Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1348044_0001.png
1348044_0002.png
1348044_0003.png
1348044_0004.png
1348044_0005.png
1348044_0006.png
1348044_0007.png
1348044_0008.png
Profilmodel2012‐UngdomsuddannelserEnfremskrivningafhvorstorenandelafenniendeklasseårgang,derforventesatfåmindstenungdomsuddannelseProfilmodel2012erenfremskrivningaf,hvordanenniendeklasseårgangviluddannesigiløbetaf25år.Dettenotatpræsentererfremskrivningernevedrørendeungdomsuddannelserpålandsplan.Deterregeringensmål,at95procentafungdomsårgang2015skalgennemføremindstenungdoms‐uddannelse.Idettenotatserviblandtandetpå,hvorlangtungdomsårgang2012forventesatværefraatkunneopfyldedennemålsætning.Fremskrivningenbyggerpåenrækkevæsentligeantagelserbeskrevetpåside7‐8,hvorogsåcentralebegreberstårdefineret.
Hovedresultater:2012‐ungdomsårgangenHovedresultaterneaffremskrivningenvedrørendeungdomsuddannelserfor2012ungdomsårgangen,detvilsigedeunge,somgikiniendeklasseiskoleåret2011/2012,er:• 93procentforventesatopnåmindstenungdomsuddannelse,detvilsigeenungdomsuddannelseellerenvideregåendeuddannelse.• Pigerneopfylder95procent‐målsætningen.Pigernefraungdomsårgang2011opfylderogså95procent‐målsætningen.• Størstedelen(67procent)vilfuldføreengymnasialuddannelse,isærblandtpi‐gerneafdanskherkomst(73procent).69procentafpigerneafudenlandskherkomst,61procentafdrengeneafdanskherkomstog59procentafdrenge‐neafudenlandskherkomstvilfuldføreengymnasialuddannelse.• Næstenhalvdelen(48procent)afpigerneoglidtunderentredjedel(31pro‐cent)afdrengenevilfuldføreenstx.• Drengeneforetrækkererhvervsuddannelserindenforteknik,håndværkogtransport(19procent),pigernevælgermerkantil(11procent)samtsundhedogpædagogik(10procent).• Næstenalle(99procent)starterpåenungdomsuddannelse.• Erhvervsuddannelsetagesikkekunafdeheltunge.12procentafungdomsår‐gangenfuldførteiløbetaffemår,24procentiløbetaftiårog32procentilø‐betaf25årefterniendeklasse.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side2af8
Deangivneprocentererforventetandelafungdomsårgang2012.
Udviklingenforungdomsårgangene2003‐2012Idetfølgendeopsummereshovedresultaternevedsammenligningaffremskrivnin‐genfor2012ungdomsårgangenmedfremskrivningenforungdomsårgangene2003‐2011.• Andelen,derfårmindstenungdomsuddannelse,eruændretiforholdtilår‐gangenforinden.93procentafbådeungdomsårgang2011ogungdomsårgang2012forventesatfåmindstenungdomsuddannelse.• Andelen,derfårengymnasialuddannelse,erfortsatstigende.Stigningenoverdesenestetiungdomsårgangeerstørstpådetalmenegymnasialeområde.• Andelen,dertagerenerhvervsuddannelse,falderfortsat.Faldeterstørstin‐denforteknik,håndværkogtransportsamtmerkantil.Dererflereresultater,ogsåvedrørendedevideregåendeuddannelseroghøjestefuldførteuddannelsepåhttp://www.uvm.dk/profilmodelResultaterneforungdomsårgangene2003‐2011ergenberegnetpådetopdaterededatagrundlagfraDanmarksStatistikogmedforbedringeraf,hvordankvalifikations‐registeretindgåriprofilmodellen.Hvertårgenberegnesalletalpågrundafopdate‐ringeridatagrundlagetfraDanmarksStatistik,hvorforresultaterneoftestvilafvigefraderesultater,derblevpræsenterettidligereår.Seevt.mereomdettepåsammelinkinotatet”Omprofilmodel2012”.Ovenståendehovedresultateruddybesogillustreresidetfølgende.
2012‐ungdomsårgangen:Profilmodel2012viser,at93procentforventesatopnåmindstenungdomsuddan‐nelse.Medmindstenungdomsuddannelsemenesenungdomsuddannelseellerenvideregåendeuddannelse.
Pigerneopfylder95procent‐målsætningenModellenviser,at95procentafpigerneforventesatopnåmindstenungdomsud‐dannelse.Pigernefraungdomsårgang2011opfylderogså95procent‐målsætningen.Figur1Andelafungdomsårgang2012,somforventesatopnåmindstenung‐domsuddannelseiløbetaf25årefterniendeklasse,fordeltpåkønogherkomst.Andeliprocent100908070AlleAlleDanskherkomstDrengePigerUdenlandskherkomst93 948791 928195 9592
Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side3af8
91procentafdrengeneforventesatopnåmindstenungdomsuddannelse.Fordrengeneafdanskherkomsterdenforventedeandelpå92procentogfordrenge‐neafudenlandskherkomsterdenpå81procent.
