Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 14
Offentligt
1289205_0001.png
1289205_0002.png
1289205_0003.png
1289205_0004.png
Til
Undervisningsministeriet(Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen)Dokumenttype
Bilag til Evaluering af de nationale test i folkeskolenDato
September 2013
BILAG 5:FAGSPECIFIKKE OPMÆRK-SOMHEDSPUNKTER FRAEKSPERTVURDERING1
1BILAG
BILAG 5FAGSPECIFIKKE OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER FRA EKSPERTVURDERING1Nærværende bilag sammenfatter fagspecifikke opmærksomhedspunkter fra ekspertvurdering 1og udgør således et supplement til kapitel 7 i rapporten.Bilaget er baseret på fagnotaterne for de fire testfag, der indgår i ekspertvurdering 1. De fagspe-cifikke opmærksomhedspunkter, der præsenteres nedenfor, er således udtryk for eksperternesvurderinger heraf. Opmærksomhedspunkterne skal læses som idéer til videre drøftelse mellemstyrelse og opgaveudviklere m.v.Dansk, læsningTestens indhold i relation tilFælles MålEkspertgruppen peger på følgende opmærksomhedspunkter til videredrøftelse;SprogforståelseAntallet af opgaveemner skæres ned til to; hhv. faste vendingerog enkeltord.AfkodningAntallet af opgaveemner skæres ned til ét, afkodning.Læsehastigheden indgår som del af testen.Mulighed for at kunne vælge testen i afkodning fra.(Har manførst lært at afkode, er der ingen grund til efterfølgende at fort-sætte med at teste afkodningsfærdigheden isoleret).TekstforståelseAntallet af opgaveemner skæres ned fra otte til fire; hhv.ofinde konkret information i en tekst,ofinde og sammenholde flere konkrete informationer i entekst,okunne danne følgeslutninger i en tekstokunne identificere tekstens emne/idé.Testopgavernes faglige kvali-tetEkspertgruppen peger på følgende opmærksomhedspunkter til videredrøftelse;Flere opgaver i opgavebanken.Opgaverne vedr. homonymer tages ud af testen.Lade eleverne starte deres test med testspørgsmål på et lavereniveau end middel, med det formål at understøtte en god test-oplevelse.Afprøvning af nye opgaver lægges ind i den obligatoriske test.Flere opgavetyper i demotesten, således at de elever og lærere,der ønsker det, kan træne testopgaver forud for testen.Trinmål tages ud af metadataene, da det virker som en kunstigog søgt kobling.Opgaveudviklerne skal fremadrettet have adgang til, hvilke op-gaver der bliver kasseret i rasch-analysen, da det vil fremmeudviklingen af nye opgaver.Mulighed for scroll i svære tekstforståelsesopgaver for 6. og 8.klasse.
Error! Reference source not found.Nationaletest
2BILAG
Tilbagemelding til lærerne –resultatvisninger
Ekspertgruppen peger på følgende opmærksomhedspunkter til videredrøftelse;Den samlede vurdering på tværs af de tre profilområder slettesfra resultatvisningen.Resultaterne kan overføres direkte til elevplanen.Tydeligere regler for brug af resultaterne, herunder på tværs afforskellige aktører såsom forvaltning, forældre, skoler mv.
EngelskTestenes indhold i relation tilFælles MålEkspertgruppen peger på følgende opmærksomhedspunkter til videredrøftelse;Fremadrettet integreres et lytteelement i testen.Nogle af opgaveemnerne kan med fordel slås sammen, så der ifremtiden er færre opgaveemner. Eksempelvis kan ’specifiktindhold i tekster’ og ’informationer i tekster’ slås sammen.Testopgavernes faglige kvali-tetEkspertgruppen peger på følgende opmærksomhedspunkter til videredrøftelse;Flere opgaver på niveau 5.Kortere og mere præcise opgaveformuleringer.Tidssvarende illustrationer.Revidering af distraktorer, som i nogle tilfælde er forvirrende,eftersom flere svar principielt kan være sande. Eksempelvis ersvarmuligheden ”doesn’t say” en upræcis valgmulighed, der kanforvirre eleverne.Opgaveudviklerne skal fremadrettet have adgang til, hvilke op-gaver der bliver kasseret i rasch-analysen, da det vil fremmeudviklingen af nye opgaver.Opgaverne bør udvikles på baggrund af forskningsbaseret viden.Tilbagemelding til lærerneEkspertgruppen peger på følgende opmærksomhedspunkter til videredrøftelse;Lærerne skal i højere grad klædes på til i endnu højere grad atbruge resultatvisningen.Vigtigt at kommunikere til lærere, forældre og elever at en-gelsktesten kun tester en lille del af faget.Elever fra 7. klasse og op kan med fordel inddrages i en drøftel-se af resultatvisningen.
MatematikTestenes indhold i relation tilFælles MålEkspertgruppen peger på følgende opmærksomhedspunkter til videredrøftelse;Profilområderne opdateres til gældende Fælles Mål herundertrinmål.Opgaveemnerne præcises. Der skal i højere grad være ind-holdsmæssig overensstemmelse mellem opgaveemner og profil-områder.Testopgavernes faglige kvali-tetEkspertgruppen peger på følgende opmærksomhedspunkter til videredrøftelse;Flere opgaver i opgavebankenKonsistens i måden opgavernes sværhedsgrad vurderes på.Så vidt mulig opgavebeskrivelse og overskrift i samme linje.
Error! Reference source not found.Nationaletest
3BILAG
Revidering af distraktorer, som i nogle tilfælde er forvirrende,eftersom flere svar principielt kan være sande.Det sikres, at opgavernes layout er meningsfulde for eleven ogunderstøtter opgaveløsningen.Tilbagemelding til lærerneEkspertgruppen peger på følgende opmærksomhedspunkter til videredrøftelse;Hold profilområderne adskilte i resultatvisningen. Den samledevurdering er misvisende, da den beregner gennemsnittet påtværs af profilområder.Resultatvisningen kobles til relevante opgaver/øvelser, da detunderstøtter muligheden for at målrette elevernes arbejdefremadrettet.Understøtte mere kollegial vejledning og sparring på skolerne.
Fysik/kemiTestenes indhold i relation tilFælles MålEkspertgruppen peger på følgende opmærksomhedspunkter til videredrøftelse;Profilområdet ’energi og energiomsætning’ går ikke på tværs affysik/kemi-faget som de andre profilområder gør. Kan derfor fåen uforholdsmæssig stor plads i undervisningen.Testopgavernes faglige kvali-tetEkspertgruppen peger på følgende opmærksomhedspunkter til videredrøftelse;Flere opgaver i opgavebanken.Kvaliteten af opgaverne skal løbende opdateres.Der forekommer meget læsetunge opgaver (opgaveintroduktio-ner)Fejl i tegnsætningen.Misvisende illustrationer, der forvirrer elevens opgaveløsning ogforståelse.Revidering af distraktorer, som i nogle tilfælde er forvirrende,eftersom flere svar principielt kan være sande.Tilbagemelding til lærerneEkspertgruppen peger på følgende opmærksomhedspunkter til videredrøftelse;Understøtte lærernes opfølgning på testen.
Error! Reference source not found.Nationaletest