Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
MetodebagfremskrivningafenungdomsårgangsuddannelsesniveausamtderestidsforbrugIndledningEnungdomsårgangskommendeuddannelsesniveauogderestidsforbrugfremtilopnåelseafenerhvervskompetencegivendeuddannelseerikkeenkeltatforudsige.Deungesendeligeuddannelsesniveauogdetfuldetidsforbrugkendesjoførst,nåruddannelsenrentfaktiskeropnået.Fornoglegælderdette,nårdeer25år,mensdetforandregælder,nårdeer45år.Detersåledesnødvendigtatfølgeenung‐domsårgangoverlangtidførenddetendeligeuddannelsesniveauogdetanvendtetidsforbrugkanopgøres–ogtildentidvilanalysenikkelængeregiveetbilledeafdetaktuelleuddannelsesmønster.Foratimødekommebehovetforatkendekonsekvenserneafstruktur‐ogadfærds‐ændringeriuddannelsessystemetforetagerUNI•CStatistik&AnalysemeddensåkaldteProfilmodelenfremskrivningafenungdomsårgangskommendeuddannel‐sesniveaupåbaggrundafuddannelsesmønster,dervardaårgangengiki9.klasse(og8.klasse–seuddybningafdettepåside3).Fremskrivningentager,somskrevet,udgangspunktidetuddannelsesmønster,dervardaårgangengiki8.‐9.klasse,dvs.fremskrivningenerfxbaseretpå,hvorledesårgangeafstudenterfrasammeperiode/årbevægersigvidereiuddannelsessyste‐met.IDanmarksStatistiksuddannelsesregisterregistreresløbendealledanskeresstatusiuddannelsessystemet.Detersåledesmuligtatkortlægge(tegneenprofilaf)deaktuellebevægelseriuddannelsessystemet.Deterdettedatagrundlag,derbenyt‐tesiProfilmodellen.DenaktuelleversionafProfilmodellentagerudgangspunktidenungdomsårgang,dergiki9.klasseiskoleåret2011/12,ogbetegnesProfilmodellen2012.Profilmo‐dellen2012visersåledes,hvordanenungdomsårgang,somgiki9.klasseiskoleåret2011/12,forventesatuddannesig,hvisuddannelsessystemetogdeungesuddan‐nelsesmønsterifremskrivningsperiodenersomidetteskoleår(ogskoleåretfør).Modellenerensimulationafindividuelleuddannelsesforløbforenhelungdomsår‐gang,dvs.Profilmodellen2012simulereruddannelsesmønsteretforca.70.000un‐ge.Hvertforløberafgrænsettilatvarei25årefterafsluttet9.klasse1,dvs.forhverpersonsimulerespåbaggrundafsenestkendteuddannelsesmønsteridetforfrem‐skrivningenvalgtestartår,personensuddannelsesforløb25årfremitiden.Herefteroptællespersonernesendeligeuddannelsesniveauogdetanvendtetidsforbrug.Deroptællesbådeefter5,6,7,8,9,10,15,20og25år.Pådenmådeerdetmuligtatsigenogetom9.klasse‐årgangensforventedeuddannelsesniveaubådepåkort,lidtlængereoglangsigt.Deungebehøverblotathavepåbegyndt,ikkefuldført,9.klasse.Modelmæssigtbliverdetudregnetsom26årefterpåbegyndt9.klasse.1
Side2af5UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2012
IProfilmodellenerderendvideretagethøjdefor9.klasse‐sammensætningenideenkelteårgange.Denenkelteårgangerfordeltefterbefolkningensfordelingpåkønogetnicitetdetpågældendeår.Endvideretagesderogsåhøjdeforfordelingpåregion.Detbemærkes,atdetiUndervisningsministerietsdatabankogsåermuligtatvælgeenmetode,hvordendemografiskefordelingi2012fastholdes.MetodeniProfilmodel2012erdensammesomiProfilmodel2009,2010og2011,dogmedenkelteforbedringeriProfilmodel2012afhvordankvalifikationsregisteretindgårimodellen.Semereomdetteinotatet’Omprofilmodel2012’påhttp://www.uvm.dk/profilmodel