Størstedelenvilfuldføreengymnasialuddannelse,isærblandtpigerne73procentafpigerneog61procentafdrengeneforventesatfåengymnasialud‐dannelse(fremgårikkeaffigur2).Figur2viser,at74procentafpigerneafdanskherkomstog69procentafpigerneafudenlandskherkomstforventesatfuldføreengymnasialuddannelse.Detilsvarendeandelefordrengeneerhenholdsvis61pro‐centog59procent.Andelen,derforventesatfåenerhvervsuddannelse,erstørstblandtdrengeneafdanskherkomstoglavestblandtdrengeneafudenlandskher‐komst,jævnførfigur2.Figur2Andelafungdomsårgangen2012,somforventesatopnåenungdomsud‐dannelseiløbetaf25årefterniendeklasse,fordeltpåkønogherkomst.806040200Andeliprocent673211Alle16137112742812159237 2Drenge‐udenlandskherkomst692791
Drenge‐danskherkomst
Piger‐danskherkomst
Piger‐udenlandskherkomst
Gymnasialungdomsuddannelseherafbeggekompetencer
ErhvervsfagligungdomsuddannelseSTU
Note1:STUerforkortelsenforSærligTilrettelagtUngdomsuddannelse.Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
Næstenhalvdelenafpigerneoglidtunderentredjedelafdrengenevilfuld‐føreenstx67procentforventesatopnåengymnasialungdomsuddannelse.39procentforven‐Figur3Andelafungdomsårgang2012,somforventesatopnåengymnasialud‐dannelse,fordeltpåtypeafuddannelseogkøn.Andeliprocent6040200AlleStxmv.
48393111 1169 12 9DrengeHfHhxHtx
12 9Piger
3
Note1:Stxmv.inkludererdeninternationalestudentereksamenogstudenterkursus.Note2:Hfindeholderbådehfsomfuldtidsuddannelseoghfkombineretafenkeltfag.Note3:Dererikkemedtaltevt.dobbeltgymnasialuddannelse.Vedmereendéngymnasialuddannelse,ervalgtdenførste.Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side4af8
tesatopnåenstx.Blandtdrengeneforventes31procentogblandtpigerneforven‐tes48procentatfuldføreenstx.11procentafungdomsårgangenvilfuldføreenhf,11procentenhhxog6procentenhtx.Fordelingenpåkønfremgåraffigur3.
Drengeneforetrækkererhvervsuddannelserindenforteknik,håndværkogtransport,pigernevælgermerkantilsamtsundhedogpædagogik32procentforventesatopnåenerhvervsfagliguddannelse.11procentforventesatfuldføreethovedforløbindenforteknik,håndværkogtransport,niprocentmerkan‐til,seksprocentindenforsundhedogpædagogikogfemprocentindenforkrop,naturogservice.Fordelingenerforskelligfordrengeogpigerogfremgåraffigur4.Denstørsteforskelerindenforteknik,håndværkogtransport,hvor19procentafdrengeneogtoprocentafpigerneforventesafopnådennetypeuddannelse.Figur4Andelafungdomsårgang2012,somforventesatopnåenerhvervsfagliguddannelse,fordeltpåtypeafuddannelseogkøn.25Andeliprocent20151050AlleKrop,naturogserviceSundhedogpædagogikØvrigeerhvervsfagligeudd.
191161572DrengeMerkantilTeknik,håndværkogtransport
95
11 10242Piger1
Note1:Dererikkemedtaltevt.dobbelterhvervsfagliguddannelse.Vedmereendéner‐hvervsuddannelse,ervalgtdenførste.Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
NæstenallestarterpåenungdomsuddannelseÉnprocentafungdomsårgang2012forventesikkeatkommeigangmedenung‐domsuddannelse.Figur5Andelafungdomsårgang2012,somikkeforventesatpåbegyndeenung‐domsuddannelse,fordeltpåkøn,herkomstogantalårefterniendeklasse.6Andeliprocent5432105AlleDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐udenlandskherkomstPiger‐udenlandskherkomst
10152025ÅrefterniendeklasseKilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side5af8
Andelen,derikkekommerigangmedenungdomsuddannelse,erhøjestblandtungeafudenlandskherkomst.3,5procentafdrengeneafudenlandskherkomstog2procentafpigerneafudenlandskherkomstforventesikkeatkommeigangmedenungdomsuddannelse.
