Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 97
Offentligt
1309805_0001.png
1309805_0002.png
1309805_0003.png
1309805_0004.png
1309805_0005.png
NOTAT
2. december 2013
Talepunkter til forelæggelse i BEU og FEU omEPSCO-rådsmødet den 9. december 2013
J.nr. 2013-7810JAIC/ZJJ
TalepapirJeg vil gerne orientere udvalget om punkterne på EPSCO-rådsmødets dagsorden den 9. december 2013. Jeg henviser i øv-rigt, som altid, til det oversendte samlenotat.
[EPSCO-dagsordenen Punkt 1 - Håndhævelse]
Den første sag på dagsordenen vedrører håndhævelsesdirektivet.Som vi har været inde på flere gange her i udvalget, så er socialdumping et stort problem i EU. Et nyt direktiv om bedre hånd-hævelse af udstationeringsdirektivet vil være til gavn for alle, bå-de for lønmodtagere og (ordentlige) virksomheder.Med direktivet vil der blive skabt bedre rammer for myndigheds-samarbejde på tværs af grænserne, blandt andet så der hurtigerekan indhentes oplysninger om tjenesteydere, der leverer tjeneste-ydelser i Danmark. Dermed bliver der også bedre mulighed for atbekæmpe postkassevirksomheder. Direktivet vil også give bedremuligheder for at fastslå, hvornår der er tale om en reel udstatio-nering.Desværre er der blandt medlemslandene forskellige opfattelser afproblemets omfang, og hvordan man skal løse det. Det er ogsåbaggrunden for, at jeg har flere gange har orienteret om FEU omforhandlingerne og bestræbelserne på at opnå et kompromis. Nugør formandskabet endnu et forsøg på at finde en løsning.Som bekendt lykkedes det ikke på rådsmødet i oktober at nå tilenighed om direktivforslaget. Det var, som ventet, bestemmel-
serne om kontrolforanstaltninger og kædeansvar, der delte lande-ne.Forslaget har siden rådsmødet kun været drøftet en enkelt gangpå ambassadørmødet, hvor formandskabet fremlagde et kom-promisforslag.Kompromisforslaget adskiller sig ikke væsentligt fra det forslag,formandskabet havde fremsat forud for seneste rådsmøde.Efter ambassadørmødet er der fortsat splittelse i Rådet om sagen.Det er som tidligere art. 9 og art. 12 om kontrolforanstaltningerog kædeansvar, der deler Rådet. Men der er opbakning til at manarbejder videre med sagen på rådsmødet. Jeg forventer at modta-ge et nyt forslag til kompromistekst fra formandskabet fredag[senere i dag]. Jeg forventer dog ikke, at der er store ændringer iforhold til det seneste kompromisforslag, som jeg kort vil redgø-re for.Art. 9Diskussionen om art. 9 har drejet sig om, hvorvidt listen af kon-trolforanstaltninger skulle være lukket eller åben. I Kommissio-nens oprindelige forslag, var listen lukket. Vi har fra dansk sidehele tiden insisteret på, at listen skulle være åben, og at der skullevære mulighed for at indføre nye kontrolforanstaltninger. Ellersville direktivforslaget ikke give mening. Dette er lykkedes i deforslag, der har været drøftet på det seneste.I det seneste kompromisforslag er artikel 9 stadig en åben liste ogindeholder en mulighed for at indføre nye kontrolforanstaltnin-ger, hvis der skulle opstå behov for det. Forslaget understreger, atkontrolforanstaltninger på en åben liste skal være i overensstem-melse med de generelle principper i EU-retten om hhv. lovligeformål og sammenhæng mellem mål og midler.Artikel 9 i det seneste kompromisforslag gør det altså muligt atindføre nye kontrolforanstaltninger, hvis der opstår behov for det.Forslaget ligger indenfor det mandat, som FEU nikkede til forudfor det sidste rådsmøde.