DatagrundlagUNI•CberegnerenungdomsårgangsuddannelsesprofilpåbaggrundafdatafraDanmarksStatistik.Datagrundlagetomfatterfølgenderegistre:Elevregisteret(eleversordinæreuddannelser)Kvalifikationsregisteret(eleversafsluttedekompetencegivendeeksamenerviavoksenuddannelsesområderne)•DatafraCPR‐registeret(oplysningeromkønogbopæl)•Vandringsregisteret(oplysningeromdødogmigration).Foruddybningogdokumentationherafse:http://www.dst.dk/Statistik/dokumentation/times.aspxDatagrundlagetomfatteralleuddannelser,derharbekendtgørelser,samtuddan‐nelser,derikkeharbekendtgørelser,menerSU‐berettigende.Vedopgørelseafdetanvendtetidsforbrugtilopnåelseafførsteerhvervskompeten‐cegivendeuddannelsebenyttesberegnedeminimumsstudietiderforopnåelseafengivenuddannelse.DisseerbaseretpåvariablenPRIAopgjortafDanmarksStatistikielevregisteret.Minimumsstudietidenerdensamledetidbrugtfraafsluttet9.klassetilfuldførelseafdengivneuddannelse.Detbemærkes,atvariablenændresløben‐de.Variableneksistererkuntilbagetil2000,hvorforopgørelsenaftidsforbrugetførår2000ikkeberegnes.••
GenerelleantagelserogforudsætningerIdetteafsniterbeskrevetnoglegenerelleantagelserogforudsætningerforbådeProfilmodellenogdenafledteopgørelseaftidsforbrugetforopnåelseafener‐hvervskompetencegivendeuddannelse.Profilmodellensfremskrivningerbaserersigalenepåregistreretuddannelsesadfærdhospersoner,derhargåeti9.klassepåendanskgrundskoleinstitution.Forisærindvandrer‐/efterkommerpopulationenerderhertaleomenvæsentligafgræns‐ning:Gæstestuderendeogandreindvandrere,dererkommettillandeteftergrund‐skolen,medtagessåledesikkeimodellensdatagrundlag.ProfiImodellenpåregionaltogkommunaltniveauerberegnetpåbasisafadfærdfordeelever,somhavdebopæliregionen/kommunenvedafslutningaf9.klasse,uan‐setomdesenereerflyttet.Deelever,somafslutterderesgrundskolepåenefter‐skole,eroptaltidenregion/kommune,hvordehavdebopælindenefterskoleop‐
Side3af5UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2012
holdet.Defåelever,somikkeharenoplystbopælsregion/bopælskommune,eroptaltidenregion/kommune,hvordehargåetigrundskole.Personer,derforladerlandetformereend10årellerdør,fjernesfraberegningernepåhenholdsvisudrejse‐ellerdødstidspunktet.Hvisdetikkeermuligtatfølgeenperson10årfremiregisteretpågrundafafslutningafregisteret,skønneshvorvidtdennepersonpåbaggrundafempiriskebetingedesandsynlighedervilvendetilbagetilDanmarkindenfor10år,dvs.deobserveredepersonersadfærdbenyttestilatimputeredetmestsandsynligeudfaldmeddennuværendevidenompersonensadfærd.Profilmodellensberegningerafuddannelsesprofilerfordelbefolkning,dvs.f.eks.ungeafandenherkomstenddanskellerungeideenkeltekommuner,ergenereltmereusikreendresultaterpåetmereaggregeretniveau.Årsagenhertiler,atdetempiriskedatamaterialekanværemegetbegrænsetellerheltmangle.Foratimø‐dekommedetteerdetvalgt,atetåriProfilmodellendækkeroverettværsnitaftoår,dvs.år2012dækkeroverdentoårigeperiode1.oktober2010‐30.september2012.Detbemærkesendvidere,atProfilmodellenogdenafledteopgørelseaftids‐forbrugetbyggerpåsåkaldtetællingsår(1.oktober–30.september).Derkanimidlertidfortsatværeovergangemellemuddannelser,hvordatamaterialetermegettyndt.Vedsimuleringenerdetsåledesvalgtatsuppleremeddatafraetmereaggregeretniveau,hvisdererfærreend10personeridatamaterialet,dvs.hvisdererfærreend10personer,deriengivenkommune,forventesatopnåengivenuddannelse,benyttesdatafradetregionaleniveau,mensberegningernepåregionaltniveausuppleresmeddatapålandsplan.Hervedgøresmodellenmererobust.Pålands‐ogregionaltplanerdetmuligtatfordeleresultaternepåkønogetnicitet,mensdetpåkommunaltplankunermuligtatfordelepåkøn.Årsagenhertileretfortyndtdatamaterialepåkommuneniveau.Uddannelsessystemetbestårafover2000forskelligeuddannelser.Profilmodellenerinddeltica.60uddannelsesgruppersvarendetilUNI•CStatistik&Analysesmel‐lemgrupper.Endeligbemærkes,atdetervalgtatsammensætteenelevsuddannelsesforløbtilétforløb,hviselevenharflereuddannelserindenforsammeuddannelsesgruppemedpausermellemuddannelsernepåmindreend16måneder.
