Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Bilag 3. Status 5 år efter 9. klasseNæsten alle kommer videre fra 9. klasseTabel 1 viser andelen af en ungdomsårgang som ikke forventes at fort-sætte i uddannelse inden for 5 år efter afslutningen af 9. klasse.Tabel 1 Andel af en ungdomsårgang som ikke forventes at fortsætte iuddannelse 5 år efter 9. klassePct.Alle
DrengePigerDansk herkomst
Alle
DrengePigerAnden herkomst end dansk
Alle
DrengePigerKilde: Profilmodellen 2012 UNI-C statistik og analyse
7. marts 2014Sags nr.:055.53M.351
2009
4,3
4,24,44,0
3,94,17,0
6,77,4
2010
3,2
3,03,32,9
2,73,05,7
5,56,0
2011
2,5
2,42,62,2
2,12,45,0
5,04,9
2012
2,4
2,42,42,1
2,02,14,8
5,34,3
Det fremgår af tabel 1, at andelen af en ungdomsårgang der ikke forven-tes at forsætte i uddannelse, er faldende. I perioden 2009-2012 er andelenfaldet med 2 pct. point fra 4,3 pct. til 2,4 pct. Således forventes kun godt2 pct. af en ungdomsårgang ikke at være begyndt på en uddannelse indenfor 5 år efter 9. klasse.Faldet på 2 pct. point i perioden 2009-2012 gælder for alle elever uansetherkomst.
2Tabel 2 viser at andelen af de unge som forventes at få en uddannelseinden for 5 år efter 9. klasse, for begge køn er steget med 6 pct. point fra66 procent i 2009 til 72 procent i 2012.For elever med dansk herkomst er stigningen på 6 pct. point, mens denfor elever med anden herkomst end dansk er på næsten 8 pct. point.Tabel 2. Andel af en ungdomsårgang som forventes at opnå mindst enungdomsuddannelse 5 år efter 9. klassePct.Alle
DrengePigerDansk herkomst
Alle
DrengePigerAnden herkomst end dansk
Alle
DrengePigerKilde: Profilmodellen 2012 UNI-C statistik og analyse