Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 137
Offentligt
Pædagogisk udviklingssamtale-en guide til lærere og pædagoger
Denne guide henvender sig til lærere og/eller pædagoger, som har en eller flere elever i klassen,der har behov for et tæt samarbejde med læreren/pædagogen og en særlig opmærksomhed påfaglige, personlige og/eller sociale kompetencer for at få det bedst mulige udbytte af undervis-ningen. Et sådant samarbejde kan bl.a. ske ved hjælp af pædagogiske udviklingssamtaler, somgennemføres med faste mellemrum. Læs mere nedenfor om hvordan.
PROCESBESKRIVELSEFormålet med pædagogiske udviklingssamtaler er:at eleven bliver bevidst om egen læringat eleven bliver bevidst om egne udviklingspunkterat eleven bliver bevidst om egne resurser.Samtalen består af en bagudrettet del og en fremadret-tet del.I den bagudrettede del taler lærer/pædagog og elevenom elevens oplevelse af den seneste periode på skolen,og læreren/pædagogen supplerer med sin professionellevurdering af perioden.3I den fremadrettede del af samtalen definerer eleven oglæreren i fællesskab elevens udviklingspunkter og mål.Samtalen med eleven forløber som en dialog med fokuspå, at eleven deltager aktivt i samtalen, herunder i for-muleringen af mål.Læreren/pædagogen noterer undervejs og samler opmed eleven til sidst.Fokuspunkter for udviklingssamtale1Hvordan har mit ophold på skolen været densidste periode?‐Positive oplevelser‐Negative oplevelserHvornår har jeg lært mest? Hvad lærte jeg?‐Hvilke emner har jeg fået (mere) viden om?‐Hvilke konkrete færdigheder har jeg opnået?‐Hvad husker jeg som godt at lære?‐Hvornår lærer jeg bedst? Hvad skal der til?‐Hvornår er det svært at lære?Hvilke mål havde jeg for den sidste periode?‐Hvordan er det gået med mine mål?
2
Lærerens/pædagogens vurdering af den sidsteperiode – hvad er vigtigt at få sagt til eleven?
Jeg har lagt mærke til …Jeg er enig med dig i …Det var godt, da du …
Bagudrettet
Fremadrettet1: Hvad vil jeg sætte fokus på i den kommendeperiode?Hvad vil jeg gerne være bedre til?Hvad er vigtigt for, at jeg har det godt og lærer noget?2: Hvilke mål vil jeg sætte mig?Personlige mål (min adfærd og trivsel)– Tegn, vi skal se efterSociale mål (samvær og samarbejde med andre)– Tegn, vi skal se efterFaglige mål– Tegn, vi skal se efterOpsamling
Det, vi har talt om, er …Det, vi er blevet enige om at holde øje med/arbejdemed, er …
Guiden til pædagogisk udviklingssamtale er udviklet isammenhæng med en analyse af videnkulturen i Ung-domsskolens Heltidsundervisning i Horsens Kommune.Du kan læse mere om videnkultur og ungdomsskolenslæreprocesser i rapporten ”Veje til udvikling af praksis”(EVA, 2014), som findes påwww.eva.dk.Spørgsmål til guiden eller til arbejdet med pædagogiskeudviklingssamtaler kan rettes til Andreas Hougaard,[email protected],3525 4695.
2