ModelbeskrivelseProfilmodellenerensimulationsmodel,hvoreleverfraenungdomsårgangefterafsluttet9.klasseindividuelttildelesetuddannelsesforløb(afbrud,fuldførelserogovergangemellemuddannelser)påbaggrundafberegnedesandsynlighederforsenestkendteadfærdiuddannelsessystemet.InputtilProfilmodellenerbetingedesandsynlighederforoverlevelseiogovergangemellemtilstandeiuddannelsessystemet.Dissesandsynlighederopregnesisåkaldteoverlevelsestavler.
Side4af5UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2012
Overlevelsestavlernefindessomhenholdsvisbestands‐ogovergangstavler.Ibe‐standstavlernefølgeselever,somerigangmedenuddannelse,indtilafbrudellerfuldførelse,menseleveriovergangstavlernefølgesfradeharfuldførthenholdsvisafbrudtenuddannelseindtileventuelpåbegyndelseafennyuddannelse.Bådebe‐stands‐ogovergangstavlerneopregnermånedformåned,hvormangederfraenstartpopulationfortsatertilbageellererafgåettilénafflerekonkurrerendeaf‐gangsmuligheder.Månedsaktivitetensamlesefterfølgendeitællingsår.Vedpara‐meterfrimetode(Kaplan‐Meier)beregnesoverlevelsesfunktionsamtkumuleredeogbetingedeovergangssandsynligheder.Profilmodellensimulererenungdomsårgangsfremtidigeuddannelsevedanvendel‐seafdeestimeredebetingedesandsynlighederibestands‐ogovergangstavlerne.DenstokastiskeprocesiProfilmodellenopfattessomenmarkovkæde,dvs.sandsyn‐lighedenforovergangfraénuddannelsestilstandtilenandenbestemmesaleneafdenaktuelletilstandogeruafhængigafelevensforudgåendeuddannelseshistorik.ForatminimereusikkerhedeniProfilmodellensimulereshverelevfraenungdoms‐årgangfemgange.Alledesimuleredeuddannelsesforløbindgåridensamledebe‐regning.
BeregningafmertidsforbrugPåbaggrundafProfilmodellensfremskrivningafenelevsuddannelsesforløberdetmuligtatberegneelevenstidsforbrugfremtilopnåelseafførsteerhvervskompe‐tencegivendeuddannelse.Enerhvervskompetencegivendeuddannelseerener‐hvervsfagligellervideregåendeuddannelse.DetforventedetidsforbrugsammenligneshereftermeddenafDanmarksStatistikberegnedenormeredestudietidforopnåelseafdengivneuddannelse.Koblingenheraferdogikkeentydig,dahveruddannelsesgruppeiProfilmodellenbestårafflereafuddannelser,somkanhaveforskelligteoretisknormeretstudietid.Vedop‐gørelseafdetanvendtetidsforbrugbenyttessåledesengennemsnitlignormeretstudietidfordeuddannelser,derindgåriuddannelsesgruppen.Dengennemsnitligenormeredestudietidberegnesforskelligtafhængigaf,omdenpågældendeuddannelseeromfattetafDanmarksStatistiskelevregister.Dengen‐nemsnitligestudietidfordeuddannelsesgrupper,hvoralleuddannelsererregistre‐ret,beregnesved,athveruddannelseigruppenvægtesmeddetantalpersoner,somidetsenesteregisterårharafsluttetpågældendeuddannelse.Dervedopnåsvægtedegennemsnitligeteoretiskenormeredestudietiderforuddannelsesgrup‐perne.Denberegningsteknikkandogikkeanvendesfordeuddannelser,somikkeerregi‐streretiregisteretfraDanmarksStatistik.Dennerestgruppeomfatteruddannelser,somikkeafsluttes.Detgælderfxåbneuddannelser,enkeltfagm.m..Fordisseud‐dannelsesgruppererberegnetsimplegennemsnitligeteoretiskenormeredestudie‐tider2.Detvileventueltværemuligtatberegnevægtedegennemsnitvedbrugafsupplerendedatakilder.2
