Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1335168_0001.png
1335168_0002.png

Børne- og Undervisningsudvalgets høring om digitalisering af folkeskolen

Formål

Formålet med Børne- og Undervisningsudvalget høring er at få belyst, hvordan, hvornår og i hvilket omfangen øget anvendelse af digitale redskaber og lærermidler og digital undervisning og læring kan medvirke til atløfte det faglige niveau, frigøre ressourcer, øge elevernes læring samt forbedre samarbejdet ogkommunikationen i folkeskolen. Det skal herunder belyses, hvilke faldgrupper der kan være, på hvilkeområder, en øget digitalisering ikke vil være velegnet, samt hvilken effekt implementeringen af denfællesoffentlige strategi for digital velfærd må forventes at få for folkeskolen.Under høringen skal bl.a. følgende spørgsmål belyses:- Hvad er status for digitaliseringen af folkeskolen, og hvad er de fremadrettede muligheder,udfordringer, begrænsninger og barrierer?- Hvilke erfaringer – positive såvel som negative - er der med anvendelse af it som en integreret del afkonkret undervisningspraksis, hvordan kan den viden, der findes i dag, udnyttes, og hvilketudviklingspotentiale er der inden for pædagogik/didaktik?- Kan digitale redskaber og lærermidler øge elevernes læring og være med til at motivere og inddrageeleverne aktivt i læringen ud fra individuelle forudsætninger?- Kan it og digitale redskaber understøtte organiseringen af undervisningen og forberedelsen heraf, ogi hvilket omfang vil dette kunne frigøre ressourcer til et løft af det faglige niveau?- Hvordan kan digitale redskaber gøre kommunikationen mellem skole, elever, lærere og forældrenemmere, så f.eks. forældrene lettere kan følge deres barns udvikling og spille en mere aktiv rolle?- Hvordan kan digitale redskaber medvirke til, at prøver m.m. gennemføres mere effektivt?

Oplægsholdere

Børne- og Undervisningsudvalget har inviteret nedenstående eksperter m.fl. til at deltage i høringen somoplægsholdere og i den efterfølgende debat.Jakob Harder, vicedirektør, UNI•C-Status på regeringens indsats for øget anvendelse af it i folkeskolenRalf Klitgaard Jensen, afdelingschef, KL-Den digitale infrastruktur i folkeskolenThomas Illum Hansen, centerleder ved læremiddel.dk – Nationalt Videncenter for Læremidler- Hvad er digitale læremidler, og hvad kan it i undervisningen (potentialer og udfordringer)?Christian Scheuer, afdelingsdirektør i Børn & Uddannelse, KMD- Erfaringer fra klasseværelser, når digitale redskaber bringes i spil: Hvilke udfordringer har elever,lærere, ledere og kommuner for at kunne udnytte de nye løsninger, og hvordan kan den digitaleunderstøttelse hjælpe til at realisere skolereformens målsætninger? Fremadrettede muligheder for atskabe en ny skole med ”Learning Intelligence”.Claus Hjortdal, næstformand, Skoleledernetværket for digital forandringsledelse- Implementering af øget anvendelse af it i undervisningen og effekten heraf (ledelsesperspektiv)
Kasper Koed, it-didaktisk konsulent på University College Capital, Center for Undervisningsmidler- Lokale udfordringer ved implementering af it i undervisningen (lærerperspektiv)Fredrik Paulsson, lektor ved Umeå Universitet, Sverige- Hvordan kan teknologi udvikle og forbedre pædagogisk metode - og omvendt?- Hvordan kan vi udvikle gode virtuelle læringsmiljøer?Lars Henrik Schmidt, professor, Institut for uddannelse og Pædagogik (DPU)- Opsummering - overordnede refleksioner og perspektiver

Tid, sted, form og invitationer

Høringen bliver afholdt tirsdag den 11. marts kl. 14.00-ca. 17.00 i Landstingssalen i Folketinget.Høringen afholdes som en offentlig tv-transmitteret høring.Høringen indledes med oplæg af maksimalt 10 minutters varighed fra inviterede oplægsholdere (inklusiv svarpå korte opklarende spørgsmål).Herefter stiller udvalget i 1. runde spørgsmål til oplægsholderne.I 2. runde vil der blive adgang for inviterede organisationer, foreninger m.m., jf. nedenfor, til at stillespørgsmål til oplægsholderne og komme med korte kommentarer.Udvalget inviterer følgende organisationer, foreninger m.m. til at deltage i høringen:- Danske Skoleelever- Skole og Forældre (Landsorganisationen for forældre i folkeskolen)- KL, Børne- og Kulturudvalget- Skolelederforeningen- Danmarks Lærerforening- BUPL- Forlæggerforeningen (Sektionen for Undervisningsforlag (SFU))- Brancheforeningen for Undervisningsmidler (BFU)- CFU Danmark- Danske Professionshøjskoler- IT-Branchen- DI ITEK- Digitaliseringsstyrelsen- Undervisningsministeriet/UNI-CAndre interesserede vil have mulighed for at tilmelde sig høringen via Folketingets hjemmeside.Udvalget evaluerer efterfølgende høringen og drøfter om den giver anledning til opfølgning i udvalget.