Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Fra:Poul Simon Rasmussen [mailto:[email protected]]Sendt:9. oktober 2013 15:26Emne:Invitation til CeFU konferencen UNGES MOTIVATION I FORANDRING – Om nye tendenser iuddannelsesverdenen og ungdomslivet – og konsekvenser for unges motivation"Kære ven af Center for Ungdomsforskning.Jeg tænkte at vores kommende arrangement måske kunne have din interesse, og vil derfor gerne dele invitationenmed dig til vores kommende konference i november:
"UNGESMOTIVATION I FORANDRING –Om nye tendenser i uddannelsesverdenen ogungdomslivet – og konsekvenser for unges motivation".Konferencen afholdes onsdag d. 20. november 2013 kl. 9.30 - 16.15 hos Akademiet For Utæmmet Kreativitet(AFUK), Enghavevej 82B (porten til højre), 2450 København SVUddannelse er en uomgængelig del af ungdomslivet, og de fleste unge vil gerne uddanne sig. Men alligevel synes endel unge at mangle motivation for det, som foregår på uddannelserne. De deltager ikke i undervisningen, kommer forsent eller undlader at forberede sig. De præges af skoletræthed og fravær og kan være svære at fastholde påuddannelserne.Samtidig er der en gruppe af unge, der fremstår overmotiverede. De mistrives og har det dårligt, fordi de knokler løs iskolen og ikke tillader sig selv at have nogen fritid. De sætter tilsyneladende alt ind på at komme ind pådrømmeuddannelsen, de er stressede og kan ikke sove af frygt for at misse målet.Unges motivation til læring og uddannelse er langt fra nogen entydig størrelse. Nogle unge har etmotivationsunderskud, mens andre har et overskud af motivation. Og i det hele taget tegner der sig et yderstkomplekst billede af motivationen, når man ser samlet på ungdommen.På denne konference belyser vi unges motivation til læring og uddannelse set i lyset af de brydninger og forandringer,der præger samfundet, uddannelsesverdenen og ungdomslivet i dag. Vi sætter fokus på nogle af de brydninger ogforandringer, der står allermest centralt i forhold til de unges motivation: Hvad betyder det, at uddannelse i stigendegrad opfattes som et redskab for konkurrencestaten? Hvilke konsekvenser har det øgede fokus på test og eksamener?Hvilken rolle spiller de ændrede relationer mellem lærere og elever for lærerautoriteten? Og hvilken betydning hardet for unges motivation til læring og uddannelse, at uddannelse i stigende grad er vævet ind i de ungesidentitetsprojekter? Det er blot nogle af de spørgsmål, vi diskuterer på konferencen. I forlængelse af dissediskussioner vil vi også forsøge at indkredse, hvordan vi bedst muligt understøtter unges motivation for læring afuddannelse.Konferencen tager udgangspunkt i Center for Ungdomsforsknings nye bogUnges motivation og læring – 12 eksperterom motivationskrisen i uddannelsessystemet,der bygger på interview med danske og udenlandske eksperter, somalle ved en masse om motivationsproblematikken. Oplægsholderne på konferencen er eksperter fra bogen, der indgåri konferencepakken og udleveres på konferencen.Konferencen er en del af et stort forskningsprojektUnges lyst til læring,som Center for Ungdomsforskninggennemfører med støtte fra Egmont Fonden.
Læs mere om indhold, oplægsholdere og praktiske informationer i vedhæftede invitation.Deltagelse koster 1995,- kr. per person inkl. frokost og kaffe.Tilmelding til konferencen skal ske senest 12. november via vores hjemmeside.Tilmeld dig her!
Vi glæder os til at se dig!På vegne af Centerleder Noemi Katznelson,
Poul Simon Rasmussen // Studentermedhjælper
Center for Ungdomsforskning // CeFUInstitut for Læring og FilosofiAalborg Universitet, Campus KøbenhavnA.C Meyers Vænge 152450 København SVTlf.: 20 29 50 69Mail:[email protected]Web:www.cefu.dk
Center for Ungdomsforskning,CeFU,forsker i unges orienteringer, hverdagsliv og levevilkår. CeFU udgør et dynamisk og udadvendt forskningsmiljø,,der samarbejder med offentlige såvel som private aktører. Bag CeFU står en forening, hvis medlemmer er med til at sikre, at den viden vi udvikler, erterelevant og kan forankres i praksis.- For mere information sewww.cefu.dk
Center for Ungdomsforskninghar netop udgivet debatbogen”Unges motivation og
Unges
læring
– 12 eksperter om motivationskrisen i uddannelssessystemt”.Klik her for at læse om bogens indhoindhold