Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
Profilmodel2012–VideregåendeuddannelserEnfremskrivningafhvorstorenandelafenniendeklasseårgang,derforventesatfåenvideregåendeuddannelseProfilmodel2012erenfremskrivningaf,hvordanenniendeklasseårgangviluddannesigiløbetaf25år.Dettenotatpræsentererfremskrivningernevedrørendevideregåendeuddannelserpålandsplan.Deterregeringensmål,at60procentafungdomsårgang2020skalgennemføreenvideregåendeuddannelseogat25procentskalfuldføreenlangvideregåendeuddannelse.Idettenotatserviblandtandetpå,hvorlangtungdomsårgang2012forventesatværefraatkunneopfyldedissemålsætninger.Fremskrivningenbyggerpåenrækkevæsentligeantagelserbeskrevetpåside8,hvorogsåcentralebegreberstårdefineret.
Hovedresultater2012‐ungdomsårgangenHovedresultaterneaffremskrivningenvedrørendevideregåendeuddannelserfor2012‐ungdomsårgangen,detvilsigedeunge,somgikiniendeklasseiskoleåret2011/2012,er:•Ungdomsårgang2012opfylder60procentmålsætningen.62procentfor‐ventesatfuldføreenvideregåendeuddannelse.Andelenerstørreforpi‐gerne,69procent,endfordrengene,55procent.Målsætningenblevop‐fyldtforførstegangaf2011‐ungdomsårgangen.Ungdomsårgang2012opfylder25procentmålsætningen.29procentafungdomsårgangenforventesatfuldføreenlangvideregåendeuddannelse.Deterfordeltpå27procentafdrengeneog31procentafpigerne.Målsæt‐ningenblevogsåopfyldtaf2011‐ungdomsårgangen.Sammeandelafpigerafudenlandskherkomstsomafdanskherkomstvilopnåenlangvideregåendeuddannelse.Andelener31procent.Flerepigerenddrengetagerenprofessionsbacheloruddannelse.Deterfor‐deltpå27procentafpigerneog16procentafdrengene.Pædagogikerpopulærtblandtbådedrengeogpiger,menandelenafpiger,derfårenprofessionsbacheloruddannelseipædagogik,ermereenddob‐beltsåstor(12procent)somandelenafdrenge(5procent).
•
•••
Deangivneprocentererforventetandelafungdomsårgang2012.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2012
Side2af9
Udviklingenforungdomsårgangene2003‐2012Idetfølgendeopsummereshovedresultaternevedsammenligningaffremskrivnin‐genfor2012‐ungdomsårgangenmedfremskrivningenforungdomsårgangene2003‐2011.• Andelen,derforventesatfåenkortvideregåendeuddannelse,erfaldetfrasyvprocentforungdomsårgang2003tilfemprocentforungdomsårgang2012.• Andelen,derforventesatfåenmellemlangvideregåendeuddannelse,harlig‐getpåmellem23og25procentforungdomsårgangene2003‐2007Fraung‐domsårgang2008erandelenstegetfra22procenttillidtunder28procentforbådeungdomsårgang2011og2012.• Andelen,derforventesatfåenlangvideregåendeuddannelse,erstegetgen‐nemheleperiodenfra16procentforungdomsårgang2003til29procentforungdomsårgang2012.Dererflereresultatervedrørendeungdomsuddannelserneogdevideregåendeuddannelserpåhttp://www.uvm.dk/profilmodelResultaterneforungdomsårgangene2003‐2011ergenberegnetpådetopdaterededatagrundlagfraDanmarksStatistikogmedtilpasningeraf,hvordankvalifikations‐registeretindgåriprofilmodellen.Hvertårgenberegnesalletalpågrundafopdate‐ringeridatagrundlagetfraDanmarksStatistik,hvorforresultaterneoftestvilafvigefraderesultater,derblevpræsenterettidligereår.Seevt.mereomdettepålinketovenforinotatet”Omprofilmodel2012”.Resultaternebaserersigpåhøjestefuldførtevideregåendeuddannelse.Detbetyderfx,atunge,sombådeopnårenakademiskbachelorogenlangvideregåendeud‐dannelse,kuntællesunderlangvideregåendeuddannelse.Ovenståendehovedresultateruddybesogillustreresidetfølgende.
