Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
UNGES MOTIVATION I FORANDRINGOm nye tendenser i uddannelsesverdenen og ungdomslivet– og konsekvenserne for unges motivation
KONFERENCE DEN20. NOVEMBER
2013
Foto AFUK, layou Peter Aarhus
UNGES MOTIVATION I FORANDRINGOm nye tendenser i uddannelsesverdenen og ungdomslivet– og konsekvenserne for unges motivationKonference hos Center for Ungdomsforskning den 20. november 2013
Uddannelse er en uomgængelig del af ungdomslivet, og de fleste unge vil gerne uddanne sig. Men alligevel synes en del unge at manglemotivation for det, som foregår på uddannelserne. De deltager ikke i undervisningen, kommer for sent eller undlader at forberede sig. Depræges af skoletræthed og fravær og kan være svære at fastholde på uddannelserne.Samtidig er der en gruppe af unge, der fremstår overmotiverede. De mistrives og har det dårligt, fordi de knokler løs i skolen og ikke tilladersig selv at have nogen fritid. De sætter tilsyneladende alt ind på at komme ind på drømmeuddannelsen, de er stressede og kan ikke sove affrygt for at misse målet.Unges motivation til læring og uddannelse er langt fra nogen entydig størrelse. Nogle unge har et motivationsunderskud, mens andre har etoverskud af motivation. Og i det hele taget tegner der sig et yderst komplekst billede af motivationen, når man ser samlet på ungdommen.På denne konference belyser vi unges motivation til læring og uddannelse set i lyset af de brydninger og forandringer, der præger samfun-det, uddannelsesverdenen og ungdomslivet i dag. Vi sætter fokus på nogle af de brydninger og forandringer, der står allermest centralt iforhold til de unges motivation: Hvad betyder det, at uddannelse i stigende grad opfattes som et redskab for konkurrencestaten? Hvilkekonsekvenser har det øgede fokus på test og eksamener? Hvilken rolle spiller de ændrede relationer mellem lærere og elever for lærerauto-riteten? Og hvilken betydning har det for unges motivation til læring og uddannelse, at uddannelse i stigende grad er vævet ind i de ungesidentitetsprojekter? Det er blot nogle af de spørgsmål, vi diskuterer på konferencen. I forlængelse af disse diskussioner vil vi også forsøgeat indkredse, hvordan vi bedst muligt understøtter unges motivation for læring af uddannelse.Konferencen tager udgangspunkt i Center for Ungdomsforsknings nye bogUnges motivation og læring – 12 eksperter om motivationskriseni uddannelsessystemet,der bygger på interview med danske og udenlandske eksperter, som alle ved en masse om motivationsproblematik-ken. Oplægsholderne på konferencen er eksperter fra bogen, der indgår i konferencepakken og udleveres på konferencen.Konferencen er en del af et stort forskningsprojektUnges lyst til læring,som Center for Ungdomsforskning gennemfører med støtte fraEgmont Fonden.
PROGRAM09.30 – 09.4509.45 – 10.0010.00 – 10.1510.15 – 10.45Ankomst og morgenmadVelkomstvedNoemi Katznelson,leder af Center for UngdomsforskningMotivation på en anden måde.Oplæg vedAFUK- Akademiet for Utæmmet KreativitetTemperatur på unges motivation.Oplæg vedNoemi Katznelson, Camilla HuttersogNiels Ulrik Sørensen,forskereved Center for UngdomsforskningKaffepauseOpbruddet i lærerautoriteten – og behovet for at lære eleverne selvdisciplin.Oplæg vedMats Trondman,professor ikultursociologi ved Linnéuniversitetet i SverigeDagens første debatrunde.Politikens uddannelsesredaktørJacob FuglsangudfordrerMats Trondmanog inviterersalen til at diskutere medFrokostRam elevernes energi – om koblingen mellem læring og udvikling.Oplæg vedHarriet Bjerrum Nielsen,professor ikønsforskning og pædagogik ved Universitetet i OsloI selvbiografiens skygge – når uddannelse bliver et identitetsprojekt.Oplæg vedUlla Ambrosius Madsen,lektor ipædagogik og uddannelsesforskning, Roskilde UniversitetDagens anden debatrunde.Politikens uddannelsesredaktørJacob FuglsangudfordrerHarriet Bjerrum NielsenogUlla Ambrosius Madsenog inviterer salen til at diskutere medPause med kaffe, frugt og sødtMotivation og læringsmiljø i udskolingen.Oplæg vedMette PlessogPeder Hjort-Madsen,forskere ved Center forUngdomsforskningAfrundingpå dagen ved Center for UngdomsforskningFarvel og tak fra 6 meters højde
10.45 -11.0011.00– 11.45
11.45 – 12.15
12.15 – 13.1513.15 – 13.50
13.50 – 14.20
14.20 – 15.10
15.10 – 15.3015.30 – 16.00
16.00 – 16.1016.10 – 16.15
Dagen vil være krydret med sjove, kreative og overraskende input fra eleverne på AFUK, som gør deres bedste for at vise, hvordanmotiverede studerende kan bidrage til motiverede konferencedeltagere.