ErhvervsuddannelsetagesikkekunafdeheltungeFigur6viser,atlangtdenstørsteandelafdeunge,somforventesatopnåengym‐nasialuddannelse,vilfuldføredeniløbetafdeførstefemårefterniendeklasse.60procentaf2012‐ungdomsårgangenforventesatopnåengymnasialuddannelseefterfemår,67procentefter25år.Derimodvilstørstedelenafdeunge,derfor‐ventesatopnåenerhvervsuddannelse,opnådeniløbetafdeførstetiårefterni‐endeklasse.12procentaf2012‐ungdomsårgangenforventesatopnåenerhvervs‐uddannelseefterfemår,24procenteftertiårog32procentiløbetaf25år.Ialtforventes72procentathaveopnåetmindstenungdomsuddannelsefemårefterniendeklasse,ogtiårefterniendeklasseerdenforventedeandel87procent.Figur6Andelafungdomsårgang,somforventesatopnåmindstenungdomsud‐dannelse,fordeltpåtypeafungdomsuddannelseogantalårefterniendeklasse.10080Andel60402005MindstenungdomsuddannelseUngdomsuddannelseGymnasialungdomsuddannelseErhvervsfagligungdomsuddannelseSærligtTilrettelagtUngdomsuddannelse
10152025Årefter9.klasseKilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.

Udviklingenforungdomsårgangene2003‐2012:

Andelen,derfårmindstenungdomsuddannelse,uændretPåtrodsafenfortsatstigningiandelen,derforventesatopnåengymnasialuddan‐nelse,erdensamledeandel,derforventesatfåmindstenungdomsuddannelse,uændret.Detskyldes,atandelen,derforventesatopnåenerhvervsuddannelse,fortsatfalder.Andelen,derforventesatfåmindstenungdomsuddannelse,erstegetfra86‐87procentafungdomsårgangene2003‐2008til93procentafbådeungdomsårgang2011og2012,jævnførfigur7.Andelen,derforventesatfuldføreengymnasialuddannelse,erstegetfra53‐55procentafungdomsårgangene2003‐2008til66procentafungdomsårgang2011og67procentafungdomsårgang2012.Andelenderforventesattageenerhvervsuddannelseerfaldetfra40procentafungdomsårgang2003til32procentfor2012.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side6af8
Figur7Andelafungdomsårgangene2003‐2012somforventesatopnåmindstenungdomsuddannelseiløbetaf25årefterniendeklasse.100Andeliprocent8060402002003200420052006200720082009201020112012GymnasialungdomsuddannelseErhvervsfagligungdomsuddannelseBådeerhvervsfagligoggymnasialuddannelseSærligtTilrettelagtUngdomsuddannelseMindstenungdomsuddannelseUngdomsuddannelse
UngdomsårgangKilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
StigningenerstørstpådetalmenegymnasialeområdeIfigur8sesudviklingeniforventetfuldførtgymnasialungdomsuddannelseoverdesenestetiungdomsårgange.Detses,atandelenderforventesatfuldføreenstx,erstegetstødtgennemnæstenheleperiodenfra30procentafungdomsårgang2003til39procentafungdomsårgang2012.Andelen,derforventesatfuldføreenhf,hhxoghtx,erogsåstegetfraungdomsår‐gang2008til2011.Blandtdisseerhfstegetmest.Andelen,derforventesatopnåenhf,erstegetmedtreprocentpointfraotteprocentafungdomsårgang2008tilelleveprocentafungdomsårgang2012.Isammeperiodeerandelen,derforventesatfåenhhx,stegetmedétprocentpointogandelen,derforventesatfåenhtx,stegetmedtoprocentpoint.Figur8Andelafungdomsårgangene2003‐2012somforventesatopnåengymna‐sialungdomsuddannelseiløbetaf25årefterniendeklasse.5040Andeliprocent3020100200320042005200620072008200920102011UngdomsårgangNote1:Stxmv.inkludererdeninternationalestudentereksamenogstudenterkursus.Note2:Hfindeholderbådehfsomfuldtidsuddannelseoghfkombineretafenkeltfag.Note3:Dererikkemedtaltevt.dobbeltgymnasialuddannelse.Vedmereendéngymnasialuddannelse,ervalgtdenførste.Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.2012Stxmv.HfHhxHtx
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side7af8
Størstfaldiandel,dertagerenerhvervsuddannelseindenforteknik,hånd‐værkogtransportsamtmerkantilFigur9viserudviklingeniandelafenungdomsårgang,somforventesatopnåenerhvervsfagliguddannelseopdeltpåtype.Detstørstefaldsesforhovedforløbaftypenteknik,håndværkogtransportogerpåfireprocentpointfra15procentfor2007‐ungdomsårgangentil11procentfor2012årgangen.Andelen,derforventesatfuldføreetmerkantilthovedforløb,erfaldetoverstortsetheletiårsperiodenfra12tilniprocent.Andeleneaf2012‐ungdomsårgangen,derforventesatfuldføreethovedforløbindenforsundhedogpædagogikellerethovedforløbindenforkrop,naturogservice,erstortsetdesammesomfor2003‐ungdomsårgangen.Figur9Andelafungdomsårgangene2003‐2012somforventesatopnåener‐hvervsfagliguddannelseiløbetaf25årefterniendeklasse.1816141210864202003200420052006200720082009201020112012Krop,naturogserviceMerkantilSundhedogpædagogikTeknik,håndværkogtransportØvrigeerhvervs‐fagligeudd.