2012‐ungdomsårgangen:Ungdomsårgang2012opfylder60procentmålsætningenProfilmodel2012viser,at62procentafungdomsårgang2012forventesatopnåenvideregåendeuddannelse.Dettefremgåraffigur1.Figur1Andelafungdomsårgang2012,somforventesatopnåenvideregående
uddannelseiløbetaf25årefterniendeklasse,fordeltpåkønogherkomst
Andeliprocent80626040AlleAlleDanskherkomstDrengePigerUdenlandskherkomst6259555552696966
Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2012
Side3af9
Figurenviserogså,atpigerne,bådeafdanskogudenlandskherkomst,opfylder60procentmålsætningen.69procentafpigerneafdanskherkomstog66procentafpigerneafudenlandskherkomstforventesatfåenvideregåendeuddannelse.55procentafdrengeneafdanskherkomstog52procentafdrengeneafudenlandskherkomstforventesatfåenvideregåendeuddannelse.
Ungdomsårgang2012opfylder25procentmålsætningen29procentaf2012‐ungdomsårgangenforventesatfåenlangvideregåendeuddan‐nelse,jævnførfigur2.Deterfordeltpå27procentafdrengeneog31procentafpigerne(fremgårikkeaffigur2).Grupperesårgangenefterkønogherkomstsesdet,atallegrupperopfylder25procentmålsætningen.Figur2Andelafungdomsårgang2012,somforventesatopnåenvideregående
uddannelse,fordeltpåuddannelsestype,kønogherkomst.
Andeliprocent403020100AlleDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐udenlandskherkomstPiger‐udenlandskherkomst5646427 292733 31212632 31
22
KortvideregåendeuddannelseLangvideregåendeuddannelse
Mellemlangvideregåendeuddannelse
Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
Flerepigerenddrengetagerenmellemlangvideregåendeuddannelse27procentafungdomsårgangenforventesattageenmellemlangvideregåendeuddannelse.Figur3Andelafungdomsårgang2012,somforventesatopnåenmellemlangvi‐
deregåendeuddannelsesomhøjestefuldførteuddannelse,fordeltpåtypeafud‐
dannelseogkøn
403020100Andeliprocent212427162515
AlleDrengePigerProfessionsbachelorerAkademiskebachelorersomafsluttendeuddannelseØvrigemellemlangeuddannelserNote1:Øvrigemellemlangeuddannelserbestårbl.a.afkunstneriskeuddannelseroguddan‐nelserindenforforsvarogsøfart.Note2:Vedmereendénmellemlangvideregåendeuddannelsesomhøjestefuldførteud‐dannelseervalgtdenførste.Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2012
Side4af9
Andelenerhøjstblandtpigerneafdanskherkomst,33procent,oglavestblandtdrengeneafudenlandskherkomst,på21procent,jævnførfigur2.Forskellensesprimærtpåandelen,derforventesatfuldføreenprofessionsbacheloruddannelse,jævnførfigur3.21procentafungdomsårgangenvilfuldføreenprofes‐sionsbachelor,hvilketfordelersigpå27procentafpigerneog16procentafdren‐gene.Toprocentafungdomsårgangenforventesatopnåenakademiskbachelorudenatfortsættepåenlangvideregåendeuddannelseogfireprocentenandenmellemlangvideregåendeuddannelse.Fordissetouddannelsestypererderikkestorforskeliandelmellemkønnene.
