Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 77
Offentligt
22-11-2013DFS
Folkeoplysningen kan bruges mere på beskæftigelsesområdet••Vi er bekymret for de mange ledige, som ikke får de tilbud, de har behov for, for atkomme i beskæftigelse eller uddannelse.Vi ser, at unge presses af uddannelsespålægget til at gå i gang med et formeltuddannelsesforløb, før de er rustet og motiveret til at kunne gennemføre eller fåtilstrækkeligt udbytte.Vi ser ledige, der ikke mødes med den indsats, som tager udgangspunkt i deres konkretesituation. Det bremser eller skaber barrierer for deres beskæftigelsesevne.
•
De folkeoplysende skoler er fleksible læringsinstitutioner og bør bruges mere•De folkeoplysende skoler er fleksible læringsinstitutioner, der er vant til at tage hånd omindividuelle behov og forudsætninger: produktionsskoler, ungdomsskoler, højskoler, friefagskoler, daghøjskoler, efterskoler og oplysningsforbund.•Tilbuddene er ”håndholdte”, dvs. fleksible og individuelt tilrettelagt og den enkelteslippes først når de selv eller et andet tilbud kan tage over.•Tilbuddene foregår i forpligtende fællesskaber, der giver en særlig pædagogisk mulighedfor at lade deltagerne inspirere hinanden.•De folkeoplysende skoleformer viser gode resultater i forhold til at sende kursister videremod et aktivt liv og arbejdsmarkedet.Alligevel bruger jobcentrene folkeoplysningenstilbud kun i meget begrænset omfang. Dette skyldes den ordning, der gælder for statensrefusion af kommunernes udgifter på området.Refusionsordningen har en konkurrenceforvridende effekt og bør ændres•Refusionsordningen er konkurrenceforvridende fordi den indebærer, at staten giverrefusion til kommunerne med ulige satser afhængig af tilbud. Folkeoplysende tilbududløser refusion med 30 % af kommunens udgifter til forsørgelse, mens ordinæruddannelse, virksomhedspraktik og jobtilbud giver 50 % refusion. Det rammer især dekontanthjælpsmodtagere, der har brug for særligt tilrettelagte forløb.•I kontanthjælpsreformen lægges vægten på ordinær uddannelse og virksomhedsrettedetilbud, mens vejlednings- og opkvalificeringstilbud stort set er usynlige, selv om de er ethelt afgørende indgangstrin for mange ledige.•De folkeoplysende skoleformer løfter nogle krævende samfundsmæssige opgaver iforhold til udsatte grupper, men deres muligheder for at byde ind med løsninger måforbedres.Reduceret driftsloft i 2014•I øvrigt skaber det stor bekymring, især for de mest udsatte, at kommunerne, uanset aktør,skal starte gennemførelsen af kontanthjælpsreformen med en nedskæring på over 20 % afstatens refusion til aktiveringsindsatsen.