Andeliprocent
UngdomsårgangNote1:Dererikkemedtaltevt.dobbelterhvervsfagliguddannelse.Vedmereendéner‐hvervsfagliguddannelse,ervalgtdenførste.Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
MereomprofilmodellenogresultaternederfraDerfindesflerenotatervedrørendeprofilmodellenogresultaterderfrapåhttp://www.uvm.dk/profilmodel.Påwebsidenfindermanogsåprofilfigurerogadgangtildataviadatabanken.Påsammesidefindermanogsånotaterommeto‐denbagfremskrivningen,opdateringafuddannelsesregistreogsammenligningermellemfaktiskeresultaterogfremskrivningenbaseretpåprofilmodellen.
VæsentligedefinitionerogforudsætningerViredegørfordeantagelseromfremtidigstudieadfærdoguddannelsessystem,somfremskrivningenbyggerpå.Detervigtigt,atduhardisseantagelserierindring,nårdulæser,brugerogfortolkerprofilmodellensresultater.Blandtandeterungdoms‐årgang,ungdomsuddannelseogmindstenungdomsuddannelsevæsentligebegre‐beridettedokumentogdefineresderfornedenfor.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side8af8
Ungdomsårgang:Videfinererherenungdomsårgangsomenniendeklasseårgang.Fxbetegner2012‐ungdomsårgangendeunge,sompåbegyndteenniendeklasseiskoleåret2011/2012.
Ungdomsuddannelse:Ungdomsuddannelserneomfattergymnasialeogerhvervsfagligeungdomsuddan‐nelsersamtdenSærligTilrettelagtUngdomsuddannelse(STU).STUerenrelativnyuddannelse.Indtil2011blevuddannelsenudbudtunderbetegnelsen’Ungdomsud‐dannelseforungemedsærligebehov’,forkortetUSB.
Mindstenungdomsuddannelse:Athavegennemført’mindstenungdomsuddannelse’vilsige,atmanentenhargennemførtenungdomsuddannelseellerenvideregåendeuddannelse.EngymnasialellerenerhvervsfagliguddannelseersomregelenforudsætningforadgangtilvideregåendeuddannelseDererdogunge,somfuldførerenvideregåen‐deuddannelseudenenregistreretungdomsuddannelse.Detskyldes,atnogleud‐dannelserharoptagelsesprøveogdermedikkekræverengennemførtungdomsud‐dannelse.Nogleoptagespåenvideregåendeuddannelsepådispensationudenenfuldeksamenviahf‐enkeltfag.Detgælderfxforsygeplejerske‐ogpædagoguddan‐nelserne.Andrefårmeritforenungdomsuddannelse,someropnåetiudlandet.Vitællerunge,somfuldførerenvideregåendeuddannelseudenenregistreretung‐domsuddannelse,medunderbegrebet’mindstenungdomsuddannelse’.
Profilmodellen:Profilmodellenerenfremskrivningaf,hvordanviforventerenungdomsårgangviluddannesigiløbetafdekommende25årunderfølgendeantagelser:Uddannelsessystemetvilforblive,somdetvarideskoleår,hvorungdoms‐årgangengikiottendeogniendeklasse.Ungdomsårgangen,hvisuddannelsesadfærdfremskrives,vilbevægesigiuddannelsessystemetpåsammemådesomdem,dereriuddannelsessy‐stemetideår,hvorungdomsårgangengikiottendeogniendeklasse.
Vikananvendeprofilmodellentilatvurdere,hvaddetsamledeuddannelsessystemformåedeideår,hvordeungegikiottendeogniendeklasse.Dermedkanviogsåanvendefremskrivningentilatsammenligneuddannelsessystemerneovertid,blandtandetmåltvedstørrelsenafandelen,derforventesatopnåmindstenung‐domsuddannelse.Profilmodellenfremskriverblandtandetogsåandelen,derforventesatopnåenvideregåendeuddannelseefter5,10,15,og20årefterniendeklasse.Detervæsentligtatværeopmærksompå,atProfilmodellenerenfremskrivningogderforbehæftetmedusikkerhed.