Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 137
Offentligt
1353720_0001.png
1353720_0002.png
Positionsfortællinger- en guide til nye perspektiver ipædagogisk-faglige samtaler
Denne guide henvender sig til daginstitutioner, som vil have inspiration til at udfolde de pæda-gogisk-faglige drøftelser på stue- eller personalemøder. Når man anvender positionsfortællinger,anskuer man et emne eller en problemstilling fra en eller flere positioner for at få nye perspekti-ver på sin praksis. Positionsfortællinger kan bruges til at styrke sammenhængen mellem teori ogpraksis, hvis man fx anskuer emnet eller problemstillingen fra en forskers position.Læs mere nedenfor om, hvordan positionsfortællinger kan anvendes til møder.
PROCESBESKRIVELSEForberedelseVælg et emne eller en problemstilling, I vil tage op på et møde. Det kan fx være en drøftelse af, hvad der kende-tegner pædagogikken i jeres institution, hvordan en konkret situation med et barn kan forstås, eller hvordan I kangribe en forældresamtale an.Udarbejd en liste med personer, som alle eller de fleste af jer har kendskab til (og som ikke er en person i instituti-onen).Personen kan fx være:En forsker/konsulent/debattør, I har hørt eller læst.Personer, som repræsenterer teoretiske ståsteder, fx Freud, Pavlov, Rousseau …Typer, fx den kritiske forælder, barnet, hjerneforskeren, økonomaen…Skriv hver person på et kort og medbring kortene til mødet. Informér evt. jeres kolleger om, hvilke personer I harskrevet på kortene, så de har mulighed for at søge oplysninger om de personer, de ikke kender.Selve mødetNår I bruger kortene til mødet, stiller I spørgsmålet:
Hvad ville være X’s fortælling om emnet eller problemstillingen?ellerHvad ville X have gjort eller foreslået?Når I besvarer spørgsmålet, øver I jer i at stille jer i en bestemt position og forestille jer, hvordan verden ser ud fradette sted.
I kan vælge kortene fra bunken i situationen eller fordele dem på forhånd. Kortene kan fordeles på enkeltpersonereller grupper, eller I kan indtage forskellige positioner på skift i en samlet gruppe. I kan også skifte mellem faser imødet, hvor I repræsenterer jeres egne synspunkter, og faser, hvor I repræsenterer en position.Øvelsen kan virke lidt karikeret, men bevar seriøsiteten, og se det som en metode til at kvalificere faglig refleksion.
Guiden til positionsfortællinger er udviklet i sammenhæng med en analyse af videnkulturen i daginstitutionen Hol-berghaven. Du kan læse mere om videnkultur og daginstitutionens læreprocesser i rapporten ”Veje til udvikling afpraksis” (EVA, 2014), som findes påwww.eva.dk.Spørgsmål til guiden eller til arbejdet med positionsfortællinger kan rettes til Andreas Hougaard,[email protected],35254695.
2