Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 106
Offentligt
Faaborgegnens Efterskole:Faaborgegnens Efterskole blev grundlagt i 2003 og er en almen efterskole, der lever efterGrundtvig og Kolds skoletanker.I dag går der 120 elever, 60 drenge og 60 piger, i 9. og 10. klasse. Den fynske efterskole optagerdesuden også elever med fysiske handicap, og har derfor hvert år 10 til 12 pladser, somreserveres til selvhjulpne fysisk handicappede.På mange måder lever Faaborgegnens Efterskole efter en af Grundtvigs centrale sætninger:“Den ene ved noget, den anden ikke ved – og dette noget skal den anden have at vide af den ene,som ved det”.Det vigtige er, hvorledes den vidensdeling finder sted. Efterskolen er altså optaget af, at skolensfolk – både ansatte og elever – skal lære af hinanden, inspirere hinanden og indbyrdes huske påat dele ud af sin viden, så tanker, refleksion og viden spreder sig som ringe vandet.For Faaborgegnens Efterskole handler det om en pædagogisk grundopfattelse, der tagerudgangspunkt i, at man må behandle eleverne forskelligt, for at kunne behandle dem ens. At tropå at vi alle er rundet af noget forskelligt og denne forskellighed kan bruges som en styrkeOvergange til ungdomsuddannelse tænkes ind i skemaetDen fynske efterskole arbejder meget med overgangen fra efterskole til ungdomsuddannelse ogønsker at gøre overgangen så gnidningsfri som mulig. Det ses i efterskolens fire megetforskellige linjefag, hvor eksterne samarbejdspartnere på den ene eller anden måde er tænkt ind.Linjefagene er: Kunst & design, Natur & friluftsliv, IT & medie og endelig Mad & Livtagforuden den boglige undervisning i enten Team 910 eller den projektorienterede 10.plus.Efterskolen arbejder altså for, at teori og praksis ikke bliver hinandens modsætninger, menhinandens forudsætninger. Efterskolen tror på, at kendskab til virkeligheden er et plus, ogsamfundet har derfor brug for et uddannelsessystem, der udvikler faglig stolthed.At holde skole med tanke og omhu på elevernes fremtid handler også om at vise de unge demulige retninger og sørge for at hjælpe dem med at finde indgangene og udgangene iuddannelsessystemet. Indgange, så vi får så mange som muligt med. Udgange, der skabermuligheder. At skabe overgange for eleven handler om at skabe og videregive glæde og såledesgive eleverne en tro på, at det går an at leve og samtidig tro på egne muligheder.
Efterskoleforeningen•Vartov•Farvergade 27 H, 2.•1463 København K•Tlf. 33 12 86 80[email protected]•www.efterskoleforeningen.dk
Side 1