Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 107
Offentligt
!SOCIAL OGSUNDHEDSSKOLEN SYD
//2014
ORIENTERING TILFOLKETINGETSUDDANNELSESUDVALGDIREKTØR JOAN JESSEN
!
CHEFKONSULENT PH.D TRINE U. FREDSKILD
ORIENTERING TILFOLKETINGETSUDDANNELSESUDVALG
Den
tradi*onelle
klasseundervisning
her
gennem
en
årrække
været
baseret
på
formidling
af
et
fælles
stof
overfor
en
samlet
klasse.
Samfundsudviklingen,
elevernes
sammensætning
og
den
komplekse
hverdag,
som
eleverne
e<er
endt
uddannelse
skal
fungere
i
har
imidler*d
medført,
at
der
har
været
og
er
et
øget
behov
for
udvikling
af
nye
og
fleksible
læringsformer.
Social-·‐
og
sundhedsskolen
har
siden
a u g u s t
2 0 1 2
a r b e j d e t
m e d
Fernundervisning
på
forskellige
niveauer
i
r e l a * o n
* l
s ko l e n s
u d d a n n e l s e r.
Baggrunden
for
implementeringen
af
F e r n u n d e r v i s n i n g e n
e r
p r i m æ r t
ovenstående,
samt
de
geografiske
udfordringer,
der
er
i
området.
hedder,
er
således
et
projekt,
der
har
fokus
p å
a t
i m ø d e ko m m e
o v e n s t å e n d e
udfordringer.
Med
udgangspunkt
i
et
læringssyn,
hvor
der
arbejdes
med
udvikling
af
nye
læringsprocesser
og
-·‐metoder,
som
skal
medvirke
*l
at
øge
elevernes
læringskompetence,
ønsker
skole
med
projektet
at
blive
en
moderne
fleksibel
skole.
Fra
januar
2013
har
Social
–
og
Sundhedsskolen
Syd
i
Aabenraa
udbudt
Social-·‐
og
Sundhedsassistentuddannelsen
(trin
II)
som
Fernundervisning.
Fjernundervisningen
betyder,
at
eleverne
ikke
er
aSængige
af
at
”gå
i
skole”
på
skolen
i
Åbenrå,
fra
kl.
8.00
–
14.30
hver
dag,
men
at
de
2
dage
om
ugen
kan
arbejde
hjemmefra.
Projekt
”Fjernt
fra
skolen,
men
tæt
på
Den
teore*ske
undervisning
er
nemlig
læring”,
som
Fernundervisningsprojektet
planlagt
således,
at
eleverne
ca.
2
dage
om
!
ElevAugustenborgSusanne KrogSmidt
ugen,
i
teoriforløbene,
kan
sidde
hjemme
og
arbejde
med
det
stof,
som
underviserne
har
planlagt
for
dagene.
De
læser
hjemme
og
kan
via
interneWet
arbejde
sammen
med
elevkammerater
og
undervisere.
DeWe
giver
eleverne
mulighed
for
en
mere
fl eks i b el
* l reWel æ g gel s e
af
d eres
uddannelses*d.
De
øvrige
af
ugens
dage
i
teoriperioden
foregår
undervisningen
på
skolen
i
Aabenraa.
Prak*kken
foregår
ligeledes
på
tradi*onel
vis,
på
sygehuse
og
i
kommunerne.
!
Fjernundervisning
er
lige
så
*dskrævende,
som
den
almindelige
uddannelsesform.
Der
er
de
samme
krav
*l
uddannelsen
og
d e n
h a r
d e t
s a m m e
i n d h o l d .
F j e r n u n d e r v i s n i n g
e r
a l t s å
e n
undervisningsform
der
på
den
ene
side
giver
eleverne
fleksibilitet,
men
som
på
den
anden
side
kræver
selvdisciplin
og
ansvarlighed
–
netop
fordi
den
indebærer
en
stor
del
selvstændigt
arbejde
med
uddannelsen.
Eleverne
er
selv
ansvarlig
for
at
*lreWelægge
deres
*d
i
de
dage,
de
er
derhjemme.
De
skal
læse
lek*er
og
samarbejde
med
studiegruppen
og
underviserne,
men
der
er
også
al*d
hjælp
at
hente
fra
underviseren.
Det
arbejde
eleverne
udfører
de
to
dage,
hvor
de
ikke
er
på
skolen,
skal
afleveres
i
en
’porZolio’,
som
lærerne
så
kontrollerer
én
gang
om
ugen.
På
den
måde
bliver
elevernes
*lstedeværelse
registreret.
Der
er
indgået
faste
a<aler
med
kommunerne
og
Sygehus
Sønderjylland
om
statusmøder
og
opfølgning
på
projektet.
!
I
marts
måned
påbegyndte
de
første
PAU
e l e v e r
d e r e s
u d d a n n e l s e
s o m
Fernundervisning.
I
oktober
måned
startede
de
første
SSH
elever
(
trin
I)
på
Fernundervisning
og
primo
2014
påbegynder
såvel
de
første
grundforløbslever,
som
de
første
kursister
Fernundervisningen.
!
!
Der
er
med
udgangen
af
2013
ingen
frafald
på
Fernundervisningen.
Fjernundervisning nedsætter frafald
!