Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
Profilmodel2012–HøjestefuldførteuddannelseEnfremskrivningafenungdomsårgangshøjestefuldførteuddannelseProfilmodel2012erenfremskrivningaf,hvordanenungdomsårgangviluddannesigiløbetaf25år.Dettenotatpræsentererfremskrivningerneaf,hvorhøjenuddannelseeleverfraungdomsårgang2012pålandsplanforventesatfuldføre.Viserblandtandetpå,hvorstorenandelafungdomsårgang2012,derforventesatopnåenerhvervskompetencegivendeuddannelse,ogsammenlignerprofilmodellensresultaterforungdomsårgang2012medfremskrivningenforungdomsårgangene2003‐2011.Notatetgiverogsåetoverblikoverdensamledefremskrivningafdensenesteårgangsuddannelsesadfærdiformafsåkaldteprofilfigurer.Fremskrivningenbyggerpåenrækkevæsentligeantagelserbeskrevetpåside7‐8,hvorogsåcentralebegreberstårdefineret.
Hovedresultater2012‐ungdomsårgangen25årefter9.klasseHovedresultaterneaffremskrivningenvedrørendehøjestefuldførteuddannelseforungdomsårgang2012,detvilsigedeunge,somgikiniendeklasseiskoleåret2011/2012,er:• 85procentaf2012‐ungdomsårgangenforventesatopnåenerhvervskompetence‐givendeuddannelse,detvilsigeenerhvervsfagligellerenvideregåendeuddannel‐se.Andelenerstørreforpiger,89procent,endfordrenge,82procent.• Drengeafudenlandskherkomsterdengruppe,hvordenlavesteandel,kun70pro‐cent,fårenerhvervskompetencegivendeuddannelse.83procentafdrengeneafdanskherkomst,84procentafpigerneafudenlandskherkomstog88procentafpigerneafdanskherkomstvilfåenerhvervskompetencegivendeuddannelse.• Seksprocentaf2012‐ungdomsårgangenforventesatopnåstudiekompetence,detvilsige,atdeharengymnasialuddannelsesomhøjesteuddannelse.Fordeltpåkønerdetsyvprocentafdrengeneogfemprocentafpigerne.• Niprocentaf2012‐ungdomsårgangenforventeshverkenatopnåerhvervs‐ellerstudiekompetence.Halvandenprocentfårdensærligtilrettelagteungdomsuddan‐nelse(STU).Dvs.ialtsyvprocentharingenkompetencehøjereendgrundskolen.Detteerhyppigerefordrenge,niprocent,modfemprocentafpigerne.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side2af8
• De85procentaf2012‐ungdomsårgangen,somforventesatopnåenerhvervskom‐petencegivendeuddannelse,fordelersigmed24procent,somforventesatfåenerhvervsfagliguddannelseog62procent,somfårenvideregåendeuddannelse.1• Drengefårhyppigereenerhvervsfagliguddannelsesomhøjesteuddannelsesniveauendpiger.Talleneerher27procentafdrengeneog20procentafpigerne.• Enstørreandelafungemeddanskherkomstendungemedudenlandskherkomstforventesatfåenerhvervsfagliguddannelse–dettegælderisærblandtdrenge.18procentafdrengeneafudenlandskherkomstog28procentafdrengenemeddanskherkomstforventesatfåenerhvervsfagliguddannelse.• Pigerfårhyppigereenvideregåendeuddannelseenddrenge.Andeleneer69pro‐centafpigerneog55procentafdrengene.• EnstørreandelafungemeddanskherkomstendungemedudenlandskherkomstforventesatfåenvideregåendeuddannelseAndelenafungeafudenlandskher‐komst,somopnårenvideregåendeuddannelse,ertreprocentpointlavereendan‐delenafungeafdanskherkomst.Detgælderbådeforpigerogdrenge.
