Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 101
Offentligt
Læring i KonkurrencestatenKonference i København i anledning af udgivelsen af bogen "Læring i konkurrencestaten - kapløb ellerbæredygtighed" redigeret af professor Knud Illeris.19.11.2013 |KNUD HOLT NIELSEN
Dato
ons 12 mar
Tid
12:30 — 16:00
Sted
Festsalen (A220), Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup,Tuborgvej 164, 2400 København NV
Tilmelding
Share on emailEmail Share on twitterTwitter Share on facebookFacebook
Konkurrencestaten satser stærkt på mere og bedre skolegang og uddannelse. Men dette er ikke altid detsamme som mere og bedre læring. Tværtimod synes de fremgangsmåder, der skal realisere dette fremstød,ofte at medføre øgede læringsproblemer, især på to områder af afgørende betydning:
1. Uddannelsespresset kommer for mange til at stå i vejen for den selvstændigheds-, identitets- ogkompetenceudvikling, som konkurrencestaten netop satser på og har allermest brug for.2. Og samtidig medfører presset, at de elever og studerende, der har en mindreuddannelsesorienteret baggrund eller særlige problemer, får endnu sværere ved at klare sigigennem.
Hvis ikke der samtidig satses aktivt på bæredygtighed på alle niveauer fra det individuelle over det sociale oginstitutionelle til det nationale og globale vil konkurrencestatens uddannelsespolitik føre i retning af ufleksibelindordning, dårligere faglige resultater, øget frafald og dermed også ringere konkurrencedygtighed - selv omdet er præcis det modsatte, der tilsigtes.
Konferencen afholdes i anledning af udgivelsen af bogen "Læring i konkurrencestaten - kapløb ellerbæredygtighed" redigeret af professor Knud Illeris med bidrag fra en bred vifte af håndplukkede forskere.Bogen belyser kritisk konkurrencestatens uddannelsesproblemer. Bogen udkommer den 12. marts 2014 og derindgår et frieksemplar i konferenceprisen.
Læs mere om bogen her
Pris og tilmeldingKonferencegebyr med bog (inkl. moms): 900 DKKNedsat pris for studerende (med oplyst studienummer) med bog (inkl. moms): 400 DKKHusk at tilmelde dig, ét af de tre parallelle oplæg om eftermiddagen
Tilmeld dig her
OplægsholdereKatrin Hjort, Professor, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk UniversitetSøren Langager, Lektor, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus UniversitetNoemi Katznelson, Lektor, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg UniversitetNadja U. Prætorius, Mag. Art. I psykologi, psykolog praksis og konsulentvirksomhedOve Kaj Pedersen, Professor Department of Business and Politics - CBSKnud Illeris, Professor emeritus, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
ProgramKl. 11.30-12.30Udlevering af bøger og registrering til et af tre oplæg efter pausen.
Kl. 12.30-12.40Velkomst ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (Claus Holm, Viceinstitutleder, Institut for Uddannelse ogPædagogik, Aarhus Universitet)
Kl. 12.40-13.15Hvad går konkurrencestaten ud på? ved Ove Kaj Pedersen, professor, Department of Business & Politics, CBS.
Kl. 13.15-13.50Konkurrencestaten og de ”bløde” eller ”affektive” sektorer ved Katrin Hjort, professor Institut forkulturvidenskaber, SDU
Kl. 13.50-14.15Pause og bog-signering
Kl. 14.15-15.15Tre sideløbende oplæg:
1. Konkurrencestaten og specialpædagogikkens børn ved Søren Langager, lektor, Institut forUddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet2. Ungdommens vindere og tabere i konkurrencestaten, Noemi Katznelson, lektor, AAU3. Konkurrencestaten og omstillingens etiske udfordringer, Nadja U. Prætorius, privat praktiserendepsykolog.
kl. 15.15-16.00Læring i konkurrencestaten, ved Knud Illeris, professor, emeritus, DPU, AU, lokale A220
Beskrivelse af oplægOve Kaj Pedersen: Hvad går konkurrencestaten ud på?Den danske velfærdstat er i de seneste 30 år blev kontinuerligt reformeret. Aktuelt sker der en udvikling iretning af en konkurrencestat med vægt på optimering af den nationale konkurrenceevne. Oplægget redegørfor udviklingen fra velfærdsstat til konkurrencestat med fokus på ændringer i uddannelsessystemets formål,samfundsfunktion, organisation og praksis.
Katrin Hjort: Konkurrencestaten og de ”bløde” eller ”affektive” sektorerKonkurrencestatens skole har karakter af en ”konglomeratskole”, hvor velfærdsstatslige, konkurrencestatsligeog neo-liberalistiske rationaler strides. Affektive processer produceres og reguleres, når Danmark A/SInternational møder Mig A/S International. Hyperprofessionalisering og adgang til det excellente for nogle –subprofessionalisering og ekskluderende inklusion af andre? Sammenhængskraft - eller incitamenter til atforlade fællesskabet?Søren Langager: Konkurrencestaten og specialpædagogikkens børnOplægget sætter fokus på nogle af de problemstillinger, der tegner sig i krydsfeltet mellem inklusionspolitik og
diagnosekultur og de læringsteoretiske og pædagogiske implikationer, udviklingen ser ud til at føre med sig,herunder den øgede interesse for at beskrive nogle af ’specialpædagogikkens børn’ som en hidtil oversetfremtidig ’skjult arbejdsstyrke’."
Søren Langager:Konkurrencestaten og specialpædagogikkens børnOplægget sætter fokus på nogle af de problemstillinger, der tegner sig i krydsfeltet mellem inklusionspolitik ogdiagnosekultur og de læringsteoretiske og pædagogiske implikationer, udviklingen ser ud til at føre med sig,herunder den øgede interesse for at beskrive nogle af ’specialpædagogikkens børn’ som en hidtil oversetfremtidig ’skjult arbejdsstyrke’."
Noemi Katznelson: Ungdomsuddannelsernes vindere og tabere i konkurrencestatenKonkurrencestaten skaber nødvendigvis både vindere og tabere, og uddannelsessystemets tabere udgør etmeget stort og alvorligt problem, både samfundsmæssigt og menneskeligt. Oplægget vil zoome ind påudfordringerne for ungdomskulturen, for unges møde med uddannelsessystemet og i særlig grad deudfordringer, dette indebærer for de mest udsatte unge.
Nadja U. Prætorius: Konkurrencestaten og omstillingens etiske udfordringerOmstilling til bæredygtighed forudsætter bevidstgørelse og eksistentielle valg i opgøret medkonkurrencesamfundets tingsliggørelse, fremmedgørelse, afmagt og stress. At vi skaber gensidigt berigende ogmeningsfulde fællesskaber i respekt for hinanden og vores fælles livsvilkår. Fordi vi rummer alt, der skal til forat gøre det – og fordi det gælder alles eller ingens overlevelse.
Knud Illeris: Læring i konkurrencestatenKonkurrencestaten vil skabe øget konkurrenceevne gennem mere effektiv uddannelse til flere. Men de nyeskole- og uddannelsesordninger fører ikke til bedre læringsresultater. For læring er et menneskeligt anliggende,og god læring, der kan bruges til noget i praksis, kræver først og fremmest engagement. Men presset ikonkurrencestatens uddannelser virker demotiverende.