Pædagogikerpopulærtblandtbådedrengeogpiger,menandelenafpigererdobbeltsåstorsomandelenafdrenge.Ifigur4servinærmerepåprofessionsbacheloruddannelserne.Figur4Andelafungdomsårgang2012,somforventesatopnåenprofessionsba‐
cheloruddannelsesomhøjestefuldførteuddannelse,fordeltpåtypeafuddannel‐
seogkøn.
Andeliprocent151050AllePædagogikSundhedDrengeTeknikPigerØvrigprof.bach.86345253112105
Note1:Øvrigeprof.bach.bestårafprofessionsbacheloruddannelserindenforsamfund,økonomi,merkantil,medie,kommunikation,itmv.Note2:Vedmereendénmellemlangvideregåendeuddannelsesomhøjestefuldførteud‐dannelseervalgtdenførste.Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
Pædagogikforventesatværedetmestpopulæreområdehosbådedrengeogpigerafungdomsårgang2012.Derudoverforetrækkesenprofessionsbacheloruddannel‐seindenforsundhedblandtpigerneogindenforteknikafdrengene.Femprocentafdrengeneog12procentafpigernefårenprofessionsbachelorud‐dannelseindenforpædagogik.Femprocentafdrengefårenprofessionsbacheloriteknikogtiprocentafpigernefårenisundhed.
Samfundsvidenskabermestpopulærtblandtdelangevideregåendeud‐dannelser.Figur5viser,atsamfundsvidenskaberdenmestpopulæreuddannelsesgruppeafdelangevideregåendeuddannelser.11procentaf2012‐ungdomsårgangenforventesattageensådanuddannelse.Samfundsvidenskaberpopulærtbådehosdrengeogpiger.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2012
Side5af9
Seksprocentafungdomsårgangenvilfuldføreenlangvideregåendeuddannelseindenforhumaniora.Opdeltpåkønfordelerdetsigmedfireprocentafdrengeogotteprocentafpigerne.Teknikerderimodmerepopulærhosdrengeneafungdomsårgang2012.Fempro‐centafdrengenemodtoprocentatpigerneforventesatfåensådantypelangvide‐regåendeuddannelse.Naturvidenskabernæstenligesåpopulærthospigernesomhosdrengene.Sundhedvælgesafflerepiger(fireprocent)enddrenge(toprocent).Figur5Andelafungdomsårgang2012,somforventesatopnåenlangvideregå‐
endeuddannelse,fordeltpåtypeafuddannelseogkøn.
15Andeliprocent111050AlleHumanioraNaturSamfundDrengeSundhedTeknikPigerØvrigeLVU644 50,52103 350,584420,511
Note1:ØvrigebestårhovedsagligtafmasterogandenåbenuddannelseNote2:Vedmereendénlangvideregåendeuddannelseervalgtdenførste.Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
Udviklingenforungdomsårgangene2003‐2012FlereogflerevilfåenvideregåendeuddannelseAndelenafenungdomsårgang,derforventesatopnåenvideregåendeuddannelse,harliggetpå47‐49procentafungdomsårgangene2003‐2008ogværetkraftigtsti‐gendeforungdomsårgangene2009‐2011til61procent.Til2012erstigningenmerebeskedenpåethalvtprocentpointtil62procent(61,6procent).Figur6Andelafungdomsårgangene2003‐2012,somforventesatopnåenvidere‐
gåendeuddannelse25årefterniendeklasse.
7060504030201002003200420052006200720082009201020112012VideregåendeuddannelseKortvideregåendeuddannelseMellemlangvideregåendeuddannelseLangvideregåendeuddannelse
Andeliprocent
UngdomsårgangNote:Opdelingenikort,mellemlangoglangvideregåendeuddannelsesvarertilhøjestefuldførteuddannelse.Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2012
Side6af9
Andelen,derforventesatfåenkortvideregåendeuddannelse,erfaldetforårgan‐gene2010‐2012frasyvprocentforungdomsårgang2009til5procentforung‐domsårgang2012.Andelen,derforventesatfåenmellemlangvideregåendeud‐dannelseerpålidtunder28procentforbådeungdomsårgang2011og2012.Ande‐len,derforventesaffåenlangvideregåendeuddannelse,erfortsatstigendefra28procentforungdomsårgang2011til29procentforungdomsårgang2012.