Udviklingenforungdomsårgangene2003‐2012Idetfølgendeopsummereshovedresultaterne,nårfremskrivningenforungdomsårgang2012sammenlignesmedfremskrivningerneforungdomsårgangene2003‐2011.• Forungdomsårgangene2003–2009forventesmellem78og79procentatfåenerhvervskompetencegivendeuddannelse.Forungdomsårgangene2010‐2012for‐ventesdenneandeleatværestegettil84‐86procent,medetlillefalddetsenesteår.• Andelen,derikkeforventesatfuldførerenuddannelseudovergrundskolenergåetfra15procentforungdomsårgang2008tilsyvprocentforungdomsårgangene2011og2012.Dererflereresultatervedrørendeungdomsuddannelserneogdevideregåendeuddan‐nelserpåhttp://www.uvm.dk/profilmodelResultaterneforungdomsårgangene2003‐2011ergenberegnetpådetopdaterededa‐tagrundlagfraDanmarksStatistikogmedtilpasningeraf,hvordankvalifikationsregiste‐retindgåriprofilmodellen.Hvertårgenberegnesalletalpågrundafopdateringerida‐tagrundlagetfraDanmarksStatistik,hvorforresultaterneoftestvilafvigefraderesulta‐ter,derblevpræsenterettidligereår.Seevt.mereomdettepåsammelinkinotatet”Omprofilmodel2012”.Resultaternebaserersigpåhøjestefuldførtevideregåendeuddannelse.Detbetyderfx,atunge,sombådeopnårenerhvervsuddannelseogenvideregåendeuddannelse,kuntællesundervideregåendeuddannelse.Hovedresultateruddybesogillustreresidetfølgende.Detskyldesafrunding,atsummenafandelenmederhvervsfagliguddannelseogandelenmedvideregåendeuddannelsesummertil86procentistedetfor85procent.Andelen,derforventesatopnåenerhvervsfagliguddannelseerestimerettil23,8ogandelenderforventesatopnåenvideregåendeuddannelsetil61,6.1
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side3af8
2012‐ungdomsårgangenpålandsplanIfølgeprofilmodellenforventes85procentafungdomsårgang2012,25årefterniendeklasse,athaveopnåetenerhvervskompetencegivendeuddannelseDetvilsigeener‐hvervsfagligellervideregåendeuddannelse.Seksprocentvilhaveopnåetstudiekompe‐tence,detvilsigeengymnasialuddannelsesomhøjestefuldførteuddannelse,mensniprocenthverkenvilopnåerhvervs‐ellerstudiekompetencer.1,4procentharfuldførtdensærligtilrettelagteungdomsuddannelse(STU),somdoghverkengivererhvervs‐ellerstudiekompetence.Dermedharsyvprocentingenkompetencehøjereendgrund‐skolen.Deflestefraårgangen,somikkeopnårerhvervs‐ellerstudiekompetence,for‐ventesatpåbegyndeogafbrydeénellerflereuddannelser.Kunénprocentafungdoms‐årgangenforventesaldrigatpåbegyndeenuddannelse(fremgårikkeaffigur1).
FlerepigerenddrengevilfåenerhvervskompetencegivendeuddannelseFigur1Andelafungdomsårgang2012fordeltpåforventetopnåeterhvervs‐ogstu‐diekompetencerogSTU25årefterniendeklasse.100Andeliprocent806040200AlleDrengePigerDrenge‐danskherkomstPiger‐Drenge‐Piger‐dansk udenlandsk udenlandskherkomst herkomst herkomst617729515728515921985828983897086
518
ErhvervskompetenceStudiekompetenceSTUIngenerhvervs‐ellerstudiekompetenceellerSTUNote1:STUerforkortelsenforSærligTilrettelagtUngdomsuddannelseKilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
82procentafdrengeneog89procentafpigerneforventesatfåenerhvervskompeten‐cegivendeuddannelse.Kun70procentafdrengeneafudenlandskherkomstvilopnåenerhvervskompetencegi‐vendeuddannelse.Imodsætninghertilforventes83procentafdrengeneafdanskher‐komst,86procentafpigerneafudenlandskherkomstog89procentafpigerneafdanskherkomstatopnåenerhvervskompetencegivendeuddannelse.Fleredrengeendpigerfårikkeenuddannelseudovergrundskolen.Andeleneernipro‐centafdrengeneogfemprocentafpigerne.Fordrengeafudenlandskherkomsterdenpå19procent.
Fleredrengeendpigervilfåenerhvervsfagliguddannelse85procentafdeungeforventesatopnåenerhvervskompetencegivendeuddannelse.Denneandelkanfordelespåuddannelsestypesomifigur2.Denviser,at62procent
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side4af8
forventesatfåenvideregåendeuddannelse,mens24procentforventesatfåener‐hvervsfagliguddannelse.Drengeneforventeshyppigereatfåenerhvervsfagliguddannelseendpigerne.Andeleneer27procentafdrengeneog20procentafpigerne.
