Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 137
Offentligt
1353719_0001.png
1353719_0002.png
Videndeling på tværs- en guide til skoleledere
Denne guide henvender sig til skoleledere, som vil styrke videndelingen om pædagogisk praksisog undervisning på tværs af skolens afdelinger, fx som del af en indsats for at skabe sammen-hæng i skoleforløbet. Guiden beskriver et videndelingsmøde, hvor lærere og/eller pædagogerudveksler deres didaktiske og pædagogiske overvejelser med udgangspunkt i konkrete eksem-pler fra hverdagen. Læs mere nedenfor om, hvordan mødet konkret kan forløbe.
PROCESBESKRIVELSE
ForberedelseNogle lærere/pædagoger får til opgave at præsentere et eksempel fra egen praksis. Eksemplet kobles til et udvalgttema, fx hvordan han/hun arbejder med at skabe variation i undervisningen/læringsaktiviteten, eller hvordanhan/hun arbejder med at motivere alle elever.Medarbejderne sættes sammen i mindre grupper på tværs af skolens afdelinger.Selve mødet(ca. 1 time)1Læreren/pædagogen beskriver undervisningsforløbet eller den pædagogiske aktivitet for sin gruppe.Beskrivelsen besvarer tre spørgsmål:a) Hvad skete der konkret?b) Hvad var målet?c)Hvilke didaktiske og pædagogiske overvejelser lå til grund for aktiviteten/forløbet?2De andre i gruppen stiller afklarende spørgsmål:a) Hvad har vi behov for at få afklaret for at forstå eksemplet?De andre i gruppen drøfter eksemplet og stiller uddybende spørgsmål:a) Hvad hæfter vi os ved i eksemplet?b) Hvordan ser vi fx aktiviteten/forløbet mht. indhold, metoder, organisering, materialer og tid?c)Hvad vil vi gerne vide mere om?
3
4
Gruppen inddrager andre erfaringera) Hvordan forholder eksemplet sig til andre erfaringer i gruppen?b) Hvordan er arbejdet ens eller forskelligt i de forskellige afdelinger?Gruppen drøfter læringen af samtalena)Hvad tager vi med os fremadrettet?
5
Guiden til videndeling på tværs er udviklet i sammenhæng med en analyse af videnkulturen på Mørke Skole. Du kanlæse mere om videnkultur og skolens læreprocesser i rapporten ”Veje til udvikling af praksis” (EVA, 2014), som findeswww.eva.dk.Spørgsmål til guiden eller til arbejdet med videndeling kan rettes til Andreas Hougaard,[email protected],3525 4695.
2