UdviklingenovertidfordekortevideregåendeuddannelserFigur7viserudviklingeniandelen,derforventesatfåenkortvideregåendeuddan‐nelse,fordesenestetiungdomsårgange.Figur7Andelafungdomsårgangene2003‐2012,somforventesatopnåenkort
videregåendeuddannelsesomhøjestefuldførteuddannelseiløbetaf25årefter
niendeklasse.
Andeliprocent432102003200420052006200720082009201020112012Økonomisk/merkantil/samfundTeknikogtransportBio‐oglaboratorie/sundhedØvrigeKVU
UngdomsårgangNote1:ØvrigeKVU(kortevideregåendeuddannelser)bestårhovedsageligtafkunstneriskeuddannelseroguddannelserindenfordesign,politi,landbrugogfiskeri,fængselsvæsenetsamtåbenuddannelse.Note2:Vedmereendénkortvideregåendeuddannelsesomhøjestefuldførteuddannelseervalgtdenførste.Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
Detsenestefaldiøvrigekortevideregåendeuddannelser(KVU)skyldesblandtan‐det,atderersketenændringieksamenstidspunktetpåpolitiuddannelsen,såledesatderielevregisteretikkeernogen,derharfuldførtuddannelseni2012.Derudoverertilgangentiluddannelsenfaldetkraftigtdesenestetoårpågrundafnedskærin‐ger.Faldetiandelen,derforventesatopnåenkortvideregåendeuddannelse,overtidskyldesogså,atenstigendeandelforventesatvidereuddannesigogopnåenmellemlangellerlangvideregåendeuddannelse.
UdviklingenovertidfordemellemlangevideregåendeuddannelserFigur8viserudviklingenovertidfordemellemlangevideregåendeuddannelser.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2012
Side7af9
Figur8Andelafungdomsårgangene2003‐2012,somforventesatopnåenmel‐
lemlangvideregåendeuddannelsesomhøjestefuldførteuddannelseiløbetaf25
årefterniendeklasse.
25201510502003200420052006200720082009201020112012AndeliprocentProfessionsbachelorerAkademiskebachelorersomafsluttendeuddannelseØvrigemellemlangeuddannelser
Ungdomsårgang
Note1:Øvrigemellemlangeuddannelserbestårbl.a.afkunstneriskeuddannelseroguddan‐nelserindenforforsvarogsøfart.Note2:Vedmereendénmellemlangvideregåendeuddannelsesomhøjestefuldførteud‐dannelseervalgtdenførste.Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
Denstørsteandel,somtagerenmellemlangvideregåendeuddannelse,bliverpro‐fessionsbachelor.Professionsbacheloripædagogikerdetområde,somharflestpersoner,derfuldføreriheleperiodenfraungdomsårgang2003til2012.Forung‐domsårgang2008og2009vardenforventedeandellavestiperiodenpåsyvpro‐cent.Forungdomsårgang2012erdenpåotteprocent.Figur9Andelafungdomsårgangene2003‐2012,somforventesatopnåenprofes‐
sionsbacheloruddannelsesomhøjestefuldførteuddannelseiløbetaf25årefter
niendeklasse.
Andeliprocent1510502003200420052006200720082009201020112012PædagogikSundhedTeknikØvrigeprof.bach.