PRÆSENTATIONOPLÆGSHOLDERNE PÅ KONFERENCEN ER:Harriet Bjerrum Nielsener cand.phil. i dansk og sprogpsykologi fra Københavns Universitet. Hun er professor i kønsforskning og pædagogikved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning på Universitetet i Oslo. Nielsens forskning belyser køn og identitet/subjektivitet i et forandring-sperspektiv, kønssocialisering, barndom og ungdom, piger og drenge, ligestillingspædagogik og kvalitativ metode. Hun har bl.a. været lederaf et forskningsprojekt om køn i skolen, der bygger på observationer og interview i en skoleklasse i 1992-2001.Ulla Ambrosius Madsener cand.pæd. og ph.d. fra Danmarks Lærerhøjskole og ansat som lektor ved Institut for Psykologi og Uddannelses-forskning, RUC. Hendes forskning spænder over emnerne ungdom, uddannelse, samfund og globalisering. Hun har i en årrække væretinvolveret i pædagogisk forskning og udvikling i den tredje verden. Den forskning, hun har gennemført i Danmark, har ikke mindst haft fokuspå efterskolerne og gymnasierne.Mats Trondmaner ph.d. fra Lunds Universitet. Han er professor i kultursociologi ved Institutionen för utbildning på Linnéuniversiteteti Sverige, hvor han også leder Centrum for Kultursociologi. Trondmans forskning dækker samfunds- og kulturteori og metodologi. Hansempiriske arbejde fokuserer på en lang række aspekter af barndom og ungdomskultur, bl.a. skole, uddannelse, sport, kunst og kultur. Hansaktuelle forskning handler om skoleresultater og multikulturel inkorporering i urbane miljøer.Noemi Katznelsoner ph.d. og lektor i ungdoms- og uddannelsesforskning og centerleder ved Cefu. Hun har arbejdet med unges forhold tiluddannelse, arbejde og vejledning, samt med udskoling fra grundskolen, erhvervsuddannelserne og de mest udsatte unge.Niels Ulrik Sørensener ph.d. og lektor i ungdomsforskning og souschef ved Cefu. Han arbejder med unges trivsel, livsstil og køn blandtunge i en række forskellige sammenhænge. Undersøger især sammenhængene mellem krop, selv og mistrivsel blandt unge med selv-rettede mistrivselsformer. Niels Ulrik arrangerer desuden Cefus konferencer.Camilla Hutterser ph.d. og lektor i ungdoms- og uddannelsesforskning og souschef ved Cefu. Hen�des primære forskningsområde er ungeog videregående uddannelse, hvor hun især fokuserer på unges valgprocesser, deres uddannelses- og karriereforløb og deres læringsudbytteog motivation.Mette Plesser ph.d. og lektor i ungdoms- og uddannelsesforskning ved Cefu. Mette arbejder primært med unges forhold til uddannelseog arbejde – ikke mindst i forhold til de unge, der har svært ved at finde plads og passe ind i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.Mette er desuden projektleder for forskningsprojektet Lyst til læring i udskolingen, som er en del af Egmont-projektet Lyst til læring.Peder Hjort-Madsener ph.d. og post.doc. i uddannelses- og ungdomsforskning ved Cefu. Peder har bl.a. arbejdet med hvilken betydningskolekulturerne på erhvervsuddannelserne har for unges deltagelsesmuligheder. Peder er tilknyttet forskningsprojektet Lyst til læring i uds-kolingen, som er en del af Egmont-projektet Lyst til læring.Jacob Fuglsanger cand.comm. fra Roskilde Universitet. Han har skrevet om uddannelsespolitik siden begyndelsen af 90’erne og er uddan-nelsesredaktør på Politiken.
PRAKTISKTidStedOnsdag d. 20. november kl. 9.30 - 16.15Akademiet For Utæmmet KreativitetEnghavevej 82B (Ind af porten og til højre)2450 København SVKr. 1.995,- inkl. frokost og kaffeKonferencen er gratis for medlemmer af Foreningen Cefu.Hvert medlem kan sende op til 10 deltagere og derefter deltagelse for halv pris.Tilmelding senest 12. november 2013 via hjemmesiden www.cefu.dk eller for medlemmer ved henvendelse til Cefu på[email protected]Framelding efter tilmeldingsfristen medfører fuld betaling.Der er plads til max. 320 deltagere. Ved sen tilmelding risikeres, at konferencen er overtegnet.
Pris
Tilmelding
Yderligere informationLine Krogh Jensen, [email protected] eller 2029 4629Cefu forbeholder sig ret til at aflyse ved for få tilmeldinger.KontaktCenter for UngdomsforskningAalborg Universitet København, Institut for Læring og FilosofiA.C. Meyers Vænge 152450 København SVTlf.: + 45 2029 4629www.cefu.dk
Center for Ungdomsforskninger et forskningscenter ved Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet København. Vi forsker i ungesorienteringer, hverdagsliv og levevilkår. Derudover samler og formidler vi forskningsbaseret viden om unge samt statistisk dokumentationom unges holdninger, adfærd og levevilkår.Cefu udgør et dynamisk og udadvendt forskningsmiljø, der samarbejder med offentlige såvel som private aktører. Bag Cefu står en forening,hvis medlemmer er med til at sikre, at den viden vi udvikler, er relevant og kan forankres i praksis. Vi modtager gerne henvendelser frainstitutioner, foreninger, organisationer, virksomheder m.m. der interesserer sig for ungdomsforskning og som ønsker at blive medlem afforeningen.