stk. 1 og 2.: Forældrebestyrelsens fastsættelse af principper for de pædagogiske metoderog principperne for de pædagogiske aktiviteter, her efter benævnt ”pædagogiske principper” skal være reelog have højeste prioritet. Kompetencen lægges ud i den enkelte fritidshjem/den fysiske enhed. Ledelsen affritidshjemmet/den fysiske enhed er ansvarlig for, at principperne drøftes minimum én gang årligt fx efternyvalg til forældrebestyrelsen. De pædagogiske principper kan ikke fastlægges på ledelses- eller centralt påembedsmandsniveau.Forældrebestyrelsen skal ud over at fastsætte principperne for anvendelse af en budgetramme, godkendebudget og regnskab. Jfr. bemærkningerne til den oprindelige lov om forældrebestyrelser, så skalforældrebestyrelsen som minimum fastsætte principper for de børnerelaterede konti. Da mange fritidshjemikke længere tildeles et opdelt budget, men en rammebevilling, som prioriteres lokalt, fordrer det enlovændring.At forældrebestyrelsen godkender budgetter og regnskaber medfører naturligt en ret til at få udleveretbudgetter og regnskabsbalancer, som giver mulighed for at følge op på, at forældrebestyrelsensprincipbeslutninger udføres i praksis. Samtidig er det en naturlig del af den demokratiske kontrol med, atprioriteringer i forbruget er i overensstemmelse med de fastlagte principper.Bemærkning stk. 4: Der er alene tale om en tilpasning til den ændrede kompetencefordeling, således atforældrebestyrelsen for fritidshjemmet/den fysiske enhed tildeles ret til at indstille og medvirke vedansættelse af pædagogisk leder i fritidshjemmet/den fysiske enhed. Områdebestyrelsen har ret til at indstilleog medvirke ved ansættelse af områdeledelse etc.
Postboks 4, 4760 VordingborgTlf. 7020 5154e-mail: [email protected]www.FOLA.dk
FORÆLDRENES LANDSFORENING
Bemærkning stk. 5: Det præciseres at retten til at indstille og medvirke også indbefatter retten til at deltage iudvælgelsen af kandidater til stillingen, dvs. gennemlæse ansøgninger og deltage i samtaler.Med venlig hilsenLotte Hansensekretariatsleder
Postboks 4, 4760 VordingborgTlf. 7020 5154e-mail: [email protected]www.FOLA.dk