Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 9
Offentligt
Finansudvalget
Sagsnr.2013-09827Doknr.150920Dato04-10-2013
Folketingets Finansudvalg har d. 4. september 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 471(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Joachim B. Olsen (LA).Spørgsmål:”Vil ministeren belyse de økonomiske incitamenter, som eksisterer i Danmark til atarbejde, målt ved kompensationsgrader for følgende grupper: Forsikrede beskæftige-de, ikke-forsikrede beskæftigede, dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere ogefterlønsmodtagere? Hver af de ovennævnte grupper ønskes inddelt efter nettokom-pensationsgradens størrelse i 5 pct. points intervaller. For hvert interval i hver gruppeønskes oplyst: Antallet af personer, gennemsnitlig bruttoindkomst i beskæftigelsesal-ternativet, gennemsnitlig bruttoindkomst i overførselsalternativet, gennemsnitlig dispo-nibel indkomst i beskæftigelsesalternativet og sammensatte marginalskatter (dvs. inkl.aftrapning af overførsler) for de grupper hvor det er relevant.”Svar:De efterspurgte oplysninger fremgår af tabel 1-5.Den økonomiske tilskyndelse til at være i beskæftigelse – frem for at modtage over-førselsindkomst – kan måles ved den såkaldtenettokompensationsgrad.Nettokom-pensationsgraden kan opgøres som den disponible indkomst som overførselsind-komstmodtageri procent af den disponible indkomst som beskæftiget.Den disponible indkomst i de to alternativer – overførselsmodtager og beskæftiget –beregnes ved at antage, at den enkelte person er beskæftiget henholdsvis overfør-selsindkomstmodtager i et helt kalenderår. Beregningen tager blandt andet højde fortransportudgifter til og fra arbejde og aftrapning af indkomstafhængige ydelser somboligstøtte, daginstitutionsbetaling mv.Det er som udgangspunkt skatten på den sidst tjente krone – marginalskatten – derhar betydning for den økonomiske tilskyndelse til at gøre en ekstra indsats. Hvis mankun betragter skattesystemet – og ikke tager højde for aftrapningen af indkomstaf-hængige ydelser – risikerer man imidlertid at overvurdere det økonomiske incitamenttil at gøre en ekstra indsats.For at tage højde for at netop ydelsessystemet også spiller en rolle, kan der for perso-ner i beskæftigelse beregnes såkaldte sammensatte marginalprocenter. Sammensattemarginalprocenter tager ud over marginalskatten højde for, at ydelser som boligstøtte,tilskud til daginstitutionsbetaling og ægtefælles eller samlevers sociale pension bliveraftrappet, når indkomsten stiger.
Der henvises i øvrigt tilFordeling og Incitamenter 2013,Økonomi- og Indenrigsmini-steriet, juli 2013, for en dokumentation af beregninger af nettokompensationsgraderog sammensatte marginalprocenter.
Tabel 1Fuldt beskæftigede (forsikrede), 2013Bruttoindkomst ibeskæftigelses-alternativetBruttoindkomst ioverførsels-alternativetDisponibelindkomst ibeskæftigelses-alternativetGnsn.sammensatmarginal-procentpct.----53,652,752,052,652,051,349,447,645,844,944,244,444,444,845,044,645,244,546,3
Kompensationsgrad
Antal
pct.<00-55-1010-1515-2020-2525-3030-3535-4040-4545-5050-5555-6060-6565-7070-7575-8080-8585-9090-9595-100≥ 100I alt
1.000personer----481627477811715618420619516612786562912111.528
------------------------- 1.000 kr. -----------------------------890852736653595535487445415389367347330312303369390233411----185209212217223227230232236239242242245245251316345180239----538519463423393363338316300285272260249237230272288182295
Anm.: Beregningerne er baseret på detaljerede oplysninger om 18-64-årige i befolkningen, som opdeles efter deresarbejdsmarkedstilknytning. Der skelnes mellem fuldt beskæftigede, herunder deltidsbeskæftigede, delårs-beskæftigede, fuldt ledige og efterlønsmodtagere (selvstændige, studerende og førtidspensionister m.fl. indgårikke i beregningerne).Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og løn-niveauet i 2013, samt gældende regler i 2013. ”-” angiver, at stikprøven omfatter mindre end 100 personer, ogtallene er derfor ikke vist som følge af den høje grad af usikkerhed.Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
2
Tabel2Fuldt beskæftigede (ikke- forsikrede), 2013Bruttoindkomst ibeskæftigelses-alternativetBruttoindkomst ioverførsels-alternativetDisponibelindkomst ibeskæftigelses-alternativetGnsn.sammensatmarginal-procentpct.49,048,648,748,248,346,946,646,145,044,844,944,444,546,846,447,9------46,4
Kompensationsgrad
Antal
pct.<00-55-1010-1515-2020-2525-3030-3535-4040-4545-5050-5555-6060-6565-7070-7575-8080-8585-9090-9595-100≥ 100I alt