2
De lande, som vi har været enige med under forhandlingerne –dvs. bl.a. Frankrig, Tyskland, Sverige, Belgien, Finland, Luxem-bourg og Holland- kan også støtte forslaget til art.9.Art. 12I formandskabets kompromisforslag er kædeansvar frivilligt formedlemslandene. Der er tilføjet en betragtning, som Danmarkhar foreslået og som afspejler DA og LO’s fælles ønske om, atkontrol af RUT-anmeldelse kan være ”due diligence”.En række medlemslande – blandt andre Frankrig, Tyskland ogHolland - har (som reaktion på formandskabets forslag) fremsatet forslag til kompromis, hvor kædeansvar i visse situationergø-res obligatorisk inden for byggesektoren,men fortsat er frivilligt ide øvrige sektorer. Også dette forslag indeholder den danske be-tragtning om due dilligence.Der er således flere forslag i spil, som formandskabet har skulleoverveje frem mod EPSCO. Jeg synes, at forslaget fra de lande,som vi generelt er på linje med i denne sag, er en vigtig marke-ring af, at man ønsker et balanceret forslag. Og det vil for migvære vigtigt, at der bliver tale om et resultat, som har bred op-bakning blandt de lande, vi har forhandlet sammen med.Begge forslag tilgodeser de danske ønsker og ligger indenformandatet, som jeg tidligere har fået i FEU.Jeg håber, at vi kan nå til en bred enighed i Rådet om, at en for-bedring af arbejdstagerbeskyttelsenog velordnede arbejdsmarke-derer en integreret del af udviklingen af det indre marked.
[Punkt 2 – Øget PES-samarbejde]
Det næste punkt er et direktivforslag om etablering af et netværk,der skal styrke den løbende videndeling på arbejdsformidlings-området.Der er tale om et forslag til formalisering af aktiviteter, der alle-redei vid udstrækning udføres indenfor rammerne af det uformel-3
le såkaldte HoPES-netværk i dag [HoPES står for Heads of Pub-lic Employment Services – altså et samarbejde mellem hvad dersvarer til Arbejdsmarkedsstyrelsen].Danmark deltagerallerede i dag i det uformelle arbejde og kanstøtte en mere formaliseret tilgang til samarbejdet. Der er ikke ta-le om at flytte nogle kompetencer, men om at fokusere videnind-samling og videndeling, hvad angår indsatsen i vores aktive ar-bejdsmarkedsindsats.Udover disse to punkter, jeg netop har gennemgået, som er tilvedtagelse, er der to punkter til drøftelse på rådsmødet.[Punkt 3 – EU2020-Strategien og det europæiske semester]
Det ene vedrører Europa 2020-strategien og det europæiske se-mester. Kommissionen forventes på rådsmødet at præsentere Denårlige vækstredegørelse(Annual Growth Survey 2014)og Denfælles beskæftigelsesrapport (Joint Employment Report), der eren tillægsrapport til vækstredegørelsen. De to rapporter udgørstarten på det europæiske semester.Desuden præsenteres forslag til enresultattavle(eller”score-board”) for indikatorer på beskæftigelses- og socialområdet, somskal godkendes.Der lægges fra Kommissionens side op til, at resultattavlen i før-ste omgang skal se på følgende fem nøgleindikatorer:ArbejdsløshedUnge, der eruden for beskæftigelse, uddannelse og opkva-lificeringÆndringer i husstandens realindkomstÆndringer i risiko for fattigdomUlighedDer skal ses på det enkelte lands egen udvikling, og der skalsammenlignes med udviklingen i EU og eurozonen for de ud-valgte indikatorer.
4
Formålet er på et tidligt stadie at få identificeret de vigtigste ud-fordringer, så det enkelte land har mulighed for at reagere herpå.[Punkt 4 – unge]
Det sidste punkt vedrører unge.Kommissionen fremlægger i dag (4. dec.)et forslag til enrådshenstilling vedrørende en kvalitetsramme for praktikpladser.På rådsmødet vil Kommissionen præsentere forslaget.Forslagetskal ses i sammenhæng med Ungegarantien og Ungdomsbeskæf-tigelsesinitiativet (YouthEmploymentInitiative).Vi vil skulle for-handle rådshenstillingen under græsk formandskab.Der vil, som på sidste rådsmøde, også være mulighed for landenetil at give en status på deres arbejde med at implementere unge-garantien.
5