Flerepigerenddrengefårenvideregåendeuddannelser.Specieltpigernevælgervideregåendeuddannelser.Andeleneer69procentafpigerneog55procentafdrengene,seevt.figur2.Figur2Andelafungdomsårgang2012medfuldførtuddannelse25årefterafsluttetniendeklasse,fordeltpåkøn,herkomstoguddannelsestypeforhøjesteuddannelse.AlleDrengePigerDanskherkomstUdenlandskherkomstDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐udenlandskherkomstPiger‐udenlandskherkomst0Videregåendeuddannelse2052664060Andeliprocent625569625955691819282092208051100STU2471725127202461725161
Erhvervsfagliguddannelse
Gymnasialuddannelse
Note1:STUerforkortelsenforSærligTilrettelagtUngdomsuddannelseKilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
Enstørreandelafungemeddanskherkomstendungemedudenlandskher‐komstfårenerhvervsfagligellervideregåendeuddannelseEnstørreandelafungemeddanskherkomstendafungemedudenlandskherkomstfårenerhvervsfagligellervideregåendeuddannelse.Andelenafungeafudenlandskherkomst,somopnårenvideregåendeuddannelse,ertreprocentpointlavereenddentilsvarendeandelafungeafdanskherkomst.Detgæl‐derbådeforpigerogdrenge.Andelenafdrengeafudenlandskherkomst,derharenerhvervsfagliguddannelsesomhøjesteuddannelsesniveau,liggerlavtiforholddrengeneafdanskherkomst.28procentafdrengeneafdanskherkomstmod18procentafdrengeneafudenlandskherkomstforventesatopnåenerhvervsfagliguddannelsesomhøjestefuldførteuddan‐nelse.Detilsvarendetalforbådepigerneafdanskherkomstogpigerneafudenlandskherkomster20procent,jævnførfigur2.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side5af8
Udviklingenforungdomsårgangene2003‐2012:Flereogflerevilfåenerhvervskompetencegivendeuddannelse,dogetlillefaldforungdomsårgang2012Figur3viser,at78‐79procentafungdomsårgangene2003‐2009forventesatfåener‐hvervskompetencegivendeuddannelse.Forungdomsårgangene2010og2011forventesandelenatværepåhenholdsvist84procentog86procent.Dererenstorstigningpå6,5procentpointiandelenafungdomsårgang2009tilandelenafungdomsårgang2011.Dereretlillefaldpåethalvtprocentpointforungdomsårgang2012iforholdtil2011.Faldeterdogsåbegrænset,atdeterusikkert,omdetreeltvilvisesigatværeetfaldelleromdetskyldesmindremangleridatagrundlagetformodellenfor2012.Figur3viserogså,atandelen,derikkeforventesatfåhverkenenerhvervs‐ellerstudie‐kompetence,erfaldetfra14procentforungdomsårgang2008tilsyvprocentforung‐domsårgangene2011og2012.Andelen,derforventesatopnåstudiekompetence,liggerpåca.syvprocentforungdomsårgangene2003‐2009ogpåca.seksprocentforung‐domsårgangene2010‐2012.Figur3Ungdomsårgangene2003‐2012opgjortpåforventetopnåeterhvervs‐ogstu‐diekompetence25årefterniendeklasse10090807060504030201002003200420052006200720082009201020112012ErhvervskompetenceStudiekompetenceSTUIngenfuldførtuddannelseeftergrundskolen
Andeliprocent
UngdomsårgangNote1:STUerforkortelsenforSærligTilrettelagtUngdomsuddannelseKilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
ProfilmodellensresultaterioverbliksformDeefterfølgendetreprofilfigurerviser,hvordan2012‐ungdomsårgangenforventesatuddannesigiløbetaf5,15og25årefterniendeklasse.Profilfigurernelæsesnedefraogop.Detnederstefarvedelagviserudgangspopulatio‐nen.Detmidterstefarvedelagviserfuldførteungdomsuddannelserinklusivmindstenungdomsuddannelse2ogdetøverstefarvedelagviserhøjestefuldførteuddannelse.Dehvidebokseviserandelen,somharværetigangmeduddannelse,ogpileneviserførste2
Mindstenungdomsuddannelseerdefineretpåside8.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side6af8
tilgangtilungdomsuddannelseellervideregåendeuddannelse,skiftmellemuddannel‐sestyperogafbrud.Figur4Uddannelsesprofilforungdomsårgang2012femårefterafsluttetniendeklasse.
Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
Figur5Uddannelsesprofilforungdomsårgang201215årefterafsluttetniendeklasse.
Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side7af8
Figur6Uddannelsesprofilforungdomsårgang201225årefterafsluttetniendeklasse.
Kilde:UNI•CsberegningerpåDanmarksStatistiksregistre.