Side5af5UNI•C – Styrelsen for IT og Læring, februar 2012
Vedopgørelseafdetsamledetidsforbrugopdelestidenitokategorier:Normeretstudietidogsamletmertidsforbrug.Detsamledemertidsforbrugopdelesherefterifemunderkategorier:Dobbeltungdomsuddannelse,10.klasse,studieskift,uddan‐nelsespauseogresttid.Veddenneopdelingerderdogenrækkesituationer,hvordetikkeerentydigtklart,hvilkenopgørelsesmetodederermestkorrektatanven‐de.Idissetilfældeertruffetnoglevalg.Nedenståendepunkterbeskriverdissevalg.a) Tidbrugtpådobbeltungdomsuddannelseertid,sombrugespåungdomsud‐dannelserefterafslutningafførsteungdomsuddannelse.Påbegyndelseafenekstraungdomsuddannelsetællersomtidbrugtpådobbeltungdomsuddan‐nelseuansetomdenekstraungdomsuddannelsefuldføresellerafbrydes.b) Tidbrugti10.klasseomfatteraltid,derbrugespå10.klasseinkl.detomåne‐derssommerpauseefterafslutning.Ennormalafsluttet10.klassebetyderså‐ledes12månedersmertidsforbrug.c) Tidbrugtpåstudieskiftomfatteraltid,derbrugespåstudier,somafbrydes,bortsetfrastudieafbrudssituationer,derkanhenførestilpunktaellerb.d)Uddannelsespausererdeperioderundervejstilopnåelseafenerhvervskompe‐tencegivendeuddannelse,hvorpersonenikkeerunderuddannelse.Daderof‐teiforbindelsemedstudieskifter”tvungen”uddannelsespauseoversomme‐renpå2månedererdetvalgtkunatmedtællepausetidpåmereend2måne‐derpr.uddannelsesforløb.Enperson,somfxhartreuddannelsespauserpåhenholdsvis2,14og10månederisituddannelsesforløb,fårsåledesmedreg‐net0+12+8=20månedersuddannelsespause.e)Resttiderdentid,somikkekanhenførestilpunkternea,b,cellerd.Tidenerprimærtstudietidsforsinkelse,dvs.denstudietid,sombrugesudoverdennor‐meredestudietid.Studietidsforsinkelsenkanværesåvelnegativsompositiv.Resttidenernegativ,hvisstudietgennemføreshurtigereenddennormeredetid,hvilkethyppigtskeritilfælde,hvorenpersonfårmeritfraandenuddannel‐setagetiDanmarkellerudlandet.ResttidenkandogogsåværenegativsomfølgeaffejlellermangleridatagrundlagetrelaterettilDanmarksStatistiksop‐gørelserafnormeredestudietiderfordeforskelligeuddannelser.Negativstudietidsforsinkelsemodregnesommuligtieventueltidbrugtpådobbeltungdomsuddannelse,subsidiærttidbrugtpåstudieskiftogtertiærttidbrugtpåuddannelsespauser.Årsagenhertiler,atalledissekategorierkandækkeovertidbrugtpåopnåelseafmeritogdermednegativstudietidsforsin‐kelse.Udoverovenståendepunkterbemærkes,atuniversitetsbachelorerharensærligstatusiberegningenafmertidsforbruget,dauniversitetsbachelorgradensomud‐gangspunkterenmellemstationmodopnåelseafenkandidatuddannelse.Såfremtpersonenindenforden25‐årigesimulationsrammefuldførerenkandidatgrad,an‐tageskandidatuddannelsenfordenafsluttendeerhvervskompetencegivendeud‐dannelse.