Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 107
Offentligt
1336619_0001.png
1336619_0002.png
1336619_0003.png
1336619_0004.png
!SOCIAL OGSUNDHEDSSKOLEN SYD
//2014
ORIENTERING TILFOLKETINGETSUDDANNELSESUDVALGDIREKTØR JOAN JESSEN
!
CHEFKONSULENT PH.D TRINE U. FREDSKILD
ORIENTERING TILFOLKETINGETSUDDANNELSESUDVALG

Den tradi*onelle klasseundervisning her gennem en årrække været baseret på formidling af et fælles stof overfor en samlet klasse. Samfundsudviklingen, elevernes sammensætning og den komplekse hverdag, som eleverne e<er endt uddannelse skal fungere i har imidler*d medført, at der har været og er et øget behov for udvikling af nye og fleksible læringsformer. Social-·‐ og sundhedsskolen har siden a u g u s t 2 0 1 2 a r b e j d e t m e d Fernundervisning på forskellige niveauer i r e l a * o n * l s ko l e n s u d d a n n e l s e r. Baggrunden for implementeringen af F e r n u n d e r v i s n i n g e n e r p r i m æ r t ovenstående, samt de geografiske udfordringer, der er i området.
hedder, er således et projekt, der har fokus p å a t i m ø d e ko m m e o v e n s t å e n d e udfordringer. Med udgangspunkt i et læringssyn, hvor der arbejdes med udvikling af nye læringsprocesser og -·‐metoder, som skal medvirke *l at øge elevernes læringskompetence, ønsker skole med projektet at blive en moderne fleksibel skole.
Fra januar 2013 har Social – og Sundhedsskolen Syd i Aabenraa udbudt Social-·‐ og Sundhedsassistentuddannelsen (trin II) som Fernundervisning. Fjernundervisningen betyder, at eleverne ikke er aSængige af at ”gå i skole” på skolen i Åbenrå, fra kl. 8.00 – 14.30 hver dag, men at de 2 dage om ugen kan arbejde hjemmefra. Projekt ”Fjernt fra skolen, men tæt på Den teore*ske undervisning er nemlig læring”, som Fernundervisningsprojektet planlagt således, at eleverne ca. 2 dage om
!
ElevAugustenborgSusanne KrogSmidt
ugen, i teoriforløbene, kan sidde hjemme og arbejde med det stof, som underviserne har planlagt for dagene. De læser hjemme og kan via interneWet arbejde sammen med elevkammerater og undervisere. DeWe giver eleverne mulighed for en mere fl eks i b el * l reWel æ g gel s e af d eres uddannelses*d. De øvrige af ugens dage i teoriperioden foregår undervisningen på skolen i Aabenraa. Prak*kken foregår ligeledes på tradi*onel vis, på sygehuse og i kommunerne.
!
Fjernundervisning er lige så *dskrævende, som den almindelige uddannelsesform. Der er de samme krav *l uddannelsen og d e n h a r d e t s a m m e i n d h o l d . F j e r n u n d e r v i s n i n g e r a l t s å e n undervisningsform der på den ene side giver eleverne fleksibilitet, men som på den anden side kræver selvdisciplin og ansvarlighed – netop fordi den indebærer
en stor del selvstændigt arbejde med uddannelsen. Eleverne er selv ansvarlig for at *lreWelægge deres *d i de dage, de er derhjemme. De skal læse lek*er og samarbejde med studiegruppen og underviserne, men der er også al*d hjælp at hente fra underviseren. Det arbejde eleverne udfører de to dage, hvor de ikke er på skolen, skal afleveres i en ’porZolio’, som lærerne så kontrollerer én gang om ugen. På den måde bliver elevernes *lstedeværelse registreret. Der er indgået faste a<aler med kommunerne og Sygehus Sønderjylland om statusmøder og opfølgning på projektet.
!
I marts måned påbegyndte de første PAU e l e v e r d e r e s u d d a n n e l s e s o m Fernundervisning. I oktober måned startede de første SSH elever ( trin I) på Fernundervisning og primo 2014 påbegynder såvel de første grundforløbslever, som de første kursister Fernundervisningen.
!
!
Der er med udgangen af 2013 ingen frafald på Fernundervisningen.

Fjernundervisning nedsætter frafald
!
Social- og SundhedsskolenSydBjerggade 4M6200 AabenraaTlf.: 73 33 43 00Fax: 73 33 43 01[email protected][email protected]EAN-nr: 5798000558021CVR: 29556482