UngdomsårgangNote1:Øvrigeprof.bach.bestårafprofessionsbacheloruddannelserindenforsamfund,økonomi,merkantil,medie,kommunikation,itmv.Note2:Vedmereendénmellemlangvideregåendeuddannelsesomhøjestefuldførteud‐dannelse,ervalgtdenførste.Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
UdviklingenovertidfordelangevideregåendeuddannelserFigur10viserudviklingenovertidfordelangevideregåendeuddannelser.Bemærk,atisærandelen,derforventesatfåenuddannelseindenforsamfundsvidenskab,erstegetoverårgangenfraseksprocentforungdomsårgang2005tilelleveprocentforungdomsårgang2012.Andelen,derforventesatfuldføreenuddannelseindenfor
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2012
Side8af9
humanioraognaturvidenskaberstegetca.1,5procentpointfra2009til2012forhveruddannelsestype.Figur10Andelafungdomsårgangene2003‐2012,somforventesatopnåenlang
videregåendeuddannelseiløbetaf25årefterniendeklasse.
1210864202003200420052006200720082009201020112012HumanioraNaturSamfundSundhedTeknikØvrigeLVUAndeliprocent
UngdomsårgangNote1:ØvrigebestårhovedsagligtafmasterogandenåbenuddannelseNote2:Vedmereendénlangvideregåendeuddannelse,ervalgtdenførste.Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
MereomprofilmodellenogresultaternederfraDerfindesflerenotatervedrørendeprofilmodellenogresultaterderfrapåhttp://www.uvm.dk/profilmodel.Påwebsidenfindermanogsåprofilfigurerogadgangtildataviadatabanken.Påsammesidefindermanogsånotaterommeto‐denbagfremskrivningen,opdateringafuddannelsesregistreogsammenligningermellemfaktiskeresultaterogfremskrivningenbaseretpåprofilmodellen.
VæsentligedefinitionerogforudsætningerViredegørfordeantagelseromfremtidigstudieadfærdoguddannelsessystem,somfremskrivningenbyggerpå.Detervigtigt,atduhardisseantagelserierindring,nårdulæser,brugerogfortolkerprofilmodellensresultater.Blandtandeterungdoms‐årgang,videregåendeoglangvideregåendeuddannelsevæsentligebegreberidettedokumentogdefineresderfornedenfor.
Ungdomsårgang:Videfinererenungdomsårgangsomenniendeklasseårgang.Fxbetegner2012‐ungdomsårgangendeunge,sompåbegyndteenniendeklasseiskoleåret2011/2012.
Devideregåendeuddannelser,herunderlangevideregåendeuddannelser:Devideregåendeuddannelseromfatterdekorte,mellemlangeoglangevideregå‐endeuddannelser.Kunhøjestefuldførtevideregåendeuddannelseopgøres.Dekorteuddannelseromfattererhvervsakademiuddannelserogøvrigekortevideregå‐endeuddannelser.Demellemlangeuddannelserbestårafprofessionsbachelorer,akademiskebachelorersamtøvrigemellemlangeuddannelser.Delangevideregå‐endeuddannelserbetegnerkandidat‐ogmasteruddannelserne.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2012
Side9af9
Profilmodellen:Profilmodellenerenfremskrivningaf,hvordanviforventerenungdomsårgangviluddannesigiløbetafdekommende25årunderfølgendeantagelser:••Uddannelsessystemetvilforblive,somdetvarideskoleår,hvorungdoms‐årgangengikiottendeogniendeklasse.Ungdomsårgangen,hvisuddannelsesadfærdfremskrives,vilbevægesigiuddannelsessystemetpåsammemådesomdem,dereriuddannelsessy‐stemetideår,hvorungdomsårgangengikiottendeogniendeklasse.
Vikananvendeprofilmodellentilatvurdere,hvaddetsamledeuddannelsessystemformåedeideår,hvordeungegikiottendeogniendeklasse.Dermedkanviogsåanvendefremskrivningentilatsammenligneuddannelsessystemerneovertid,blandtandetmåltvedstørrelsenafandelen,derforventesatopnåenerhvervs‐kompetencegivendeuddannelse.Profilmodellenfremskriverblandtandetogsåandelen,derforventesatopnåenvideregåendeuddannelseefter5,10,15,og20årefterniendeklasse.Detervæsentligtatværeopmærksompå,atProfilmodellenerenfremskrivningogderforbehæftetmedusikkerhed.