Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 137
Offentligt
Feedbacksamtale- en guide til at drøfte den pædagogiskepraksis med kolleger
Denne guide henvender sig til pædagoger, der vil arbejde med feedback som en metode til atdrøfte den pædagogiske praksis på stue- eller personalemøder. Feedbacksamtalen lægger op tilat undersøge den pædagogiske praksis med udgangspunkt i en kollegas undren over en konkretsituation. Samtalen giver plads til de forskellige synspunkter og perspektiver på situationen, dermåtte være blandt pædagogerne, og afsluttes med en fælles drøftelse af, hvordan læringen afsamtalen kan anvendes fremadrettet.Læs mere nedenfor om, hvordan samtalen gennemføres trin for trin. Guiden er primært skrevettil den pædagog, som bringer sin undren på banen, men er samtidig en beskrivelse af den fællesramme for samtalen.
PROCESBESKRIVELSEFør samtalen skal du afklareHvad er samtalens omdrejningspunkt?Samtalen tager udgangspunkt i en konkret situation, som har undret eller overrasket dig som kollega, eller en situati-on i institutionen, som du selv er nysgerrig med hensyn til – og gerne vil undersøge nærmere.Hvem vil du gerne tale med?Forud for samtalen skal du tage kontakt til en kollega, som er involveret i den situation, du gerne vil tale om. De an-dre kollegaer er også med i samtalen, men lytter i første omgang. Den kollega, som du vælger at tale med, skal ikkeforberede noget specifikt, men det er rart at kende til mødets indhold.Samtalens forløb (30-40 min.)1: Forklar din undren.Beskriv den situation, der gav anledning til undren:Hvor og hvornår fandt den sted?Hvem var til stede?Hvad skete der?Hvad undrede eller overraskede dig i situationen?Roller og ca.-tidVælg en tidsstyrer.Du taler til din kollega – dine øvrige kollegerlytter.Tid: 5 min.
Din undren skal ikke handle om, hvad du selv ville have gjort, menom, hvad du oplevede.2: Hvordan ser din kollega situationen (som du har beskrevet)?Vær opmærksom på, at din kollega måske ser situationen på enanden måde – og at hun har ret til denne oplevelse. Det vigtige ernysgerrigheden og den fælles undersøgelse - I er i gang med atdykke ned i en situation.3: Kender vi lignende situationer i institutionen? Hvordan har vihåndteret dem?Her taler du og din kollega sammen om jeres erfaringer med lig-nende situationer – husk, at I skal være konstruktive og faglige –og at alt ikke nødvendigvis er god praksis. Husk også, at det er o.k.at være uenige.4: Kommentarer fra jeres kollegerHvad har I lagt mærke til i samtalen?Har I nye perspektiver på den situation, som jeres kolleger har taltom?Hvad er jeres læring af at lytte til samtalen?5: Hvad tager I med jer fra samtalen?-Hvad tager du med dig?-Hvad tager din kollega med sig?6: Skal samtalen føre til nogle aftaler, noget I vil prøve af, ellernoget helt tredje?Samtale mellem dig og din kollega.Tid: 5 min.Fælles opsamling.Tid: 5 min.Tid: 10 min.Kolleger (der har lyttet indtil nu) taler til dig ogdin kollega.Din kollega taler til dig – de øvrige kollegerlytter.Tid: 5 min.
Samtale mellem dig og din kollega.Tid: 10 min.
Guiden til feedbacksamtale er udviklet i sammenhæng med en analyse af videnkulturen i daginstitutionen Holbergha-ven. Du kan læse mere om videnkultur og daginstitutionens læreprocesser i rapporten ”Veje til udvikling af praksis”(EVA, 2014), som findes påwww.eva.dk.Spørgsmål til guiden eller til arbejdet med feedbacksamtaler kan rettes til Andreas Hougaard,[email protected],35254695.
2