1.000personer75913172322242420181411864------233
------------------------- 1.000 kr. -------------------------471557582552532478460434412397398399379414437511------496-251940587989107122134149169182188229263341------175308360378363357327317303290283284287278296309352------348
Anm.: Beregningerne er baseret på detaljerede oplysninger om 18-64-årige i befolkningen, som opdeles efter deresarbejdsmarkedstilknytning. Der skelnes mellem fuldt beskæftigede, herunder deltidsbeskæftigede, delårs-beskæftigede, fuldt ledige og efterlønsmodtagere (selvstændige, studerende og førtidspensionister m.fl. indgårikke i beregningerne).Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og løn-niveauet i 2013, samt gældende regler i 2013. ”-” angiver, at stikprøven omfatter mindre end 100 personer, ogtallene er derfor ikke vist som følge af den høje grad af usikkerhed.Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
3
Tabel3Fuldt ledige (dagpengemodtagere), 2013Bruttoindkomst ibeskæftigelses-alternativetBruttoindkomst ioverførsels-alternativetDisponibelindkomst ibeskæftigelses-alternativet
Kompensationsgrad
Antal
pct.<00-55-1010-1515-2020-2525-3030-3535-4040-4545-5050-5555-6060-6565-7070-7575-8080-8585-9090-9595-100≥ 100I alt
1.000personer-----------45777875---63
------------------------- 1.000 kr. ------------------------------------329333301285272258251243---305-----------193212207209212215221228---208-----------239241221212203195193188---223
Anm.: Beregningerne er baseret på detaljerede oplysninger om 18-64-årige i befolkningen, som opdeles efter deresarbejdsmarkedstilknytning. Der skelnes mellem fuldt beskæftigede, herunder deltidsbeskæftigede, delårs-beskæftigede, fuldt ledige og efterlønsmodtagere (selvstændige, studerende og førtidspensionister m.fl. indgårikke i beregningerne).Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og løn-niveauet i 2013, samt gældende regler i 2013. ”-” angiver, at stikprøven omfatter mindre end 100 personer, ogtallene er derfor ikke vist som følge af den høje grad af usikkerhed.Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
4
Tabel4Fuldt ledige (kontanthjælpsmodtagere), 2013Bruttoindkomst ibeskæftigelses-alternativetBruttoindkomst ioverførsels-alternativetDisponibelindkomst ibeskæftigelses-alternativet
Kompensationsgrad
Antal
pct.<00-55-1010-1515-2020-2525-3030-3535-4040-4545-5050-5555-6060-6565-7070-7575-8080-8585-9090-9595-100≥ 100I alt
1.000personer-----3579101098889764---111
------------------------- 1.000 kr. ------------------------------321322307290281268268261261259258266260234---273-----223225216207201193194190191192192201200183---144-----351261315269276257239241221212203195193188---199
Anm.: Beregningerne er baseret på detaljerede oplysninger om 18-64-årige i befolkningen, som opdeles efter deresarbejdsmarkedstilknytning. Der skelnes mellem fuldt beskæftigede, herunder deltidsbeskæftigede, delårs-beskæftigede, fuldt ledige og efterlønsmodtagere (selvstændige, studerende og førtidspensionister m.fl. indgårikke i beregningerne).Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og løn-niveauet i 2013, samt gældende regler i 2013. ”-” angiver, at stikprøven omfatter mindre end 100 personer, ogtallene er derfor ikke vist som følge af den høje grad af usikkerhed.Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
5
Tabel5Efterlønsmodtagere, 2013Bruttoindkomst ibeskæftigelses-alternativetBruttoindkomst ioverførsels-alternativetDisponibelindkomst ibeskæftigelses-alternativet
Kompensationsgrad
Antal
pct.<00-55-1010-1515-2020-2525-3030-3535-4040-4545-5050-5555-6060-6565-7070-7575-8080-8585-9090-9595-100≥ 100I alt
1.000personer--------4791012109754----88--------
------------------------- 1.000 kr. ---------------------------------178194212217227234228243257243----218--------322306302290281270246247243217----276
475447438410394375335334327286----388
Anm.: Beregningerne er baseret på detaljerede oplysninger om 18-64-årige i befolkningen, som opdeles efter deresarbejdsmarkedstilknytning. Der skelnes mellem fuldt beskæftigede, herunder deltidsbeskæftigede, delårs-beskæftigede, fuldt ledige og efterlønsmodtagere (selvstændige, studerende og førtidspensionister m.fl. indgårikke i beregningerne).Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og løn-niveauet i 2013, samt gældende regler i 2013. ”-” angiver, at stikprøven omfatter mindre end 100 personer, ogtallene er derfor ikke vist som følge af den høje grad af usikkerhed.Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
6