MereomprofilmodellenogresultaternederfraDerfindesflerenotatervedrørendeprofilmodellenogresultaterderfrapåhttp://www.uvm.dk/profilmodel.Påwebsidenfindermanogsåprofilfigurerogadgangtildataviadatabanken.Påsammesidefindermanogsånotaterommetodenbagfrem‐skrivningen,opdateringafuddannelsesregistreogsammenligningermellemfaktiskeresultaterogfremskrivningenbaseretpåprofilmodellen.
VæsentligedefinitionerogforudsætningerViredegørfordeantagelseromfremtidigstudieadfærdoguddannelsessystem,somfremskrivningenbyggerpå.Detervigtigt,atduhardisseantagelserierindring,nårdulæser,brugerogfortolkerprofilmodellensresultater.Blandtandeterungdomsårgang,erhvervskompetencegivendeuddannelseogstudiekompetencegivendeuddannelsevæ‐sentligebegreberidettedokumentogdefineresderfornedenfor.
Ungdomsårgang:Videfinererenungdomsårgangsomenniendeklasseårgang.Fxbetegner2012‐ungdomsårgangendeunge,sompåbegyndteenniendeklasseiskoleåret2011/2012.
Erhvervskompetencegivendeuddannelse:Erhvervskompetencegivendeuddannelserermålrettetarbejdsmarkedetogdækkerdevideregåendeuddannelserogdeerhvervsfagligeuddannelser.Kunhøjestefuldførteerhvervskompetencegivendeuddannelseopgøres.
UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2014
Side8af8
Studiekompetencegivendeuddannelse:Degymnasialeuddannelsererdestudiekompetencegivendeuddannelser.Deermålret‐tetdevideregåendeuddannelserogeroftestenforudsætningforatbliveoptagetpåenvideregåendeuddannelse.Degymnasialeuddannelsererikkeerhvervskompetencegi‐vende.
Ungdomsuddannelse:UngdomsuddannelserneomfattergymnasialeogerhvervsfagligeuddannelsersamtdenSærligTilrettelagtUngdomsuddannelse(STU).STUerenrelativnyuddannelse.Indtil2011blevuddannelsenudbudtunderbetegnelsen’Ungdomsuddannelseforungemedsærligebehov’,forkortetUSB.STUerhverkenstudie‐ellererhvervskompetencegivende.
Mindstenungdomsuddannelse:Athavegennemført’mindstenungdomsuddannelse’vilsige,atmanentenhargennem‐førtenungdomsuddannelseellerenvideregåendeuddannelse.Engymnasialellerenerhvervsfagliguddannelseersomregelenforudsætningforad‐gangtilvideregåendeuddannelse.Dererdogunge,somfuldførerenvideregåendeud‐dannelseudenenregistreretungdomsuddannelse.Detskyldes,atnogleuddannelserharoptagelsesprøveogdermedikkekræverengennemførtungdomsuddannelse.Nogleoptagespåenvideregåendeuddannelsepådispensationudenenfuldeksamenviahf‐enkeltfag.Detgælderfxforsygeplejerske‐ogpædagoguddannelserne.Andrefårmeritforenungdomsuddannelse,someropnåetiudlandet.Vitællerunge,somfuldførerenvideregåendeuddannelseudenenregistreretung‐domsuddannelse,medunderbegrebet’mindstenungdomsuddannelse’.
Profilmodellen:Profilmodellenerenfremskrivningaf,hvordanviforventerenungdomsårgangvilud‐dannesigiløbetafdekommende25årunderfølgendeantagelser:••Uddannelsessystemetvilforblive,somdetvarideskoleår,hvorungdomsårgan‐gengikiottendeogniendeklasse.Ungdomsårgangen,hvisuddannelsesadfærdfremskrives,vilbevægesigiud‐dannelsessystemetpåsammemådesomdem,dereriuddannelsessystemetideår,hvorungdomsårgangengikiottendeogniendeklasse.
Vikananvendeprofilmodellentilatvurdere,hvaddetsamledeuddannelsessystemfor‐måedeideår,hvordeungegikiottendeogniendeklasse.Dermedkanviogsåanvendefremskrivningentilatsammenligneuddannelsessystemerneovertid,blandtandetmåltvedstørrelsenafandelen,derforventesatopnåenerhvervskompetencegivendeud‐dannelse.Profilmodellenfremskriverblandtandetogsåandelen,derforventesatopnåenvidere‐gåendeuddannelseefter5,10,15,og20årefterniendeklasse.Detervæsentligtatværeopmærksompå,atProfilmodellenerenfremskrivningogder‐forbehæftetmedusikkerhed.