Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 95
Offentligt
1308879_0001.png
1308879_0002.png
1308879_0003.png
NOTAT
Grund- og nærhedsnotat om Rådets afgørelse om etsocialt trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse
15. november 2013
JAIC

Resumé

Kommissionen har den 31. oktober 2013 fremsat forslag til Rådets afgørelse om etsocialt trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse (COM(2013)740). Der er taleom en revision af en allerede eksisterende afgørelse, hvormed Rådet (EPSCO) den6. marts 2003 (2003/174/EF) institutionaliserede den praksis at holde høringer påhøjt plan mellem EU-institutionerne og arbejdsmarkedets parter. Revisionen er be-grundet i institutionelle ændringer i forbindelse med vedtagelse af Lissabonstrate-gien og behovet for at tilpasse strategien til 2020-strategien samt præcisere, hvor-dan det sociale trepartstopmøde kan bidrage til den overordnede styring i EU.

1. Baggrund

Det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse blev indført ved Rådets af-gørelse af 6. marts 2003 (2003/174/EF), der formaliserede den praksis, som indled-tes i 1997, at afholde uformelle møder på højt plan mellem EU-institutionerne ogarbejdsmarkedets parter som led i den europæiske beskæftigelsesstrategi og efter-følgende Lissabonstrategien.Kommissionen oplyste i sin meddelelse (COM(2013)690) af 2. oktober 2013 omØMU'ens sociale dimension, at den vil fremsætte forslag om at revidere Rådets af-gørelse fra 2003. Kommissionen fremsatte på den på den baggrund revideret for-slag til Rådets afgørelse om et socialt trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse(COM(2013)740) den 31. oktober 2013.Det sociale Trepartstopmøde bringer den sociale trojka (det nuværende og de tokommende EU-formandskaber), Kommissionen og arbejdsmarkedets parter på eu-ropæisk niveau sammen mindst én gang om året. Mødets diskussioner/resultaterrapporteres til Det Europæiske Råd. Business Europe (de europæiske arbejdsgive-re) og ETUC (den europæiske fagbevægelse) varetager den tekniske koordineringaf sammensætningen af delegationerne for henholdsvis arbejdsgiver- og arbejdsta-gersiden.Efter den institutionelle ændring, som Lissabontraktaten indførte for at oprettefunktionen som formand for Det Europæiske Råd (TEUF art.15), er der behov forat revidere afgørelsen fra 2003. Desuden er der behov for at revidere den overord-nede politikramme og erstatte Lissabonstrategien med Europa 2020-strategien samtpræcisere, hvordan det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse bidragertil den overordnede styring.
HjemmelsgrundlagRådsafgørelse 2003/174/EF er traktatfestet i TEUF artikel 152 vedr. arbejdsmarke-dets parter og den sociale dialog.Af Kommissionens forslag fremgår det, at hjemlen for Rådets afgørelse, efter lis-sabonstrategiens vedtagelse, bør være art. 352 i TEUF, som siger, at såfremt enhandling fra Unionens side forekommer påkrævet inden for rammerne af de poli-tikker, der er fastlagt i traktaterne, for at nå et af målene i heri, og disse ikke inde-holder fornøden hjemmel hertil, vedtager Rådet med enstemmighed på forslag afKommissionen og med Europa- Parlamentets godkendelse passende bestemmelserhertil.

2. Formål og indhold

Formålet med afgørelsen af 2003/174/EF er at styrke den sociale dialogs rolle gen-nem konsultationer med arbejdsmarkedets parter på europæisk plan om beskæfti-gelse, økonomisk politik og social beskyttelse, herunder Lissabonstrategien og nuEU2020-stragien.Dette formål er fortsat gældende i det reviderede forslag og det fremgår såledesheraf, at det er EU’s mål at udvikle en social markedsøkonomi med høj konkurren-ceevne, hvor der tilstræbes fuld beskæftigelse og sociale fremskridt. Ved fastlæg-gelsen og gennemførelsen af sine politikker og aktiviteter tager EU hensyn til densociale dimension, herunder særligt de krav, der er knyttet til fremme af et højt be-skæftigelsesniveau, sikring af passende social beskyttelse, bekæmpelse af socialudstødelse samt et højt niveau for uddannelse, erhvervsuddannelse og beskyttelseaf menneskers sundhed.EU anerkender desuden arbejdsmarkedsparternes rolle på EU-plan og ønsket om atlette dialogen samt øge parternes ejerskab og involvering i 2020-stategien, samtidigmed at man respekterer deres uafhængighed.Et specifikt aspekt ved revisionen vedrører desuden Rådets repræsentation vedTrepartstopmødet. Der kan ved en retligt streng fortolkning af artikel 15 i TEUFargumenteres for, at kontinuiteten i Rådets deltagelse kunne opretholdes udeluk-kende ved deltagelse af formanden for Det Europæiske Råd. Kommissionen læggerimidlertid i sit forslag op til, at man bevarer den nuværende kadence, i lyset af depositive erfaringer med deltagelse af både rådsformandskabet og de to følgendeformandskaber.I spørgsmålet om mødehyppighed er der ifølge den gældende rådsafgørelse alenekrav om, at der afholdes møde mindst én gang om året. I praksis har det socialetrepartstopmøde om vækst og beskæftigelse dog afholdt to møder om året med in-teraktiv deltagelse af de skiftende formandskaber siden 2003 forud for Det Euro-pæiske Råds forårs- og efterårsmøder. Kommissionen foreslår, at man fastholderdenne praksis under henvisning til de positive erfaringer hermed, samt at behovetfor et effektivt og synligt samråd på højt plan mellem EU-institutionerne og EU’sarbejdsmarkedsparter berettiger til afholdelse af to møder årligt.
2

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 352 høres om sagen. Derforeligger endnu ikke en udtalelse. Europa-Parlamentet forventes at behand-le sagen i starten af 2014.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Gældende dansk ret

Spørgsmålet er ikke relevant.

6. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konse-kvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.

7. Høring

En formel høring af arbejdsmarkedsparterne er ikke påkrævet i betragtningaf det valgte retsgrundlag, men Kommissionen har sendt forslaget i enformel høring hos EU’s tværfaglige arbejdsmarkedsparter, og bemærker iden forbindelse, at der var bred støtte til idéen om en begrænset/tekniskrevision.Forslaget blev den 18. november 2013 endvidere sendt i høring i Specialudvalgetfor Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold. Der var ingen bemærkninger til forslaget.

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdning til forslaget, men det forventes atder vil være en overordnet opbakning til forslaget.

9. Regeringens generelle holdning

Regeringen kan umiddelbart støtte en begrænset revision af Rådets afgørelse af 6.marts 2003.Regeringen kan støtte tilpasningen af forslaget til 2020-strategien.Regeringen kan desuden støtte, at praksis i forhold til mødehyppighed og repræsen-tation af Rådet fastholdes, således at der også fremadrettet holdes møder to gangeårligt med deltagelse af de tre på hinanden følgende formandskabers på stats- ellerregeringschefniveau og på beskæftigelsesministerniveau.

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Det reviderede forslag har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.3